Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@13:31:25 GMT

کلاغ سیاه، پرنده محبوب سیا

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۹۰۴۳

کلاغ سیاه، پرنده محبوب سیا

خبرگزاری فرانسه روز شنبه از مبدا واشنگتن با انتشار این خبر نوشت: پرندگانی نظیر کلاغ سیاه و زاغ برای چند دهه به عنوان یکی از مهم ترین حیوانات برای آموزش به عنوان یک جاسوس در برنامه سیا قرار داشته است.

سازمان جاسوسی سیا روز پنجشنبه ۲۱ شهریور ماه دهها فایل و سند را منتشر ساخت که در برگیرنده آموزش و آزمودن حیواناتی نظیر سگ، گربه، دلفین و پرندگانی از کبوتر نامه بر تا کلاغ سیاه و زاغ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 برنامه آموزش حیوانات به عنوان عناصر جاسوسی سیا از اوایل سال ۱۹۷۴ میلادی بخصوص بر روی پرندگان جهت جاسوسی از اتحاد جماهیر شوروی و در جریان جنگ سرد آغاز شده بود.

خبرگزاری فرانسه افزود: "دو دا" (Do Da) کلاغ سیاهی بود که در سطح بالایی از عملکرد یک مامور جاسوسی سیا عمل می کرد و قادر به حمل ابزاری سنگین بوده و می توانست حمله کنندگان را مقهور سازد، اما این پرنده در یکی از سخت ترین آزمون های جاسوسی ناپدید شد.

از دیگر تلاش های سیا برای جاسوسی، مطالعه بر روی گربه بود تا با وصل ابزار شنود بتواند از این حیوان "پَرسه زن" به عنوان یک دستگاه "شنود رومینگ" استفاده کنند.

همچنین سیا با بر روی امکان نصب ابزار کوچک الکترونیکی در مغز سگ کار کرد تا بتواند این حیوان را از راه دور کنترل کند البته این برنامه ها چندان پیش نرفت و کنار گذارده شد.

سیا آنگاه برنامه های دیگری با پروژه هایی به نام "اکسی گاز" (Oxygas) و "چیری لوژی" (Chirilogy) را به راه انداخت و به آموزش دلفین ها روی آورد تا بتواند توسط آنها ادوات انفجاری را بر روی بدنه ناوهای درحال حرکت و یا ساکن قرار دهند و یا در بنادر مهم روسیه که در نزدیکی آنها واحدی های موشکی مستقر است نزدیک شده و دیگر آنکه بتوانند در کنار زیردریایی ها روسی جهت جاسوسی از آنها حرکت کنند، این برنامه نیز در نهایت  از سوی سیا کنار گذارده و به نیروی دریایی آمریکا واگذار شد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش افزود: اما آنچه که نظر مقامات سیا را در دوره جنگ سرد به خود جلب کرد، استفاده از پرندگان جهت جاسوسی از رقیب روس نظیر کبوتر نامه بر، باز، جغد، کلاغ سیاه، زاغ و حتی دسته پرندگان مهاجر بود.

سیا درمورد دسته پرندگان مهاجر دست به مطالعه و بررسی زد که کدام یک از این دسته پرندگان در زمان مهاجرت بخشی از سال را در منطقه "شیخانی" (Shikhany) که در نزدیکی رود ولگا و در جنوب شرقی مسکو واقع است، سکنی می گزینند، این منطقه مکانی بود که روس ها در آن تاسیسات تسلیحات شیمیایی خود را داشتند.

سیا متوجه شد که از دسته پرندگان مهاجر می تواند به عنوان "سنسورهای زنده" که در این بخش از روسیه به تغذیه می پردازند، استفاده کند و اطلاعاتی را از خاک روسیه که چه نوع موادی را مورد آزمایش قرار می دهند، کسب کنند.

خبرگزاری فرانسه افزود: در اوایل دهه ۷۰ میلادی سیا بدان جهت به پرندگان از جمله کلاغ سیاه روی آورد تا بتواند با آموزش دادن آنها تحت عنوان ماموریت "کاشت"، توسط این نوع از پرندگان ادوات شنود و یا عکس برداری را رها کرده و بر لبه پنجره ساختمان هایی که مد نظر جاسوسی است، قرار دهند.

روپام **۱۳۰۲**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کلاغ سیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۹۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوطلبان متقلب دستگاه‌های جاسوسی پیشرفته داشتند/احتمال محرومیت تا ۵ سال

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عبدالرسول پورعباس امروز (سه شنبه) در حاشیه مراسم نکوداشت استاد نمونه کشوری در گفتگو با خبرنگاران در مورد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در اردیبهشت ماه جاری اظهار داشت: کنکور ۱۴۰۳ یکی از ایمن‌ترین آزمون‌های سراسری بود و با صحت کامل برگزار شد. واقعا مردم خیلی خوب با سازمان سنجش همراهی کردند و فریب بازی شبکه‌های زیرزمینی را که داوطلبان را اغفال می‌کنند، نخوردند.

وی ادامه داد: در مجموع ۲۵ مورد تقلب در ابتدای جلسه آزمون روز پنجشنبه صبح (۶ اردیبهشت) شناسایی شد که داوطلبان تلاش کرده بودند دستگاه‌های الکترونیکی با خود داخل جلسه ببرند که در لحظه شناسایی شدند.

پورعباس گفت: این دستگاه‌ها در حد دستگاه‌های جاسوسی و پیچیده بود ولی تلاش‌های ما در مسیر اعمال امنیت به ثمر نشست. این افراد به نیروی پلیس امنیت تحویل داده شدند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور بدون اشاره به اینکه داوطلبان از کدام شهرستان‌ها یا استان‌ها بودند، گفت: این افراد به هیات‌های بدوی و هیات‌های تجدیدنظر ارجاع می‌شوند و معمولا برای این داوطلبان محرومیت کمتر از پنج سال نداریم.

وی در مورد زمان برگزاری مجدد آزمون سراسری نوبت اول برای آن دسته از داوطلبان سیل‌زده روز پنجشنبه گذشته نیز توضیح داد: آزمون فقط صبح روز پنجشنبه برای این شهرستان دوباره برگزار می‌شود.


دیگر خبرها

  • داوطلبان متقلب دستگاه‌های جاسوسی پیشرفته داشتند/احتمال محرومیت تا ۵ سال
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رکورد جهانی ارتفاع پرواز با این پرنده زده شد
  • چند درصد مدارس استان سمنان تخریبی است؟
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود