Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران از مهر به نقل از رویترز، «هیأت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، با صدور بیانیه‌ای، ایران را به پنهانکاری هسته‌ای متهم کرد.
در این بیانیه از دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد خواسته شده تا جزئیات بیشتری در مورد برنامه هسته‌ای ایران منتشر شود.
در این بیانیه آمده است: «ایران باید فورا حداکثر همکاری کامل را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگرانی شدید، گزارش فصلی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یادآور می‌شویم، خصوصا اشاره آن به این موضوع که احتمال دارد مسائل تازه‌ای... احتمالا در زمینه مواد یا فعالیت‌های اعلام‌نشده، به وجود آمده باشد. به نظر نمی‌رسد که ایران در حال همکاری کامل با آژانس باشد.»
هیأت نمایندگی آمریکا در بیانیه خود مدعی شده است که: این تحول تازه بسیار مهمی است، با این حال سابقه نامناسب ایران موجب شده تا این مسئله چندان هم غافلگیرکننده نباشد... از سال ۲۰۱۵، این اولین بار است که آژانس چنین مواردی را به شورای حکام گزارش می‌دهد. عدم رفع نگرانی‌های آژانس از سوی ایران، موضوعی کاملا غیرقابل قبول است و باید برای تمام کسانی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظام پادمان‌های راستی‌آزمایی آن حمایت می‌کنند، مایه نگرانی عمیق باشد.
در بیانیه آمریکا به دبیرخانه آژانس توصیه شده که هرچه زودتر جزئیات بیشتری به شورای حکام گزارش دهد، چون شورای حکام به جزئیات بیشتری در مورد نگرانی‌های آژانس نیاز دارد.
آمریکا در بیانیه خود ادعا کرده است: باید فورا به هرگونه تأخیر، ممانعت یا فریب توسط ایران که فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری آژانس را مختل کند، پرداخته شود. شورای حکام باید هرگونه موضوع تازه‌ای در مورد پادمان‌ها را مورد بررسی قرار دهد. ضروری است که مدیر کل موقت فورا همکاری ناکافی ایران با راستی‌آزمایی و پایش آژانس را به شورای حکام گزارش دهد.
هیأت نمایندگی آمریکا همچنین در انتهای ادعاهای بی اساس خود، ایران را به پنهان کاری متهم کرده و گفته است: در سایه اطلاعات تازه‌ای که به شورای حکام گزارش شده، باید مسئولیت بنیادین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دنبال کردن هرگونه نگرانی جدید در مورد مواد هسته‌ای اعلام‌نشده یا فعالیت‌های مرتبط با پادمان را یادآور شویم.
ادعاهای ضدایرانی هیات آمریکایی کمتر از یک روز پس از آن اعلام می‌شود که «کورنل فروتا» مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری با خبرنگاران به دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی اشاره کرد و در این مورد گفت که بحث‌های بسیار بامحتوا و مفیدی در ایران داشته است.
مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با قدردانی از علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های ارشد سازمان انرژی اتمی به دلیل بحث‌های پرمحتوایی افزوده بود که این نشانگر آن است که رابطه‌ای که میان آژانس و ایران وجود دارد، رابطه‌ای است که ما در آن می‌توانیم تمام موضوعات را مطرح کنیم.
فروتا همچنین تاکید کرده است که آژانس در حال حاضر «مستحکم‌ترین ساز و کار راستی‌آزمایی» را در ایران دارد و در ادامه در پاسخ به فضاسازی برخی رسانه‌های غربی اعلام کرد که نمی‌تواند جزئیات همکاری‌های پادمانی با کشورها را عنوان کند و صرفا می‌تواند بار دیگر تأکید کند که روند راستی‌آزمایی آژانس بر عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران، همچنان ادامه دارد.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: برنامه هسته ای ایران آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۸۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند

به گزارش خبرنگار مهر، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته ای برگزار می شود و حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند کرد.

وی افزود: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت و سخنرانی خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره حل مسائل پادمانی با آژانس، اظهار کرد: همواره در حال تعامل و گفت و گو درباره مسائل پادمانی هستیم، لذا تاکنون دو مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده که دو مکان در حال گفت و گو است.

اسلامی ادامه داد: بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجا است و براساس آن تعامل داریم، اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند زیر سوال رفته است. البته ما بر این بیانیه تاکید داریم و گروسی هم این را اعلام کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اذعان کرد: آقای گروسی در ایران دیدارهایی خواهد داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.

وی درباره همکاری با آژانسدر خصوص بازرسان آژانس، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم و ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران، بیان کرد: اینها موضع گیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

کد خبر 6086757

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند