Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@06:02:02 GMT

بیل گیتس به گرمایش زمین پایان می‌دهد!؟

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۷۱۹۹

بیل گیتس به گرمایش زمین پایان می‌دهد!؟

به گزارش سن‌ان‌بی‌سی، گرم شدن کره زمین چیزی است که چه به آن اهمیت داده شود چه نه، در حال وقوع است. همانطور که دانشمندان ناسا گزارش داده‌اند، فعالیت‌های انسانی همچنان به شکل روزافزون به تشدید این مشکل ادامه می‌دهد.

در حال حاضر میزان کربن دی اکسید موجود در جو زمین از هر زمان در کل تاریخ بشر بیشتر است. دو سوم از بلایای طبیعی آب و هوایی ۲۰ سال گذشته می‌تواند به فعالیت‌های انسان گره خورده باشد، در حالی که هم تابستان‌ها و هم زمستان‌ها سال به سال گرم‌تر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، همه امیدها از دست نرفته است. رهبران، کارآفرینان و شرکت‌هایی از سراسر جهان برای مبارزه با تغییرات آب و هوا سخت تلاش می‌کنند.

بیل گیتس را می‌توان یکی از نمونه‌های اخیر از این دست نام برد. بیل گیتس در حال حاضر در حال حمایت از یک راه حل بالقوه برای توقف گرم شدن کره زمین است که محور آن فناوری مهندسی آب و هوای خورشیدی(solar geoengineering) است.

ممکن است عنوان فناوری مهندسی آب و هوای خورشیدی کمی گیج کننده باشد، اما این فناوری مبهم می‌تواند از گرم شدن کره زمین جلوگیری کند. این فناوری به شبیه‌سازی اثر فوران گسترده آتشفشانی می‌پردازد.

"اندی پارکر" مدیر پروژه دولتی ابتکار مدیریت اشعه خورشیدی به CNBC گفت: مطالعات مدل‌سازی نشان داده‌اند که این فناوری می‌تواند شدت امواج گرما را کاهش دهد. به عنوان مثال ظاهراً می‌تواند نرخ افزایش سطح دریا را کاهش دهد که این مسئله می‌تواند شدت طوفان‌های گرمسیری را کاهش دهد.

در حقیقت برای پیاده‌سازی این فناوری، هواپیماها در ارتفاعات پرواز می‌کنند و میلیون‌ها تن ذرات شیمیایی را در اطراف سیاره زمین می‌پاشند تا یک ابر شیمیایی عظیم ایجاد کنند که سطح زمین را خنک کند.

البته نباید خیلی هیجان زده شد، چرا که این فناوری هنوز به طور رسمی آماده نیست، اما در حال نزدیک شدن به آن است.

این روند می‌تواند اثرات و پیامدهای ناخوشایندی هم داشته باشد، از جمله اینکه می‌تواند بر الگوهای آب و هوایی منطقه‌ای تأثیر بگذارد و حتی بیشتر از این، به طور بالقوه می‌تواند آسمان آبی را به طور کل ریشه‌کن کند!

با این حال، خبر خوب این است که این روش مقرون به صرفه است.

"استفان گاردینر" نویسنده کتاب "طوفان اخلاقی عالی: تراژدی اخلاقی تغییرات آب و هوا" نظرات خود را در مورد این فناوری این چنین به اشتراک گذاشت: این پیامدها ممکن است وحشتناک باشند. آنها ممکن است مواردی مانند قحطی وسیع، طغیان‌های بزرگ و خشکسالی را شامل شوند که بر جمعیت بسیار بزرگی تأثیر می‌گذارند.

در هر حال این روش در حال حاضر یک روش جالب و یک راه حل مناسب برای توقف روند گرمایش زمین است که اثرات جانبی احتمالی آن ممکن است بسیار بد باشد. با این وجود، به نظر می‌رسد مزایای آن به عوارض جانبی احتمالی آن می‌چربد و بیل گیتس با حمایت مادی و معنوی از این رویکرد می‌تواند منجی زمین و بشر شود. شما چه فکر می‌کنید؟

ایسنا

کد خبر 454723 برچسب‌ها گرما مایکروسافت - بیل گیتس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گرما مایکروسافت بیل گیتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۷۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار دولت برای پایان بلاتکلیفی ۳۲ ساله مالکان هفت‌آسیاب

معاون امور عمرانی استاندار کردستان گفت: زمین‌‌های هفت‌آسیاب سنندج جزو فضای عمومی و اوقافی بوده و اجازه واگذاری و ساخت و ساز به اعضای تعاونی نمی‌دهیم. - اخبار استانها -

کیومرث حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه مالکان زمین‌های هفت‌آسیاب این شهر مدعی شده که بیش از 1280 نفر دارای سند مالکیت و از 32 سال گذشته بلاتکلیف و زمینی به آنان اختصاص نیافته و اکنون سندهای اراضی آنان باطل شده است، علت چه بوده و برنامه دولت برای حل این مشکل چیست؟ اظهار داشت: تعداد افراد دارای سند مالکیت زمین‌های هفت‌آسیاب 1049 نفر و از تعاونی‌های مختلف هستند.

وی در تشریح این ماجرا گفت: 32 سال قبل مدیران وقت، این اراضی در دامنه آبیدر سنندج را به اعضای تعاونی جهاد کشاورزی و منابع‌طبیعی جهت «کشت گیاهان دارویی و کشاورزی و طرح‌های گردشگری» واگذار کرده‌اند که به مرور زمان امتیازات این اراضی دست به دست به فروش رفته و تعدادی نیز همچنان از اعضای قدیمی هستند و سند مالکیت نیز دارند.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان افزود: این افراد در 32 سال اخیر تقاضا داشته که این محدوده زمین در دامنه هفت‌آسیاب و آبیدر سنندج که از نظر ما فضای عمومی شهر است، به فضای داخل شهر منتقل شود، در حالی‌که در طول این سالیان سال چنین درخواستی محقق نشده و 7 استاندار گذشته نتوانسته‌اند چنین مشکلی را حل کنند، چراکه این اراضی جزو ثروت عمومی این شهر است و خود مردم نیز چنین درخواستی را قبول نمی‌کنند.

وی مدعی شد: این مالکان هفت‌آسیاب سنندج انتظار دارند که ما این مشکل را حل و فصل کنیم، یعنی اجازه ساخت و ساخت به آنان بدهیم در حالی‌که چنین درخواستی امکانپذیر است کما اینکه از اول نیز واگذاری این اراضی اشتباه بوده است.

حبیبی تصریح کرد: زمین‌های هفت آسیاب سنندج اوقافی معتمدوزیری بوده و ارزشش با زمین شهری بسیار متفاوت است، در این دولت بنا این است که با همکاری خود اعضا این مشکل را حل کنیم؛ البته میزان سطح مسکونی که به این افراد اختصاص می‌یابد، از 43 هکتار باید کم شود به طوری‌که بر اساس ماده 101، 43 درصد آن مربوط به شهرداری، بخشی قبرستان، دکل، تأسیسات و شیب‌های غیرقابل ساخت و ساز و بخشی نیز رودخانه هفت آسیاب بوده که حریم و بستر دارد.

وی اذعان داشت: حال با این احتساب و براساس بررسی‌های صورت گرفته، از کل زمین موجود 8 تا 10 هکتار زمین اوقافی باقی می‌ماند، در نتیجه مقرر شده که طبق پیشنهاد ریاست جمهوری و بازرسی وزارت راه و شهرسازی زمین‌های به این افراد اختصاص یابد.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: در همین راستا مجوزهایی از هیئت دولت اخذ شده که 5.8 هکتار خالص زمین مسکونی با ارزش با سند تک برگ  نزدیک 130 هکتار در شهرک وحدت سنندج به این افراد تعاونی هفت آسیاب اختصاص یابد، یعنی هر 4 یا 5 نفر یک زمین جهت ساخت و ساز تحویل بگیرند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که این افراد چنین تصمیمی را قبول نمی‌کنند، آنوقت تکلیف چیست؟ اظهار کرد: این افراد عنوان کرده که این اراضی در نظر گرفته شده نامرغوب است در حالی‌که طبق نظر کارشناسان مربوطه و معامله‌سنجی، این زمین‌ نیز هم ارزش زمین قبلی است؛ در غیر اینصورت دولت گزینه دیگری ندارد و باید طرح گردشگری اجرا کنند.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان گفت: زمین 5.8 هکتاری در نظر گرفته شده 900 تا هزار نفر از این اعضا را پوشش خواهد داد، در این صورت آبیدر نیز برای نسل‌های بعدی حفظ خواهد ماند؛ تا زمانی‌که بنده در این مسئولیت باشم اجازه چنین کاری نخواهم داد.

حبیبی با انتقاد از اینکه این واگذاری از ابتدا اشتباه و چنین مشکلاتی نتیجه تصمیمات غیرقابل کارشناسی در دولت‌های مختلف بوده است، از خبرنگار تسنیم سؤال کرد که آیا خود خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اجازه خواهند داد آبیدر جهت ساخت و ساز در اختیار مردم قرار گیرد؟ کما اینکه همه مسئولان استانی و سازمان‌های مردم نهاد نیز ناراضی هستند.

خبرنگار تسنم بدون جانبداری هر گونه تصمیم‌گیری جدید در رابطه با زمین‌های هفت آسیاب را منعکس و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

 

دیگر خبرها

  • فریاد‌هایی که سکوت نقش‌جهان را شکست (عکس)
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • راهکار دولت برای پایان بلاتکلیفی ۳۲ ساله مالکان هفت‌آسیاب
  • برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است
  • این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • پایان سلطه گوگل با این موتور جست‌وجوی جدید
  • لحظه سوت پایان بازی ایپسویچ؛ هجوم تماشاگران به داخل زمین و جشن صعود به لیگ برتر انگلیس
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی