Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردو‌های جهادی معبری و مجالی است برای تمرین پرواز، و بیش از آن که نفعی برای دیگران داشته باشد، برای جهادیان سودمند است. اردو‌های جهادی، کارگاه تمرین اخلاق عملی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با شروع فصل تابستان گروه‌های جهادی دانشگاهی به صورت داوطلبانه با برنامه ریزی و بررسی وضعیت مناطق محروم برای برپایی اردو‌های جهادی در مناطق کم برخوردار خود را آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویانی به منظور خود سازی و سازندگی راهی اردو‌های جهادی می‌شوند. دانشجویان جهادی معتقدند که اردو‌های جهادی معبری و مجالی است برای تمرین پرواز و بیش از آن که نفعی برای دیگران داشته باشد، برای جهادیان سودمند است. اردو‌های جهادی، کارگاه تمرین اخلاق عملی است.   ما رفته بودیم به آن‌ها یاد بدهیم؛ ولی یاد گرفتیم در این راستا، هادی یکی از دانشجویان گیلانی است که هر ساله در اردو‌های جهادی شرکت می‌کند. او می‌گوید: روزی که سفر آغاز کردم نمی‌دانستم که باید مسیری سخت و طاقت فرسا را طی کنم. قرار است به مناطقی سفر کنم که در آنجای تکنولوژی و صنعت روز دیده نمی‌شود، اما جاذبه‌ای از طبیعت و درختان سبز وجود دارد.
وی می‌افزاید: روستا‌هایی با بچه‌هایی مهربان و دوست داشتنی با صورت‌های آفتاب سوخته و ژولیده، اما شیریین با لباس‌های کهنه و مندرس؛ ولی سرشار از امید و شور زندگی و لبریز از شوق یادگیری.
این دانشجوی در ادامه می‌گوید: بچه‌هایی سرسخت، ولی آرام تشنه آموختن بودند. آموخته بودند که هر آنچه بزرگتری می‌گوید، چیزی است که باید یاد گرفت. آن‌ها سرزنده و شاداب می‌خواستند بیشتر بدانند و ما رفته بودیم به آن‌ها یاد بدهیم؛ ولی یاد گرفتیم. رفته بودیم شاد کنیم؛ ولی شاد شدیم. لازم نبود بگویند. می‌دیدیم که چگونه امید، به آن‌ها زندگی بخشیده بود.    شرکت کردن در اردو‌های جهادی حال و هوایی دارد آزاده دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که در اردو‌های پزشکی در مناطق حضور داشته است او به ما می‌گوید: نمی‌دونم از کجا شروع کنم، شرکت کردن در اردو‌های جهادی حال و هوایی دارد.
وی می‌افزاید: مکان و طبیعت حضور در چنین جاهایی، قشنگ است؛ حتی سنگریزه‌هایی که در زیر پا حس می‌شود دور بودن از زندگی شهری و دغدغه‌های فراوانش و قرار گرفتن در یک روستای زیبا با امکانات رفاهی اندک باعث می‌شود بیشتر قدر نعمت‌هایی که داریم بدانیم و عادی بودن آن‌ها را ترک کنیم.
این فعال دانشجویی معتقد است: از جهادی میتوان احترام به یکدیگر، همکاری کردن، لذت بردن از کنار همدیگر بدون اینکه چشم و هم چشمی وجود داشته باشد، از همه مهم‌تر یکدلی و وقتی فردی احتیاج به کمک دارد یا ناراحت است همه از ته دل ناراحت می‌شوند و سعی میکنند یک جوری مشکلش را حل کنند.
آرزو می‌افزاید: متاسفانه کمبود درمانگاه در بعضی از مناطق محروم مشهود است بعضی از روستائیان به خاطر رفتن به دکتر باید مسافت طولانی طی کنند.     اردوی جهادی دانشجویان استان گیلان در قالب  ۳۵ گروه جهادی حدود چهارهزار و ۵۰۰ جهادگر در تیرماه  تابستان امسال به مناطق محروم گیلان اعزام شدند.
به گفته مرتضی نورسته، مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان فعالیت‌های جهادگران در بخش دانشجویی مربوط به یک فصل نیست، دانشجویان جهادگر در تمام فصول سال با برپایی این اردو‌ها در جهت محرومیت‌زدایی و آبادانی ایران اسلامی گام برمی‌دارند.   گروه‌های جهادی دانشجویان گیلانی به منظور محرومیت‌زدایی، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی و انجام طرح‌های فرهنگی و آموزشی به اردوهای جهادی اعزام شدند.
این دانشجویان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، بهداشت و درمان و عمرانی خدمت رسانی کردند که عمده فعالیت آن‌ها  در زمینه آبرسانی، بهسازی چشمه‌ها، ساخت مخزن و لوله‌گذاری، برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان، اکران فیلم، برگزاری یادواره‌ها و سوگواره‌ها، تجهیز کتابخانه‌های روستایی، اجرای برنامه‌های دینی همچون جشن تکلیف، برگزاری مسابقات آشپزی، شناخت آسیب‌های اجتماعی بوده است.     گروه‌های جهادی از دانشگاه گیلان، علوم پزشکی، آزاد رشت، آزاد لاهیجان، آزاد انزلی، پیام نور رشت، آزاد تالش، آزاد فومن، احرار، دانشگاه فرهنگیان (دانشگاه امام علی، بنت الهدی صدر)، پردیس فنی فومن، پیام نور آستانه اشرفیه، دانشکده فنی چمران، علمی کاربردی، دانشکده فنی دکتر معین، پیام نور املش و ... و همچنین گروه‌های فارغ التحصیل جهادی اعزام شدند.   به گفته مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی استان گیلان با‌توجه به وضعیت آب و هوای استان در شهریور ماه سایر اعزام‌ها تا پایان مهر ماه جهت تکمیل پروژه‌ها ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اردوی جهادی مناطق محروم بسیج دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نمایند ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش عمره دانشجویی که امروز سه شنبه(11 اردیبهشت) در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید. 

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید. 

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است،کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک نمود: أَرِنَا مَنَاسِكَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر(ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است ، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم(ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟ 

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند.  گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم  شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجد‌الحرام به طور ویژه بخوانید.

آقای سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود  که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام  در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

بر پایه این گزارش، در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان 164 نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه(12 اردیبهشت ) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • نامه سرپرست دانشگاه گیلان به ۳۸ نفر از روسای دانشگاه های آمریکا
  • ایجاد اشتغال برای ۲۵۶۰ نفر توسط بسیج سازندگی گیلان
  • تجمع دانشجویان پاکستانی در همبستگی با حامیان فلسطین در آمریکا+عکس
  • اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی به کار خود پایان داد
  • برگزاری اردوی جهادی در روستا‌های بخش روداب سبزوار
  • تجلیل از اساتيد برتر دانشگاه پیام نور استان کرمان
  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • ادامه حمایت‌های دانشجویان آبادانی از خیزش دانشجویان حامی مردم غزه
  • حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد