Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلگی با بیان اینکه در یک سال گذشته تحقیقات پیش از انقلاب و سال های اولیه انقلاب مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: وظیفه محقق ارائه اطلاعات است حتی اگر نهادها به آن توجهی نکند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: پژوهش روشی هوشمندانه و خلاقانه برای دستیابی به بهترین راه حل و نتیجه است. پژوهشگر با نگاهی دقیق و موشکافانه زوایای متفاوت و مختلفی از مساله را نمایان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویکرد پژوهش محور در هر جامعه ای نقش مهمی در توسعه و پیشرفت آن جامعه دارد اما آنچه اهمیت پژوهش را دو چندان می کند، به کار بستن نتایج حاصل از پژوهش است.گفتگویی پیرامون پژوهش و ضرورت استفاده از پژوهشها در نهادها و دستگاه های اجرایی با «محمد سلگی»، رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترتیب دادیم که قسمت دوم آن بدین شرح است:

 

چه راهکارهایی را برای رفع مشکلات پژوهشی و اجرایی شدن پژوهشها پیشنهاد می کنید؟

 در گام اول باید بپذیریم که یک مساله ای هست و باید اتفاق نظر داشته باشیم . ما در خیلی از مسایل با هم اتفاق نظر نداریم که این مساله، مساله است. می گوییم این، مساله نیست بلکه مساله ذهنی شماست، درگیری ذهنی شماست و یا هر چیز دیگر . این البته خوش بینانه است چون برخی مواقع می گویند تحریکت کردند. برخی اوقات می گویند این شعارهای دیگران است و یا تشویش اذهان است. فرض بر این است که پذیرفتیم و حتی در صلاحیت محقق هم شک نکردیم، گام دوم راهکار است. راهکار مساله را می پذیری یا نمی پذیری؟جامعه ما باید این دوره و مسیرها را طی کند. یعنی باید روی مسایل کشور وفاق داشته باشیم. چون بحث ما در پژوهشگاه ، فرهنگی و اجتماعی است. ما راجع به مسایل فرهنگی و اجتماعی باید وفاق داشته باشیم و بگوییم که اینها مسایل ماست. مثلا 10 مساله داریم. بعد بگوییم این راهکارهای درست برای این مسایل است. این راهکارها را قبول داریم. گام سوم نحوه استفاده از این راهکارها برای عبور و برون رفت از این بحران است. در واقع گام سوم اراده دستگاه های اجرایی ، دولت و نهادهای ذی ربط را می طلبد. اینکه ما آنها را پای کار بیاوریم ، خارج از قدرت ماست ولی دولت هم اراده دارد و هم علاقمند است.

 

دولت و نهادها و موسسات مختلف تا چه حد متقاضی تحقیق در مورد مسایل جامعه هستند؟

 دولت در خیلی از زمینه ها به ما سفارش می دهد. به ما می گوید فلان کار را انجام دهید و نتایج را به ما بگویید چون خود دولت متقاضی است. الان چند پروژه داریم که به ما سفارش داده شده که انجام شود. این نشان می دهد که برخی از نهادها هم راغب هستند و امیدوارم که بالاخره از نتایج پژوهش ها استفاده کنند . از همه اینها گذشته، به هر حال ما به عنوان محقق وظیفه مان این است که اطلاعات بدهیم حتی اگر کسی اجرا نکند زیرا ما موظف به تحقیق هستیم.

 

آیا مواردهایی که نسبت به پژوهش بی توجهی شده و در پی آن آسیبهایی به وجود آمده زیاد است؟

از این موارد وجود دارد. اخیرا در یک سال گذشته یک برگشتی شده به تحقیقات صورت گرفته در قبل از انقلاب و سال های اول انقلاب . می گویند اینکه فلان سال تحقیق شد، توجه نکردیم. ده سال پیش مساله ای گفته شود، توجه نشد . به عنوان مثال سیلی در گرگان آمد و دو دانشجو تحقیق کردند که باید فلان کار انجام شود اما توجه نکردند . تحقیق انجام شده بود اما توجه نشده بود و دیدیم که امسال به خاطر این بی توجهی چه حوادثی در پی بارندگی رخ داد.

 

با وجود بی توجهی به بسیاری از پژوهشها، آیا باید همچنان به تحقیق و پژوهش ادامه داد؟

به هر حال تحقیقات انجامش لازم است. اگر مساله مرتبط و مربوط باشد و اگر محققی بیاید و تحقیقی را در مورد مساله مبتلا به انجام دهد، درست و شایسته است و اگر انتخاب کند که راهکار هم بدهد، کار درست تری کرده است. اگر محقق راه حل را برای حل مساله به مراکز تصمیم گیری و اجرایی ارایه دهد ، این گام سوم است. بنابراین دیگر فکر کنم ما و سایر مراکز تحقیقی و پژوهشگاه ها با این پروسه داریم به وظایف مان عمل می کنیم. مگر اینکه مساله شان، مساله  مرتبط نباشد و کم اهمیت باشد یا فکر کنند مساله ای پر اهمیت است اما در واقع کم اهمیت باشد. در حقیقت، مساله اصل و فرع است . ما گاهی اصل را رها می کنیم به فرعیات می چسبیم. اگر درست تحلیل کرده باشیم و مساله شناسی خوبی کرده باشیم. این پروسه قرین توفیق است حتی اگر کسی به کارهای ما توجه نکرده باشد. ولی بالاخره جا پیدا می کنیم. هر تحقیق درستی که مبتنی بر یک مساله شناسی درست انجام شده باشد و راهکارهای مناسب را ارایه کند قطعا جای خود را در جامعه پیدا می کند.

 

پس حلقه مفقوده را دولت می تواند نشان دهد چون پژوهشگران زحمت را می کشند و مطالبات باید از سوی سازمانها باشد.

طبیعتا در مطالعات کاربردی که مبتنی بر حل مساله است یک سری تحقیقات هم مبتنی بر حل مساله نیست . تحقیقات می تواند بنیادی باشد ، در مورد مسایل جاری کشور باشد و یا در مورد بحرانها و مشکلات جامعه باشد. به هر حال یک رابطه دوسویه وجود دارد. یک بخش نهادهاست و بخش دیگر مراکز پژوهشی هستند. رفت و آمد و داد و ستد باید بین این مراکز وجود داشته باشد تا تحقیقات به نتیجه مطلوب برسد. اینکه کسی هم توجه نکند به نظرم دلیل نمی شود که محققان تحقیق و پژوهش را رها کنند و کار نکنند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم خبرگزاری شبستان عاشورا تاسوعای حسینی استان بوشهر عاشورای حسینی مسجد نماز جمعه خطبه های نماز جمعه مشکلات پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات مریم داوری پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد

واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت دانش بنیان آوان بهمن شیمی،در مسیر توسعه محصولات دانش بنیان دارویی، یکشنبه 9 اردیبهشت 1403، طی مراسمی  با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

بخش R&D آوان بهمن شیمی مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا بوده و توسط تیمی از متخصصان برجسته در حوزه شیمی و داروسازی در حال توسعه مولکول‌های دارویی است. این بخش وظیفه توسعه مواد اولیه دارویی جدید و همچنین بهینه‌سازی روش‌های تولید محصولات موجود را بر عهده دارد.

دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور در حوزه سلامت گفت: در کشور ما رویکرد جدیدی به علم و فناوری وجود دارد که مسیر را تغییر داده و تبدیل علوم به فنون در دستور کار مراکز علمی قرار گرفته است. دانشگاه‌ها فقط تا سطحی، فناوری را خلق می‌کنند و پس از آن نیاز است تا بخش خصوصی و صنایع در کنار یکدیگر قرار گیرند و بر اساس قانون و مسیر مشخص تولید دانش بنیان رشد و جهش یابد.

دکتر محمد رضا عبدالهی، مدیر عامل شرکت آوان شیمی، در سخنانی در این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از افتتاح بخشR&D ، گفت: «ما متعهد به تولید مواد اولیه دارویی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی هستیم. افتتاح این بخش، نقطه عطفی در مسیر این تعهد است و امیدواریم که با کمک این بخش، بتوانیم با توسعه و بهینه سازی محصولات جدید نقشی موثر در ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کنیم.»

وی افزود: «آوان شیمی همواره با توسعه دانش فنی محصولات ارزشمند با کیفیت و اثربخش، در جهت تامین با ثبات و امن دارویی و همچنین کاهش وابستگی کشور در زمینه مواد موثره داروئی گام بر می‌دارد. مبنا قرار دادن تحقیقات در خدمت تولید صنعتی در این شرکت از ارزش‌های اصلی  است».

دکتر عبدالهی اضافه کرد: «از دیگر اهداف استراتژیک شرکت و در راستای ارتقاء نظام سلامت کشور، می‌توان به ایجاد سایت تولیدی مطابق با اصول GMP برای تولید محصولات High-Potent و LVHV به منظور امکان تولید محصولات درمانی در حوزه‌های جدید اشاره کرد».

مدیرعامل آوان شیمی با تاکید بر اهمیت محصولات دانش بنیان افزود: « بر اساس تأییدیه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت آوان شیمی تاکنون موفق به اخذ گواهی دانش بنیان 3 محصول خود گردیده و اقدامات لازم جهت اخذ تائیدیه دانش بنیان 6 محصول دیگر نیز در حال انجام است. لازم به ذکر است این شرکت برای اولین بار در کشور، اقدام به تولید و فروش مولکول تلمیزارتان به عنوان یکی از محصولات جدید دسته قلبی و عروقی با هدف کنترل فشارخون نموده است».

در حال حاضر 30 مولکول در پایپ لاین توسعه شرکت آوان شیمی قرار دارد که از این تعداد، 4 مولکول در مرحله تولید و فروش صنعتی، 11 مولکول در مرحله اخذ پروانه فروش در سال جاری، 9 مولکول در مرحله توسعه دانش فنی و 6 مولکول در فاز بررسی اولیه است.

در راستای توسعه همکاری و مشارکت‌های علمی، کمک به اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ارتباط موثر مابین صنعت و دانشگاه، همکاری با مراکز دانش نهاد و اساتید دانشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی نیز در  حال انجام است و همچنین شش پروژه توسعه محصول به منظور همکاری با دانشگاه‌ها و متخصصین کشور برای سال جاری تعریف شده است.

افتتاح بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی گامی بلند در مسیر ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق تولید مواد اولیه دارویی باکیفیت و مبتنی بر نوآوری است.

درباره شرکت آوان بهمن شیمی

شرکت آوان بهمن شیمی به عنوان شرکتی دانش بنیان، تحقیقاتی و تولیدی از ابتدای سال1400در صنعت داروسازی کشور و در حوزه تولید مواد موثره داروئی فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت با رویکرد نوآورانه و مطابق با استانداردهای بین المللی، یکی از شرکت‌های تامین کننده مواد موثره داروئی است که در حوزه‌های درمانی مختلف نظیر دیابت، کاردیولوژی، نورولوژی، ایمونولوژی و آنکولوژی در حال فعالیت است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • درخواست غزه از گوترش برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی درباره کشتار بیمارستان ناصر