Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@13:39:23 GMT

یزد| بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۸۹۶۵

یزد| بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت برگزار شد

آئین سنتی نخل‌برداری تفت با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم شهرستان تفت و نقاط مختلف استان یزد و تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی برگزار شد. ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، آئین سنتی نخل‌برداری تفت از ساعت 17 امروز و مصادف با عصر عاشورا در این شهرستان آغاز شد و با اذان مغرب و عشا پایان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم نخل‌گردانی یکی از قدیمی‌‌ترین و زیباترین رسوم مردم یزد در عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت است که هر سال در نقاط مختلف این استان برگزار می‌شود.

تعداد نخل‌های عزاداری مردم یزد در گوشه و کنار این استان بسیار زیاد است و هر محله برای خود یک نخل دارد که اندازه‌های بسیار متفاوت و با جنس‌های گوناگونی دارند.

بزرگترین نخل استان یزد هر سال در شهرستان تفت بر روی دستان عزاداران حسینی قرار می‌گیرد و هزاران عزادار از گوشه و کنار یزد و ایران برای حضور در این مراسم به شهرستان تفت می‌روند.

برای ساخت این نخل بسیار قدیمی و بزرگ به صورت کامل از چوب استفاده شده و چوب‌ها به طرز ماهرانه‌ای به صورت مشبک مشبک در یکدیگر قرار گرفته اند و تبدیل به این نخل با عظمت و بزرگ شده‌اند.

جلوه‌های عاشورای حسینی در بندرعباسجلوه‌هایی از شور و شکوه سوگواری عاشورای حسینی در خراسان جنوبی به روایت تصویرنماز ظهر عاشورا در قزوین اقامه شد

همزمان با ظهر عاشورا تعداد زیادی از عزاداران حسینی با قرار گرفتن در زیر نخل اقدام به گرفتن جا برای برداشتن نخل می‌کنند و با وجودی که هنوز چند ساعت به نخل برداری مانده، عزاداران برای اینکه بتوانند در بلند کردن نخل سهیم باشند، در زیر نخل می‌مانند.

با توجه به حجم و وزن بسیار بالای نخل‌ها، تعداد بسیار زیادی از عزاداران باید هنگام بلند کردن نخل در زیر آن قرار داشته باشند و یک نفر هم بر بالای نخل قرار گرفته و با سنج اقدام به راهنمایی عزاداران برای گرداندند نخل می‌کند.

ارتفاع پایه‌های نخل خیلی بلند نیست و با توجه به این موضوع و سخت بودن بلند کردن آن، چهار نفر "کُنده‌های" چوبی در دست می‌گیرند و زیر نخل می‌دوند تا به هنگامی که برای استراحت نخل بر روی زمین گذاشته می‌شود، این "کُنده‌ها" را زیر پایه‌های چوبی نخل قرار داده و ارتفاع آن را بالاتر ببرند.

نخل‌برداری در نقاط مختلف یزد و با استقبال بسیار پرشور عزاداران برگزار می‌شود، این مراسم در عزاداری دیگر ائمه معصومین(ع) هم انجام می‌شود اما پرشورترین زمان برگزاری آن مربوط به روز عاشورا است.

انتهای پیام/ح

R41376/P/S6,76/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم

دریاچه زریبار با وسعت ۸۵۰ هکتار بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است، که در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسید.

زریبار همچنین در سال ۹۷ همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در کنوانسیون بین المللی رامسر، به عنوان بیست و پنجمین تالاب با ارزش جهانی به ثبت رسید.

آب این دریاچه از چشمه‌های خود جوش کف دریاچه، بارندگی و آب شدن برف کوه‌های اطراف تأمین می‌شود، و هیچ رودی به آن جاری نمی‌شود.

اطراف زریوار(زریبار) را نیز روستا‌هایی بکر و دیدنی، چشم انداز کوه و جنگل زاگرس احاطه کرده است.

این دریاچه زیستگاه پرندگان کمیاب و زیبای بومی و مهاجر است که هرساله از مناطق شمالی کره زمین به این دریاچه مهاجرت می‌کنند، است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این دریاچه هر ساله، مقصد صد‌ها هزار مسافر داخلی و خارجی است. گردشگران می‌توانند برای عبور از میان جزیره‌های زیبای زریوار از قایق‌های پدالی اجاره‌ای دریاچه استفاده کنند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مسافران برای خوردن کباب ماهی بسیار لذیذ که در رستوران‌های اطراف دریاچه سرو می‌شود، سفر می‌کنند.

 از دیگر جا‌های دیدنی در اطراف دریاچه زریوار، شهر لک لک‌ها در روستای ساحلی دره تفی است، که روستاییان با ساخت لانه‌های مخصوص، از ده‌ها لک لک مهاجرمیزبانی می‌کنند و فرهنگ بالای زیست محیطی خود را به نمایش گذاشته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • سون: آرسنال یک از بزرگترین تیم‌های جهان است
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • بزرگترین چاپگر ۳بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد
  • گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم
  • آئین آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ برگزار شد
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان