Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آب و آبفا وزیر نیرو گفت: علاوه بر وجود 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور، از 609 دشت ایران، 405 دشت ممنوعه بوده و شرایط برای تامین آب دشوار شده است.

به گزارش ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در نشست مشترک استانداران استان‌های شرق کشور با مدیران وزارت نیرو که با موضوع بررسی طرح انتقال آب از سواحل چابهار در سالن همایش‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 10 هزار روستا در کشور هنوز آب پایدار ندارند و آبرسانی به این روستاها از طریق قنوات یا به وسیله تانکر انجام می‌گیرد که لازمه حل آن مدیریت مصرف آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته دولت در مصوبه‌ای مقرر کرد که به غیر از استان‌های گیلان و مازندران در هیچ استان دیگری برنج کشت نشود اما شاهد هستیم در سال جاری میزان برنج‌کاری در استان‌های دیگر دو درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای کلید زدن طرح انتقال آب به شرق کشور، گفت: خوشبختانه آقای رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی برای اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار، کار مطالعه طرح را به دانشگاه سپرده‌اند که قابل تقدیر است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از سواحل چابهار تنها راه تامین آب کریدور شرق کشور نیست، تصریح کرد: راه‌هایی نظیر استفاده از پساب و بازچرخانی آب به همراه مدیریت مصرف کمک شایانی به مسئله تامین آب می‌کند.

تقی‌زاده خامسی بیان کرد: بازار آب برای نخستین بار در خراسان رضوی راه‌اندازی خواهد شد. در مجموع برای سه استان شرق کشور میزان برداشت آب از سواحل چابهار یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب تعیین شده که مسئولیت تخصیص آب استحصالی با مدیران عامل آب منطقه‌ای استان‌ها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در تخصیص آب انتقال‌یافته از سواحل چابهار به شرق کشور دخالت نخواهد کرد. ما صرفا در حوزه پشتیبانی، حمایت‌های لازم را از این طرح انجام خواهیم داد و امیدواریم در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.

در ادامه امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اجرای طرح انتقال آب یک فرصت طلایی برای توسعه و آبادانی شرق کشور به شمار می‌رود و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

وی ادامه داد: در کنار طرح انتقال آب از سواحل چابهار، موضوع تملک زمین در مسیر انتقال آب نیز اهمیت زیادی دارد و باید پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فراکسیون کریدور شرق کشور مجلس شورای اسلامی حتما این پروژه را به همراه موضوع توسعه شرق کشور مورد پشتیبانی و حمایت قرار خواهد داد.

استاندار خراسان رضوی گفت: طرح انتقال آب از سواحل چابهار یک اولویت جدی برای توسعه شرق کشور است.

به گزارش ایسنا، علیرضا رزم‌حسینی در نشست مشترک استانداران استان‌های شرق کشور با مدیران وزارت نیرو که با موضوع بررسی طرح انتقال آب از سواحل چابهار در سالن همایش شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 60 تا 70 سال است که بحث آب در کشور به عنوان یک چالش برای ما مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر دچار مشکلات زیست‌محیطی و مهاجرت مردم بوده‌ایم، عنوان کرد: با وجود چنین مشکلاتی، وزارت نیرو و سایر وزارت‌خانه‌ها بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی برای حفظ منابع آبی کرده‌اند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بنا داریم تا آب و خاک را در استان‌های شرق کشور مدیریت کنیم، از طرفی در خراسان رضوی چند ماهی است که طرح همیاران آب را تدوین کرده‌ایم و به دنبال این هستیم تا مدیریت آب و خاک را مبتنی بر بهره‌وری آب انجام دهیم.

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور یک اقدام موفق بود، تصریح کرد: این طرح تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و امیدواریم در سال آینده آب خلیج فارس که معادل 110 میلیون متر مکعب در فاز اول است به فلات ایران برسد.

وی خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب خلیج فارس با همکاری بخش غیردولتی، بدون دخالت دولت و با منابع بخش خصوصی برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت در فلات مرکزی ایران در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: دو ماه پیش همه شرکت‌های فعال بخش‌خصوصی در مشهد مقدس دور هم جمع شدند و آمادگی خود را برای تامین منابع مالی پروژه انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور اعلام کردند.

تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار به شرق کشور با امضای استانداران خراسان‌رضوی، جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و معاون وزیر نیرو منعقد شد.

به گزارش ایسنا- و به نقل از روابط عمومی  استانداری خراسان رضوی، در نشست مشترک استانداران استان‌های شرق کشور با مدیران وزارت نیرو که در سالن همایش‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، تفاهم‌نامه مشترک طرح انتقال آب از سواحل چابهار توسط علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب‌ و آبفا وزارت نیرو به امضا رسید.

بر اساس اعلام معاون آب و آبفا وزارت نیرو برای سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اجازه برداشت یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از سواحل چابهار صادر شده است.

بر این اساس، میزان تخصیص آب استحصالی به استان سیستان و بلوچستان 228 میلیون مترمکعب، خراسان رضوی 110 میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی 60 میلیون متر مکعب خواهد بود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران کمبود آب دشت ممنوعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۹۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی، گفت: در مجموع ۱۵۰ همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن خراسان رضوی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری  با حضور در محل استودیو نمایشگاه ایران اکسپو 2024 تهران، اظهار داشت: این نمایشگاه توسط وزارت کشور با محوریت استانداری‌ها سال گذشته و امسال برگزار شد و هدف آن معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به رویکرد تشکیل زنجیره‌های ارزش افزود: یکی از مزیت‌هایی که خراسان رضوی دارد، وجود بارگاه منور رضوی در این استان و مشهد بوده که مزیتی را برای این خطه ایجاد کرده است لذا این امر مهم را یک ظرفیت مهم و استثنایی می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع زیارت یک زنجیره ارزش است، تصریح کرد: با استفاده از این ظرفیت، به وسیله موضوع زیارت و تشرف به بارگاه منور رضوی بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی ما حل می‌شود.

نظری به دومین زنجیره ارزش استان پرداخت و ادامه داد: مزیت دیگر استان خراسان رضوی معادن آن است. بر این‌ اساس 30 درصد از سنگ آهن فولاد کشور در استان خراسان رضوی و شهر خواف تامین می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله ترانزیت از دیگر زنجیره‌‌های ارزش استان خراسان رضوی است، تصریح کرد: کوتاه‌ترین بخش مربوط به کریدور شمال به جنوب در شرق کشور واقع شده که مبدا آن چابهار است، لذا این کریدور از شرق کشور امتداد پیدا می‌کند و به کشور روسیه و کشورهای آسیای مرکزی می‌رسد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای ایران ایجاد می‌‌کند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک استان کشاورزی و دارای فراورده‌های کشاورزی است، گفت: همچنین بیشترین صنایع غذایی در استان خراسان رضوی فعالیت‌ می‌کنند اما در این نمایشگاه دو زنجیره ارزش «زیارت و گردشگری» و زنجیره «فولاد» معرفی می‌شوند.

نظری بیان کرد: استان خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین نمادهای اقتصاد بدون نفت را دارا است که بر این اساس بیش از 95 درصد اقتصاد استان ما بخش خصوصی است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در بخش صنعت و معدن حدود 5 هزار و 600 واحد صنعتی معدنی داریم. همچنین 125 همت سرمایه‌گذاری شده است و طی دو سال و نیم گذشته 1342 پروانه جدید بهره‌برداری برای واحدها صادر کرده‌ایم. باید گفت؛ حدود 730 پروانه جدید و 612 پروانه توسعه‌ای بوده و جمع سرمایه‌گذاری در این واحدها حدود 50 همت است. 

وی خاطرنشان کرد: 53 واحد عمده در دست اقدام و ایجاد است که تا پایان دولت با 97 همت سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسند. در مجموع 150 همت در دو سال و نیم گذشته در بحث صنعت و معدن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

نظری به حوزه اشتغال پرداخت و تاکید کرد: میانگین نرخ بیکاری ما در خراسان رضوی 6.2 و بیش از 43 درصد نرخ مشارکت این استان است. همچنین صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چیزی به عنوان بیمه بیکاری که رشد کند نداریم، اظهار کرد: سال 1402 نسبت به 1401 حدود 16 درصد کاهش در این حوزه داشتیم.

وی به شرکت‌های دانش‌بنیان استان و ظرفیت‌های آنان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثری به ویژه در حوزه تجهیزات پزشکی داریم. بر این اساس؛ تولید دارو، سی تی اسکن و ونتیلاتور از دستاوردهای خراسان رضوی است. در بحث صنایع قطعه سازی خودرو از صنایع تعیین کننده در کشور هستیم و یکی از زنجیره‌های ارزش ما خودرو و قطعات خودرو است.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • ۴۳ روستای محروم خراسان رضوی از آب پایدار برخوردار شدند
  • ۷۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۲ طرح آبرسانی مرکزی هزینه شده است
  • آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است
  • باران سیل‌آسا و طوفان در ۲۴ استان | سیل و صاعقه در کمین مردم این مناطق | خطر غرق شدن شناگران و قایق‌ها در سواحل ۲ استان
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس