Web Analytics Made Easy - Statcounter

لعیا جنیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره این‌که ایران چه اقدامات حقوقی درخصوص فشار ایالات متحده بر کشورهایی که قصد خرید و یا حمل و نقل نفت ایران را دارند، می‌تواند انجام دهد و آیا معاونت حقوقی این مساله را پیگیری کرده است یا خیر، گفت: از همان لحظه اول که آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها را برمی‌گرداند و جنس تحریم‌های آنان از جنس تحریم‌های ثانویه است، ما اقدامات خودمان را آغاز کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه منظور از تحریم‌های ثانویه چیست، اظهار داشت: تحریم اولیه یعنی این‌که آمریکا هر رابطه‌ای که در تجارت، کالا و خدمات با ما دارد قطع کند. حال تحریم‌های ثانویه چیست؟ آن دسته از تحریم‌هاست که ایالات متحده کشورهای دیگر را از رابطه تجاری ،کالایی و خدمات منع کند. 

وی تاکید کرد: از همان لحظه اول که آمریکا این تصمیم را گرفت ما هم در دادگاه‌ و دادگستری‌های تخصصی و بین المللی حضور بهم رساندیم و در مطالبی اعتراضات خودمان را مطرح کردیم و در همان چارچوب هم دستور صادر شد.

جنیدی خاطرنشان کرد: معتقدیم اعمال آمریکا از لحاظ معاهدات و باتوجه به عهدنامه مودت، خلاف قوانین بین‌الملل است.

وی با بیان آنکه آن چهکه ایالات متحده از لحاظ حقوق بین‌الملل و قوانین عرفی انجام می‌دهد نقض حاکمیت کشورهای دیگر است، گفت: ایالات متحده اقداماتی را انجام می‌دهد که نقض سیستم دموکراتیک تصمیم‌گیری در داخل کشورهای دیگر است. 

معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری گفت: کشورهای دیگر چه بخواهند با ایران رابطه داشته باشند چه بخواهند نداشته باشد، چه بخواهند نوع روابط‌شان با ما با کیفیت و بی‌کیفیت باشد تصمیم‌گیری برعهده پارلمان و دولت‌شان است و کاری که آمریکا انجام می‌دهد خلاف دموکراسی، حاکمیت و قواعد تجارت است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به این اقدامات خلاف قواعد بین‌الملل در مراجع تخصصی و حرفه‌ای شروع به اقدام کردیم و قدم‌های دیگر را هم برداشتیم که هر وقت نهایی شد، اعلام خواهیم کرد.

جنیدی درباره اینکه آیا ارتباط ایران با کشتی آدریان دریا قطع شده است و اینکه آیا نفت ما به فروش رفته است و مالکیت نفت و کشتی دیگر برای ایران نیست، گفت: اعلانات همان است که آقای سخنگوی اعلام کرده است .

وی درباره پیگیری حقوقی این پرونده گفت: ابعاد حقوقی همان است که در دادگاه مطرح بوده است، با پیگیری وزارت خارجه و معاونت حقوقی اجازه و دستور از دادگاه گرفته شد تا نفتکش حرکت کند. اما اینکه نفت فروخته شده است یا خیر اطلاعی نداریم.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره اینکه ایالات متحده تهدید کرده است که نفت‌کش‌های ایرانی را توقیف خواهد کرد، اظهار داشت: تهدید که همیشه وجود دارد اما اگر باز خدایی ناکرده چنین اتفاقی بیفتد ما دوباره اقدام حقوقی انجام خواهیم داد اما امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد و آمریکا اشتباهات پیاپی خود را دوباره تکرار نکند.

وی ادامه داد: توقیف کشتی‌های ما باید در ساحلی اتفاق بیفتد، انشاالله آمریکا چنین خبط و خطایی را دوباره انجام ندهد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: لعیا جنیدی آدریان دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۱۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه‌های تکراری، حقی برای کویت در مورد میدان آرش ایجاد نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تکرار ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر، ضمن مردود دانستن این ادعا افزود: تکرار این ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی طرف کویتی مایه تأسف است.

کنعانی ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات فیمابین اضافه کرد: همانند قبل از طرف کویتی برای دستیابی به توافقی پایدار که مبتنی بر همکاری‌های دوستانه و منافع مشترک باشد، دعوت به عمل می‌آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یکجانبه، از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

کنعانی تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتقاد به اصل حسن نیت، تعاملات منطقه‌ای را رصد نموده و از دولتهای ثالث می‌خواهد در مسیر تحقق عینی اصل حسن نیت و ارتقا روابط و همکاریها گام بردارند.

کد خبر 6094371 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • وزیر خارجه: همه خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده استونی را آزاد کرد
  • امیرعبداللهیان: ایران همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • ایران خدمه کشتی توقیف شده را با نگاه انسانی آزاد کرد
  • امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • همه خدمه کشتی توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم
  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای کویت در مورد میدان آرش ایجاد نمی‌کند