Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@03:13:54 GMT

نامزدهای چهل سال سینمای ایران معرفی شدند +جدول

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۱۹۳۴

نامزدهای چهل سال سینمای ایران معرفی شدند +جدول

۱۶۵ فیلم کاندیدا از سوی هیات اسلامی هنرمندان برای انتخاب برترین های چهل سال سینما با جمع بندی نظرات فرهیختگان و مجموعه های مختلف فرهنگی و هنری معرفی شدند که در این میان رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا با ۸ فیلم در صدر هستند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، با عنایت به پشت سر گذاشتن چهل سال از فعالیت سینمای جمهوری اسلامی ایران، هیات اسلامی هنرمندان در اواخر سال ۹۷ فرآیند مشارکتی انتخاب برترین های چهل سال سینما را آغاز نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فرآیند از افراد و مجموعه‌های مختلف فرهنگی و هنری دعوت گردید آثار سینمایی مدنظر خود را به عنوان تولیدات برتر چهل سال سینمای ایران معرفی نمایند که در پی این فراخوان، نظرات کارشناسی متعدد از سوی مجموعه های فرهنگی هنری، اصناف و فعالان فرهنگی و هنری واصل گردید.

هیات اسلامی هنرمندان با عنایت به نتایج به دست آمده، ضمن برگزاری جلسات کارشناسی، با استخراج اسامی فیلم‌ها در مرحله اول لیست اولیه شامل ۲۴۸ عنوان فیلم را مورد جمع بندی قرار داد و در ادامه با بهره گیری از شاخصه‌های ترسیم شده برای رویداد انتخاب برترین های چهل سال سینما، فیلم های مذکور مورد طبقه بندی قرار گرفتند و در نهایت ۱۶۵ عنوان فیلم به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب گردید.

مقایسه کاندیداها بر اساس سال‌های تولید:

بررسی میزان کاندیداها بر اساس سال تولید فیلم ها، شاخصه قابل توجهی است. با بررسی لیست نهایی فیلم های کاندیدا مشخص می‌شود سال های ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۸۷ و ۸۹ سال های شاخص سینمای ایران و دارای بیشترین تولیدات کاندیدا و سال‌های ۷۸، ۷۹، ۸۱، ۸۳، ۹۶ و ۹۷ دارای کمترین تولیدات کاندیدا در لیست نهایی هستند.

میزان حضور کارگردانان در بین فیلم‌های کاندیدا:

مرحوم رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی کیا هر کدام با هشت فیلم کاندیدا شده در رتبه نخست قرار دارند و در ادامه جمال شورجه، مرحوم امیر قویدل، شهریار بحرانی و مجتبی راعی در بین کاندیداها بیشترین آثار را کارگردانی کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی هیات اسلامی هنرمندان جهت تکمیل فرآیند مشارکتی رویداد انتخاب برترین‌های چهل سال سینما، از امروز به مدت یک ماه کلیه علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامعه اسلامی هنرمندان به آدرس honarmand.org نسبت به انتخاب فیلم‌های منتخب خود از بین آثار کاندیدا اقدام نمایند تا در نهایت برترین‌های چهل سال سینمای جمهوری اسلامی ایران از بین این آثار منتخب و معرفی شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۱۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

به گزارش قدس آنلاین،‌ آثاری از «آن انرایت»، «کیت گرنویل» و «ایزابلا حماد» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. «ری لسکیور» نویسنده فرانسوی-چینی-آمریکایی نیز با رمان «رودخانه شرق، رودخانه غرب» تنها نویسنده‌ای است که با اولین رمان بلند خود نامزد این جایزه ادبی شده است.

«ایزابلا حماد» نویسنده انگلیسی که پدرش فلسطینی است با رمان «شبح را وارد کنید» شانس کسب جایزه دارد. داستان این کتاب درباره بازیگری به نام سونیاست که برای دیدن خواهرش و  بازی در نمایش هملت در کرانه باختری از لندن به حیفا سفر می‌کند.

«وی. وی. گانشانانتان‌» نویسنده آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ نیز با رمان «ازدواج عاشقانه» در فهرست نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان قرار گرفته بود، امسال برای نگارش رمانی درباره جنگ داخلی سریلانکا با عنوان «شب بی‌برادری» به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.

«کیت گرنویل» که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبیات داستانی زمان که در آن زمان «جایزه اورنج»‌ نام داشت، شده بود این بار با رمان «دالی ماندر بی‌قرار» در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه دیده می‌شود.

«دِ ورِن» نوشته «آن انرایت» که درباره رابطه دختر و نوه یک شاعر فقید است و «سرباز ملوان» نوشته «کلر کیلروی» دیگر نامزدهای نهایی امسال جایزه ادبیات داستانی زنان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گاردین، برنده نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان روز ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) معرفی می‌شود.

از برندگان قبلی این جایزه ادبی می‌توان به «مگی اوفارل»، «سوزانا کلارک» و «روث اوزکی»‌ اشاره کرد. سال گذشته «باربارا کینگ‌سالور»‌ برای رمان «دمون کاپرهد» برنده جایزه ادبیات داستانی زنان و همچنین جایزه پولیتزر ادبیات شد.

دیگر خبرها

  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • «مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • «مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند/آقای ورزش ایران؛ امین میرزازاده
  • برترین قهرمانان ایران انتخاب شدند/ «ناهید کیانی و امین میرزازاده» بانو و آقای ورزش ایران
  • انتخاب بهترین‌های ورزش ایران
  • برترین‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران؛ امشب