Web Analytics Made Easy - Statcounter

باتوجه به صف طولانی داوطلبان برای شرکت در کنکور تجربی، می‌توان با افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی علاوه بر رفع نیازهای جدی کشور در این حوزه، صف طولانی داوطلبان کنکور تجربی را نیز کاهش داد. ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در تیر ماه هر سال تب و تاب کنکور سراسری، استرسی بر بدنه جامعه به‌خصوص شرکت‌کنندگان در کنکور و خانواده‌هایشان وارد می‌کند، هنوز کنکور و پذیرش در دانشگاه برای بسیاری از خانواده‌ها، مرحله سرنوشت‌سازی از زندگی محسوب می‌شود و نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر شغلی، اقتصادی و حتی ازدواج به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استرس فقط یک بار تجربه نمی‌شود و برای بسیاری از داوطلبان پشت کنکوری ممکن است چندین بار رخ دهد؛ به گونه‌ای که طبق اعلام سازمان سنجش 48.41 درصد داوطلبان کنکور امسال از دانش‌آموزان نظام قدیم هستند؛ این رقم نشان دهنده این است که تعداد 541 هزار و 760 نفر از داوطلبان کنکور سراسری حداقل برای بار دوم استرس کنکور را تجربه می‌کنند. 

صف طولانی داوطلبان علوم تجربی

در چند سال اخیر تفاوت چشمگیری بین تعداد داوطلبان گروه تجربی و دیگر گروه‌های کنکور سراسری دیده می‌شود؛ برای رشته‌های تحصیلی با آزمون کنکور سراسری سال 98 تعداد یک میلیون و 119 هزار و 15 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 164 هزار و 241 نفر در گروه ریاضی و فنی، تعداد 637 هزار و 246 نفر در گروه علوم تجربی، تعداد 282 هزار و 306 نفر در گروه علوم انسانی، تعداد 25 هزار و 135 نفر در گروه هنر و تعداد 10 هزار و 87 نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت‌نام کردند.

در این بین اغلب داوطلبان گروه تجربی، تمایل به پذیرش در رشته‌های مرتبط با بهداشت و درمان از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را دارند اما ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها به‌گونه‌ای است که کمتر از دو درصد از داوطلبان وارد این رشته‌ها می‌شوند و تعداد قابل توجهی مجدداً در صف کنکور تجربی می‌مانند و ناچار به استرس سال بعد کنکور و شاید سال‌های بعد تن می‌دهند.

مشکل از داوطلبان است یا از شیوه پذیرش؟

فلسفه ورود دانشجویان به رشته‌های مختلف دانشگاهی، رفع نیازهای کشور است بنابراین اگر میزان پذیرش فعلی نیازهای کشور را رفع نمی‌کند باید با تغییر سازوکارهای پذیرش، رویه فعلی اصلاح شود؛ در حال حاضر در حوزه بهداشت و درمان، کشور با کمبود نیروی جدی مواجه است.

در این خصوص دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: «در حال حاضر در کشور شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک 1.6 به ازای هر 1000 نفر جمعیت است؛ این درحالیست که کف مورد نیازمان در این زمینه 2.5 نفر به ازای هر 1000 نفر بوده و حتی بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه شاخصی بین 3.5 تا 5 نفر به ازای هر 1000 نفر جمعیت دارند.»

بنابراین برای رسیدن به کف مورد نیاز کشور، وزارت بهداشت باید ظرفیت‌های پذیرش در این رشته‌ها را افزایش دهد؛ افزایش ظرفیت در این رشته‌ها به رفع نیازهای جامعه در این حوزه کمک می‌کند همچنین سبب می‌شود داوطلبان جوان، مستعد و توانمندی که به‌علت کمبود ظرفیت سال‌ها پشت کنکور می‌مانند، به عرصه دانشگاه وارد شده و پس از آن به ارائه خدمت در این حوزه بپردازند و صف داوطلبان کنکور تجربی کاهش یابد اما باید دید آیا منافع جامعه پزشکان و نظام سلامت امروز کشور در انحصاری نگه داشتن بازار خدمات پزشکی، اجازه این اقدام اصلاحی را می‌دهد یا خیر.

28 درصد دانش‌آموزان به رشته تجربی و 10 درصد به ریاضی می‌روند!سد بلند "هدایت تحصیلی" برای ورود به رشته تجربی!/ "انتخاب رشته" باری به هر جهتراهکار جلوگیری از هجوم به رشته تجربی/ افزایش گرایش به هنرستان‌ها همراه با محدودیت پذیرش

انتهای پیام/

 

Rsaadati/P/S22,2,24/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کنکور

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کنکور کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۳۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر در نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر زن و ۴۳۲ هزار و ۸۶۲ نفر مرد هستند. به این ترتیب ۶۳ درصد داوطلبان را زنان و ۳۷ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند. تعداد ثبت نام کنندگان عادی ۴۹۲ هزار و ۱۲۵ نفر و تعداد ثبت نام کنندگان فرهنگیان ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر است.

آزمون گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۶ اردیبهشت و آزمون گروه های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی در عصر پنجشنبه ۶ اردیبهشت برگزار شده اند.

آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی از صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ۵۰۱ هزار و ۸۱۰ داوطلب آغاز شده است. از تعداد ۵۰۱ هزار و ۸۱۰ داوطلب، تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۰۸ نفر معادل ۶۷ درصد داوطلبان زن و تعداد ۱۶۶ هزار و ۳۰۲ نفر معادل ۳۳ درصد داوطلبان مرد هستند.

براساس قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در کنکور سراسری از سال گذشته اعمال شده است که بر اساس آن دیگر داوطلبان تنها به سوالات دروس اختصاصی در جلسه آزمون پاسخ می دهند و ۵۰ درصد نمره مختص آزمون و ۵۰ درصد نمره داوطلب به سوابق تحصیلی فرد اختصاص دارد.

در آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی سه دفترچه اختصاصی با سه پاسخنامه به داوطلبان داده می شود. دفترچه شماره ۱ شامل درس زیست شناسی با ۴۵ سوال و دفترچه شماره ۲ شامل دروس فیزیک و شیمی با ۶۵ سوال و دفترچه شماره ۳ شامل دروس ریاضی و زمین شناسی با ۴۵ سوال است که داوطلبان باید به ۱۵۵ سوال در مدت ۱۸۰ دقیقه پاسخ دهند.

در آزمون اختصاصی گروه علوم تجربی علاوه بر سه دفترچه یادشده یک دفترچه شماره ۴ ویژه دیپلمه‌های بهیاری با ۳۰ سوال و ۲۰ دقیقه زمان پاسخگویی داده می شود.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان نیز برای داوطلبان متقاضی دانشگاه فرهنگیان در این گروه آزمایشی اختصاص می یابد.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور، ۶۲۴ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار شده است.

کد خبر 6088827

دیگر خبرها

  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در اراک
  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • رقابت بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی
  • رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در رشته علوم تجربی
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد
  • رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
  • نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برگزار شد