تلاش ۳۱۰ شبکه ماهوارهای علیه بنیان خانواده ایرانی
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۵۷۷۰
استاد علوم ارتباطات و رسانه با تأکید بر اینکه انسانها در هزاره سوم چه بخواهند و چه نخواهند اسیر رسانهها هستند، گفت: ۳۱۰ شبکه ماهوارهای آمریکایی، صهیونیستی و غربی علیه بنیان خانواده ایرانی تلاش میکنند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرشته شیداصفت عصر امروز در همایش سواد رسانهای جنوب استان گیلان در این شهرستان اظهار کرد: فرهنگسازی، اطلاعرسانی، آموزش، آگاهسازی، مطالبهگری گسترش مشارکت عمومی و تسهیل در روند پیشرفت پایدار از مهمترین کارکردها در جامعه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه انعکاس خواستها و مشکلات جامعه و تأثیرگذاری بر برنامه تصمیمسازان و برنامهریزان از دیگر کارکردهای رسانه و مطبوعات است، افزود: نظارت، همبستگی اجتماعی و انتقال میراث اجتماعی از کارکردهای رسانه در هزاره سوم است.
قائممقام انجمن بانوان روزنامهنگار استان گیلان با تأکید بر فعالیت پویا و فعال رسانههای مجازی گفت: در شرایط کنونی حوزه پخش اخبار از محلی، استانی و ملی به بینالمللی گسترشیافته و مرزهای حوزه انتشار خبر، پراکندگی و برد رسانه به لحاظ جغرافیای کاملاً تغییر کرده است.
شیداصفت با اره به اینکه رسانهها سبب شکلگیری افکار عمومی بوده و نیاز به تحرک جغرافیایی را در جامعه کاهش داده است، بیان کرد: احترام به حیثیت فردی و زندگی خصوصی، بیان حقیقت و آگاهیدهی عمومی جزو وظایف حرفهای اصحاب رسانه است.
وی با بیان اینکه رسانهها، جامعه را در کسب و رشد اصالت، فضیلتهای اجتماعی و جذب عناصر نوین فرهنگی کمک میکنند، گفت: آثار وسایل ارتباطجمعی بر شناخت و ادراک، تغییر عقیده و ارزشها و تغییر رفتار انکارناپذیر است.
استاد علوم ارتباطات و رسانه با تأکید بر اینکه انسانها در هزاره سوم چه بخواهند و چه نخواهند اسیر رسانهها هستند، افزود: رسانهها به دلیل فراگیری در ذهن، شخصیت، عقیده و تفکر مخاطب اثر گذاشته و آن را شکل داده و جهت میدهند.
وی با اشاره به فعالیت ۳۱۰ شبکه ماهوارهای علیه نظام و بنیان خانواده گفت: این شبکهها مأموریت دارند تا با ابزار رسانه ناهنجاریهای اجتماعی در ایران را به هنجار تبدیل کنند که راه مقابله با این نقشه شوم ارتقای سواد رسانهای در جامعه است.
به گفته شیداصفت، روشنگری و ارتقای سواد رسانهای در جامعه از بالاترین وظایف رسانهها در ایران اسلامی است و بیش از ۲۰ هزار خبرنگار حرفهای و نیمهحرفهای که در کشور فعال هستند باید به این مسئله توجه کنند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: شبکه های ماهواره ای خانواده تهاجم فرهنگی سواد رسانه ای ناتوی فرهنگی جنگ رسانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۵۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/