Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@13:10:06 GMT

سلامت معنوی تضمين­ كننده سلامت روان

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۶۴۷۴

جهان نيوز - زهره الهیان: چندي پيش وزير محترم بهداشت در اجلاس رؤساي دانشگاه­هاي علوم پزشكي بحثي را در باب سلامت روان وجدي گرفتن نشاط در جامعه داشتند كه اشاره آن به فرصت ميلاد ائمه معصومين(ع) به عنوان فرصتي براي شاد بودن و نشاط جامعه بود كه در جاي خود كاملا صحيح و بجا مي­باشد اما متاسفانه ناخواسته وفات ائمه و فضاي غم انگيز ناشي از آن را تلويحا يك عامل منفي در مسير شادابي و نشاط معرفي نمودند و فرمودند اين فضاي غم انگيز بايد تعديل گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته وزير محترم بهداشت بعد از اين سخنراني در مصاحبه با خبرنگاران و سخراني­هاي بعدي از سوء تعبير انجام شده اظهار گلايه كرد و از تك تك عزاداران اباعبدالله الحسين(ع)  دلجويي نمودند و عشق و ارادت خود به اهل بيت(ع) و حضرت اباعبدالله الحسين(ع) را خالصانه اظهار نمودند.اين اتفاق باعث شد درآستانه ورود به ماه محرم و عزاداري حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) به مبحث سلامت معنوي و تاثيرات شگرف آن بر سلامت انسان­ها بپردازم و چند خطي مطلب در اين باره تقديم محبان اهل بيت(ع) و عاشقان سالار شهيدان حسين(ع) و آنها كه خواهان سلامت روح و روان و سلامت معنوي هستند نمايم.

اهميت معنويت و سلامت معنوي در دهه­هاي گذشته به طور روزافزون مورد توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت رواني قرار گرفته. آنچه در سايه عشق و ارادت به اهل بيت(ع) نصيب انسان مي­گردد نوعي از معنويت است كه فراتر از معنويتي است كه در غرب به آن توجه مي­گردد. بدين معنا كه ائمه معصومين (عليهم السلام) همواره ما را به ابعاد روحاني و الهي انسان هدايت مي­نمايند و سلامت جسم در نگاه اسلام نيز در راستاي سلامت روح و روان تعبير مي­گردد  اما با تعريف غربي معنويت و آرامش تنها در خدمت سلامت جسم قرار مي­­گيرد.

 به هر حال امروزه مردم جهان بيش از پيش گرايش به معنويت را اهميت مي­دهند و عطش نسبت به معنويت  در جهان بيش از گذشته مشاهده مي­شود كه اين امر ناشي از روند رو به رشد بيماري­هاي رواني چون افسردگي و اضطراب و ساير عواملي است كه فرد را مستعد اختلالات رواني مي­نمايد.( دهشيري و همكاران 1387، ص140-129) عواملي چون زندگي در عصر صنعت و تكنولوژي و فضاي سايبر و دوري بشريت از فطرت انساني خويش، تمايل به سمت معنويت و امور ماوراء الطبيعي را بيشتر نموده تا آنجا كه سازمان جهاني بهداشت(WHO) در سال 1979 بحثي را عنوان كرد كه آيا جنبه ­هاي معنوي را بايد در تعريف Health (سلامت) وارد نمود؟ (Spiritual)

چند سال بعد افزودن سلامت معنوي به ابعاد جسمي، رواني و عوامل اجتماعي سلامت پيشنهاد شد( عزيزي فريدون، سلامت معنوي بعد جديد، 1393)

امروزه بسياري از صاحب­نظران حوزه سلامت روان وجود باورهاي مذهبي در فرد را عاملي موثر بر سلامت وي در نظر مي­گيرند و به اين امر اشاره دارند كه كه داشتن باورهاي مذهبي مي­تواند در كاهش مرگ و مير افراد و كاهش بروز بيماري­هاي روحي و رواني حتي جسمي موثر باشد.(مجتبي مصباح سلامت معنوي از ديدگاه اسلام 139 ص 18) و حتي سلامت معنوي پزشك معالج نيز با سلامت بيمار كاملا مرتبط است و تاثيرات خود را بر بهبودي سريعتر بيماران خواهد گذاشت. (محمدي 1383 ص18 )

استفاده از معنويت و اعمال معنوي خود موجب بهبودي سلامت روان خواهد شد و ارتقاء معنويت و پيوند با اهل بيت(ع) منجر به آن مي­شود كه افراد معنا و هدف زندگي خود را دريابند و ارتباطي عميق با خالق هستي و قدرت بيكران و لايزال الهي داشته باشند همين امر منجر به كاهش آلام و بهبود سريعتر بيماري­هاي روان از جمله افسردگي و اضطراب خواهد گرديد.

از طرفي افراد داراي سلامت معنوي و افراد داراي  پيوند عميق با اهل بيت(ع) و محبت ايشان شيوه زندگي خود را با اين بزرگان تنظيم مي­نمايند و طبيعتا سبك زندگي سالم­تري دارند لذا توانايي بيشتري براي مقابله با امراض روحي و رواني كسب مي­نمايند و اساسا اين سبك زندگي سالم آنها را از بسياري از بيماري­هاي جسمي، روحي و رواني حفظ مي­كند.

 در برخي تحقيقات انجام شده اميد زندگي در افرادي كه مذهبي­تر هستند 7 سال بيشتر است و از شادي بيشتر برخوردار هستند و اميدوارترند و ازآنجا كه بواسطه اتصال به قدرت " لايزال الهي" و حب اهل بيت (ع) از ثبات رواني بيشتري برخوردارند،  مسائلي از جمله يأس، نااميدي و خودكشي در اين افراد كمتر ديده مي­شود  و اين افراد از نظر جسمي سالم­ترند و كمتر نيازمند استفاده از خدمات درماني مي­شوند ( ملكي نژاد و ديگران 1391ص 17-9) و همچنين معنويت و حب اهل بيت (ع) باعث پذيرش بيشتر و تاب آوري بالاتري در مقابل بيماري­ها مي­گردد چرا كه رضا به رضاي الهي و و حكمت بي­بديل او، استمداد از ائمه معصومين(ع) و پذيرش آلام و مصيبت­ها را در انسان تقويت مي­كند كه اين امر خود موجب تقويت روحيه بيمار و سلامت روان او و افزايش توان و مقاومت او در برابر بيماري­ها مي­گردد و در نهايت  موجب تقويت سيستم ايمني فرد و افزايش مقاومت در برابر بيماري­ها نيز خواهد گرديد.

در كلام آخر بايد گفت حب اهل بيت(ع) و ارتقا معنويت بواسطه محبت به ائمه معصومين(ع) در مواقع بروز بحران واسترس، تاثيرات مضاعفي دارد چرا كه  بواسطه خلق معنا در زندگي و الهام بخشي،  مواجهه و رويارويي با بيماريها را آسانتر مي­كند.
  کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۶۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه

 معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه آئین بزرگداشت روز روانشناس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدمات سلامت، مشاوره و روانشناسی توسط دستگاه‌های مختلف در ستاد‌های مختلف در حال انجام است، اما موضوع این است که کفایت و جامعیت آنها به جایی نرسیده است که بتوانند به اندازه کافی در دسترس  مردم باشند و از این خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در این راستا وجود دارد تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی  است، افزود: همانگونه که در جریان هستید علیرغم اینکه تعرفه این خدمات بالا نیست و طبق مصوبه هیئت وزیران اعلام می‌شود، اما از آنجا که برای نتیجه گیری از موضوع مراجعه به روانشناس نیازمند این  هستیم که چندین جلسه  در برخی مواقع ۱۰ تا ۱۲ جلسه  مراجعه کنیم این رقمی که فرد باید بپردازد بالا است.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی یکی از درخواست‌هایی است که جامعه روانشناسی دارند و تلاش شده کار‌هایی انجام شود که متاسفانه اکنون بسیار محدود و قلیل است.


توکلی عنوان کرد: حتما نیاز است که نظام بیمه دقیق کامل و جامع همانگونه که در نظام بیمه‌ای سلامت جسم است در سلامت روح نیز اتفاق بیفتد.


وی با بیان اینکه اثر بخشی خدمات همواره مورد توجه بوده است، بیان کرد:  خدماتی که قرار است به آحاد مردم ارائه شود باید اثر بخش بوده و نیاز آنها را مرتفع کند در امر مشاوره اینکه فرد  بخواهد بهره کافی ببرد نیازمند  مداومت است.

توکلی عنوان کرد: مانند بیماری جسمی که مراجعه می‌کنید و  برای درمان تا مدتی باید تحت نظر باشید در مداخله خدمات روانشناختی هم  همین گونه است، متاسفانه مردم خیال می‌کنند با یک بار مراجعه به روانشناس به صورت کامل مشکلشان برطرف می‌شود در صورتی که مسئله بهداشت روان بسیار پیچیده‌تر از مسائل جسمی است  و می‌طلبد که به این موضوع دقیق‌تر فکر کنیم.

وی گفت:  باید برای افرادی که نیاز به مداخله روانشناختی دارند  و بضاعت پرداخت این هزینه را ندارند تدابیری اتخاذ شود.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور، افزود: ما در سازمان بهزیستی خط مشاوره ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲شب خدمات رایگان مشاور تلفنی به آحاد مردم ارائه می‌دهد این خدمات بدون اینکه فرد بخواهد اسمش را اعلام کند و یا اطلاعاتی از خود ارائه بدهد انجام می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه خدمات دقیق و کامل مشاوره باید حضوری انجام شود، افزود:  بهزیستی برای مشاور حضوری نیز به اقشار نیازمند مشاوره رایگان ارائه می‌دهد.

وی اظهارکرد: سند خدمات جامع سلامت روان و  موضوعات مرتبط با آن در کشور از چندسالی که منقضی شده ابلاغ مجدد این سند که وظایف هر دستگاه در آن نوشته شده میتواند کمک  کند که‌همه دستگاه‌ها بینشان هم افزایی انجام شود و در کنار هم خدمات بهتری ارائه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • تضمین سلامت و رضایتمندی مردم«معمولان» در حوزه آرد و نان
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است