حسین(ع) ذبیح اعظم خداوند است
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۳۴۹۶
حجت الاسلام مهدی یوسفیان با بیان اینکه امام حسین(ع) ذبیح اعظم خداوند است، گفت: حضرت یحیی(ع)، فرزند زکریا(ع) و حضرت اسماعیل(ع)، فرزند ابراهیم(ع) و عبدالله بن عبدالمطلب(ع) پدر خاتم پیامبران(ص) و حسین بن علی(ع) از جمله ذبیحان در راه خدا هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، حجت الاسلام «مهدی یوسفیان» در جمع عزاداران حسینی در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها آران و بیدگل گفت: خداوند سبحان از میان خلقش پیامبران و اولیایی برگزید و از میان آن خوبان تاریخ و بندگان صالحش قربانیان و ذبیحهایی برای خود انتخاب کرد؛ به شهادت سخنان اهل عصمت (ع) حضرت یحیی (ع) فرزند زکریا (ع) و حضرت اسماعیل (ع) فرزند ابراهیم (ع) و عبدالله بن عبدالمطلب (ع) پدر خاتم پیامبران (ص) و اباعبدالله حسین بن علی (ع) از جمله این ذبیحان هستند؛ اما از میان این قربانیان خدا، بریده شدن سر، تنها برای حضرت یحیی و حسین بن علی (ع) مقدر شد و آسمان هم تنها بر این دو ذبیح چهل روز گریست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت قم بیان داشت: بریده شدن سر حجت خدا و سید و سالار شهیدان و سرور جوانان اهل بهشت، حسین بن علی (ع) با لبهایی خشکیده و عطشان، از چنان عظمتی برخوردار است که حتی قبل از وقوع، پیامبران و اوصیای پیشین را در ماتم خود نشانده است و پس از وقوع شهادتش هم تا قیامت اشک را بر دیدگان همه ائمه (ع) و مؤمنان و آزادگان جهان و دوستداران آن حضرت جاری ساخته است تا آنجا که ولیعصر حضرت مهدی موعود (عج) هم در مصیبت جدش مدام اشک میریزد و میفرماید: یا جداه! در مصیبت تو صبح و شام ندبه میکنم و بهجای اشک خون میگریم؛ «فَلَأَنْدُبَنَّکَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً وَ لَأَبْکِینَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»
حجت الاسلام یوسفیان خاطر نشان کرد: در متون دینی آمده است که اسماعیل (ع) و عبدالله (ع) اگرچه تا پای قربانی شدن پیش رفتند، اما بهحکم حکمت پروردگار پیش از تحقق ذبح، قربانی قبول افتاد و گوسفندی بهشتی بهجای اسماعیل (ع) و صد شتر بهجای عبدالله فدا شدند. از جمله حکمتهای عدم تحقق این دو ذبح به خواست پروردگار منان آن بود که این دو بزرگوار حامل نور خدا و سراج منیر عالم حق و حقیقت یعنی محمد و آل محمد (ع) بودند؛ علاوه بر احادیثی که به این حکمت دلالت دارند، پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده است: «أَنَا ابْنُ الذَّبِیحَینِ؛ من فرزند دو ذبیح هستم»؛ از امام رضا (ع) سؤال شده که این دو ذبیح کیاناند حضرت فرمود: «مقصود از آن دو ذبیح، اسماعیل بن ابراهیم خلیل و عبدالله بن عبدالمطلب است.»
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: داستان ذبح حضرت اسماعیل (ع) در قرآن کریم طی آیات ۱۰۱-۱۰۷ از سوره صافات گزارششده و در انتها آیه شریفه «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظیم»به این نکته اشاره فرموده است که بهجای اسماعیل (ع) خداوند متعال «ذبح عظیم» قرارداد تا او در راه خدا کشته شود و اسماعیل (ع) از قربانی شدن رهایی یابد. بسیاری میپندارند که منظور از ذبح عظیم گوسفندی است که بهجای اسماعیل (ع) ذبح شد، اما به نظر میرسد این نکته اگرچه صحیح است، اما همه حقیقت نیست.
یوسفیان بیان داشت: خداوند متعال ابراهیم (ع) را بارها و بارها آزمود؛ «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُن»؛ شکستن بتها، فتنه نمرود و افکندن ابراهیم (ع) به آتش، مواجهه با خورشیدپرستان و ستارهپرستان، هجرت دادن هاجر و اسماعیل به مکه، ذبح اسماعیل و ...، ازجمله این آزمایشها است و چون از همه آزمایشها الهی سرفراز بیرون آمد، مقام امامت را به او عطا فرمود؛ «قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماما»ماجرای برخی از این آزمایشها در سوره صافات، آیات ۸۳ تا ۱۱۳ بیان شده است؛ ازجمله اینکه حضرت ابراهیم (ع) پس از آنکه از شکستن بتها و فتنه نمرود و آتش او سالم و سربلند بیرون آمد، از خدا فرزندی صالح درخواست نمود؛ «رَبِّ هَبْ لی مِنَ الصَّالِحینَ» و خداوند او را به جوانی بردبار نوید داد؛ «فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلیمٍ.»
این محقق دینی اشاره کرد: در تفسیر این آیه شریفه و اینکه مقصود از ذبیح یعنی «غُلامٍ حَلیمٍ» کیست میان علمای اهل سنت و شیعه اختلاف نظر وجود دارد؛ رأی مشهور میان عالمان شیعه همواره آن بوده که ذبیح اسماعیل (ع) است، اما بسیاری از اهل سنت اسحاق (ع) را ذبیح دانستهاند. روایات وارده از اهلبیت (ع) همه تصریح دارند بر اینکه ذبیح، اسماعیل (ع) بوده است.
حجت الاسلام یوسفیان با ذکر روایتی گفت: از امام صادق (ع) سؤال شد؛ ذبیح چه کسی بوده حضرت فرمود: اسماعیل (ع)، زیرا خداوند عز و جل ابتدا قصه ذبح را نقل کرده و آنگاه به تولد اسحاق (ع) بشارت داده و فرموده: «وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِیا مِنَ الصَّالِحین»، این استدلال از امام رضا (ع) نیز نقلشده است و در روایت دیگری، داود بن کثیر علاوه بر آن سؤال، پرسید کدام یک بزرگ ترند حضرت بهتفصیل پاسخ دادند که ذبیح اسماعیل (ع) بوده و بین نوید خدا به تولد اسماعیل و نوید به اسحاق، پنج سال فاصله است؛ و در پایان حضرت به همان استدلال از قرآن تمسک کرده و فرمودند: هر کس گمان کند اسحاق بزرگتر از اسماعیل است، اخبار قرآن درباره آن دو را تکذیب کرده است مفسران نیز به این استدلال تمسک جسته و آن را ظاهر آیات سوره صافات دانستهاند.
معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت گفت: ذبح گوسفند بهشتی و یا تمام قربانهای مِنی بهجای اسماعیل اگرچه صحیح و عظیم است اما این تمام حقیقت نیست و خداوند متعال در عالم انسانی و از نوع بشر نیز قربانیای را بهجای اسماعیل (ع) قرارداد و او را بهعنوان برترین ذبیح راه حق و حقیقت برگزید که باید دین اسلام بهعنوان برترین دین آسمانی از خون او که خون خدا و ثارالله است آبیاری میشد تا بتواند تا قیامت چراغ هدایت امت باشد. این انسان برتر از انبیا و فرشتگان، سید و سالار شهیدان و مظلوم کربلا حسین بن علی (ع) است که ذبیح اعظم خدا است.
حجت الاسلام یوسفیان افزود: در این زمینه، در عیون اخبار الرضا (ع)، خصال شیخ صدوق و دیگر کتب معتبر روایی از امام رضا (ع) چنین نقلشده است: هنگامیکه حقتعالی به ازای ذبح اسماعیل قوچی را فرستاد تا بهجای او ذبح شود، حضرت ابراهیم (ع) آرزو کرد؛ کاش میشد فرزندش را به دست خود ذبح کند و مأمور به ذبح گوسفند نمیشد تا به سبب درد و مصیبتی که از این راه به دل و جان او وارد میشود، مصیبت پدری باشد که عزیزترین فرزندش را به دست خود در راه خدا ذبح کرده تا از این طریق بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبتها را به دست آورد. در این اثنا خطاب وحی از پروردگار جلیل به ابراهیم خلیل رسید که محبوبترین مخلوقات من نزد تو کیست ابراهیم(ع) عرضه داشت: هیچ مخلوقی پیش من محبوبتر از حبیب تو محمد (ص) نیست. پس وحی آمد که آیا او را بیشتر دوست داری یا خودت را ابراهیم (ع) گفت: او پیش من از خودم محبوبتر است. خداوند متعال فرمود: فرزند او را بیشتر دوست داری یا فرزند خود را ابراهیم (ع) عرض کرد: فرزند او را بیشتر دوست دارم.
وی اشاره کرد: حقتعالی فرمود: آیا ذبح فرزند او (امام حسین (ع)) به دست دشمنان از روی ستم، بیشتر دل تو را میسوزاند یا ذبح فرزند خودت به دست خودت در اطاعت من! عرض کرد: پروردگارا! ذبح او به دست دشمنان بیشتر دلم را میسوزاند. در این هنگام خداوند خطاب کرد؛ ای ابراهیم! پس بهیقین جمعی که خود را از امت محمد (ص) میشمارند، فرزند او حسین (ع) را از روی ظلم و ستم و با عداوت و دشمنی، ذبح خواهند کرد همانگونه که گوسفند را ذبح میکنند و به این سبب مستوجب خشم و عذاب من میگردند.
وی گفت:ابراهیم (ع) از شنیدن این خبر جانکاه، ناله و فریاد برآورد و قلب و جان او به درد آمد و بسیار گریه نمود و دست از گریه برنمیداشت تا اینکه وحی از جانب پروردگار جلیل رسید: «ای ابراهیم! گریه تو بر فرزندت اسماعیل اگر او را به دست خود ذبح میکردی، فدا کردم به گریهای که تو بر حسین (ع) و شهادتش کردی و بدین سبب بالاترین درجات اهل ثواب در مصیبتها را به تو دادم. در پایان امام رضا (ع) فرمود: این است مفهوم قول خداوند عزوجل؛ «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ».
این محقق دینی گفت: حسین بن علی (ع)، انسانی برتر از عرش و فرش است که خدا او را در قرآن کریم نفس مطمئنه نامیده «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه» و او را به جوار خود فراخوانده «ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیه مَرْضِیه فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی» و او نیز با کمال اخلاص در لبیک گفتن به فراخوان پروردگار شتاب کرده و با دادن سر مبارکش در راه رضای پروردگار در منای حسینی، ذبیح اعظم خدا شده است./
پایان پیام/513
منبع: شبستان
کلیدواژه: عاشورا ماه محرم عاشورای حسینی مسجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان عزاداری محرم تاسوعای حسینی نماز جمعه خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل عزاداری محرم ماه محرم آران و بیدگل محرم اصفهان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل میشود
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم از تکمیل راست گردها و دسترسی شوارع به تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) خبر داد.
علیرضا رشیدینژاد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه پلها و تقاطعهای غیر همسطح شش پروژه در حال فعالیت وجود دارد که اکثراً تکمیل تقاطعهای گذشته است، مانند تکمیل تقاطع فردوسی با بلوار پیامبر اعظم (ص)، که مسیر اصلی در سنوات گذشته احداث شده و در حال حاضر رمپهای راست گرد و دوربرگردانها در حال اجرا هستند.
وی با بیان اینکه تقاطعهای بلوار پیامبر اعظم (ص) به نحوی طراحی شده که هیچگونه اختلالی در مسیر پیاده روی ایجاد نکند، گفت: به همین منظور طرحی که تهیه شده به این صورت است که راست گردها و دسترسیهای شوارع به این بلوار به شکل زیرگذر شود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم افزود: برای حرکتهایی که لوپ تأمین میکرد، در دو طرف سازههای پلها دو دوربرگردان تعریف کردند، با توجه به اینکه دسترسی در سطح صفر برای این تقاطع محدوده شده، مجموعه دسترسیهای منفی یک به گونهای طراحی شده که برای تأمین تمام حرکتهای یک تقاطع، پاسخگو باشد.
رشیدی نژاد افزود: یکی از راستگردهای تقاطع غیر همسطح محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) رمپ c است که مسیر دسترسی جمکران به سمت بلوار شهیدان شاهرودی برای دسترسی به منطقه ۱ و منطقه ۵ بود و سال گذشته افتتاح شد.
وی افزود: سه تا رمپ دیگر مانده که یکی به سمت بلوار فردوسی برای منطقه ۴ دسترسی ایجاد میکند و یکی دیگر که رمپ a است، از مسیر شهیدان شاهرودی و انتهای بلوار فردوسی به سمت حرم مطهر راست گرد میشود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر رمپ b و d که دسترسی بلوار پیامبر (ص) به سمت میدان نماز و همچنین از سمت میدان نماز به سمت جمکران در حال اجرا است، رمپ a نیز اقدامات اصلیاش تمام شده و برای ارتباط با کتابخانه تاریخ اسلام که در بلوار پیامبر اعظم (ص) در حال ساخت است، باید تعیین تکلیف شود.
به گفته رشیدی نژاد، پیشرفت فیزیکی این دو رمپ با توجه به اینکه در آنها از شمعهای بتنی استفاده شده، بالغ بر ۴۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این پروژه به دست یک شرکت پیمانکار انجام شده اما در حال حاضر سازمان توسعه عمران این پروژه را تکمیل میکند تاکید کرد: امید است تا پایان سال این تقاطع به صورت کامل بهره برداری شود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم با اشاره به طولانی شدن روند اجرای پروژه گفت: با توجه به تعدد پروژههای عمرانی، اولویت بندی در مجموعه شهرداری صورت میگیرد و این پروژه پس از تکمیل دیگر دسترسیهای مسیر فردوسی در اولویت قرار خواهد گرفت و تا کنون اولویت فوری نداشته است.
رشیدی نژاد اضافه کرد: در حال حاضر مسیرهای دسترسی محور فردوسی کامل نیست اما در سال جاری به ویژه با اتمام تقاطع فردوسی و بلوار آیت الله صدوقی، این پروژه بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود و نقش آفرینی خواهد کرد.
کد خبر 747896