عاشورا خاستگاه اعتقادی و عرفانی دارد
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۴۳۷۷
به گزارش ایکنا از گیلان، عبدالرضا مودبشعار، مدرس حوزه و دانشگاه، امروز، 23 شهریورماه در نشست «تبیین فلسفه قیام عاشورا؛ درسها و عبرتها» که از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به گذشت 1380 سال از واقعه کربلا و قیام سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: عاشورا از نظر جامعهشناسی، تاریخ و فلسفه نیاز به بررسی و تحلیل دارد، زیرا قابلیت بقای آن بیش از هزار سال است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه عاشورا خاستگاه قلبی، اعتقادی و عرفانی دارد،بیان کرد: قیام امام حسین(ع) قلوب را تسخیر کرده و بر سرنوشت آیندگان اثر گذاشته و حوادث مشابه خودش را در جامعه انسانی به وجود آورده است.
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش اندیشههای مدرنیته در منسوخ کردن توجه مردم و عالمان اجتماعی به تاریخ، بیان کرد: اندیشه فلسفی غرب تاریخ را رجوع به گذشتهای معرفی میکند که مرده؛ لذا نمیتواند درمانگر درهای زمان حال باشد.
مودبشعار یکی از مبانی مدرنیسم را حذف گذشته و توجه به تاریخ دانست و بیان کرد: آموزههای دینی و قرآنی تاریخ را یکی از منابع معرفتشناسی میداند و آیه «قُلْ سیرُوا فِی الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبینَ» بر این مهم صحه میگذارد.
تاریخ؛ معلم حال و آینده
وی تاریخ را معلم حال و آینده دانست و اضافه کرد: چیزی که اثر داشته باشد موجود است و تاریخ موجودیت دارد، زیرا تاریخ تعریفی از هزاران انسان زنده و تجمیعی از افکار و اندیشههاست که حوادث را خلق کرده؛ لذا میتواند منبع علم و دانش باشد. عاشورا نیز یک پدیده تاریخی است که در زمان و مکان خاصی اتفاق افتاده و موجودیت دارد.
این کارشناس دینی با بیان اینکه بعثت پیامبر(ص) همه هنجارها و باورها و مقدسات جهان عرب آن دوران را زیر سؤال برد، گفت: بذر کینه و بغض و عداوت با رسولالله(ص) از سوی سران و سلاطین عرب ایجاد و با معرفی امیرالمؤمنین علی(ع) به عنوان وصی تقویت شد. البته پیامبر(ص) در طول 23 سال رسالت موفق شد به دین اسلام موضوعیت ببخشد، اما بعد از رحلت ایشان این کینه بروز و ظهور یافت و تخاصم با اهل بیت(ع) شدیدتر شد.
مودبشعار غدیر خم را اوج تعرفه ولایت دانست و بیان کرد: به دنبال ماجرای سقیفه بنیساعده این حق الهی از حضرت علی(ع) سلب شد، زیرا سران امت اسلام توانایی مقابله علنی با قرآن را نداشتند و لذا میخواستند مفسر و مبین قرآن را از بین ببرند تا بتوانند آیات را به نفع خود و قومشان تفسیر کنند.
وی تلاش برای حذف اهل بیت(ع) را تلاش برای تنها گذاشتن قرآن دانست و یادآور شد: قرآن بدون مفسر و مرجعیت علمی در مقام فهم و اجرا تنها میماند و فضای فهم و تفسیر به رای قرآن باز میشود.
مدرس حوزه و دانشگاه ترور شخصیت اهل بیت(ع) را یکی از توطئههای دشمنان اسلام برای مقابله با رسولالله(ص) و قرآن ناطق دانست و اضافه کرد: برخورداری از عصمت و علوم لدنی ماهیت رهبران الهی است. معاویه با تحریف حقایق مسئله امامت را به خلیفگی تنزل داد و از جایگاه ولایت تقدسزدایی کرد. امروز نیز برخی از شبهات تلاش میکند قداست امام معصوم را حذف کند و عصمت را به عدالت و علوم لدنی را به اجتهاد تنزل دهد.
مودبشعار بیان کرد: بسیاری از افراد در سپاه 30 هزار نفری دشمنان سیدالشهدا(ع) در کربلا امام حسین را خارجی و ملحد میخواندند، اما امام حسین(ع) مظهر تمام صفات الهی است؛ لذا در روز عاشورا از شناسنامه و تبار خود سخن میگوید تا زمینههای تحریف را از بین ببرد.
رمز بقای عاشورا
وی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از عناصر مهم حرکت امام حسین(ع) دانست و یادآور شد: چیزی که کلیت داشته باشد و خلافی در آن نباشد باقی میماند لذا آزادیخواهی به عنوان فلسفه قیام عاشورا از این کلیت برخوردار است و آزادی امری ثابت برای همه انسانهاست. انسان به واسطه آزادیخواهی تحمل ظلم و جبر را ندارد.
این کارشناس دینی دفاع مقدس را یکی از جلوههای عاشورا دانست و افزود: ضرورت به عنوان یکی از مولفههای بقای یک حادثه مقولهای است که در آن گمان و امکان و احتمال و شاید و اما و اگر نباشد؛ لذا گاهی انسان سعادت و کمال خود را در ایستادن در مقابل تیر میداند.
مودبشعار رمز بقای عاشورا را زمانمند و مکانمند نبودن دانست و اضافه کرد: چیزی که زمانمند و مکانمند نباشد مادی نیست.
وی لیبرالیسم را زیرمجموعه مدرنیته دانست و بیان کرد: بنا به اصل تلورانس هیچ انسانی در قبال انسان دیگر مسئولیت ندارد، اما امر به معروف و نهی از منکر در مقابل تلورانس قرار میگیرد و جامعه را هنجارمند میکند. خداوند در قرآن کریم بهترین مردم را مردمی میداند که نسبت به جامعه خودشان احساس مسئوایت میکنند لذا سکوت در مقابل ظلم و تعدی جایز نیست.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر را بالاترین انگیزه خود در تقابل با حکومت یزید معرفی میکند، گفت: امام حسین در جریان حرکت خود از مدینه تا کربلا کارهای سیاسی و فرهنگی با هدف روشنگری انجام داد.
مودبشعار جهاد امام حسین(ع) را جهاد تدافعی دانست و یادآور شد: امروز باید زندگی خودمان را با عاشورا تنظیم کنیم و درس مقاومت، ظلمناپذیری، عدالتمحوری و عشق و مهربانی را از حرکت عاشورا بیاموزیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن تبیین فلسفه عاشورا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۴۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز فعالیت ستاد اربعین دستگاههای وابسته به وزارتخانه در سیستان و بلوچستان خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدمحمدرضا حسینی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه شرقی حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) طی سالیان اخیر پذیرای خیل عظیم زائران پاکستانی اربعین حسینی است که وظیفه داریم به نحو مطلوب شرایط را برای استقبال از زائران امام حسین(ع) فراهم کنیم.
وی عنوان کرد: سال گذشته با تشکیل قرارگاه مرکزی اربعین در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برنامهریزی برای استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در چند نقطه کشور، اقدامات خوبی صورت گرفت که در سال جاری تقویت خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در فرصت محدود باقیمانده، دستگاههای تابعه وزارتخانه باید در قالب ستاد اربعین فعالیت خود را آغاز و نسبت به اتخاذ شرایط مطلوب برای میزبانی هرچه بهتر از زائران پاکستانی ابا عبدالله الحسین(ع) اقدام کنند.
حسینی گفت: نشر و گسترش معارف امام حسین(ع) در سراسر گیتی وظیفه تک تک محبین و علاقمندان به مکتب اهل بیت علیهم السلام است که میزبانی شایسته از زوار ابا عبدالله و تسهیل شرایط برای زیارت از جمله راههای گسترش معرفت حسینی به شمار میرود.
انتهای پیام/