Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:51:06 GMT

رعایت حقوق انسان ها از مهم ترین عبرت های عاشوراست

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۷۶۳۴

رعایت حقوق انسان ها از مهم ترین عبرت های عاشوراست

حجت الاسلام حشمت رستمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: این فریضه الهی تفکری برای اصلاح ساختار جامعه و برای رسیدن به جامعه ای مترقی است.


وی ادامه داد: از نگاه متفکران و تاریخ شناسان انسان باید نسبت به خود،زندگی اجتماعی و خدا و دین مسوولیت داشته و نمی توان از زیربار این مسولیت سر باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی ایلام در خصوص چگونگی شناسایی دین خدا و حمایت از آن یادآور شد: باید ضمن عمل و حفظ کردن دین مبین اسلام در گام بعد آگاهی های اجتماعی و مسئولیت اجتماعی خود را افزایش دهیم.


رستمی با تاکید بر اینکه در قرآن نیز برای ریشه کنی فساد در جامعه بر امر به معروف و نهی از منکر سافرش شده است، افزود: این فریضه الهی به معنی تقویت ارزش های اخلاقی و جلوگیری از نابهنجاری های اجتماعی است.


وی با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در جامعه گفت: بخشی از این آسیب ها بدلیل مسئولیت ناپذیری برخی افراد جامعه نسبت به یکدیگر است چراکه اگر در مسایل مختلف تذکر بدهیم در واقع به رفع ناهنجاری ها کمک کرده ایم و جامعه ای آراسته بدور از آسیب و مردم آفت زده خواهیم داشت.


این کارشناس مسائل مذهبی همچنین رعایت حقوق انسان ها را از دیگر درس های عبرت آمیز واقعه عاشورا عنوان کرد و اظهار داشت: امام حسین(ع) بین یارانش اعلام می کند که اگر حقی بر گردن شماست به این راه وارد نشوید و این به معنی اهمیت حق مردم نسبت به یکدیگر است.


حجت الاسلام رستمی گفت: مردم باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کرده و حق همدیگر را اعم از پدر و مادر، همسر، فرزند، همسایه، همکار، اقوام، دوست و ... ادا کنند.


وی با ذکر اینکه اسلام تنها به معنی عزاداری، گردهمایی و اجتماع نیست، گفت: اگرچه این محافل برای حفظ قدرت و اقتدار تشیع است ولی آنچه بیشتر اهمیت دارد عمل به دستورات دین اعم از حوزه فردی، اجتماعی و گروهی است.


وی رعایت حلال و حرام الهی، حقوق دیگران، پرهیز از بدگفتاری و کینه توزی و تفکر نامناسب در مورد دیگران داشتن، پرهیز از قضاوت های بی جا و بدون پشتوانه و دلیل، خود پسندی و ... را از آفت های فردی دانست که در مقابل آن قیام عاشورا به انسانها می گوید با رعایت این مسایل و حفظ اخلاق و عبودیت افراد، جامعه نیز خود به خود ساخته خواهد شد.


معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: وقتی فرد در مکتب عاشورا زندگی کند بدون شک اشکی که برای سیدالشهدا می ریزد معرفت بخش خواهد بود چراکه در کنار عزاداری ها علاوه بر شور حسینی باید شعور حسینی هم تقویت شود.
وی شعور حسینی را به معنی پیروی افراد از مکتب اهل بیت دانست و اضافه کرد: رعایت فضایل اخلاقی، ظلم ستیزی،  بی تفاوت نبودن، مخالفت با سکوت در جامعه، عبادت فردی و کار و تلاش اجتماعی را از جمله درس هایی عنوان کرد که در مکتب اهل بیت و امام حسین(ع) وجود دارد.

۷۱۷۱/۶۱۱۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عاشورای حسینی محرم ۹۸ امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حسین ردایی عصر چهارشنبه در بازدید از اداره کل استاندارد استان البرز، استاندارد را عامل بسیار مهمی در حفظ سلامت جامعه دانست و گفت: رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه در واقع امر به معروف بوده که موجب حفظ ایمنی و سلامت شهروندان می‌شود و اجتناب از فرآورده‌های غیر استاندارد، نهی از منکر است.

منتخب مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی از اقدامات جهادی مدیرکل استاندارد البرز و همچنین تبریک موفقیت اخیر سازمان ملی استاندارد ایران در ارزیابی هم ترازی، خواستار اهتمام جامعه و مسؤولان استان البرز به رعایت الزامات استاندارد و تهیه و خریداری محصولات ایرانی شد.

محمد آئینی، مدیرکل استاندارد استان البرز نیز در این دیدار ضمن تبیین شرح فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: استاندارد سازی، اندازه شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباق چهار محوری هستند که سازمان ملی استاندارد در زمینه آنها فعالیت می‌کند.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های بی دریغ دولت سیزدهم و رئیس سازمان گفت: به فضل الهی در این مدت کوتاه جایگاه استانداردی جمهوری اسلامی از رده بیست و ششم دنیا به رده بیستم صعود کرده و اکنون ایران ریاست کمیسیون کشاورزی اسمیک را بر عهده گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان البرز ضمن تبریک ظفر غرورآفرین دفاع مسلم عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران، پیروزی مرکز ملی تأیید صلاحیت سازمان ملی استاندارد ایران را در این ارزیابی بین المللی نیز به ملت بزرگ ایران و همه ذی نفعان تبریک گفت.

آئینی با بیان اینکه به لطف الهی این موفقیت پس از گذشت سه دهه با تلاش همه همکاران خدوم در مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: این فجر فنی نه تنها زمینه ساز جهش تولید خواهد شد بلکه در تقویت اقتصاد نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد.

مدیرکل استاندارد استان البرز در پایان گزارشی از عملکرد اداره متبوع خود ارائه و خاطرنشان کرد: به عنوان مدعی العموم کیفیت حافظ تولید باکیفیت هستیم و به تلاش‌های شبانه روزی خود در این راه ادامه خواهیم داد.

کد خبر 6094707

دیگر خبرها

  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • (ویدئو) ماجرای سرقت لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر آتقی واقعی بود!
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند