Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:36:38 GMT

نهمین شب شعر عاشورایی عشایر برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۳۳۴۷

نهمین شب شعر عاشورایی عشایر برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر در نشستی خبری که ظهر شنبه برگزار شد، گفت: این رویداد ادبی در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ با ارزش عشایر همچنین نمایش چهره واقعی عشایر که از آن غفلت شده و کاری صورت نگرفته بود برگزار خواهد شد.

امین الله قربانی کشکولی با بیان اینکه پیشتر عشایر را با نمادهای موسیقی و آواز و لباس معرفی می کردند، افزود: ما بررسی کردیم که از زاویه جدیدی به معرفی این قشر از جامعه بپردازیم، لذا با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی عشایر که بخش قابل توجهی از کشور را تشکیل می دهند تصمیم گرفتیم که از بعد خاصی به معرفی ابعاد مذهبی از نگاه عاشورایی و کربلایی عشایر بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان اینکه سال ۱۳۹۰ برگزاری شب شعرهای عشایر در زمینه عاشورا شروع شد، عنوان کرد: تاکنون ۸ دوره آن برگزار شده است و با توجه به استقبالی که از این موضوع شد و ظرفیت هایی که در این راستا وجود دارد قرار شد این شب شعر به صورت ملی در تهران برگزار شود، بنابراین ما امسال و در دو شب شعر را برگزار خواهیم کرد.

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشایر، اعلام کرد: چهارشنبه ۲۷ شهریور بعد از نماز مغرب و عشا در اداره کل آموزش و پرورش عشایر استان فارس این مراسم برگزار خواهد شد که تاکنون ۴۰ اثر به این شب شعر ارسال شده است و پس از انتخاب ۱۲ عنوان شعر برای خوانش در این مراسم انتخاب می شود.

قربانی کشکولی در ادامه گفت: شب شعر به صورت سوگواره شعر عشایر در تهران برگزار می شود که در سطح اول استانی و در سطح دوم به صورت ملی است که برگزیدگان معتبر در آن شرکت می یابند.

به گفته دبیر شب شعر عاشورایی عشایر، سوگواره ملی عاشورایی عشایر ۴ مهرماه در حوزه هنری تهران برگزار خواهد شد؛ این در حالیست که دبیرخانه دائمی شب شعر عاشورایی عشایر کشور همچنان در شیراز برپاست.

وی در ادامه، اظهار کرد: در استان فارس از روزی که این شب شعر راه‌اندازی شد، ۲۰۰ شاعر شناسایی شدند تا در زمینه تولیدات، آثار مبنایی انجام و برای مداحی ها مورد استفاده قرار گیرد.

قربانی کشکولی یادآور شد: با توجه به هم افزایی هایی که در حوزه های مختلف در زمینه شعر خوانی و امور عشایر داریم این موضوع کمک می‌کند که یک مجموعه خوب در زمینه مذهبی و آیینی که عشایر تولید می کنند، داشته باشیم.

وی درباره علت این که سوگواره عاشورایی عشایر در تهران به شکل ملی برگزار می شود، دسترسی به تمامی عشایر را یکی از علل آن دانست و گفت: صحبت‌هایی انجام گرفته تا کسانی که در خارج از کشور هستند به این رویداد به پیوندند، اما در استان فارس این احتمال وجود ندارد و به همین دلیل سوگواره به پایتخت منتقل شد.

دبیر نهمین شب شعر عاشورایی عشیار با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کشور عشایر و اقوام هستند و استان فارس همزمان با آن یکی از قطب های عشایر به شمار می‌رود، یادآور شد: هیچ حمایتی از این رویداد صورت نگرفت با اینکه استقبال از سوی تهران از این موضوع بسیار بالا بود.

وی تصریح کرد: حوزه هنری کشور در زمینه ادبیات و شعر عشایر دفتری را در این زمینه در نظر گرفته و به این بخش اهتمام ورزیده است که می تواند به ما در زمینه حفظ و نگهداری آثار عشایر کمک کند.

کد خبر 4717774

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز شب شعر عاشورا عشایر ماه محرم قزوین بوشهر شیراز مراسم عزاداری عاشورا ایلام اربعین حسینی شهرکرد خطبه های نماز جمعه گرگان ماه محرم و صفر تاسوعا و عاشورا خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، «سپهر خلجی» رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به رغم اینکه تهران پایتخت است، این تصور وجود دارد که دارای امکانات است اما به واقع یکی از استان‌های محروم کشور، همین استان تهران است.

وی افزود: یکی از محرومیت‌های بزرگ در استان تهران، موضوع آموزش و پرورش و مدارس قدیمی است؛ باید با نگاهی متوازن و با توجه به همه بخش‌ها، محرومیت‌های تهران مورد توجه واقع شود.

خلجی اظهار کرد: با این نگاه، برنامه‌ریزی صورت گرفت که در کنار سفرهای استانی آقای رییسی، به سفر به استان تهران هم از توجه شود؛ حوزه‌های مختلف و زیرساخت‌ها مورد بازدید وی قرار بگیرد و تهران هم به صورت ویژه مورد توجه باشد.

وی‌ادامه داد: سفرها به استان تهران به دلیل وسعت بالای آن، باید منطقه به منطقه صورت بگیرد و در راستای نیازمندی‌هایی که مردم مناطق مختلف دارند، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شود.

کد خبر 6094022

دیگر خبرها

  • تهران یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است
  • حمله خرس به یکی از عشایر دزفولی/ مصدوم در سلامت کامل است
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • ۱۴۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • جدید‌ترین دستاورد‌ها در زمینه نقش هوش مصنوعی در تصویربرداری در سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران ارایه می‌شود
  • برگزاری نهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران