Web Analytics Made Easy - Statcounter

با رأی اعتمادی که مجلس به وزرای پیشنهادی «آموزش و پرورش» و «میراث فرهنگی و گردشگری» داد، کابینه دولت روحانی کامل شد. بسیاری معتقدند در 23 ماه آینده تا پایان دولت دوازدهم ترکیب دولت تغییر نخواهد کرد، از این جهت دو وضعیت را می توان متصور بود.

یا همه ارکان دولت با تمام ظرفیت خود پای کار می آیند تا برعکس دولت احمدی نژاد خاطره ای خوش از خود در ذهن مردم به جای بگذارند یا آنکه با خیال راحت به روزمرگی ماه ها را سپری می کنند تا دوره مسئولیت شان به پایان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کارآمدشدن دولت تردید دارد و می گوید«راه امیدواری وجود دارد اما دولت این راه را تمکین نمی کند و راه های نادرستی می رود».

*دولت آقای روحانی تا 23 ماه آینده مسئولیت اداره کشور را به عهده دارد، پیش بینی شما چیست؟ وضع کشور بهتر می شود، بدتر می شود یا به همین منوال ادامه پیدا می کند؟

اگر منوال همین باشد که وضع بدتر می شود چون سوء تدبیر، ضعف مدیریت و دروغگویی انجام می شود. اینهاست که به کشور ضرر می زند.

*یعنی در 23 ماه آینده شما وضعیت کشور را با مدیریت دولت آقای روحانی امیدوارکننده نمی بینید؟

راه امیدواری وجود دارد اما دولت این راه را تمکین نمی کند و راه های نادرستی می رود. دولت امروز می گوید قیمت ارز را تثبیت کرده اما رقم تثبیتی 3 برابر قیمت قبل از افزایش است؛ در این حالت تولید متوقف، رکود ایجاد و افزایش بیکاری می شود. در 9 ماه آخر سال گذشته 747 هزار نفر شاغل بیکار و بیچار شدند چون یک فرد شاغل خانواده دارد و در برابر اعضای خانواده اش متعهد است بنابراین فرق می کند با جوانی که تازه می خواهد کار پیدا کند.

*دولت آقای روحانی تکمیل شد، به نظر شما همین ترکیب کابینه تا 23 ماه آینده باقی خواهد ماند یا دستخوش تغییر می شود؟

هر تغییری هزینه دارد، می توان طوری انتخاب کرد که منفعت تغییر بیش از هزینه باشد اما بزرگترین بخش اقتصادی کشور را به دست کسی می دهند که لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد دارد، در چنین حالتی نباید انتظار بهبود وضعیت داشت.

*برخی معتقدند کامل شدن ترکیب کابینه به کارآمدتر شدن آن کمک می کند اما به نظر می آید شما درباره این دیدگاه تردید دارید؟

تردید ندارم، مطمئن هستم که این تحلیل غلط است برای اینکه کار دست اهلش نیست. همچنان الگوهای لیبرال سرمایه داری تعقیب می شود و منابع بسیار زیادی به اسم محرومان و مستضعفان هدر می رود. دولت باید برای مردم دل بسوزاند و کارت هوشمند تغذیه برای آنها درنظر بگیرد. من با آقایان نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و دژپسند وزیر اقتصاد صحبت کردم هر دوی آنها این دیدگاه من را قبول دارند و آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی هم مخالفتی نداشت اما اجرا نمی کنند منابع کشور را دست دلال ها می دهند و مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد را بالا می کشند.

*شما در دهه شصت زمان جنگ تحمیلی وقتی در دولت آقای میرحسین موسوی بودید از اقتصاد آزاد حمایت می کردید، اخیرا آقای بهزاد نبوی مصاحبه کرد و گفت «آن زمان به من می گفتند تو طرفدار کوپنیسم هستی و کوپنیسم یعنی کمونیسم». این حمایت امروز شما از کوپن الکترونیکی، اصلاح نظرتان درباره مدیریت کشور در شرایط اضطرار است؟

من نظرم عوض نشده، آن زمان جنگ بود و الان هم جنگ است. البته جنگ الان برای سلامت و معیشت مردم خطرناکتر است چون همین سلامت و معیشت مردم هدف قرار گرفته. زمان جنگ از کوپن دفاع می کردم و معتقدم کوپنیسم، کمونیسم نیست. اگر کوپنیسم، کمونیسم هم بود باید به آن عمل شود چون آبگوشت که جای خود دارد، اشکنه را هم از مردم گرفتیم. چه طور به خود اجازه می دهیم که نگذاریم در وضعیت تورم 50 درصدی حقوق اولیه مردم تأمین شود. ما باید مثل کشورهای سرمایه داری عاقل رفتار کنیم، آمریکا از سال 1939 یعنی همزمان با شروع جنگ جهانی دوم قانون عطای کوپن غذا به مردم را تصویب کرد و تا الان اجرای این قانون را ادامه داده است و افراد تحت پوشش این قانون براساس رکود و رونق اقتصاد جهانی افزایش و کاهش پیدا می کنند. در سال 2013 قریب به 47 میلیون و 636 هزار آمریکایی معادل 15 درصد جمعیت آن کشور کوپن غذا گرفتند که بالاترین آمار از سال 1939 تا آن سال بود. این کمونیست است؟ خیر عقلانیت است. از جنبه های انسانی این کار که بگذریم، جنبه های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی اش اهمیت دارد. بچه ای که از خوردن گوشت و پروتئین و لبنیات محروم است امکان رشد جسمی و مغزی مناسب پیدا نمی کند و ضمن آنکه هزینه های درمانی سنگین هم به کشور تحمیل می شود. همین طور به اختلافات طبقاتی و کینه های اجتماعی دامن زده می شود و سرمایه اجتماعی از بین می رود. من به سران قوا نامه نوشتم و از آنها پرسیدم «چطور یک خانواده چهار نفره را می شود با یک میلیون و 300 هزار تومان اداره کرد». این وضعیت فاجعه است که اصلا دردشان نمی آید چون تلاشی به اندازه کافی برای رفع این وضعیت دیده نمی شود. کارگری که بی کار می شود چند ماه از پس اندازش می خورد، چند ماهی هم مستمری بیکاری دریافت می کند و بعد به حال خود رها می شود. نتیجه اش افزایش حاشیه نشینی در اطراف شهرها خواهد بود که برای خود حاشیه نشین ها نکبت و بدبختی و برای کشور سرافکندگی و خطر است. امیدواریم دولت حرف حساب را گوش دهد.


برچسب ها: احمد توکلی

منبع: خرداد

کلیدواژه: احمد توکلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد

ابراهیم عزیزی در بازدید از مجموعه «آی مت» شیراز گفت: به یکی از وظایف مهم و اساسی خودمان که پیشرفت، رشد و آینده، خود، خانواده، کشور و سرنوشت همه ما است باید به این گفت و شنود‌ها برسیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از همه تلاش‌های فکورانه و صادقانه و نگاه عالمانه‌ای که این مجموعه برای امر تعلیم و تربیت به خرج دادند، تشکر می‌کنم، افزود: حداقل یکصد مدرسه در حوزه غیر دولتی فعالیت کردم و با این حوزه تا حدودی آشنا هستم.

او با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم کار زیربنایی و مبتنی بر کار جامع گرایانه داشته باشیم باید از همین سنین آغاز کنیم، افزود: رشد، پیشرفت و شکوفایی و رسیدن به هر هدفی باید از همین سنین مشخص شود و زمانی می‌توانیم به اهداف برسیم که به پایه‌ای از این تعلیم و تربیت برسیم.

عزیزی گفت: انسان‌ها در طول زندگی دارای اهدافی هستند و هر انسانی دارای اهدافی است و یک فردی می‌تواند دارای هدف مادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی باشد و برای رسیدن به آن باید از سنین کودکی برنامه ریزی شود.

او با اشاره به اینکه دولت‌ها علاقه دارند روی هر کاری چنگ بیندازند و اگر راه را برای بخش غیردولتی باز کنیم، اظهار کرد: خط انتقال آب از خلیج فارس به فارس توسط بخش خصوصی با مجوز‌های دولت در حال انجام است که ۵۳ هزار میلیارد تومان هزینه آن شده است.

عزیزی گفت: در حوزه صنعت خودرو، به سرعت جلو می‌رویم و بخش غیردولتی آوردیم و دولت عنوان کردیم که موانع را رفع کند و در امر مهم تعلیم و تربیت اگر نگاه را به صرفا به ظرفیت دولت کنیم حتی اگر برای همین سنین سه تا ۶ سال باشد، بازهم دولت توانایی انجام ندارد.

او افزود: برای آینده این کشور و مردم باید تصمیم بگیریم و همانطور که برای خانه و خانواده تصمیم می‌گیرید باید با نگاه به خانواده تصمیم گیری می‌شود و باید برای جامعه هم تصمیم گیری کنیم و باید از جز به کل برسیم و اجرای خانواده کنار هم قرار بگیرند و درست تصمیم بگیرند به نتیجه خوبی می‌رسیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: امروز اگر عرصه انتخابات است و انسان پیشرفته و متمدن و تمدن ساز و علاقمند به سرنوشت خودش و جامعه اش علاقه دارند باید بیاید و تصمیم بگیرد و پای صندوق بیاید و به هرکسی که اصلح می‌داند رای دهد، مشکلات کشور آموزشی، اقتصادی، و رفاهی بجاست، اما باید دانست که مشکلات کشور از قوانین و از مدیران است.

عزیزی گفت: مجلس، قانون مدارس غیردولتی، بیمه مدارس غیردولتی اخیرا تصویب کرد و تا مجلس تصویب نکند کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد و نگاه درست به قانون گذاری می‌تواند زمینه اتفاقات خوب را فراهم کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز امر انتخابات و انتخاب اصلح، ارتباط مستقیم با پیشرفت کشور دارد و تصمیم خوب پایه گذار اتفاقات خوب است و تصمیم غلط هم می‌تواند پایه گذار روند نامناسب باشد.

او، ملاک انتخاب‌ها را افراد دانست و اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد به خاطر شکل و شمایل نامزد انتخاباتی، وی را انتخاب می‌کنند و با این انتخاب نباید انتظار داشت که توقع برآورده شود و اگر انتخاب با انتظار تطبیق نکند، به بیراهه رفتن است.

عزیزی گفت: هرگاه توقع و انتظار با هم مطابق نباشد به نتیجه نمی‌رسد و و برای همین موضوع است که عنوان می‌شود انتخابات در آینده کشور و کودکان این مرز و بوم تاثیر دارد چرا که انتخاب صحیح، ساختار درست، کارآمدی قوانین و مدیران خوب را در پی دارد.

او با اشاره به عقب ماندگی فارس و شیراز در عرصه‌های مختلف، گفت: در شیراز ۱۷۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب لازم دارد که ۳۰ میلیون آن از سد درودزن می‌آید و ۹۰ میلیون آن از خط دوم تامین می‌شود و بخش اعظم آن از چاه هاست و سئوال اینست آب چگونه تامین می‌شود، تا مجلس و نماینده قوی نداشته باشیم این آب تامین نمی‌شود باهمت مجلس یازدهم آب الان باید از خلیج فارس وارد شود.

عزیزی گفت: قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد و قطب بهداشت و درمان چند بیمارستان جنرال دارد.

او گفت: اگر ارتقا کیفی آموزش و تربیت را می‌خواهید اگر ارتقا در پژوهش و آموزش می‌خواهیم داشته باشیم باید زیرساخت‌های مناسب را ایجاد کنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه قهر کردن و گلایه مندی را مشکل را حل نمی‌کند، اضافه کرد: نگاه به مجلس در حوزه تعلیم و تربیت و رشد فناوری در برنامه هفتم جدی بوده است و باید برنامه هفتم در مقام اجرا انجام شود و امیدوارم بتوانیم با همکاری شما حرکت رو به رشدی را شاهد باشیم.

نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص تامین اجتماعی نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان دولت به تامین اجتماعی بدهکار بود که بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها به تامین اجتماعی برگردانده شده است ولی این ایراد وجود دارد که دولت هر وقت کم می‌آورد دولت دست به جیب تامین اجتماعی می‌کند و چند سال است جلوی این موضوع را گرفته ایم.

او افزود: پنج بیمارستان دولتی در حال احداث بوده که بیمارستان ۱۴۰۰ تخت خوابی می‌تواند موثر باشد و ۴۰۰ تخت ویژه کودکان است.

عزیزی با اشاره به اینکه برای اولین بار سهم ما در دولت بیشترین از سایر بخش‌ها بوده است، تاکید کرد: بیشترین تعداد وزیر بود و سهم ما از همه استان‌ها بیشتر است روز رای گیری و رای اعتماد به وزرا مابقی استان‌ها اعتراض می‌کردند و ۱۸ وزیر دارد و چهار وزیر از فارس بود با جنگندگی پیگیری کردیم.
وی با اشاره به اینکه نگاه ما بر شایسته سالاری است، اظهار کرد: وقتی که قانون اجرای اصل ۴۴ را اجرا می‌کنیم، متاسفانه ITI را به انسانی دادند که جیبش خالی بود و آزمایش مرودشت به خاطر مدیر ناکارآمد به این نتیجه رسید، اما الان دنبال بخشی از واگذاری آن هستیم.

او گفت: اگر اعتقاد داریم کشور به ناامنی اجتماعی، اقتصادی، روانی نرسد باید به با انتخاب صحیح، روند دارای مشکل را از بین برد.

عزیزی گفت: در رابطه با ارتباط تجارت خارجی در مجلس روی این موضوع هستیم که شنبه و جمعه تعطیل شود و احتمالا موضوع تعطیلی پنج شنبه و جمعه به نتیجه نمی‌رسد.

او گفت: در رابطه با معلولین باید فراکسیون برای آنان تشکیل شود و باید در مجلس دوازدهم فارکسیون آنان را داشته باشیم تا حق و حقوق معلولان از بین نرود.

عزیزی افزود: از ۸۴۵ هزار میلیارد بودجه کشور میزان ۶۰۰ هزار میلیارد برای حقوق هزینه و همه بودجه ما از نفت و مالیات برای حقوق صرف می‌شود و چرا که عادت شده است مولد نباشیم و می‌خواهیم پشت میز نشین باشیم و اراده‌ها کنار گذاشتیم و اداره‌ها ملاک شده است.

مسعود زاده باقری هم گفت: موسسه «آی مت» یک موسسه قوی در کشور محسوب می‌شود و در استان فارس و سایر استان‌ها به صورت قوی فعال است و با توجه به شناخت عمیقی که از دکتر عزیزی دارم به این نتیجه رسیدم که فردی توانمند است و توانمندی در ابعاد مختلف قابل بیان است و تجارب ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف دارند.

مدیر عامل موسسه آی مت گفت: سرکشی به مردم و پاسخگویی به مردم و پیش قدم بودن برای رفع مشکلات مردم از خصیصه‌های دکتر ابراهیم عزیزی است و این موضوع را حتی رقیب وی عنوان می‌کند و در بعد علمی و اخلاقی ویژگی خاص دارد.

او گفت: از همکاران عزیزم می‌خواهم که از این نماینده مردم و نامزد انتخاباتی حمایت کنند و ارتباط زنجیره‌ای بسیار قوی در موسسه وجود دارد چرا که شهر ما نیاز دارد به چنین افرادی که بتواند به مردم خدمت رسانی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • بازدید وزیر کشور از آخرین وضعیت پروژه شهید بروجردی در تهران
  • هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)
  • درخواست آرژانتین از پاکستان و سریلانکا : احمد وحیدی وزیر ایران را بازداشت کنید
  • رئیسی: در۲۰ کشور پروژه های بزرگ برق _آبی را اجرایی می‌کنیم | رئیس جمهور سریلانکا: از شما یاد گرفتیم
  • چشم اسرائیل را در عملیات وعده صادق نشانه گرفتیم
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود