Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید قطعات خودرو اخیر با استفاده از نانو ذرات فلزات گران‌بها موفق به تولید روزانه ۳ هزار قطعه نانوکاتالیست‌های اگزوز خودرو با استاندارد یورو ۴ به منظور کاهش آلودگی هوا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کاتالیست ماده‌­ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را از طریق کاهش انرژی افزایش می‌­دهد، بدون آنکه خود در این واکنش شرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موارد استفاده کاتالیست‌­ها، مبدل‌­های کاتالیستی است. مبدل­‌های کاتالیستی از دهه ۷۰ میلادی با هدف کاهش آلودگی هوا، بر سر راه خروجی موتورهای بنزینی نصب شدند.

جدیدترین و مرسوم‌­ترین نوع آنها، مبدل‌­های سه راهه هستند که اولین نوع آنها سال ۱۹۷۶ در آمریکا برای موتورهای بنزینی و در ایران نیز از سال ۱۳۸۳ نصب کاتالیست روی خودروهای سواری و وانت اجباری شد. 

علت انتخاب نام "سه‌راهه" برای این مبدل‌­ها آن است که برای کاهش همزمان سه نوع گاز سمی و آلاینده هوا شامل "مونوکسیدکربن"(CO) ، "هیدروکربن­‌های حاصل از احتراق ناقص" (HC) و "اکسید نیتروژن" (NOX) و تبدیل آنها به گازهای غیرسمی "بخار آب" (H۲O)، "نیتروژن" (N۲) و "دی‌اکسید کربن" (CO۲) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با نزدیک شدن فصل پاییز و افزایش حجم ترافیک، در کشور با پدیده وارونگی و افزایش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد که استفاده از کاتالیست‌های موجود در اگزوز خودرو یکی از روش‌های مقابله با آلودگی هوا است؛ از این رو در حال حاضر استفاده از این کاتالیست‌ها در خودروها اجباری شده است.

در این راستا یکی از شرکت‌های فناور در حوزه ساخت قطعات خودرو، در تلاش است تا با طراحی، تولید و توسعه سبد کاملی از محصولات هم به صنعت خودروسازی خدمت کند و هم نقش بسیار پر رنگی در پیشگیری از آلودگی هوا داشته باشد. مبدل‌های کاتالیستی مهمترین محصول تولیدی این شرکت است. کاتالیست‌های پراید برای موتورهای بنزینی و دوگانه سوز، پژو 405، سمند، کاتالیست TU3 برای کاربرد در پژو 206 تیپ ۲، رانت، زانتیا و L90 از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

محققان این شرکت اخیرا نیز تولید مبدل‌های کاتالیستی خودرو حاوی نانو ذارت فلزات گران‌بها برای کاهش آلاینده‌های گاز خروجی از اگزوز تولید می‌کند که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا می‌تواند داشته باشد.

این کاتالیست به دلیل بهره‌مندی از نانو ذرات می‌تواند اثربخشی بالایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، به این صورت که کاهش ابعاد ذرات موجب افزایش مساحت سطحی شده و در نهایت باعث بهبود کارایی کاتالیست خواهد شد. در واقع اصلی‌ترین تفاوت میان این نانوکاتالیست‌ها با کاتالیست‌های رایج، در سطح فعال بالای نانوکاتالیست‌ها به دلیل کاهش ابعاد ذرات است. این در حالی است که تاثیر کاهش ابعاد فقط محدود به عملکرد کاتالیست نشده و قیمت آن را نیز کاهش می‌دهد؛ چراکه با درشت شدن ذرات، میزان مصرف مواد اولیه (فلزات گران‌بها) افزایش می‌یابد و این امر بر روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است و در عین حال به دلیل بزرگ بودن ابعاد، مساحت سطح افزایش نمی‌یابد.

در این کاتالیست‌ها از نانوذرات فلزات گران‌بهایی نظیر پلاتین و پالادیم استفاده شده است که می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان آلودگی را کاهش دهد. این کاتالیست، گازهای خروجی را به مواد بی‌ضرر یا کم‌ضرر تبدیل می‌کند. 

مبدل‌های نانوکاتالیستی این شرکت در حال حاضر استاندارد یورو 4 را دارد و این شرکت آماده عرضه نانوکاتالیست با استاندارد یورو 5 است. ظرفیت تولید روزانه این شرکت ۳ هزار نانوکاتالیست است و برای خودروهای سواری بنزین‌سوز و گازسوز نانوکاتالیست منطبق با استانداردهای رایج در کشور تولید می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وارونگی هوا شرکت فناور نانوكاتاليست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۷۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافتند و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست‌جمهوری از آن رونمایی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در راستای تحقق اهداف نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور، گامی مهم در پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برداشته شد.

در این پژوهشکده، با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، موتوری 6 سیلندر خورجینی با ظرفیت 4000 سی‌سی بنزینی طراحی و ساخته شد.

این دستاورد ارزشمند که حاصل 4 سال تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی است، به خودی خود گامی بزرگ در راستای استقلال علمی و صنعتی کشور محسوب می‌شود. موتورهای 6 سیلندر خورجینی که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نظامی و تفریحی دارند، پیش از این در داخل کشور تولید نمی‌شدند و نیاز به آنها از طریق واردات تامین می‌شد.

رونمایی از این موتور در حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشان‌دهنده اهمیت این دستاورد و عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به خودکفایی در حوزه‌های  فناوری پیشرفته است.

احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/ رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این مراسم گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی، انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند. این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند و از این رو، دستیابی به دانش فنی ساخت این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی برای کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری اعضای هیات علمی و جمعی از محققان ایرانی، پس از 4 سال تحقیق و توسعه عمیق، به دانش فنی ساخت موتورهای 6 سیلندر خورجینی 4 لیتری دنیا دست یافت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به رونمایی از نمونه مهندسی معکوس شده این موتور با استانداردهای بالا، تأکید کرد: این دستاورد نشان‌دهنده اثبات فناوری‌های موتور خورجینی 6 سیلندر حجم بالا است. دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش‌بنیان به دست آمده و امیدواریم شاهد توسعه این جریان علمی قوی در کشور و تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در آینده باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پایان سخنان خود، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای دانست و گفت: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است، چرا که این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها نیز است.

وی همچنین از حمایت‌های معاونت علمی از این طرح خبر داد و گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند و دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • دستیابی به دانش فنی نسل جدید دستگاه طیف سنجی لیزری
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی تا عصر امروز در آسمان گلستان
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی