Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@22:58:05 GMT

سایت تاریخی کوه قیه؛ آئینه تمدن ماکو + عکس

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۷۴۶۷

سایت تاریخی کوه قیه؛ آئینه تمدن ماکو + عکس

‌گاهی باید همین اطراف بنشینی و نظاره گر سال‌هایی باشی که بزرگان تاریخ در این شهر روزگار گذراندند.

‌به گزارش ایسنا، شهر ماکو بهشت زیبایی های تاریخی و تمدن اصیل ایرانی است؛ این شهر علاوه بر آن که از نظر ساختار فیزیکی و ژئوپلیتیکی شهر جالب توجهی است، دارای آثار متعدد باستانی و تاریخی نیز است.


شهر ماکو یکی از قلاع محکم سرحدات ایران و عثمانی محسوب می‌شده، ‌چنان که در سنه 1045 هجری، سلطان "مراد چهارم عثمانی"، "قره مصطفی پاشا" یکی از سرداران معروف خود را برای خرابی قلعه نظامی این شهر مامور کرد که با مرگ سلطان "مراد چهارم" این دستور عملی نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان صفویه نیز قلعه نظامی ماکو برای دولت ایران و قلعه کاتور در ایالات وان برای دولت عثمانی اهمیت خاصی داشت.

این شهر در طول وسعت پیدا کرده زیرا در جنوب و شمال آن دو رشته کوه به نام "قیه" و "سبد" قرار دارد و شهر را چون حصاری در بر گرفته‌اند. دیواره‌های سنگی، خانه‌های کاه گلی، برجک‌هایی بر فراز سنگ‌ها و قلعه‌ها که دیگر فقط چوب و خشت و سنگی از آن باقی است می‌تواند شما را از نزدیک با زندگی قدیم ماکویی‌ها آشنا کند.

این آثار تاریخی تنها هدفی واحدی را دنبال می‌کنند، که به ما بگویند چه آسان می‌گذرد عمر و فقط یادی و خاکی باقی می‌ماند پس با زندگی بساز تا پشیمان نشوی.

برخی از دیوارها و اتاق‌های خانه‌های قدیمی محوطه کوه "قیه" به علت در امان ماندن از بارش برف و باران در زیر چتر سنگی قیه کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است‌.

با وجود منحصر بفرد بودن قلعه ماکو، محوطه آن و معماری بی نظیر آن در ارتفاع بالا و در زیر بی نظیر ترین چتر سنگی جهان، مطالعه دقیق و اطلاعات کاملی از زمان ساخت و مورد استفاده آن صورت نگرفته است که انتظار می رود با کاوش های باستان شناسی در این قلعه به این سوالات پاسخ داده شوند.

شهر ماکو اولین شهری است که گردشگران اروپایی بعد از ورود به ایران وارد آن می‌شوند و در شمال آذربایجان غربی واقع است، لذا این مساله این اهمیت را تقویت می‌کند که میزبانی این شهر از توریست‌ها باید منحصر به فرد و به یادماندنی باشد و آن هم جز با تقویت جبهه میراث فرهنگی تحقق نخواهد یافت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سر ریز شدن بند سنگی ملاتی در آبیز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، بند سنگی ملاتی بالادست قنات آبیز بر اثر بارندگی های شدید سر ریز شد. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • معرفی ۳۰ بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو
  • سر ریز شدن بند سنگی ملاتی در آبیز
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان