Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@20:07:10 GMT

گلستان| دریای خزر خشک نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۵۴۲۲

گلستان| دریای خزر خشک نمی‌شود

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی امکان خشک شدن دریای خزر وجود ندارد گفت: در صورتی که تمامی راه‌های ورود آب به خزر بسته شود ۴۰۰ سال طول می‌کشد تا این دریاچه خشک شود. ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ استانها گلستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حمید علیزاده ظهر امروز در کارگاه چالش‌ها در شرایط تراز آب، تغییر اقلیم و فعالیت انسانی در خلیج گرگان اظهار داشت: دریای خزر خشک نمی‌شود البته اگر هیچ آب ورودی به این دریا وجود نداشته باشد 400 سال طول می‌کشد که دریای خزر خشک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیزاده با تأکید بر اینکه سواد اقیانوسی باید در میان عامه مردم به‌ویژه ساحل‌نشینان، مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: مساحت دریای خزر 380 هزار کیلومترمربع است که کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، گرجستان، ارمنستان و ترکیه جزو حوضه‌های آبریز آن هستند که 3 میلیون و پانصد هزار کیلومترمربع را تشکیل می‌دهند. همچنین حجم آب دریای خزر 78 هزار کیلومترمکعب است و آب 130 رودخانه بزرگ و کوچک نیز به این دریاچه سرازیر می‌شود.

وی یادآور شد: بزرگترین رودخانه ورودی به خزر ولگا است که 90 درصد آبدهی رودخانه‌ای و 80 درصد کل آب ورودی به خزر را تامین می‌کند. بیشترین جمعیت حوضه آبریز خزر در کشور روسیه است در حالی که بیشترین جمعیت ساحل‌نشین در ایران مستقر هستند.

سمنان| طرح انتقال آب دریای خزر با جدیت در حال پیگیری استرئیس مجمع نمایندگان مازندران: انتقال آب دریای خزر خطرات زیست‌محیطی بالایی دارداجلاس بعدی اقتصادی دریای خزر در آستاراخان روسیه برگزار می‌شود

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به این مطلب که مصرف آب در حوضه آبریز خزر در حال حاضر 43 هزار کیلومتر مکعب است گفت: روند مصرف آب در ایران همواره صعودی بوده در حالی که در کشورهای غرب و شمال خزر این روند نزولی است.

وی اعلام کرد: تراز آب در زمان کوتاه به دلیل جزر و مد، ورود آب رودخانه‌ای، تغییر دما و امواج بلند،‌ تغییر می‌کند که این شرایط برگشت‌پذیر است اما مهمترین دلیل تغییرات بلندمدت تراز آب، بیلان آبی خزر یعنی تفاوت آب ورودی و تبخیر از سطح دریا است.

علیزاده یادآور شد: پیش‌بینی تراز آب دریای خزر به روش آماری، زمین‌شناسی و براساس مدل‌سازی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نخستین آب شیرین‌کن در ساحل خزر در سال 1964 میلادی در کشور قزاقستان با انرژی هسته‌ای و با روش تبخیری آغاز شد و اخیرا نیز در ترکمنستان و قزاقستان راه‌اندازی شده است که باید در این زمینه ملاحظات لازم درباره بازگشت آب مورد دقت قرار گیرد.

انتهای پیام/ح

R41471/P/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر

 به گزارش تابناک، سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دریای خزر، اظهار کرد: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره بردای ۵ کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد. الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم. کشور‌های حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند. دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون را احیا کرد.

وی افزود: در ژنو توافقات خیلی خوبی شد. کاپ ششم هم در تهران برگزار می‌شود و باید کشور‌ها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده اند، تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

وی درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر، گفت: در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی است و سال‌هایی داشته ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص جمع آوری کیسه‌های نایلونی، گفت: طبق اساس نامه دولت، کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی ۵ ساله حذف می‌شود.

منبع: ایسنا
 

دیگر خبرها

  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • موج کوتاه در دریای خزر
  • بازگشایی محور گنبدکاووس به کلاله حد فاصل پل بایلر
  • ویدیو/ سیل خط راه‌آهن تهران - گرگان را زیر آب برد
  • ویدیو/ سیل خط راه‌آهن گلستان - تهران را زیر آب برد
  • رودخانه «قره سو» پُرآب شد
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد