«فرمان ششم یا یک روایت دست اول از سوم شخص مقتول»؛ مصطفی انصافی؛ نشر چشمه ماجرای یک مقتول!
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۱۶۷۹
«فرمان ششم یا یک روایت دست اول از سوم شخص مقتول»
نویسنده: مصطفی انصافی
ناشر: نشر چشمه، چاپ اول 1397
140صفحه، 20000 تومان
*****
«فرمان ششم یا یک روایت دست اول از سوم شخص مقتول»، دومین رمان مصطفی انصافی، داستان سرراستی دارد. ماجرای نویسندهی جوانی به نام امیرعلی است که بعد از چند سال، کم و بیش عاشق همدانشگاهی سابقش، لیلا، شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«فرمان ششم یا یک روایت دست اول از سوم شخص مقتول» عنوانی است که خواننده را به سوی کتابی فرمگرا هدایت میکند. فرم داستان شامل لایههای مختلفی است که بُر خوردهاند و روی هم قرار گرفتهاند تا لذت کشف برای خواننده بیشتر شود اما داستان به لحاظ حضور شخصیتها، وقوع قتل، تداخل زمانی و درهمآمیختگی سیلان ذهن راوی با اتفاقات پیرامونی، تغییر راوی از اول شخص به سوم شخص و حضور لیلا در خیال و واقعیت و حتی گاه در نقش راوی، شباهت زیادی به رمانهای خطشکن فارسی در این سبک دارد. گاه شبیه رمان مدرن «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» شهرام رحیمیان میشود که خود به تابلویی نقاشی از سبک کوبیسم میماند. در حالی که در بسیاری جهات از مضمون تا فرم شبیه «شب ممکن» محمدحسن شهسواری است. گاهی نیز سیلان ذهن و آشفتگی فکر و خیال راوی و درهم تنیدگی دنیای خیال و واقعیت «همنوایی شبانهی ارکستر چوبها»ی رضا قاسمی را به یاد میآورد. رمانهایی که هر کدام در نوع خود بسیار محکم و اصولی و کمنظیر طراحی شدهاند.
مصطفی انصافی پس از رمان موفق و پرفروش «به اصفهان باز خواهی گشت» این بار به زمانی نزدیکتر و اکنونی قابل دسترسیتر میرسد. زمان داستان حدود سال 1377 است هرچند که راوی گاهی نیز به گذشته و خاطرات دورهی دانشگاه گریز میزند و تا حدی خط روایت را میشکند. مکان نیز تهران است با همهی مسائل جانبی و حاشیههای زندگی در آن. در این میان داستانهایی از واقعیت و افسانه از زندگی میرزادهی عشقی، شاعر آزادیخواه و مورد علاقهی لیلا نیز روایت میشود که میتواند زمان را تا حدود 70 سال به عقب ببرد. حضور شخصیتی از آن دوره و روایت خاطراتش نیز به اتصال این دو دورهی زمانی کمک میکند. و شاید این نشانهای باشد از علاقهی نویسنده به تاریخ و ماجراهای تاریخی که در اثر قبلیاش نیز نقش پررنگی دارد. لحن راوی هم متناسب با وضع و دورهی تاریخی مورد بحث، به خوبی تغییر میکند. «تا جایی که خاطرش بود، جمال تنها کسی است که چنین تحلیلی از قتل عشقی ارائه داده. جمال معتقد بود که کار کارِ قوامالسلطنه است که به قدر کفایت کینه داشته، هم از عشقی که در مقالات الفبای فساد اخلاق حسابی پنبهاش را زده بود و هم از رضاخان که برایش پروندهسازی کرد و طومارش را درهم پیچید و دست آخر تبعیدش کرد به فرنگستان. حضرت قوام هم از همان بلاد فرنگ دسیسه چید و نقشه کشید و پول داد به همان بیکارهای مزدور عقیدهفروش که عشقی در همان مقالات، "یالانچی قارداش" نامشان داده بود تا عشقی را بزنند و بیندازند گردن رضاخان.»
شخصیتهای اصلی کتاب را امیرعلی و لیلا میسازند که کم و بیش پرداخت شدهاند اما شخصیتهای درجه دوم مثل آیدا و نوید مبهمترند. یکی از تکنیکهایی که راوی یا راویان داستان برای شناساندن شخصیتها به مخاطب به کار بستهاند استفاده از دیالوگ است. به بیانی دیگر در خلال این دیالوگهاست که شخصیتها و جنبههایی از تفکراتشان شناخته میشوند. در بسیاری از مواقع نقش گفتگوها تا بدان جا است که بار پیشبرد داستان را بر عهده دارند.
توصیفهای زیاد و با جزییات در بسیاری از مواقع میتوانند به درک بهتر صحنه، شناساندن شخصیتها و پرداختشان و تصویر کردن بهتر دنیای داستانی کمک کنند اما گاهی نیز اضافه و خستهکننده به نظر میرسند. شرح و توضیحاتی از این دست باعث از ریتم افتادن داستان میشوند: «فرزاد سینی خالی را گذاشت گوشهی میز و رفت سراغ کتابخانهی کوچکی که کنج کافه بود. سه جلد کتاب برداشت و رفت سمتشان. کتابها را داد دست لیلا و سینی را برداشت و رفت. لیلا کتابها را داد دست نوید و گفت ...»
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۱۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ثبت بیش از ۶۵ میلیون تردد در جادههای ایلام
سیدزاهدین چشمهخاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان ایلام اظهار کرد: این میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته است.
وی بیان کرد: در این مدت هفت میلیون و ۹۱۵ هزار و ۳۹۴ تردد هم مربوط به وسایل نقلیه سنگین است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان میدهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان ایلام یادآور شد: محور چوار - ایلام با سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۲۲۶ تردد یکی از پرترددترین محورهای استان بوده است.
چشمه خاور با اشاره میزان جا به جایی کالا در بازه زمانی یاد شده (ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه) گفت: طی این مدت یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۹۲ تن کالا از طریق ناوگان حمل و نقل در این استان جا به جا شده است.
وی تاکید کرد: در فروردین سال جاری نیز بیش از یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۷۹ تردد بین استانی کل وسایل نقلیه ثبت شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای ایلام یادآور شد: این میزان تردد در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است.
چشمه خاور بیان کرد: مردم میتوانند برای ارتباط و اعلام هر گونه انتقاد، پیشنهاد و شکایت با شماره تلفن ۱۴۱ در هر ساعت از شبانه روز تماس گرفته و موارد مورد نظر خود را با کارشناسان مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای در میان بگذارند.
باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام