Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-26@06:02:17 GMT

صادرات کشور را می‌توان ۱۰ برابر کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۵۱۷۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمشید نفر با اشاره به مشکلات صادرات در کشور گفت: صادرات پایدار در کشور با توجه به یک سری بخشنامه‌های خلق‌الساعه همیشه در معرض خطر قرار داشته و دارد، اما با توجه به تحریم‌های سخت علیه ایران و مشکلات بوجود آمده در فروش نفت مسئولین کشور تا اندازه‌ای به این جمع‌بندی رسیده‌اند که راه خروج از بحران تک محصولی صادرات غیرنفتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: بنظرم این اهتمام برای خروج از اقتصاد تک محصولی آغاز خوبی است بنابراین لازم است تا بخش خصوصی با کارشناسی دقیق مشکلات مربوط به صادرات را احصاء و در اختیار بخش دولتی قرار دارد. ضمن اینکه بخش خصوصی باید تا رسیدن به نتیجه کامل پیگیر حل مشکلات باشد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور از پتانسیل‌های صادراتی زیادی برخوردار هستیم گفت: با برنامه‌ریزی دقیق در قدم اول و در یک دوره ۵ ساله می‌توان میزان صادرات را تا ۱۰ برابر افزایش داد.

نفر با بیان اینکه تولید صادرات محور احتیاج به دانش، مواد اولیه و نیروی تحصیل‌کرده دارد، گفت: ما همه این‌ها را در اختیار داریم، اما از مدیریت منسجم این سه عنصر برخوردار نیستم و دلیل آن اتکا به درآمد‌های نفتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بازگشت وجوه صادراتی به کشور در شرایط تحریم با مشکلات عدیده‌ای مواجه است گفت: بنابراین اجبار صادرکنندگان در این شرایط به بازگشت ارز به سامانه نیما و مواردی از این قبیل اشتباهی بزرگ بود، زیرا این مسائل مشکلات بیشتری را برای صادرکنندگان رقم می‌زند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: یک صادرکننده واقعی حتما در صدد بازگشت ارز خود به کشور است، زیرا در غیراینصورت برای ادامه کار نقدینگی در اختیار ندارد.

وی در مورد توجه دولت به توسعه صادرات به کشور‌های همسایه گفت: توسعه صادرات به کشور‌های همسایه یکی از راه‌های ۱۰ برابر کردن صادرات است، زیرا کشور‌های همسایه ما مبالغ زیادی واردات انجام می‌دهند که فقط ۱۰ درصد آن ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد دلار است.

نفر بیان داشت: باید مشکلات صادراتی احصا و دلایل موفقیت کشور ترکیه در صادرات به کشور‌هایی مانند عمان و قطر شناسایی و آنالیز شود تا دریابیم که چرا علیرغم نزدیکی فرهنگی و وجود سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور‌ها ما در صادرات به این قبیل کشور‌ها از غافله عقب مانده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه صادرات و صادرکننده باید برای مردم و مسئولین تبیین شود، گفت: با تبیین این دو دیگر مردم عامل گرانی پیاز، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی را صادرکننده نمی‌دانند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اظهار داشت: با توجه به تکیه بر صادرات نفتی، اهمیت صادرات غیرنفتی را دیر متوجه شده‌ایم و اکنون که می‌خواهیم صادرات داشته باشیم از آنجا که در این امر تمرین کافی نداشته‌ایم حرکت‌مان کند است.

وی افزود: امروز در نقطه صفر و شروع حرکت قرار داریم، اما اگر همین امروز هم نقش صادرات و صادرکننده تبیین شود می‌توان به موفقیت‌های خوبی دست یافت.

نفر با اشاره به مشکلات حمل و نقل در صادرات گفت: متاسفانه بخش زیادی از قیمت تمام شده کالا‌های صادراتی را هزینه حمل و نقل تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه حمایت از صادرات ما حمایت درست و با برنامه‌ای نیست، گفت: سازمان توسعه تجارت باید با برنامه و نقشه راه باشد و این حمایت‌ها در مورد هر کالایی متفاوت باشد

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۵۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان

علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح طرح بزرگ برق آبی اومااویا، بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های مهم آبیاری و زهکشی است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را از داخل کشور تامین کنیم، گفت: بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و بیش از ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد متر مکعب در کشور ساخته شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد، اظهار کرد: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و نیز در حال حاضر پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است، توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

محرابیان در ارتباط با توان مهندسی ایران در صنعت برق نیز بیان کرد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است و در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز به همت متخصصان داخلی، ایران جزو کشور‌های برتر جهان شناخته می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان عرصه‌های فنی و اقتصادی را به عنوان انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها قلمداد کرد، ادامه داد: در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها در عرصه بین‌الملل و همکاری آن‌ها در حوزه‌های فنی و مهندسی می‌توانیم به توسعه صلح و دوستی در جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: امروز در کشور سریلانکا گرد هم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های مهم اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را که با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شد، به صورت رسمی به بهره برداری برسانیم.

محرابیان در همین خصوص گفت: طرح چند منظوره اومااویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده است هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم خوب و مهربان کشور سریلانکا به صورت مستقیم اشتغالزایی شد و در کنار آن در عملیات ساخت این پروژه رکورد‌های ویژه‌ای در زمینه حفر تونلها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق آبی در عمق ۷۰۰ متری زمین و تعبیه شفت ۶۱۸ متری و نیز احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد. هر کدام از این اقدامات اگر جزو نخستین‌ها در جهان نباشد، به طور قطع درعرصه فنی و اجرایی در زمره پروژه‌های عظیم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از زحمات متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده، اظهار کرد: اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

وزیر نیرو همچنین گفت: لازم میدانم از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

دیگر خبرها

  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • ایران صادرکننده خدمات مهندسی و تکنولوژی های روز دنیاست
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • پروژه «اومااویا» سریلانکا، نماد توان صادرات خدمات فنی - مهندسی ایران
  • اینفوگرافیک/ ابرپروژه سد و نیروگاه اومااویا نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود