Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:15:10 GMT

برگزاری همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۷۸۷۰۷

برگزاری همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان

اولین دوره همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های ادبیات داستانی کودک و نوجوان» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهیدبهشتی در آستانه هفتمین سالگرد راه‌اندازی گرایش ادبیات کودک و نوجوان این همایش را در هشتم آبان ‌ماه برگزار می‌کند. مریم جلالی، دبیر علمی  و سیدمهدی طباطباییف دبیری اجرایی این همایش را به عهده‌ دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محورهای همایش به این شرح اعلام شده‌اند:

انواع ادبی و ژانرهای نوظهور در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: ژانرهای پرکاربرد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه مکتب‌های ادبی در داستان کودک و نوجوان، مرز انواع ادبی میان داستان کودک و نوجوان و بزرگسال، جلوه‌های ادبیات پایداری در داستان‌های کودک و نوجوان (درسی و غیردرسی)، انواع داستانی در ادبیات کودک و نوجوان و تحولات داستان‌نویسی در ادبیات کودک و نوجوان.

نظریه‌ و نقد در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: نقد و بررسی داستانی‌های کودک و نوجوان بر اساس نظریه‌های جدید، آسیب‌شناسی شیوه‌های نقد و نگارش در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، آسیب‌شناسی ارائه و نقد ادبیات داستانی در کتاب‌های درسی، شکل‌گیری‌های اجتماعی، سیاسی و... و نفوذ آن به ادبیات داستانی کودک و نوجوان،  نقش ترجمه در شکل‌گیری ادبیات داستانی کودک و نوجوان، نقش و جایگاه کتاب‌های تصویری در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تألیف، ترجمه و تقلید در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری داستان‌های کودک ونوجوان، مخاطب‌شناسی ادبیات داستانی کودک و نوجوان، زبان رد ادبیات داستانی کودک و نوجوان، میانجی‌ها در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، تعامل متن و تصویر در ادبیات داستاین کودک و نوجوان، علل ماندگاری آثار کودک، طنز و جایگاه آن در ادبیات کودک و ناشران و ترویج ادبیات داستانی.

مفاهیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و .. در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: مفاهیم فرهنگی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، مفاهیم ارزشی در ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات داستانی جنگ و صلح، ادبیات داستانی کودکان، اجتماع و اقتصاد و مفاهیم اجتماعی در ادبیات داستانی کودک و نوجوان.

ادبیات تطبیقی  و جایگاه آن در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: قابلیت‌سنجی تطبیق و تطابق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های اجرایی تطبیق در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، جایگاه تطبیق متون داستانی در کتاب‌های درسی، ادبیات تطبیقی کودک و نوجوان، ادبیات داستانی ملی و مرزهای جهانی و ادبیات داستانی بومی و غیربومی.

اقتباس از متون کلاسیک در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: شیوه‌های راه‌یابی ادبیات کهن به داستان کودک و نوجوان، نقش بازنویسی و بازآفرینی در توسعه ادبیات داستانی کودک و نوجوان، شیوه‌های ورود ادبیات مدرن بزرگسال به داستان کودک و نوجوان، متون دینی و شیوه‌های پردازش به ان در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، پردازش ادبیات داستانی کهن و نو در کتاب‌های درسی و اقتباس در داستان‌نویسی کودک و نوجوان.

فرهنگ و ادبیات عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان: چگونگی و علل نفوذ عناصر فرهنگ عامیانه به ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محورهای فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان، محدوده کاربرد فرهنگ عامیانه در ادبیات داستانی کودک و نوجوان

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ مهرماه مقاله‌های خود را به نشانی clsbu@cbu.ac.ir  بفرستند.  بر اساس اعلام، هفته اول ماه آبان نتایج بررسی مقالات اعلام می‌شود.

دبرخانه همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان در تهران، ولنجک، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واقع است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ادبيات كودك و نوجوان همايش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۸۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین محفل پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با عنوان "سلام امام مهربان" همراه با عرض ارادت شاعران به ساحت مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و نکوداشت چهره برجسته شعر کودک و نوجوان؛ استاد جواد محقق در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با عنوان "سلام امام مهربان" افزود: در روایات آمده است که هرجا نامه ائمه اطهار (ع) آورده شود همانجا حرم است و عرض ارادت به امام رضا (ع) و خادمی امام رئوف محدود به مکان نمی‌شود.

مسعود ویژه گفت: هر کس به طریقی می‌تواند محضر امام رضا (ع) خدمت کند حال با دمی یا دِرَمی؛ قدمی یا قلمی، که شعرا با قلم خود عرض ارادت دارند که بسیار ارزشمند است.

وی اظهار کرد: وجود شاعران گرانقدر و فعال در حوزه کودک و نوجوان در استان همدان مایه افتخار است که این شاعران عرض ارادت به ساحت امام رضا (ع) دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه امروز در جشنواره شعر رضوی سومین محفل شعر کودک و نوجوان رضوی نیز برگزار می‌شود، عنوان کرد: تلاش‌های همه جانبه برای برگزاری چنین جشنواره‌ای جای تجلیل دارد از همه افراد فعال در این عرصه قدردانی می‌کنم.

کد خبر 6096243

دیگر خبرها

  • داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • محمد علی علومی شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند