Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@14:16:55 GMT

ساخت قلب مینیاتوری انسان با چاپگر زیستی

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۳۹۱۶

ساخت قلب مینیاتوری انسان با چاپگر زیستی

به گزارش پایگاه اینترنتی «انگجت»، کمپانی BIOLIFE۴D  ساخت این قلب مینیاتوری را نقطه عطف مهمی در مسیر تلاش‌ها برای طراحی قلب مصنوعی مناسب برای پیوند می‌داند.  

این قلب مینیاتوری با سلول‌های ماهیچه قلب گرفته شده از بیمار و جوهر زیستی ساخته شده از ترکیبات ماتریکس خارج سلولی چاپ شده است که خصوصیاتی همانند خصوصیات قلب پستانداران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمپانی BIOLIFE۴D نخستین بار در ژوئن سال ۲۰۱۸ بافت قلب انسان را با استفاده از چاپگر زیستی چاپ کرد و در اوایل سال جاری میلادی موفق به چاپ اجزاء قلب انسان از جمله دریچه‌ها، بطن‌ها و عروق خونی شد. چنین فرآیندی مستلزم برنامه‌ریزی دوباره گلبول‌های سفید بیمار در قالب سلول‌های بنیادین پرتوان القایی «induced pluripotent stem cells» است که می‌توانند به انواع مختلفی از سلول‌ها از جمله سلول‌های قلبی تبدیل شوند.

شرکت سازنده این قلب مصنوعی کوچک امید دارد تا در نهایت بتواند با استفاده از چاپ زیستی، قلب انسان را در ابعاد حقیقی آن شبیه‌سازی کند. در قالب نظریه، قلب‌هایی که با استفاده از چاپ زیستی تولید می‌شوند می‌توانند نیاز به اهدای عضو را کاهش داده یا از بین ببرند.  

با این وجود BIOLIFE۴D تنها شرکتی نیست که به دنبال چاپ سه بعدی اندام‌های انسان است. پیش‌تر شاهد ساخت قلب‌های سیلیکونی با استفاده از فناوری چاپ زیستی بوده‌ایم و مهندسان علوم زیستی دانشگاه ام.آی.تی (MIT) نیز توانستند با استفاده از این فناوری، شبکه‌های پیچیده عروقی بسازند که لازمه بقای اندام‌های مصنوعی هستند.   

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چاپگر زیستی پیوند عضو بافت قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۳۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان

محمدی گفت: در راستای سیاست‌های مردمی سازی فعالیت‌های محیط زیست، ارتقای سواد محیط زیستی و معیشت پایدار یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان تاسیس خانه‌های محیط زیست است.

او ادامه داد: خانه‌های محیط زیست یکی از بستر‌های اصلی برای مردمی سازی فعالیت‌های این حوزه بوده که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود.

محمدی افزود: در مرحله اول ۸ مرکز شهرستان (گرگان، بندرگز، ترکمن، گمیشان، گنبدکاووس، رامیان، مینودشت و مراوه تپه) انتخاب شده اند تا خانه‌های محیط زیست به صورت پایلوت در این مراکز شروع به فعالیت کنند.

او ادامه داد: برای اجرایی شدن این مهم با اداره کل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... صحبت شده و اولویت ما فضا‌های مازاد ادارات مختلف است.

محمدی گفت: در حال حاضر افتتاح خانه محیط زیست بندرترکمن انجام شده و افتتاح ۷ خانه محیط زیست دیگر در تاریخ ۳ خرداد با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار می‌شود.

او افزود: در گام نخست این خانه‌ها در فضای شهری شروع به فعالیت می‌کنند و پس از بررسی خروجی فعالیت این خانه‌ها در مراحل بعدی به سراغ تاسیس خانه‌های محیط زیستی در روستا‌ها می‌رویم.

محمدی تاکید کرد: خانه‌های محیط زیست مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی به عنوان بستری برای تعامل، تفاهم، همکاری داوطلبانه و موثر در حوزه محیط زیست راه‌اندازی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان (فیلم)
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان