Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «بسیج نیروی مخلص خداست»؛ تعبیری که امام خمینی (ره) درباره این نیروی مردمی انقلابی به کار بردند. بسیج در چهل سال انقلاب دستاورد‌های مختلفی داشته است. پیروزی‌های زیادی در عرصه‌های مختلف نظامی، علمی، سازندگی، اقتصادی، جنگ روانی، ارزشی و فرهنگی داشته است که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موارد تنها به داخل کشور منحصر نمی‌شود بلکه بسیج الگویی برای رشد و بالندگی گروه‌های مردمی انقلابی در کشور‌های دیگر خصوصا کشور‌های اسلامی شده است. درون مایه تشکیل بسیج فرهنگی و انقلابی بود، اما با وقوع جنگ تحمیلی بسیجیان با انگیزه بالایی وارد جنگ حق علیه باطل شدند و رشادت‌ها و ایثارگری‌های بسیاری از خود نشان دادند.

رشد بسیج در بستر جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

وقتی نیرو‌های بعثی به ایران اسلامی حمله کردند و برخی از شهر‌های کشورمان را مورد تجاوز قرار گرفتند، هنوز انقلاب اسلامی نو پا بود. در این راستا تشکیل بسیج و حضور مردم انقلابی در این سازمان مردم نهاد سبب شد تا مقابله جدی و حماسی با دشمن بعثی صورت گیرد. همین جا بود که همان مردم انقلابی دعوت پیر جماران را لبیک گفتند و به صف داوطلبان بسیجی برای حضور در جبهه‌های مبارزه پیوستند.

درواقع خمیر مایه بسیج در فضای سخت جنگ شکل گرفت و همین موضوع سبب شد تا علاوه بر روحیه دینی و الهی روحیه مقاومت هم در بسیج شکل بگیرد و نهادینه شود. تا به امروز برنامه‌های دفاعی و نظامی از جمله مسائل جدا نشدنی بسیج است که هر روز در حال تقویت است و با رشد و پیشرفت چشمگیری در حال تداوم است.

ترویج الگوی نیروی دفاعی مردمی در منطقه

این روحیه مقاومت که حاصل موفقیت بسیج در دفاع مقدس است را حالا بسیاری از کشور‌های مسلمان حق طلب منطقه خاورمیانه از بسیج الگو گرفته اند. یکی از نمونه‌های بسیار موفق این الگوگیری حزب الله لبنان است. محور مقاومت در کشور‌های مختلف اسلامی نیز به نوعی از الگوی بسیج استفاده کرده اند. شاید آخرین نمونه‌های تاثیرگذاری بسیج در شکل‌گیری نمونه‌های دفاع مردمی، بحران اخیر در کشور عراق و سوریه باشد. داعش که با ادعای خلافت اسلامی ابتدا در سوریه و سپس در عراق دست به اقدام نظامی زد با یک نیروی مردمی برخاسته از نگاه انقلابی و اسلامی روبه‌رو شد. جیش الشعبی در سوریه و نیرو‌های بسیج مردمی در عراق یکی از مهم‌ترین عوامل پایداری در برابر تجاوزات این گروه تروریستی بوده است. گروه‌هایی که به روشنی نمونه‌های موفق کنونی نیروی مقاومت بسیج ایران هستند.

محور مقاومت از جمله محور‌هایی است که با روحیه انقلابی و حضور مردمی شکل گرفته و به طور سازمان یافته‌ای در حال مقابله با دسیسه‌های غرب و کشور‌های مرتجع منطقه است. بسیاری از پیروزی‌های این محور به سبب حضور نیرو‌های انقلابی مردم مانند بسیج به دست آمده است.

مقابله با ضدانقلاب و جنگ روانی غرب

دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر جنگ فیزیکی به جنگ روانی علیه کشورمان نیز روی آورد تا بلکه بتواند کمبود‌ها و ناتوانی‌های خود را در این عرصه پوشش دهد. بسیجیان در عرصه‌های مختلف اطلاعاتی و خبری ورود هوشمندانه‌ای داشتند. درواقع بصیرت افزایی و حضور در صحنه‌هایی که دشمن سعی داشت با گل آلوده کردن فضا و گرفتن ماهی خود در این غبار نقشه شوم خودرا علمیاتی کند با سد محکم بسیجیان روبرو شد.

درواقع بصیرت افزایی و تبیین دسیسه دشمن و واقعیت ماجرا توسط نیرو‌های حزب اللهی و بسیجی در فضای مجازی و رسانه‌ای یکی از دستاورد‌های دفاعی مهم این نیروی انقلابی مردمی به شمار می‌رود. حالا با گسترش فضای مجازی و راه اندازی شبکه‌های اجتماعی مختلف شاهد فعالیت گسترده و مستمر بسیجیان در این عرصه هستیم. این عرصه یکی از مهمترین عرصه‌های دفاعی بسیج محسوب می‌شود که بی وقفه و بدون هیچ توقفی انجام می‌گیرد. درواقع اگر جنگ تحمیلی و فیزیکی به طور مقعطی است، جنگ روانی روز و شب نمی‌شناسد و در روز‌های تعطیل حتی شاهد عملیات جنگ روانی دشمن و آفند و پدافند نیرو‌های بسیجی در این عرصه هستیم.

بسیجیان و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر

در بعد اخلاقی بسیجیان هم خود به طول عملی الگوی جامعه برای رعایت شرعیات و عرف جامعه هستند و هم در زمینه ترویج اخلاق اسلامی و سیره امامان بزرگوار پیش قدم هستند. بسیج در عرصه اخلاقی یکی از فعال‌ترین نیرو‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ضروری‌ترین عنصر حیات اسلامی جامعه است. این رویکرد خودکنترل در جامعه پیش از آن که نیروی قهری حاکمیت وارد عمل شود به اصلاح روش‌ها و رفتار‌های اجتماعی منجر خواهد شد و به نوعی بیمه سلامت اجتماعی برای هر جامعه‌ای خواهد بود.

نیرو‌های بسیج به اقتضای مردمی بودن ذات و شکل این نهاد بهتر می‌توانند با مردمی که از جنس خود هستند، ارتباط برقرار کنند و از این منظر طرح‌های مردمی جالبی از سوی نیرو‌های بسیجی برای جامعه تدارک دیده و به اجرا گذاشته شده است که بایستی این موارد تقویت شود.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

امام جمعه طبس با بیان اینکه خفت و ذلت تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب بود، گفت: ایستادگی، دین، ایمان، معرفت و بصیرت ملت ایران اسلامی، نظام سلطه را به چالش کشید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی، امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در مراسم بزرگداشت واقعه طبس در مسجد شکر صحرای طبس، اظهار کرد: امام راحل فرمودند انقلاب اسلامی انفجار نور بود و این انقلاب چالش‌هایی برای نظام سلطه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: استکبار در مسیر حرکت انقلاب موانعی چون جنگ تحمیلی، جنگ‌های فرهنگی، اقتصادی و ترکیبی و کودتاها را در دستور کار قرار دادند.

امام جمعه طبس گفت: استکبار چالش‌ها و مشکلاتی برای نظام اسلامی ایجاد کرد، اما به قول سردار دل‌ها، ملت ایران از بحران‌ها فرصت ساخت.

وی با بیان اینکه ملت ایران از گردنه‌های صعب‌العبوری که علیه نظام اسلامی بود، محاظفت کردند، افزود: مهمترین علت این ایستادگی، دین، ایمان، معرفت و بصیرت ملت بود که نظام سلطه را به چالش کشید.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه نظام اسلامی مایه یأس استکبار و امید مستضعفان جهان شده، یادآور شد: عملیات پنجه عقاب در صحرای طبس نیز موجبات خفت و ذلت آمریکا را به بار آورد.

وی ادامه داد: با قدرت ایران گزینه نظامی آمریکا به چالش کشیده شد و دلیل عزت و شرافت امروز ایران، وجود رهبر ایران، مردم نجیب و صبور و ولایت‌پذیر است.

کد خبر 747581

دیگر خبرها

  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • چرا اگر سپاه نبود کشور هم نبود؟
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب