Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسهیل سفر به عتبات عالیات بخش مهمی از برنامه وزارت راه است که هرساله با اضافه شدن مسیرهای جدید جاده ای و ریلی و افزایش ظرفیت در بخش هوایی دنبال می شود.

افزایش حجم زائران اربعین هرساله تقاضای جدیدی برای جابجایی مسافران کربلا ایجاد می‌کند که پاسخ به این نیاز توسط حمل ونقل ریلی بخش مهمی از برنامه وزارت راه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه آهن شلمچه- بصره قرار است بخشی از این نیاز را تامین کند و برای همین ایران و عراق مذاکرات خود را برای راه اندازی این مسیر ریلی از سال گذشته آغاز کردند که در سال جاری و با سفر مقاماتی از راه آهن عراق به ایران، جدی تر دنبال شد و به مرحه عقد قرارداد رسید.

مسئولیت احداث راه‌آهن شلمچه- بصره بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که با مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۴۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی در ۳۲ کیلومتر اجرا خواهد شد.

از خط ریلی ۳۲ کیلومتری شلمچه- بصره به عنوان یکی از گلوگاه‌هایی که می‌تواند تکمیل کننده راه ابریشم باشد یاد می شود؛ مسیری که نه تنها در صورت ساخت و بهره برداری از آن انتقال زائران اربعین از داخل ایران فراهم می شود بلکه برای انتقال زائران خارجی از کشورهای همسایه نیز شرایط فراهم می شود.

برای مثال هم اکنون به دلیل ساخته نشدن مسیر ریلی شلمچه-بصره، زائران پاکستانی که ایران را برای رسیدن به کربلا انتخاب می‌کنند مجبور هستند این بخش از مسیر را با وسیله نقلیه طی ‌کنند.

پاکستان که دومین کشور از نظر تعداد مسلمانان است، هرساله زائران زیادی را راهی کربلا می کند. پاکستانی ها از ایستگاه میرجاوه با قطار پاکستانی به زاهدان می‌آیند، از زاهدان با قطار ایرانی تا مرز ایران و عراق می‌روند و در مرز با استفاده از وسیله نقلیه مسیر ۳۲ کیلومتری ساخته نشده را تا ایستگاه بصره طی می کنند و نهایتا از بصره تا کربلا نیز از قطار استفاده می‌کنند.

عراقی ها طی ماههای گذشته تمایل بیشتری برای واگذاری ساخت این خط ریلی به ایرانی‌ها نشان داده‌اند.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده است، مهندسین مشاور ایرانی به منظور نقشه برداری و طراحی اولیه پروژه، از مسیر بازدید کرده اند و این پروژه در مرحله انتقال زمین از طرف عراقی برای آغاز عملیات اجرایی  قرار دارد.

بررسی موضوعاتی چون تحویل زمین اجرای پروژه، امکان تردد پرسنل اجرایی، انجام آزمایشات آزمایشگاهی، نقشه‌برداری و بررسی نحوه پاکسازی مسیر از مین‌های احتمالی بخشی از سرفصل های مذاکرات فعلی ایران و عراق قبل از شروع عملیات اجرایی این پروژه است.

از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های راه آهن جابه‌جایی بار و اتصال مراکز بار به شبکه ریلی است، گفته می شود این مسیر ریلی می تواند تحولی در امر صادرات کشور با استفاده از حمل و نقل سبز ایجاد کند.

سالانه بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق صادر می شود و در صورت ساخته شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره و اتصال ایران از خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه، علاوه بر اینکه امکان تردد مسافری فراهم می شود در جابجایی بار نیز می توانیم نقش عمده ای را در منطقه ایفا کنیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه آهن حمل و نقل مسافری زائران اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۳۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، با وجود عدم اخذ مجوز‌های لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که مجموعه موسوم به «کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان» بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوز‌های مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعداد ۱۰ واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این واگن‌ها در شمتیغ کرد و کوشید با فشار‌های رسانه‌ای و توسل به برخی ادعا‌های بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با وجود ناپختگی و بی صداقتی انجام شده از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حُسن نیت، حمل بخش نخست محموله تجاری را روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت (آغاز کرد و این محموله روز شنبه گذشته (۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور کرد و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود به‌منظور حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوز‌های لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان برای رسیدن به استاندارد‌های مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوز‌های مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردر‌ها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود به‌منظور کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • فاجعه بزرگ در حمل و نقل ریلی استان یزد/ قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • فاجعه در حمل و نقل ریلی یزد