Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@00:32:29 GMT

85 درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۲۵۶۸

85 درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی

ساعت24 -رئیس مرکز ملی خشکسالی مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی را طی یک دهه و یک سال گذشته اعلام و تأکید کرد که بیش از ۸۵ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت و انباشته است.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در ۱۰ سال گذشته گفت: با توجه به شاخص ۱۰ ساله (SPEI) منتهی به مرداد ۹۸، ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۲۱.۵ درصد خشکسالی متوسط ، ۳۲.۵ خشکسالی شدید و ۲۰.۷ با خشکسالی بسیار شدید هستند و تنها سه دهم درصد از جمعیت کشور در شرایط ترسالی بسیار شدید، سه دهم درصد ترسالی شدید، دو دهم درصد ترسالی متوسط و هفت دهم درصد با ترسالی ضعیف قرار دارند و ۱۲.۷ درصد جمعیت از شرایط نرمال برخوردار هستند.

وی با اشاره به جمعیت تحت تاثیر از خشکسالی کوتاه‌مدت ایران تصریح کرد: بررسی‌های وضعیت بارش ، دما، تبخیر و تعرق در یک سال گذشته منتهی به مرداد ۹۸ حاکی از آن است که ۲۱.۴ درصد از جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۴.۸ خشکسالی متوسط، ۲.۲ خشکسالی شدید و یک دهم درصد خشکسالی بسیار شدید هستند و در مقابل ۱.۴ درصد از جمعیت کشور در شرایط ترسالی بسیار شدید، ۲.۹ درصد ترسالی شدید، ۶.۳ ترسالی متوسط و ۱۰.۴ ترسالی ضعیف قرار دارند و ۵۰.۵ درصد جمعیت تحت تاثیر وضعیت نرمال هستند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه مساحت دچار خشکسالی در ایران را در دو بازه کوتاه‌مدت و بلندمدت تشریح کرد و گفت: نتایج بررسی‌های پارامترهای دما ، بارش، تبخیر و تعرق در ۱۰ ساله گذشته منتهی به مرداد ۹۸ نشان می‌دهد که ۹.۲ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف، ۱۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۲۸.۷ درصد خشکسالی شدید و ۲۹.۸ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

ضیائیان با اشاره به اینکه بر اساس شاخص ۱۰ ساله (SPEI) تنها ۱۱.۴ درصد از مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد، اظهارکرد: در ۱۰ سال گذشته تا پایان مرداد ۹۸، چهار دهم درصد از مساحت ایران در شرایط ترسالی بسیار شدید و چهار دهم درصد نیز در شرایط ترسالی شدید قرار دارد همچنین در همین بازه زمانی شش دهم درصد از مساحت کشور از ترسالی متوسط و ۱.۳ درصد ترسالی ضعیف برخوردار بوده است.

وی در پایان در مورد مساحت دچار خشکسالی در ایران در یک سال گذشته گفت: در دوره یکساله منتهی به مرداد ۹۸، ۲۲.۶ درصد از مساحت ایران با خشکسالی خفیف، ۸.۳ درصد با خشکسالی متوسط ، ۱.۴ درصد با خشکسالی شدید و یک دهم درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه بوده است. از سوی دیگر سه درصد از مساحت ایران در شرایط ترسالی شدید، ۶.۵ درصد ترسالی متوسط و ۸.۸ درصد در ترسالی ضعیف است همچنین ۴۸ درصد از مساحت کشور در وضعیت نرمال قرار دارد.

منبع:ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است

نوربخش در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: از ظهر جمعه شاهد بارش‌های بسیار خوبی را در سطح خراسان شمالی بودیم که اوج آن روز شنبه رخ داد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی افزود: از ۹۹ درصد ایستگاه‌های هواشناسی و باران سنجی استان گزارش باران مخابره شد است.

وی در ادامه افزود: بیشترین بارش‌ها از ایستگاه‌های باران‌سنجی روستای کلات اسفراین با ۳۶ میلیمتر، سنخواست ۳۳ میلیمتر، زیدر در شمال شیروان و چناران شهر بجنورد با حدود ۳۰ میلیمتر گزارش شد.

داداشی بیان کرد: ادامه بارش‌های بهاری را به صورت متناوب تا پایان هفته در خراسان شمالی انتظار داریم که طی این مدت برای روزهای انتهای هفته اوج فعالیت سامانه بارشی را پیش بینی می‌کنیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی بیان کرد: فعالیت این سامانه بارشی به صورت بارش باران، رگبار و رعد و برق برخی نقاط رگبار و رعد و برق شدید، تگرگ و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: طی این مدت احتمال آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی وجود دارد و وزش باد لحظه‌ای شدید در این هفته نیز مورد انتظار خواهد بود.

داداشی بیان کرد: میانگین بارندگی خراسان شمالی در سال ۱۴۰۳ تاکنون ۶۹/۹ میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته ۸۲ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۲۰ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 6097824

دیگر خبرها

  • افزایش طول عمر با سبک زندگی سالم
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • یک مقام مسئول: ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم