Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:46:36 GMT

واکاوی دلایل و ریشه های برکناری جان بولتون

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۶۱۷۳

واکاوی دلایل و ریشه های برکناری جان بولتون

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ ‌روند تضعیف موقعیت جان بولتون در کاخ سفید و احتمال اخراج او از زمانی تشدید شد که پژواک اختلافات میان او و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به ویژه بر سر مسائل بین المللی به وضوح در فضای رسانه ها بازتاب پیدا کرد. ترامپ در صفحه توئیتر خود درباره برکناری مشاور امنیت ملی خود اینگونه می نویسد:‌ شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که خدمات او در کاخ سفید دیگر مورد نیاز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من و دیگر افراد در دولت با بسیاری از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم و از این رو، از جان خواستم استعفا دهد که او امروز صبح استعفایش را به من ارایه کرد.

این در حالی است که بولتون دقایقی بعد در توئیتی نوشت: دیشب پیشنهاد استعفا را مطرح کردم و ترامپ گفت فردا درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

لازم به یادآوری است بولتون پس از مایکل فلین و هربرت مک‌مستر و بدون احتساب کیث کلاگ که به مدت یک هفته به‌صورت موقت در این سمت فعالیت کرد، سومین مشاور امنیت ملی ترامپ بود.

واکنش رسانه ای به این خبر بسیار گسترده بوده که بیشتر آن ها با انگیزه ریشه یابی و روشن کردن علل این برکناری است. رسانه های اصلاح طلب در این باره عنوان داشتند: اگر به پرونده‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا در این سه سال دنبال کرده توجه کنید می‌بینید از افغانستان، ایران، کره شمالی و ونزوئلا همه با شکست مواجه شده است و بولتون هم که عملا سردمدار مساله ایران و ونزوئلا بود تا امروز تنها افتضاح به بار آورده و ترامپ و کاخ سفید را با بن‌بست مواجه کرد. مطمئن باشید اگر این آدم سیاست خارجی آمریکا را دچار مشکل نمی‌کرد، هیچ‌وقت از کاخ سفید اخراج نمی‌شد.

رسانه های اصولگرا هم در این باره نوشت: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که روز سه‌شنبه به درخواست دونالد ترامپ از سمت خود استعفا کرد، به دلیل مخالفتش با کاهش تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مجبور به خروج از دولت ترامپ شده استئ

رسانه های اصلاح طلب

گزاره بکار گرفته شده توسط رسانه های منتسب به این جریان رسانه ای عبارتند از:

سیاست‌های ایذایی بولتون باعث خصومت میان ایران و امریکا شده است؛ بولتون مواضعی متفاوت با مواضع ترامپ داشت؛ ظاهرا بولتون به تعبیر خودش با «توافقات غیرعاقلانه» با دشمنان آمریکا مخالف بود؛ برکناری بولتون؛ تزلزل در کارزار ضد ایرانی واشنگتن؛ عملکرد بولتون در ماه‌های گذشته بارها از سوی شمار زیادی از چهره ها و شخصیت های صاحبنام سیاسی با انتقاد مواجه شده بود؛این اقدام ترامپ نشان می‌دهد او ناامید شده تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ بتواند در مورد افغانستان، ایران و کره شمالی دستاوردی داشته باشد؛ بولتون به دلیل کار خوبی که انجام داده اخراج شده است؛ بولتون یک جنگ‌طلب تمام عیار است؛ بولتون سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود که از ریاست‌جمهوری رانده می‌شود؛ بولتون از نیروهای به شدت افراطی در داخل جناح‌بندی‌های داخل آمریکا است؛ مجموعه‌ای که پیرامون ترامپ بودند، در سیاست‌های خود شکست خوردند؛ اقدامات این مدت باعث شده تا کاخ سفید به ارزیابی اقدامات خود و سیاستشان در منطقه بپردازد؛ با روی کار آمدن ترامپ، بولتون از همان ابتدا، مواضع سختگیرانه او در تعامل با دیگر دولتها را ستایش می­کرد؛ اختلاف ترامپ و بولتون ابتدا از ملاقات رئیس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون شروع شد؛ دونالد ترامپ نه یک تندرو است و نه یک سازشگر؛ ‏بی تردید برکناری بولتون تندرو در آمریکا، نتیجه اختلافات درونی کاخ سفید و ترامپ است؛ آنچه مهم است مشاهده تغییر رفتار آمریکاست و نه تغییر افراد و احزاب در آمریکا؛ خروج بولتون نه به افراط‌گرایی؛ ترامپ در حال حاضر دست به سلسله فرافکنی‌هایی می‌زند که تا بدین ترتیب نتایجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد؛ ترامپ سعی داشته با ژست‌های مخصوص به خود همه مسائل را در چارچوب کنترل تحت اختیارش بنامد؛ فکر ترامپ باید عوض شود؛ گفته می‌شود میان بولتون و مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا اختلافات گسترده ای وجود داشت؛ پمپئو حرف شنوی بیشتری از ترامپ دارد و تلاش می‌کند کمتر مایه رنجش خاطر او شود، در نتیجه شاهد سنگینی کردن کفه ترازو به سمت پمپئو بودیم.

 عوامل اخراج بولتون

- روزنامه اعتماد در گزارش دیگر با تیتر «قربانی‌افراط‌گرایی» نوشت: سیاست‌های ایذایی بولتون همچون دیدار با منافقین در پاریس و ارتباط نزدیک با لابی‌های یهودی باعث فاصله‌گیری و عمق خصومت میان ایران و امریکا شده است. برآیند این موارد گویای طیف اختلاف‌نظرهای ترامپ و بولتون است و از این جهت خروجش از کاخ سفید اجتناب‌ناپذیر بود. برای همین این دیدگاه مطرح است که با رفتن بولتون احتمال انعطاف در سیاست خارجی امریکا بیش از گذشته شکل بگیرد، چراکه یکی از مجراهای مهم نفوذ لابی‌های صهیونیستی در کاخ سفید بسته شد و البته در صورتی که فرد مناسب و صلح‌طلبی جای بولتون را در کاخ سفید بر عهده گیرد؛ آن موقع احتمال چرخش در سیاست خارجی امریکا را بیشتر می‌توان انتظار داشت.

- کوروش احمدی، عضو سابق نمایندگی ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با «شرق» گفت: بولتون مواضعی متفاوت با مواضع ترامپ داشت؛ به این معنی که در ارتباط با اغلب مسائل جاری سیاست خارجی آمریکا تندروتر از ترامپ بود. این اختلاف در مواضع به نحو فزاینده‌ای در چند ماه اخیر رو به افزایش داشت و در حال آشکارشدن بود. ظاهرا بولتون به تعبیر خودش با «توافقات غیرعاقلانه» با دشمنان آمریکا مخالف بود و ترامپ که در چارچوب قول‌های انتخاباتی‌اش در پی اجتناب از جنگ و کاهش حضور نظامی آمریکا در کشورهای خارجی است، راهی جز اعمال فشارهای غیرنظامی و نیل به توافق از طریق این فشارها نمی‌بیند. بنابراین هدف نهایی ترامپ که توافق با دشمنان است با هدف بولتون که به‌زانودرآوردن مخالفان و استفاده از نیروی نظامی در صورت لزوم است، در تقابل قرار گرفتند. این تقابل در ارتباط با توافق با طالبان و ملاقات با سران آنها اوج گرفت و ظاهرا درز اخباری توسط بولتون مبنی‌بر مخالفتش با توافق با طالبان و ملاقات با سران آنها پر کاهی بود که نهایتا کمر شتر را شکست. ترامپ طی چند ماه اخیر علنا نشان داده بود که با بولتون اختلاف‌نظر دارد، از جمله یک‌بار گفت: «اگر دست جان بود، ما الان درگیر چهار جنگ جدید بودیم».

- روزنامه ایران با تیتر «برکناری بولتون؛ تزلزل در کارزار ضد ایرانی واشنگتن» می نویسد: عملکرد بولتون در ماه‌های گذشته بارها از سوی شمار زیادی از چهره ها و شخصیت های صاحبنام سیاسی و محافل و اندیشکده های تأثیرگذار در عرصه سیاست خارجی امریکا با انتقاد مواجه شده بود. این انتقاد که او در حالی برای به راه انداختن جنگ علیه ایران تلاش می کند که ظاهراً از بی توجهی، فریب و منفعت شخصی ای که ایالات متحده را در فاجعه های ویتنام و عراق درگیر کرد اطلاعی ندارد. ماجراجویی های ناکامی که به همه کشورهای طرف جنگ آسیب های جبران ناپذیری وارد کرد. به تدریج هویدا شد که بولتون با ادعای انجام  مسئولیتش تا چه اندازه قادر بود از قدرت خود برای پیشبرد هدف بلند مدتش یعنی تغییر نظام در ایران استفاده کند. هدفی که عملاً با مقاومت تهران و کناره گیری اغلب بازیگران بزرگ جهانی از وارد شدن به بازی تندروهای واشنگتن با ناکامی مواجه شد و ترامپ را ناگزیر کرد تا در آستانه یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری به تغییر و تعدیل سیاست های تقابل جویانه خود روی بیاورد و در گام اول چهره جنجالی دولتش را کنار بگذارد.  این چنین بود که حتی شماری از چهره های سیاسی امریکا با انتقاد از مواضع جنگ طلبانه دولت این کشور به وضوح اعلام کردند که  با جنگی که جز برای خدمت به منافع یک گروهک رانده شده ایرانی و سخنگوی رسمی آن هدفی ندارد، کاری ندارند. در چنین فضایی قابل انتظار بود که سرخوردگی ترامپ از پیگیری سیاست هایی که بر تعمیق هرچه بیشتر فشار بر کشورهای طرف دعوا تأکید داشت، به پیام شبانه و کوتاه سه شنبه شب او در صفحه توئیترش ختم شود که «دیگر نیازی به حضور جان بولتون در کاخ سفید نیست».

- به گزارش روزنامه اعتماد، کالین کال، معاون پیشین باراک اوباما می‌گوید: این اقدام ترامپ نشان می‌دهد او ناامید شده تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ بتواند در مورد افغانستان، ایران و کره شمالی دستاوردی داشته باشد و به نحوی بولتون را به عنوان سدی بر سر این راه قلمداد می‌کرد. با این حال برخی بر این عقیده هستند که بولتون نه به دلیل کارها و شکست‌های خود اخراج شده بلکه به دلیل کارهای درستی که انجام داده تبدیل به بهانه‌ای برای اخراج او شده است. گفته می‌شود جان بولتون با ایده برگزاری نشست با اعضای طالبان به‌شدت مخالف بوده است. تام نیکولس در یواس‌ای تودی می‌نویسد: بولتون به دلیل کار خوبی که انجام داده اخراج شده است و زمانی که کل طرح صلح طالبان از بین رفت و شکست خورد بولتون یک هدف طبیعی بود که ترامپ می‌توانست آن را اخراج کند.

- در بخشی از مطلب روزنامه مردم سالاری آمده است: بولتون یک جنگ‌طلب تمام عیار است. او مدافع تغییر رژیم در کره شمالی است، از حامیان جنگ عراق بوده و همچنان از تصمیم خود دفاع می‌کند، او مدافع تغییر رژیم در سوریه و لیبی است، پیش از دولت ترامپ او خواهان پایان دادن به برجام بود و بارها خواستار بمباران ایران شده است. بولتون از طرفداران سازمان منافقین است. به طور کلی او طرفدار استفاده از زور نظامی برای پیشبرد اهداف آمریکا است و می‌گوید هر کشوری که مخالفتی با آمریکا داشته باشد باید تنها با حمله نظامی، سرکوب شود.

بولتون مقاله معروفی در مورد ایران دارد که در سال ۲۰۱۵ در نیویورک تایمز منتشر شد و نظراتش را درباره ایران با جزئیات نوشت. با این عنوان: «برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید» در مقاله بولتون آمده بود که از نظر او بمب هسته‌ای ایران به یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه دامن خواهد زد و کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و مصر ناچار می‌شوند که به دنبال این نوع تسلیحات بروند.

- رضا میرابیان کارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص تاثیر خروج جان بولتون از کاخ سفید بر مسائل خاورمیانه و فروپاشی ائتلاف شکل گرفته علیه ایران در منطقه گفت: بولتون سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود که از ریاست‌جمهوری رانده می‌شود و البته او از نیروهای به شدت افراطی در داخل جناح‌بندی‌های داخل آمریکا است.

وی ادامه داد: معتقد هستم که خیلی پیش از این آن مجموعه‌ای که پیرامون ترامپ بودند، در سیاست‌های خود شکست خوردند. شما اگر به پرونده‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا در این سه سال دنبال کرده توجه کنید می‌بینید از افغانستان، ایران، کره شمالی و ونزوئلا همه با شکست مواجه شده است و بولتون هم که عملا سردمدار مساله ایران و ونزوئلا بود تا امروز تنها افتضاح به بار آورده و ترامپ و کاخ سفید را با بن‌بست مواجه کرد. مطمئن باشید اگر این آدم سیاست خارجی آمریکا را دچار مشکل نمی‌کرد، هیچ‌وقت از کاخ سفید اخراج نمی‌شد.

میرابیان افزود:  اقدامات این مدت باعث شده تا کاخ سفید به ارزیابی اقدامات خود و سیاستشان در منطقه بپردازد و ببیند که جمهوری اسلامی ایران با تهدید، فشار و محاصره اقتصادی ارعاب و تسلیم نمی‌شود. ایران سیاست‌های باثبات و مشخصی دارد و با اقدامات شانتاژآمیز نمی‌توانند تهران را از مواضع اصولی دفاع از منافع ملی خود دور کنند.

این کارشناس مسائل جهان عرب با تاکید بر اینکه اخراج بولتون عملا پشت «بن سلمان» و «بن زاید» را در منطقه خالی می‌کند، گفت: البته ائتلاف ضدایرانی در منطقه خیلی پیش‌تر از خروح بولتون دچار فروپاشی شده است؛ شما وقتی شاهد خروج امارات از یمن و دراز کردن دست دوستی به سمت جمهوری اسلامی ایران هستید و زمانی که حتی عربستان هنوز پاسخ آمریکا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی در خلیج فارس نداده نشان دهنده این است که ائتلاف علیه ایران و توطئه به اصطلاح صلح در خاورمیانه خیلی زودتر از اینها با شکست رو به رو شده و از درون فروپاشیده است.

- به گزارش انتخاب ویکتور شلهوب در العربی الجدید نوشت: با روی کار آمدن ترامپ، بولتون از همان ابتدا، مواضع سختگیرانه او در تعامل با دیگر دولتها را ستایش می کرد و همین مساله عاملی شد برای انتخاب او بعنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید. اما این انتخاب، از همان ابتدا محکوم به نتیجه حاضر، یعنی برکناری بولتون بود؛ این در حالی است که پیوندهای مشترک مهمی بین ترامپ و بولتون را جمع می کند. هر دو مخالف ائتلاف ها و توافق های بین المللی هستند و به یکه تازی آمریکا علاقمندند و هر دو اعتقادی به مشاوره و هماهنگی بین موسسات مهم در آمریکا ندارند. با این حال، تلاقی مذکور، منجر به حفظ رابطه میان ترامپ و بولتون نشد؛ چرا که هر یک از آنها بر تار خود می نواخت. ترامپ به زبان تهدید، برای انعقاد توافقی با دشمن، متوسل می شود، اما بولتون خواستار ترجمه این تهدید و عملی کردن آن، برای نشان دادن قاطعیت خود به دشمن است.

- نامه نیوز می نویسد: اختلاف ترامپ و بولتون ابتدا از ملاقات رئیس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون شروع شد. بولتون از ابتدا و حتی زمانی که در دولت بوش مشغول فعالیت بود، به شدت با کره شمالی اختلاف داشت. با این حال، ترامپ طی یک اقدام تاریخی با کیم جونگ اون ملاقات کرد و سعی کرد روابط خود را با کره شمالی بهبود بخشد. بولتون در پشت صحنه کارشکنی‌های بسیاری کرد و به خصوص با استفان بیگون (فرستاده مخصوص آمریکا به پیونگ یانگ) اختلاف زیادی پیدا کرد.

مرحله دوم اختلاف در مورد ونزوئلا اتفاق افتاد. در این مورد، بولتون طرح حذف مادورو از ریاست جمهوری ونزوئلا را مطرح کرد. ترامپ با حمایت از گوایدو(رقیب مادورو) حمایت خود را از طرح بولتون نشان داد. اما به زودی به سیاستهای او پشت کرد و حمایتهای نظامی خود را از گوایدو به این بهانه که هزینه بسیاری برای آمریکا دارد ادامه نداد.

سطح سوم اختلاف، در مورد مذاکرات آمریکا با طالبان رخ نمود. بولتون مخالف شدید مذاکره با طالبان و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بود. او مخالفت خود را با ملاقات سران دو گروه در کمپ دیوید اعلام کرد. مخالفت او در این مورد، به سطح جدیدی رسید چرا که در این مورد حتی با دوست و هم نظرش در کابینه یعنی مایک پومپئو(وزیر امرو خارجه آمریکا) دچار اختلاف و تنش شد.

اما سطح چهارم وبه قول وکس نیوز، بالاترین سطح اختلاف ترامپ و بولتون در مورد ایران به وجود آمد. ترامپ و بولتون در مورد ایران تا حد زیادی یک نظر را دارند؛ کمپین فشار حداکثری. اما نحوه اجرایی کردن این سیاست مورد اختلاف این دو بود. در حالیکه بولتون معتقد بود آمریکا باید به ایران حمله نظامی کند، ترامپ به هیچ وجه از این نظریه دفاع نمی‌کرد. هدف ترامپ انعقاد توافقی جدید با ایران بود که جایگزین برجام اوباما شود اما بولتون مخالف هرگونه توافق با ایران بوده و هست.

 رایزنی ها در مورد جانشین ترامپ

- روزنامه شرق عنوان داشت: از همان دقایق اول گمانه‌زنی رسانه‌ها در مورد جانشین احتمالی بولتون آغاز شد. حلقه افراد نزدیک به ترامپ، قبل از هر چیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد اما در سه سال اخیر اختلاف‌ها و تنش‌ها به‌اندازه‌ای بوده که دیگر نمی‌توان گزینه مناسبی را در حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور آمریکا یافت. اما با بازترکردن این حلقه چند نام کوچک و بزرگ خودنمایی می‌کند. فرد فلیتز رئیس دفتر سابق جان بولتون، کیث کلوگ ژنرال بازنشسته که پیش از این مدتی به‌طور موقت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا بود، جک کین نظامی سابق ارتش آمریکا که در حال حاضر مشاور امنیت ملی مایک پنس معاون ترامپ است، رابرت بلیر مشاور میک مولوانی سرپرست ستاد ارتش ایالات متحده و رابرت اوبرین فرستاده ویژه ترامپ در امور گروگان‌ها؛ اما نام‌های بزرگ‌تری در مقایسه با این نام‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند.

- ایسنا نوشت: هنوز مشخص نیست که ترامپ چه کسی را برای جانشینی بولتون انتخاب می‌کند اما ماجرای او بار دیگر نشان داد که دونالد ترامپ نه یک تندرو است و نه یک سازشگر، بلکه بیشتر کسی است که مسائل را با توجه به تاثیر احتمالی آن‌ها بر وجهه‌ عمومی‌ وچشم‌اندازش برای پیروزی مجدد در انتخابات ارزیابی می‌کند.بنابراین معیار تصمیم‌گیری ترامپ برای انتخاب مشاور امنیت ملی تازه خود در وهله اول پایبندی برده‌وار او به هرچیزی است که غریزه ریاست جمهوری طلب کند و در درجه دوم- اگر امکان داشته باشد- نقش‌آفرینی افتخارآمیز او در صحنه سیاسی آمریکا مانند بازیگری جرج اسکات در فیلم "پاتن" است. هرکسی نمی‌تواند چنین نقش‌آفرینی افتخارآمیزی داشته باشد اما مطمئنا همیشه افرادی وجود دارند که حاضر باشند به خاطر داشتن عنوان "مشاور امنیت ملی" در سوابق خود، هر چیزی را تحمل کنند.

- به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای به اتفاقات اخیر مربوط به کنار گذاشته شدن جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ پرداخته و گفت: معمولا در یک نزاع بین رئیس جمهور و مشاورش، همه انتظار دارند که رئیس جمهور در سر کار بماند و مشاورش برکنار شود.

وی در ادامه این صحبت‌هایش تأکید کرد: اما در یک تحلیل نهایی باید گفت اگر مشاور امنیت ملی آمریکا و رئیس جمهور موافق یکدیگر نباشند این رئیس جمهور نیست که از سمتش کنار می رود و مطمئن هستم جان بولتون به عنوان یک دیپلمات پرسابقه و کارشناس پرسابقه سیاسی چنین مساله‌ای را درک می‌کند.

 احتمال تغییر سیاست‌های ایالات متحده با رفتن بولتون

- به گزارش ایسنا، سفارت کشورمان در فرانسه در صفحه توییتر خود نوشت: بسیاری از رفتن بولتون احساس رضایت دارند، اما باید دید آیا جهان کنونی متفاوت از گذشته، می‌تواند با رفتن بولتون شاهد تغییر در سیاست های ناموفق ایالات متحده باشد؟

در ادامه یادداشت توییتری  سفارت کشورمان در پاریس  با اشاره به برکناری بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا آمده است: همواره دخالت در امور داخلی دیگران امری مذموم تلقی می شود اما آن گونه که از رسانه ها و افکار عمومی در فرانسه و حتی دیگر کشورهای اروپایی بر می آید، بسیاری از " رفتن" جان بولتون به عنوان طنین " شوم " جنگ افروزی و " خشونت" احساس رضایت دارند.

با این حال باید دید جهان کنونی متفاوت از گذشته که یکجانبه گرایی تجربه شده در طول اعصار متمادی را بر نمی تابد، آیا می.تواند با رفتن " بولتون " شاهد تغییر در سیاست های ناموفق ایالات متحده در عرصه بین المللی باشد؟

- به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏بی تردید برکناری بولتون تندرو در آمریکا، نتیجه اختلافات درونی کاخ سفید و ترامپ است. آنچه مهم است مشاهده "تغییر رفتار" آمریکاست و نه تغییر افراد و احزاب در آمریکا.»

 عدم دستاورد ترامپ در صحنه بین المللی

روزنامه آرمان ملی با درج تیتر «خروج بولتون نه به افراط‌گرایی» نوشت: ترامپ در حال حاضر دست به سلسله فرافکنی‌هایی می‌زند که تا بدین ترتیب نتایجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد. ترامپ هر چند سعی داشته با ژست‌های مخصوص به خود همه مسائل را در چارچوب کنترل تحت اختیارش بنامد، اما واقعیت آن است که تاکنون وی هیچ دستاورد ملموس و قابل ارائه‌ای در صحنه بین‌المللی نداشته است. خارج کردن بولتون از کاخ سفید به معنای فرافکنی به منظور آن است تا مشکلات پیش آمده در سیاست خارجی دولتش را به گردن مشاور امنیت ملی یعنی جان بولتون بیندازد

روزنامه آرمان ملی می نویسد:‌ شواهد نشان می‌دهد حذف جان بولتون علامتی مبنی بر این است که تیم تشکیل یافته توسط ترامپ یک عضو اصلی خود را از دست داده. تیمی که اکثرا ضدایرانی بودند و از این جهت می‌تواند علامتی باشد برای اینکه دولت امریکا آمادگی دارد با ایران مصالحه‌ای بکند.

آرمان افزود: فکر ترامپ باید عوض شود که اصولابا تحریم نمی‌توان ملت ایران را به تغییر رفتار وادار کرد و باید براساس اندیشه برد- برد به خواسته ملت ایران احترام بگذارد و سر میز مذاکره بنشیند در شرایطی که به منافع ایران توجه دارد همچنان که منافع کشور خودش توجه دارد. اما آمریکا نه فقط راجع به ایران بلکه راجع به همه کشورهای دنیا به‌راحتی می‌گوید که اول آمریکا و همه چیز برای آمریکا است. سیاستی که عملا نتیجه نمی‌دهد.

اختلاف بین بولتون و پمپئو

مردم سالاری در مطلبی نوشت: گفته می‌شود میان بولتون و مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا اختلافات گسترده ای وجود داشت به گزارش سی ان ان در روزهای آخر کاری بولتون این تنش‌های دیرینه به یک خصومت تمام عیار تبدیل شده است. سی ان ان نوشت که بولتون به پست وزارت امور خارجه چشم دارد.

پمپئو برنده جدال با بولتون

نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با انتخاب اظهار داشت: دو بازیگر اصلی تعیین‌کننده سیاست خارجی آمریکا، کاخ سفید (مشاوران و کارمندان اداره امنیت ملی) و وزارت خارجه هستند اما به نظر می‌رسید در چند وقت گذشته، وزارت خارجه از تحولات کنار گذاشته شده بود و بیشتر نقش را حلقه کاخ سفید عهده‌دار بودند. در تحولات جدید روند معادلات نشان می‌دهد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه به ترامپ نزدیکی بیشتری پیدا کرده است. پمپئو حرف شنوی بیشتری از ترامپ دارد و تلاش می‌کند کمتر مایه رنجش خاطر او شود، در نتیجه شاهد سنگینی کردن کفه ترازو به سمت پمپئو بودیم.»

عدم تغییر در روابط ایران و امریکا با رفتن بولتون

نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با انتخاب در ارتباط با این‌که اخراج بولتون تا چه اندازه می‌تواند به زمینه‌ای برای دیدار حسن روحانی با دونالد ترامپ در سازمان ملل تبدیل شود، بر این باور است که برکناری بولتون با وجود این‌که می‌تواند به عرصه دیپلماسی فضای تنفس دهد اما در ارتباط با بحث دیدار ترامپ و روحانی آن‌چنان پیوندی پیدا نمی‌کند. این فرضیه که انجام چنین اقدامی سیگنالی مثبت به ایران برای مذاکره بوده، دور از واقعیت و نادرست به نظر می‌رسد. بنابراین، استدلال برخی از تحلیل‌گران در این زمینه تا حدودی واقع بینانه نیست. اگر استراتژی ترامپ نسبت به ایران را بخواهیم در آیینه‌ای بزرگ‌تر تبیین نماییم عبارت است از «تداوم فشار حداکثری به مردم و شوراندن آن‌ها علیه حکومت.» حال چه بولتون یا هر شخصی دیگری مجری این راهبرد باشد تفاوتی در صورت مساله ایجاد نمی‌شود. در مجموع، به دیدار میان روحانی با ترامپ در سازمان ملل نیز نباید خوش‌بین بود.

 مخالفت بولتون درباره کاستن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره کاستن از تحریم‌های این کشور علیه ایران در جهت ایجاد فضای مناسب برای دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران در اواخر ماه جاری میلادی رایزنی کرده بود. این اقدام البته واکنش شدید «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا را به دنبال داشت و تلاش کرد جلوی این اقدام از سوی ترامپ را بگیرد. این خبر را منابع آگاه گزارش دادند.

رسانه های اصولگرا

گزاره بکار گرفته شده توسط رسانه های منتسب به این جریان رسانه ای عبارتند از:

تحولات اخیر در دنیا نشان داده که سیاست دولت ترامپ در زمینه امنیت ملی، انسجام خودش را از دست داده است؛ این تغییر یک رفتار تشریفاتی و ظاهری برای اهداف انتخاباتی است نه تغییر واقعی رفتاری؛ تغییر رهبری سیاست خارجی دولت ترامپ تاثیری عمیق بر چگونگی شکل گیری و اجرای سیاست‌های این دولت درباره ایران خواهد داشت؛ اگرچه هم بولتون و هم پامپئو علیه ایران خشونت طلب بودند اما موضع گیری آنها در اقدامات آمریکا پیرامون تهران همواره متفاوت بوده است؛ بولتون همیشه اقدام نظامی علیه انقلاب اسلامی را ترجیح می‌داد و همیشه آشکارا از آن دفاع می‌کرد؛ ترامپ، پیشنهاد کرده برای فراهم کردن زمینه‌های دیدار با «حسن روحانی»، پیشنهاد رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است که با مخالفت جان بولتون، روبرو شده است؛ این مسئله منجر به تغییر در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا نخواهد شد.

عوامل اخراج بولتون

- به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ مدعی شد «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا که روز سه‌شنبه به درخواست دونالد ترامپ از سمت خود استعفا کرد، به دلیل مخالفتش با کاهش تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مجبور به خروج از دولت ترامپ شده است.

بر اساس گزارشی که بلومبرگ در این خصوص منتشر کرده،‌ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در بین اعضای کابینه خود بحث کاهش تحریم‌ها علیه ایران را پیش کشیده است تا شاید از طریق کاهش تحریم‌ها بتواند به افزایش شانس دیدارش با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک کمک کند؛ هرچند طرف ایرانی تاکنون هیچ پالسی مبنی بر تمایل به برگزاری چنین دیداری صادر نکرده است.

سه منبع آگاه در کاخ سفید به بلومبرگ گفته‌اند که مطرح شدن این بحث از سوی ترامپ،‌ واکنش شدید بولتون را در پی داشته و او با عصبانیت علیه چنین اقدامی موضع گرفته است.

- به گزارش مشرق، منابع آگاه گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده برای فراهم کردن زمینه‌های دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است که با مخالفت جان بولتون، مشاور اکنون عزل‌شده امنیت ملی کاخ سفید روبرو شده است.

 فروپاشی فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران

به گزارش کیهان، یک روزنامه آمریکایی بعد از اقدام «دونالد ترامپ» در عزل «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشته فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران روند فروپاشی را آغاز کرده است.

این روزنامه محافظه‌کار آمریکایی نوشت اخراج جان بولتون شکاف‌های رو به ازدیاد در سیاست خارجی ترامپ را پر نخواهد کرد.

واشنگتن ‌اگزماینر تأکید کرد: تحولات اخیر در دنیا نشان داده که سیاست دولت ترامپ در زمینه امنیت ملی، انسجام خودش را از دست داده است.

در این گزارش آمده است: اولاً شاهد شکست آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی آدریان‌دریا بودیم که بر خلاف وعده‌های خود محموله نفت خودش را به سوریه تحویل داد. وزارت دادگستری آمریکا حکمی ‌برای توقیف این نفتکش صادر کرده بود اما هیچ اقدامی از طرف آمریکا در این راستا انجام نگرفت.

در ادامه این گزارش، درباره دلیل عدم توقیق نفتکش ایرانی آمده است: دلیل آن مشخص است. چون ترامپ به نیروی دریایی آمریکا اجازه انجام این کار را نداد. ولی نتیجه این کار مشخص است: با آنکه ترامپ به‌صورت شهودی بین سیاست‌های خود و بولتون موازنه ایجاد می‌کند، راهبرد فشار حداکثری اورو به فروپاشی است.واشنگتن اگزماینر شکست سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی و روسیه را هم مصادیق دیگری از عدم انسجام در سیاست‌های او دانسته است.

 اصرار بر رفتارهای اشتباه

روزنامه سیاست روز می نویسد: ترامپ در حالی بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا برکنار کرد که شواهد امر بیانگر استمرار سیاستهای گذشته آمریکاست و این تغییر یک رفتار تشریفاتی و ظاهری برای اهداف انتخاباتی است نه تغییر واقعی رفتاری.

 احتمال تغییر سیاست های امریکا در قبال ایران

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی در واکنش به اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا توسط ترامپ نوشته است: تغییر رهبری سیاست خارجی دولت ترامپ تاثیری عمیق بر چگونگی شکل گیری و اجرای سیاست‌های این دولت درباره ایران خواهد داشت. اگرچه هم بولتون و هم پامپئو علیه ایران خشونت طلب بودند اما موضع گیری آنها در اقدامات آمریکا پیرامون تهران همواره متفاوت بوده است.بولتون همیشه اقدام نظامی علیه انقلاب اسلامی را ترجیح می‌داد و همیشه آشکارا از آن دفاع می‌کرد. او برای چندین دهه در نفرت و بیزاری از رهبران ایران –و سایر دشمنان دیرین- پابرجا بود و برای رسیدن به آنچه اهداف راهبردی ایالات متحده می نامید از ریختن خون بی‌گناهان شرم نداشت. فقدان بولتون به این معناست که گروه مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) که سال‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار داشت، پس از این متحد قدرتمندی در کاخ سفید نخواهد داشت. مشاور پیشین امنیت ملی که نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل هم بود یکی از ده‌ها سیاستمدار آمریکایی است که برای سخنرانی در حمایت از این سازمان تروریستی به عنوان جایگزینی کارآمد برای انقلاب اسلامی دستمزدهای کلان دریافت می‌کرد.

واکنش لاوروف و نتانیاهو به برکناری بولتون

- به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری روسی تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در واکنش به برکناری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که قصد ندارد در مورد تأثیر این اتفاق بر روابط آمریکا و روسیه گمانه‌زنی کند.

لاوروف که در یک نشست خبری در مسکو صحبت می‌کرد، ابتدا در خصوص دیدگاههای سیاسی بولتون به خبرنگاران گفت: «ما بر خیلی مسائل با وی اختلاف‌نظر داشتیم. او یک سبک خشن دارد و به استفاده از روش‌های خشونت‌آمیز مانند اقدامات نظامی متکی است. همان‌طور که می‌دانید، او اقداماتی را در تشدید بحران‌های امروزی مانند ونزوئلا، ایران و موارد دیگر انجام داده بود.»

وزیر امور خارجه روسیه در مورد اثرات دیپلماتیک برکناری بولتون نیز اظهار داشت: «در پاسخ به این سؤال که [برکناری بولتون] چه تأثیری بر روابط آمریکا و روسیه خواهد داشت، من نمی‌خواهم گمانه‌زنی کنم. این رئیس‌جمهور ترامپ است که کلیات سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند و او نیز بارها به نفع عادی‌سازی روابط تجاری، اقتصادی، انسانی و سیاسی دو کشور صحبت کرده و خواستار تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی شده‌ است.»

- به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به برکناری «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید واکنش نشان داد و گفت که این مسئله منجر به تغییر در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا نخواهد شد.

 رایزنی ها بر سر جانشین بولتون

به گزارش مشرق، پس از برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی، سه نفر از معاونان ارشد وی نیز روز چهارشنبه خروج خود از کاخ سفید را اعلام کردند. «گرت مارکس»، «سارا تینزلی» که فعالیت‌های رسانه‌ای مشاور امنیت ملی آمریکا را به پیش می‌بردند اعلام کرده‌اند که آخرین روز فعالیت خود در کاخ سفید را سپری می‌کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ جان بولتون وزارت امور خارجه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۶۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا ویدئویی را در شبکه اجتماعی ایکس به مناسبت سالگرد اظهار نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره کووید-۱۹ به اشتراک گذاشت.

طبق گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ چهار سال پیش درباره ویروس کووید-۱۹ گفته بود: «ضدعفونی‌کننده‌ای را دیده‌ام که ظرف یک دقیقه کارش را می‌سازد. حالا آیا راهی دارد که بشود مثلا همین را تزریق کرد، مثل تمیزکاری؟»

به نقل از ایسنا جو بایدن در ادامه پست ایکس در واکنش به اظهارات پیشین ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در حال حاضر نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده است، نوشت: «ضدعفونی‌کننده تزریق نکنید! و به شخصی رای ندهید که به شما گفته بود ضدعفونی‌کننده تزریق کنید.»

در آن زمان کارشناسان پزشکی فورا به این پیشنهاد ترامپ واکنش نشان دادند و «وین گوپتا» متخصص ریه و کارشناس سیاست‌های بهداشت عمومی در آمریکا، اظهارات ترامپ را «پیام‌های بهداشتی ناشایست» خواند.

بایدن در جریان سخنرانی خود زمانی که تلاش داشت ترامپ را به عنوان شخصی غیر قابل اعتماد معرفی کند، گاف داد و به اشتباه گفت: «او چند بار باید ثابت کند که ما قابل اعتماد نیستیم؟»

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز هم در تلاش برای تصحیح سخن رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا، کلمه «ما» را با کلمه «او» جایگزین کرد، گرچه در ویدیوی آن به وضوح شنیده می‌شود که بایدن از ضمیر «ما» استفاده می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899056

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشار‌ها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت