Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@12:07:45 GMT

نظر نمایندگان مجلس درباره شفافیت آرای نمایندگان

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۸۵۳۴

نظر نمایندگان مجلس درباره شفافیت آرای نمایندگان

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه طرح شفافیت آراء نمایندگان منجر به عزت و ارتقای جامعه شده و فساد را از بین می‌برد، گفت: این شفافیت موجب خواهد شد تا شناخت مردم از اقدامات و رفتار نمایندگان مجلس بیشتر شود.

شفافیت آراء فساد را از بین می‌برد/ نباید مسئله پنهانی از مردم داشته باشیم

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با تاکید بر لزوم شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: سال‌ها است که ما به دنبال تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس هستیم ولی 2 بار این طرح در صحن علنی رای لازم را نیاورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: من از امضاکنندگان و حامیان جدی این طرح هستم و قبلاً هم اعلام کرده‌‌ام شفافیت آرا، اموال، دریافتی‌ها و عملکرد نمایندگان باعث عزت و سربلندی مجلس می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: معتقدم طرح شفافیت آرا به شناخت موکلان و بالا رفتن آگاهی مردم و توجه آنها به عملکرد نمایندگان‌شان در مجلس که نهایتاً به انتخاب دقیق و درست آنان و تعیین اصلح کمک خواهد کرد. 
نقوی حسینی اظهار داشت: همانطور که ما در حوزه قضایی وکیل انتخاب می‌کنیم تا حرف ما را بزند و از ما دفاع کند مردم هم باید بدانند وکیل‌شان در مجلس چه کار می‌کند؛ نباید نماینده آرای مردم را بگیرد بعد در مجلس خلاف نظر موکلانش و عهدی که با آنان بسته است رفتار کند و با دادن برخی آرا گاهی اوقات باعث شرمندگی موکلانش شود.
وی گفت: شفافیت آرا کمک زیادی به سربلندی، عزت و تقویت مجلس کرده و موجب خواهد شد تا توجه و شناخت مردم از اقدامات، آرا و رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ به دنبال عدم تصویب دو فوریت طرح شفافیت آرا به هیأت رئیسه نامه‌ایی نوشتیم که داوطلبانه همه آرا، عملکرد، دریافتی‌های مالی و اقتصادی، رفت و آمد، حضور و غیاب به صورت شفاف اعلام شده و گزارش روزانه به موکلانم اطلاع رسانی شود.

وی در پاسخ به اینکه این طرح محاسن زیادی دارد چرا برخی نمایندگان مخالفت کردند، گفت: در عدم رأی به دو فوریت شفافیت آرای نمایندگان هم شفاف عمل نشد یعنی غیرشفاف‌ترین آرا در رأی به همین طرح بود و ما متوجه نشدیم کدام فراکسیون و کدام نماینده به این طرح رأی دادند و چه کسانی رأی ندادند.

نقوی حسینی اظهار داشت: متأسفانه وقتی با همکاران صحبت می‌کردیم خیلی‌ها می‌گفتند که طرح خیلی خوب است و ما موافق هستیم اما وقتی آرا اعلام شد دیدیم که نتیجه و خروجی چیز دیگری است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان از تصویب این طرح واهمه دارند یا اینکه اشکال فنی دارد که مخالفت کردند؟ گفت: اشکالی وجود ندارد؛ ما وکیل مردم بوده و چیز پنهانی از آنها نداریم؛ وقتی عده‌ای ادعا می‌کنند مگر مردم نامحرمند؟ چرا نباید مردم بدانند؟ باید در مورد آرای خود شفافیت ایجاد کنند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: حق مردم به عنوان افرادی که به نماینده رای داده‌اند آن است که بدانند من به چه چیزی رأی می‌دهم و به چه چیزی رأی نمی‌دهم؛ به کدام طرح رأی می‌دهم و به کدام طرح رأی نمی‌دهم؛ حقوقم چقدر است؛ خانه‌ام کجا است؛ آیا دارایی من حین نمایندگی و بعد از آن افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: طرح شفافیت آرا نمایندگان منجر به عزت و سربلندی و ارتقای جامعه می‌شود و فساد را از بین خواهد برد.

نقوی حسینی افزود: وقتی نماینده‌ای که موقع انتخابات معلم بوده و هم اکنون نماینده مجلس است و بعد از حضور در پارلمان پرونده فرهنگی بودن خود و ردیف استخدامی‌اش را از وزارت آموزش و پرورش به وزارت نفت منتقل کرده است و هم اکنون به جای حقوق معلمی و یا حقوق نمایندگی مجلس حقوق 20 میلیونی وزارت نفت را دریافت می‌کند. آیا موکل‌ها نباید این موضوع را بدانند؟

وی خاطرنشان کرد: مردمی که به این فرد معلم رای دادند حق دارند بپرسند چرا وزارت نفتی شدی؟ آیا این کار نماینده عجیب نیست؟ 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد در دوران نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی زمین و مسکن در الهیه تهران گرفته‌اند در حالی که حق مردم است که بدانند وکیل‌شان در مجلس چه اقداماتی انجام داده و یا می‌دهد ولی اگر برخی رفتارها و آرا را شفاف بدانند دیگر به این افراد رای نخواهند داد. 

 

شفافیت آراء امر مطلوبی است اما پیاده‌ کردنش با سختی‌هایی همراه است

نماینده کلیمیان ایران در مجلس گفت: شفافیت امر بسیار خوب و مطلوبی است اما پیاده‌ کردن آن در شرایط فعلی با سختی‌های زیادی همراه است.

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع شفافیت آراء نمایندگان در رای‌گیری‌های مجلس گفت: من معتقدم که شفافیت آرا کار بسیار خوبی است اما به شرطی که نماینده به صورت فردی با مردم طرف نباشد.

وی افزود: بسیاری از مسائلی که در مجلس مطرح می‌شود در واقع اختلاف منافع دو گروه است و اگر نماینده بخواهد به نفع هر یک از این دو گروه موضع‌گیری کند ممکن است منتهی به برخورد شخصی شود و لازمه شفافیت آرا این است که ما در کشور سیستم حزبی داشته باشیم.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: هر وقت ما در کشور سیستم حزبی داشته باشیم و نماینده‌های ما به صورت حزبی انتخاب شوند آن موقع حزب تصمیم می‌گیرد که به موضوع رای مثبت دهد یا منفی و براساس رای حزب رای نمایندگان نیز مشخص می‌شود و در این شرایط رای و موضع نماینده از حالت شخصی بیرون می‌اید.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از اتفاقاتی که در آینده می‌خواهد رخ دهد از الان قابل پیش‌بینی نیست و پس از تغییرات در آینده ما بخواهیم نماینده‌ای را براساس آرایی که در شرایطی دیگر داده است مورد قضاوت قرار دهیم برخورد منصفانه‌ای نیست و شفافیت در این باره که به صورت فردی است به نظر من موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

«مجلس ما یک مشکل عمده دارد و آن این است که حزب در آن نقشی ندارد و یک نماینده هم به تنهایی نمی‌تواند یک گروه مشاور قوی داشته باشد که در همه زمینه‌ها به وی مشاوره دهند. منِ نماینده نمی‌توانم یک تیم مشاوره داشته باشم که هم در مسائل امنیت ملی، هم در مسائل دفاعی، هم در مسائل مخابراتی، مسائل راه‌سازی، هم مسائل کشاورزی، هم در بهداشت و هم در ... به من مشاوره دهند؛ بنابراین بسیاری از تصمیماتی که برخی از نمایندگان می‌گیرند ممکن است صددرصد کارشناسانه نباشد.»

وی افزود: وجود یکسری حزب که تیم کارشناسی داشته باشند در اینجا بسیار اهمیت دارد و در این شرایط همه رای‌گیری‌ها در مجلس منسجم و مشخص خواهد بود.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: در سیستم‌های حزبی، حزب به مردم هم پاسخگو است و ما این حلقه واسط را در مجلس مان نداریم و این مساله باعث می‌شود که شفافیت در آراء کار راحتی نباشد چرا که وقتی با حزب طرف هستیم با فرد طرف نیستیم.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: شفافیت در آراء امر مطلوبی است اما در شرایط فعلی پیاده‌ کردن آن بسیار سخت است و بهترین کار در این باره این است که به سمت تشکیل احزاب برویم.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس در پایان گفت: در همه دنیا احزاب یا در قدرت‌ هستند و برنامه اجرایی دارند و یا در قدرت نیستند و برنامه‌ای در سایه دارند.

عدم شفافیت آراء نمایندگان یعنی مجلس مسائل را از مردم پنهان می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عدم شفافیت آرا نمایندگان یعنی مجلس به دنبال پنهان‌کاری است، گفت: با شفافیت آرا کیفیت عملکرد و تلاش نمایندگان شناخته می‌شود.

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شفافیت آرا نمایندگان گفت: من در بین نمایندگان حاضر در مجلس رتبه پنجم فعالین در موضوع سوال، استیضاح و تذکر هستم و این رتبه‌بندی از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه شده که البته عمده این اقدامات بر اساس شفافیت در عملکرد و اقداماتم بوده است.

وی افزود: نماینده مجلس چیزی برای پنهان کردن از مردم ندارد و باید در تمامی اقدامات و کار‌ها و اظهارنظرهایش شفافیت را رعایت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: وکلای مردم در پارلمان باید به شفافیت معتقد و پایبند باشند چرا که نمایندگی مردم را برعهده داشته و باید هر اقدامی که در مجلس صورت می‌گیرد را مردم بدانند.

نادری گفت: اگر شفافیت در عملکرد مجلس وجود نداشته باشد عملا پارلمان اختیار خود را از دست خواهد داد.

وی تصریح کرد: مطالبات به حق مردم و پیگیری اقدامات آن‌ها می‌طلبد که امورات برای مردم کاملا روشن باشد و مردم هم حق دارند بپرسند که نماینده‌شان که با آراء آ‌نها به قوه مقننه راه پیدا کرده است چگونه بوده و بر چه اصول و قواعدی تصمیم‌گیری کرده است.

نادری گفت: در مورد طرح‌ها و لوایح مختلف که می‌تواند آثار جاری و آتی در کشور داشته باشد حق مردم است که بدانند نماینده‌شان چگونه فکر کرده و چگونه رای می‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این مطالبه به حق مردم در مورد شفافیت آرا منجر به آن خواهد شد که سطح سواد نماینده، کیفیت عملکرد و تلاش او برای تاثیرگذاری در امورات چه میزان است.

نادری گفت: کار اصلی نماینده قانون‌گذاری و نظارت بر آ‌ن است و غیر از آن وظیفه دیگری برعهده ندارد لذا اگر این موضوع شفاف نباشد می‌تواند ابهامات زیادی را در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید نمایندگانی که موافق شفافیت آرا هستند آن را به صراحت به وکلای خود اعلام کنند تا تکلیف مشخص شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تقریبا یک سوم نمایندگان مردم در مجلس به هیات رئیسه گفتند که آراء و میزان حضور آن‌ها به صورت علنی برای مردم اطلاع‌رسانی شود لذا بهتر است دیگر همکاران من هم در پارلمان از این موضوع تبعیت کنند.

مردم با شفافیت آرای نمایندگان متوجه عملکرد وکلای ملت در پارلمان خواهند شد

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه شفافیت آراء می‌تواند کارایی یک نماینده مجلس را روشن کند، گفت: با شفافیت آراء، مردم متوجه می‌شوند وکلای آنها در پارلمان چه عملکردی دارند؟

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با تأکید بر شفافیت آراء نمایندگان گفت: شفافیت در مجلس فقط در بحث آراء نبوده است به طوری که حضور در کمیسیون‌ها حقوق و دستمزد و مزایا، مأموریت‌ها و ... از موضوعاتی است که ما به دنبال آن بودیم در امور کاری نماینده روشنگری ایجاد کنیم.

وی افزود: وقتی مردم به یک نماینده مجلس رأی داده‌اند باید بدانند وکلای آنها در پارلمان چه میزان و چه ساعت و چه روزهایی در صحن علنی حضور دارد ضمن اینکه فعالیتش در کمیسیون‌ها چگونه است و چه مأموریت‌هایی را رفته است. همچنین کیفیت این امورات نیز بسیار مهم است و چه مقدار حقوق و دستمزد می‌گیرد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تصریح کرد: شفافیت باید در تمامی امورات یک نماینده وجود داشته باشد هر چند آرای مثبت و منفی‌اش یا برگرفته از نظرات کارشناسی است یا بر اساس نظرات کارشناسان مختلف؛ اما در نهایت مردم باید بدانند که نماینده آنها در مجلس چه کارهایی را انجام داده و با چه کیفیتی رأی می‌دهد.

کولیوند خاطرنشان کرد: اینکه برخی از نمایندگان مجلس با شفافیت آراء مخالف هستند، به این دلیل است که برخی تصمیم‌گیری‌ها در مجلس منجر به واکنش‌های مثبت و منفی در جامعه خواهد شد و این افراد معتقدند که شاید این موضوع حواشی را ایجاد کند.

وی گفت:‌ موافقین و مخالفین شفافیت آراء نمایندگان باید از خروجی نظرات کارشناسان تبعیت کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های درون مجلس آثار و تبعات اجتماعی وجود دارد و بر همین اساس برخی افراد موافق بوده و برخی افراد مخالف هستند، اما مخالفین معتقدند رأی منفی آنها به برخی موضوعات و مخالفتشان با برخی اقدامات منجر به آن خواهد شد که منتقدین آثار و تبعات این موضوع را ندیده و به توهین به نماینده می‌پردازند.

کولیوند گفت: موافق و مخالفین کم و زیادی در تمامی طرح‌ها و لوایح مجلس وجود دارد.

وی تصریح کرد: شفافیت آراء می‌تواند بسیاری از امورات یک نماینده مجلس را روشن کند که با این کار مردم هم متوجه خواهند شد وکلای آنها در پارلمان چه میزان فعال بوده و چه عملکرد و کارایی دارد.


شفافیت آرای نمایندگان منجر به عدم سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شفافیت آرای نمایندگان منجر به عدم سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه می‌شود، گفت: شفافیت آرای نمایندگان منجر به آن می‌شود که مردم تکلیف خود را نسبت به نماینده خود بدانند.

سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر شفافیت آرای نمایندگان، گفت: از اینکه طرحی که بیش از ۵۰ درصد نمایندگان مجلس بر روی کاغذ آن را امضا کرده و آن را تأیید کرده‌اند و در روز رأی‌گیری به آن رأی لازم را ندادند ناراحت هستیم، البته این موضوع نشان می‌دهد برخی نمایندگان اقدامات و رفتار‌های دوپهلو دارند و با آنکه شعار شفافیت سر می‌دهند، اما در مقام عمل، مردم میدان نیستند.

وی افزود: متأسفانه نصف افرادی که طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضا کرده بودند، در حین رأی گیری به دوفوریت این طرح رأی مثبت ندادند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه برخی نمایندگان بر روی کاغذ رأی‌دهی، نظر موافق خود را اعلام کرده و از آن برگه عکس گرفته و بلافاصله با لاک غلط‌گیر آن را پاک کرده و نظر مخالف درج کرده‌اند؛ در حین بررسی رأی اعتماد به وزرا چنین رویه‌ای وجود دارد لذا از نماینده‌ای که چنین اقدامی می‌کند نمی‌توان انتظار شفافیت داشت.

بهادری گفت: شفافیت آرای نمایندگان منجر به عدم سوءاستفاده افراد از موقعیت و جایگاه خود است.

وی گفت: شفافیت آرای نمایندگان منجر به آن می‌شود که مردم تکلیف خود را نسبت به نماینده خود در مجلس بدانند؛ وقتی نماینده‌ای در مجلس حضور دارد باید بداند که از خود شأنی نداشته و هر آنچه دارد متعلق به مردم است.

وی گفت: اینکه کیفیت آرای نماینده برای مردم مشخص باشد، حق واقعی اوست و از این مطالبه مردم نباید فرار کرد، چرا که نمایندگان مجلس فقط بازتاب‌دهنده نظرات مردم هستند و تنها نباید به نظر شخصی خود اکتفا کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است برخی تبعات به دلیل اجرای شفافیت آرا وجود داشته باشد، اما باید به دلیل منافع فراوان، آن را بپذیریم تا درنهایت این امر جا بیفتد.

وی افزود: نگرانی برخی نمایندگان در این مورد آن است که شاید به دلیل رأی منفی یا مثبت یک نماینده به یک موضوع دیگر به او رأی ندهند، اما این موضوع تنها یک نگاهی پوپولیستی است. نگاه پوپولیستی باعث می‌شود که گاهی مردم به عمق وقایع و موضوعات فکر نکنند.

بهادری ادامه داد: باید به موضوع شفافیت آرای نمایندگان به صورت عمیق نگاه کرد و صلاح مملکت را مدنظر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجموع به نفع کشور است و ممکن است فقط تبعات جزئی در ابتدای اجرا داشته باشد وگرنه در درازمدت منافع و امتیازات بسیار ویژه‌ای برای کشور دارد.

اخبار داغ ویدئوی چالش بطری هنرپیشه معروف ساختگی از کار درآمد! +فیلم فیلم: توضیح کارگردان «گاندو» درباره سکانس حاشیه‌‌ساز هواپیما فیلم: چالش باز کردن درب بطری به صداوسیما رسید! فیلم: خودرو گرانقیمت منشا به آتش کشیده شد! فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی دلیگانی، نماینده مجلس: طرح نوری که در فراجا در حال اجراست، مناسب است و از آن حمایت می کنیم

فارس نوشت: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: طرح نوری که در فراجا در حال اجرا است طرح مناسبی است و از آن حمایت می‌کنیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح عفاف و حجاب گفت: حجاب و عفاف موضوعی دینی و ارزشی است که در تاریخ و تمدن کشورمان وجود داشته است. وقتی تاریخ را نگاه می‌کنیم در همه دوران‌ها حجاب را به‌عنوان یک ارزش همه قبول داشتند و آن را رعایت کردند.

وی افزود: طرح نوری که در فراجا در حال اجرا است طرح مناسبی است و از آن حمایت می‌کنیم.

حاجی دلیگانی ادامه داد: البته از سایر دستگاه‌ها می‌خواهیم به تکالیف و وظایفشان در حوزه حجاب وعفاف که در قانون آمده عمل کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ دستگاه ازجمله آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌ها وظایفی برای اجرای قانون حجاب و عفاف دارند.

وی در پایان گفت: دستگاه‌ها باید شرایطی را فراهم کنند که بانوان و دختران ما همه بتوانند در یک فضای همراه با امنیت و با رعایت آنچه که شرع مقدس آمده زندگی خوبی داشته باشند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دفاع نماینده عضو جبهه پایداری از گشت محلی سپاه/ حاجی دلیگانی: تعارضی با وظایف نیروی انتظامی ندارد وقتی نماینده مجلس وزیر ارشاد را نمی شناسد! (عکس)

دیگر خبرها

  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • خبرهای جدید از افزایش تعطیلات آخر هفته از زبان یک نماینده مجلس
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • حاجی دلیگانی، نماینده مجلس: طرح نوری که در فراجا در حال اجراست، مناسب است و از آن حمایت می کنیم
  • نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم