Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: خداوند در آیات ۱۶۹ و ۱۷۰ سوره مبارکه آل‌عمران به زنده بودن کسانی که جانشان را در راه خدا داده‌اند و اعطای روزی به آن‌ها سخن می‌گوید.

در گزارش قبل و در تفسیر آیه ۱۱۱ سوره مبارکه توبه به توجه ویژه خدا به کسانی که مال و جان خود را در راهش انفاق می‌کنند اشاره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در آیه ۱۹۶ سوره مبارکه آل‌عمران باز هم به کسانی که جانشان را در راه خدا نثار کرده‌اند اشاره و آن‌ها را زندگان جاوید خطاب می‌کند.

بیشتربخوانید: مهمترین آداب میزبانی و مهمانی از دیدگاه قرآن

برای درک جایگاه واقعی شهید نزد خدا بهتر است نگاهی به آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره بیاندازیم که خدا در این آیه پاداش کسی که مالش را در راه خدا بدهد هفتصد برابر قرار داده و به او باز می‌گرداند. حال وقتی پاداش انفاق مال در راه خدا هفتصد برابر است پاداش انفاق جان در راه خدا چقدر است؟

به این آیات توجه کنید.

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَتاً بَلْ أَحْیَآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‏ (آل‌عمران ۱۶۹)
فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (آل‌عمران ۱۷۰)

ترجمه

و هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. (آل‌عمران ۱۶۹)

در حالی که خدا به آنچه از بخشش و احسان خود به آنان عطا کرده شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‌اند (وسرانجام به شرف شهادت نایل می‌شوند) شادی می‌کنند که نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند. (آل‌عمران ۱۷۰)

موت بطلان شعور و فعل است، یعنی کسی که بمیرد نه درکی دارد و نه عملی و لذا خداوند در توضیح کلمه احیاء نمونه‌ای از فعل یعنی روزی خوردن و نمونه‌ای از شعور و درک یعنی فرحین را می‌آورد.

فرح یعنی شادمانی و درک و شعور لذت و استبشار یعنی در طلب این باشی که با رسیدن خبری خوشحالی کنی یا بوسیله بشارت طلب سرور. پس کشتگان در راه خدا از وضع مؤمنان باقی مانده در دنیا خبر دارند و بشارت، همان ثواب اعمال مؤمنان است. این بشارت عبارت است از نداشتن خوف و حزن. یعنی اطمینان نفس بر اینکه ترسی از زایل شدن نعمت نخواهد داشت و این عین ارتزاق وبهره‌مندی از نعمت است.

سخاوتمند با انفاق مالش را جاودان می‌کند، اما شهید با نثار جانش خودش را ابدی می‌کند

ما برمبناى قرآن که شهیدان را زنده مى‏‌داند، به شهداى راه اسلام و خصوصاً شهداى کربلا سلام کرده، با آنان حرف مى‏‌زنیم و از آن‌ها توسل مى‏‌جوییم. در این زمینه شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی می‌گوید: انسان سخاوتمند یا هنرمند و یا عالم، مال، هنر و علم خود جاودانه مى‏‌کنند، اما شهید با نثار جانش در راه خدا خودش را جاودانه می‌کند و این‌گونه است که شهید در قیامت به مقام شفاعت مفتخر می‌شود.

همه زندگی حضرت علی (ع) سرشار از رشادت، ایثار و اعمال خیر و حسنه است، اما امام تنها هنگام شهادت از واژه «فُزتُ» استفاده کرد و لحظه شهادت بر رستگاری‌اش گواهی داد.

ابوسفیان در پایان جنگ اُحد با صداى بلند فریاد مى‏‌زد: این هفتاد کشته‏ مسلمانان در احد، به عوض هفتاد کشته‏ ما در جنگ بدر. ولى رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کشته‏‌هاى ما در بهشت جاى دارند، ولى کشتگان شما در دوزخند.

هفت ویژگی شهید

در روایات آمده است که شهید، هفت ویژگى اعطایى از جانب خداوند دارد: اوّلین قطره‏ خونش، موجب آمرزش گناهانش مى‏‌گردد. سر در دامن حورالعین مى‌‏نهد. به لباس‏هاى بهشتى آراسته مى‌‏گردد. معطّر به خوش بوترین عطر‌ها مى‏شود. جایگاه خود را در بهشت مشاهده مى‏کند. اجازه‏ سیر و گردش در تمام بهشت به او داده مى‏شود. پرده‏ها کنار رفته و به وجه خدا نظاره مى‏کند. (وسائل، ج ۱۱، ص ۱۰)

منظور از حیات و زندگى در اینجا همان حیات و زندگى برزخى است که ارواح در عالم پس از مرگ دارند، نه زندگى جسمانى و مادى، گرچه زندگى برزخى فقط اختصاص به شهیدان ندارد، بسیارى دیگر از مردم نیز داراى حیات برزخى هستند ولى از آنجا که حیات شهیدان یک حیات فوق‌العاده عالى و آمیخته با انواع نعمت‌هاى معنوى است، نام از آن‌ها برده شده است. آن‌ها بقدرى غرق مواهب حیات معنوى هستند که گویا زندگى سایر برزخیان در مقابل آن‌ها چیزى نیست.

خداوند در این آیه به گوشه‌اى از مزایا و برکات فراوان زندگى برزخى شهیدان اشاره کرده و مى‌فرماید: آن‌ها بخاطر نعمت‌هاى فراوانى که خداوند از فضل خود به آن‌ها بخشیده است خوشحال هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن ائمه اطهار شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۸۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید

از جلمه دلایل بروز زانو درد می‌توان به آسیب به زانو، آرتروز، بورسیت، تاندونیت و کیست بیکر اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، زانو درد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، به طوری که تحرک شما را مختل کند و باعث بروز اختلال در فعالیت‌های روزانه شود، کسب آگاهی در مورد دلیل بروز این مشکل می‌تواند به تسکین آن کمک کند، در ادامه به بررسی چند دلیل بروز زانو درد می‌پردازیم:

آسیب

آسیب‌ها اغلب در نتیجه پیچ خوردن، افتادن یا ضربه ناگهانی ایجاد می‏‌شود، زانو یک مفصل پیچیده است که مستعد انواع آسیب‌ها مانند پارگی رباط، پارگی مینیسک یا شکستگی است، یکی از دلایل رایج بروز این اتفاقات تغییر جهت ناگهانی و فشار زیاد به مفصل زانو است؛ علاوه‌بر این حوادثی مانند افتادن یا برخورد نیز می‌تواند منجر به آسیب دیدگی زانو شود، درمان این نوع آسیب‌های زانو شامل استراحت و استفاده از کمپرس یخ می‌شود، البته با توجه به میزان آسیب دیدگی، ممکن است فیزیوتراپی یا حتی جراحی لازم باشد؛ به منظور پیشگیری از بروز این مشکل، قبل از ورزش کردن بدن خود را گرم کنید و از کفش مناسب استفاده کنید.

آرتروز

آرتروز که با التهاب مفاصل مشخص می‏‌شود، می‌تواند تأثیر منفی بر زانوها بگذارد؛ استئوآرتریت که رایج‌ترین نوع آرتروز است، زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظ انتهای استخوان‌ها به مرور زمان از بین برود، از طرف دیگر آرتریت روماتوئید یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می‌کند و منجر به ایجاد التهاب می‏‌شود؛ روش‌های درمانی آرتروز شامل مصرف دارو، فیزیوتراپی و اصلاح سبک زندگی می‌‎شود، در موارد شدیدتر نیز ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد.

بورسیت

بورسیت زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه‌های کوچک پر از مایع به نام بورسا که از مفصل زانو محافظت می‌کند، ملتهب می‌شود؛ این التهاب اغلب نتیجه حرکات تکراری یا فشار طولانی مدت روی زانو یا نشستن و دویدن طولانی مدت است؛ درمان بورسیت شامل استراحت، استفاده از کمپرس یخ و مصرف داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد و تورم می‌شود، به منظور جلوگیری از بروز بورسیت استفاده از زانوبندهای محافظ می‌تواند مفید واقع شود.

تاندونیت

تاندونیت زمانی رخ می‌دهد که تاندون‌هایی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند، ملتهب یا تحریک شود، این وضعیت می‌تواند در اثر حرکات تکراری یا افزایش ناگهانی فعالیت بدنی ایجاد شود؛ تمرین‌های فیزیوتراپی با تمرکز بر تقویت عضلات اطراف زانو می‌تواند به کاهش علائم و جلوگیری از بروز تاندونیت کمک کند.

کیست بیکر

کیست بیکر به بیرون‌زدگی غشاء سینوویال در زانو گفته می‌شود و در قسمت پشت زانو احساس می‏‌شود؛ در‬ این حالت استراحت کردن و استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به زانو درد ناشی از این مشکل کمک کند، در بعضی موارد نیز تخلیه مایع جمع شده پشت زانو یا تزریق داروی ضدالتهابی کورتیکواستروئید در این زمینه مؤثر واقع می‏‌شود.

کد خبر 747735

دیگر خبرها

  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید