اولین دوره همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های ادبیات داستانی کودک و نوجوان» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهیدبهشتی در آستانه هفتمین سالگرد راه‌اندازی گرایش ادبیات کودک و نوجوان این همایش را در هشتم آبان ‌ماه برگزار می‌کند. مریم جلالی، دبیر علمی  و سیدمهدی طباطباییف دبیری اجرایی این همایش را به عهده‌ دارند.

محورهای همایش به این شرح اعلام شده‌اند:

انواع ادبی و ژانرهای نوظهور در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: ژانرهای پرکاربرد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه مکتب‌های ادبی در داستان کودک و نوجوان، مرز انواع ادبی میان داستان کودک و نوجوان و بزرگسال، جلوه‌های ادبیات پایداری در داستان‌های کودک و نوجوان (درسی و غیردرسی)، انواع داستانی در ادبیات کودک و نوجوان و تحولات داستان‌نویسی در ادبیات کودک و نوجوان.

نظریه‌ و نقد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: نقد و بررسی داستانی‌های کودک و نوجوان بر اساس نظریه‌های جدید، آسیب‌شناسی شیوه‌های نقد و نگارش در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، آسیب‌شناسی ارائه و نقد ادبیات داستانی در کتاب‌های درسی، شکل‌گیری‌های اجتماعی، سیاسی و... و نفوذ آن به ادبیات داستانی کودک و نوجوان،  نقش ترجمه در شکل‌گیری ادبیات داستانی کودک و نوجوان، نقش و جایگاه کتاب‌های تصویری در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تألیف، ترجمه و تقلید در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری داستان‌های کودک ونوجوان، مخاطب‌شناسی ادبیات داستانی کودک و نوجوان، زبان رد ادبیات داستانی کودک و نوجوان، میانجی‌ها در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تعامل متن و تصویر در ادبیات داستاین کودک و نوجوان، علل ماندگاری آثار کودک، طنز و جایگاه آن در ادبیات کودک و ناشران و ترویج ادبیات داستانی.

مفاهیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .. در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: مفاهیم فرهنگی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، مفاهیم ارزشی در ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات داستانی جنگ و صلح، ادبیات داستانی کودکان، اجتماع و اقتصاد و مفاهیم اجتماعی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان.

ادبیات تطبیقی  و جایگاه آن در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: قابلیت‌سنجی تطبیق و تطابق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های اجرایی تطبیق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه تطبیق متون داستانی در کتاب‌های درسی، ادبیات تطبیقی کودک و نوجوان، ادبیات داستانی ملی و مرزهای جهانی و ادبیات داستانی بومی و غیربومی.

اقتباس از متون کلاسیک در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: شیوه‌های راه‌یابی ادبیات کهن به داستان کودک و نوجوان، نقش بازنویسی و بازآفرینی در توسعه ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های ورود ادبیات مدرن بزرگسال به داستان کودک و نوجوان، متون دینی و شیوه‌های پردازش به ان در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، پردازش ادبیات داستانی کهن و نو در کتاب‌های درسی و اقتباس در داستان‌نویسی کودک و نوجوان.

فرهنگ و ادبیات عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: چگونگی و علل نفوذ عناصر فرهنگ عامیانه به ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محورهای فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محدوده کاربرد فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ مهرماه مقاله‌های خود را به نشانی clsbu@cbu.ac.ir  بفرستند.  بر اساس اعلام، هفته اول ماه آبان نتایج بررسی مقالات اعلام می‌شود.

دبرخانه همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان در تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واقع است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی:

عکس| مهناز افشار عضو جدید خانواده‌اش را معرفی کرد

جلسه ترامپ درباره «حمله نظامی» علیه ایران با حضور مقامات پنتاگون| گزینه محتمل آمریکا برای دفاع از عربستان چیست؟

مراسم اهدای مدال مسابقات والیبال قهرمانی آسیا + تصاویر

کلیدواژه: ادبيات كودك و نوجوان همايش

منبع این خبر، وبسایت www.isna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۸۷۰۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

باید بپرسید چه چیز در خطر است؟

نویسنده باید برای نوشتن هر داستان این سؤال را از خودش بپرسد: «چه چیزی در خطر است؟» این یک سؤال علمی و آکادمیک داستان‌نویسی است. حتماً باید یک چیز خیلی مهم در معرض خطر باشد تا آن داستان ارزش تعریف کردن و نوشته شدن داشته باشد. سیامک گلشیری

 داستانی به نام «تپه‌هایی چون فیل‌های سفید» اثر ارنست همینگوی یک مثال خوب برای این مسأله است. داستان درباره زن و مردی است که در راه هستند و درباره بچه‌ای که در شکم زن است، حرف می‌زنند. وقتی داستان تمام می‌شود، می‌تونیم این سؤال را از خودمان بپرسیم که چه چیزی در خطر است؟ پاسخ این است که بیشتر از همه عشقی که بین این دو نفر است در خطر قرار دارد. زندگی آنها در خطر است در حالی که زن عاشقانه مرد را دوست دارد. وقتی داستان تمام می‌شود، می‌توانیم مدت‌ها به اینها فکر کنیم. به عشق زن فکر کنیم که پررنگ است.
در مقابل ممکن است داستانی بخوانید که هیچ چیز مهمی در آن نباشد که ارزش مطرح شدن داشته باشد و وقتی خواننده آن را می‌خواند به خودش می‌گوید: «خب چه داشت که باید نوشته می‌شد؟ چنین داستانی کجای دنیا را تغییر می‌دهد؟»
این سؤال می‌تواند کشمکش جدی در داستان به وجود بیاورد و داستان با کشمکش ساخته می‌شود. وقتی می‌گوییم داستانی قصه ندارد منظورمان کشمکش است. یعنی هیچ گرهی وجود ندارد. در قصه باید دو عنصر مقابل هم قرار بگیرند تا این گره به وجود بیاید و این گره می‌تواند هرچیزی باشد اما باید خیلی قوی باشد. چیزی که قرار است از دست برود باید خیلی قوی باشد و خیلی به آن فکر شده باشد وگرنه داستانی به وجود نمی‌آید.
این کشمکش می‌تواند درونی باشد. با خودش. مانند بوف کور، زنده به گور و حتی جنایات و مکافات. یا می‌تواند بیرونی باشد. دو نفر مقابل هم قرار بگیرند یا انسان مقابل جامعه‌اش قرار بگیرد. باید چیز مهمی باشد تا داستان به وجود بیاید.
«ادوارد مورگان فورستر» رمان‌نویس و منتقد ادبی می‌گوید: «تمام هزار و یک شب براساس این جمله است: چه خواهد شد؟ بعد چی؟» با همین سؤال تمام مدت خواننده می‌خواهد داستان را دنبال کند و ببیند چه اتفاقی می‌افتد.
یک مسأله دیگر هم در انتخاب موضوع داستان مهم است. بعضی موضوعات بشدت شخصی هستند. ممکن است این موضوع فرد به فرد فرق کند و ممکن است برای خیلی از آدم‌ها اصلاً جذاب نباشد. رمان و داستان کوتاهی با این موضوع شکست می‌خورد. مگر اینکه بتواند آن موضوع شخصی را جهانی کند. با مفاهیم آن را ادغام کند و با شگردهای داستان‌نویسی حالت جهانی به آن بدهد. به شرطی که موضوع آن پتانسیل را داشته باشد وگرنه زندگی معمولی که هیچ کشمکشی ایجاد نمی‌کند و هیچ گرهی ندارد ارزشی برای تعریف کردن و داستان شدن ندارد.
یکی از مسائلی که در داستان کوتاه دهه 80 داشتیم، این بود که کتاب‌ها را باز می‌کردیم و می دیدیم هیچ خبری از آدم‌هایی که در جامعه ما زندگی می‌کنند نیست. خیلی از اتفاقات روز را داخل آنها نمی‌دیدیم. در صورتی که در غرب تمام موضوعاتی که در جامعه اتفاق می‌افتد موضوع داستان‌ها می‌شود و حتی در داستان‌های تخیلی به شکلی مطرح می‌شود. در ایران چنین چیزی را در داستان‌ها خیلی کم می‌بینیم در صورتی که هر روز اطراف ما پر از اتفاقات است. من زمانی می‌گفتم در تهران درباره هر خانه‌ای می‌شود یک رمان نوشت اما الان می‌گویم درباره هر آدمی می‌توانیم بنویسیم. ما در شرایطی بزرگ می‌شویم و رشد می‌کنیم که پر از تناقض است و می‌توانیم درباره همه این تناقض‌ها بنویسیم. اما داستان‌هایی که اکنون می‌خوانیم به شدت انتزاعی است و حتی مکان و زمان داستان مشخص نیست.
اما مهمترین مؤلفه برای انتخاب موضوع و تشخیص اینکه ارزش داستان شدن دارد یا نه همان سؤالی است که ابتدا مطرح کردم: «چه چیزی در خطر است؟»/ایران جمعه

دیگر خبرها

  • آمار چاپ کتاب‌های داستانی دفاع مقدس نزدیک به صفر است/ بی‌مهری‌ متولیان فرهنگی به داستان‌نویسان جنگ
  • بازخوانی ادبیات اسارت در چندگانه‌ ناصر صارمی
  • تدارک سیما برای آغاز ماه مهر
  • برگزاری همایش بزرگ پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت در اردبیل/ رونمایی از کتاب سرداران نوجوان / راه اندازی سالن سینمای دفاع مقدس در اردبیل
  • اعطای گواهی پایان دوره زبان و ادبیات فارسی در پیشاور
  • پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن برگزار می‌‌شود
  • تربیت ‌انسان ‌
  • سیمرغ‌های ادبیات پارسی را به نوجوانان معرفی کنیم
  • در خدمت و خیانت روزنامه‌ها/ حال و روز روزنامه‌های بی‌ادبیات امروز
  • تولید فیلم داستانی «قدم نو رسیده» در شبکه قزوین
  • هیچ‌حمایتی از داستان دفاع مقدس نمی‌شود/ قصور درباره زنان رزمنده
  • پایان مرد سالاری در ادبیات / شماره ۷ نشریه ادبی «ایما» منتشر شد
  • سومین همایش «علوم انسانی، اجتماعی و صلح» برگزار می شود
  • غرق شدن نوجوان ۱۶ ساله در چابهار
  • نوجوان ۱۶ ساله در چابهار غرق شد
  • تیم بسکتبال دختران نیشابور نایب قهرمان مسابقات دختران نوجوان کشور شد
  • گذری بر ادبیات جنگ در موزیک جیگای انزلی
  • «آنا»، روایت غیرمنتظره لوک بسون از یک جاسوس چند جانبه روس
  • مشکل اصلی انجمن‌های ادبی شهرستان‌ها، نبود مسئولان دغدغه‌مند و آگاه در ادبیات است