مشهد، کدام سینما بریم؟
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۵۷۹۱
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شاید این مطلب بیشتر به درد ساکنان مشهد بخورد یا اینکه بیشتر با حال و هوای مطلب مشهدگردی همخوان باشد، اما شاید برخی از زائران مشهد دوست داشته باشندحال و هوای سینماهای مشهد را تجربه کنند. معرفی سینماها را از سالنهای قدیمی آغاز میکنیم:
پردیس سینمایی هویزه: تاسیس این سینما به سال ۱۳۴۷ برمی گردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سینما هویزه برای بازسازی به مدت ۱۶ ماه تعطیل میشود و در سال ۹۱ با ۸ سالن جدید آغاز به کار میکند.اگر اهل دیدن فیلمهای هنر و تجربه هستید، میتوانید به تماشای این فیلمها در سینما هویزه بنشینید.
این سینما در خیابان دانشگاه قرار دارد و با توجه به ترافیک بافت مرکزی شهر توصیه میشود از قطار شهری یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. ایستگاههای قطار شهری سعدی و شریعتی در نزدیکی این سینما قرار دارند.
اگر هم از وسیله نقلیه شخصی استفاده میکنید، میتوانید اتومبیل خود را در پارکینگ برج تجاری آلتون یا بیمارستان امام رضا (ع) پارک کنید.
سینما آفریقا: این سینما با نام شهر فرنگ در سال ۱۳۴۸ با ظرفیت هزار و ۱۰۰ صندلی افتتاح میشود. بعد از انقلاب اسلامی این سینما در سال ۱۳۶۰ بازگشایی میشود و در سال ۹۴ بازسازی میشود. سینما آفریقا دور میدان شریعتی و در بافت مرکزی شهر قرار دارد. ورودی ایستگاه متروی شریعتی نیز رو به روی درهای سالن سینماست.
سینما قدس: این سینما با نام آریا در سال ۱۳۴۸ با ظرفیت هزار و ۲۰۰ صندلی آغاز به کار میکند. این سینما در سال ۷۶ بازسازی و به دو سالن جداگانه تقسیم میشود. این سالن در خیابان پاسداران قرار دارد و اگر ساکن هتلهای این خیابان هستید یا محل رفت و آمد شما به بافت مرکزی شهر نزدیک است میتوانید حال و هوای یک سینمای قدیمی را در این سالن تجربه کنید.
مجموعه سینمایی سیمرغ: این مجموعه با عنوان نخستین مجموعه سینمایی مشهد با ظرفیت هزار و ۳۴۳ صندلی در سال ۱۳۷۷ تاسیس میشود. این پردیس در ۲ دوره بازسازی شده است و این سالن هم اکنون علاوه بر دارا بودن ۵ سالن نمایش مجزا از سه سالن وی آی پی نیز برخوردار است. این مجموعه سینمایی در میدان مادر قاسم آباد مشهد قرار دارد و برای استفاده اهالی منطقه قاسم آباد نیز بسیار مناسب است.
سینما پیروزی: این سالن سینمایی در سال ۱۳۸۷ در دو سالن مجزا با ظرفیتهای ۲۴۵ و ۲۱۳ صندلی افتتاح میشود.این سینما از سال ۹۱ تا ۹۳ به دلیل دیجیتال نبودن سیستم اکران تعطیل است و در سال ۹۳ با تجهیز سالن، بازگشایی میشود. اگر ساکن منطقه رضا شهر مشهد هستید، میتوانید فیلم مورد علاقه خود را در این سالن تماشا کنید.
پردیس سینما اطلس: این پردیس سینمایی به عنوان دومین پردیس سینمایی مشهد با ۱۱ سالن و هزار و ۱۳۳ صندلی و با بهره گیری از مدرنترین تجهیزات صدا و تصویر در مجموعه بازار بزرگ اطلس در بهمن ۱۳۹۶ راه اندازی میشود. این مجموعه سینمایی برخوردار از سالنهای مبله وی آی پی و مجموعه از رستورانهای فست فود (فود کورت) است. این سینما همچنین برخوردار از سینمای ویژه کودک و همچنین محلی برای نگهداری و بازی کودکان است تا والدین بتوانند آسوده خاطر به تماشای فیلم دلخواه خود بنشینند. این پردیس سینمایی در بزرگراه کلانتری دور میدان حافظ قرار دارد و میتوانید برای پارک اتومبیل شخصی خود از پارکینگ بازار اطلس استفاده کنید.
پردیس سینمایی گلشن آرمیتاژ: این مجموعه سینمایی در سال ۹۶ در طبقه پنجم برج تجاری آرمیتاژ در بولوار هفت تیر گشایش یافت. این مجموعه سینمایی مجهز برخوردار از ۴ سالن به ظرفیت ۳۴۰ صندلی است.
پردیس ویلاژ توریست مشهد: در سال ۹۷ طبقه سوم مرکز خرید ویلاژ توریست با زیربنای چهار هزار متر مربع به سینما تغییر کاربری میدهد. این مجموعه سینمایی برخوردار از ۳ سالن ۲۲۰ نفره، ۲ سالن ۷۲ نفره مختص فیلمهای هنر و تجربه، ۲ سالن ۱۸۰ نفره، ۲ سالن ۱۶ نفره وی آی پی و یک سالن ویژه کودکان است. اگر عازم مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز هستید میتوانید از این مجموعه سینمایی استفاده کنید. انتهای پیام//م.م گزارشگر: مریم مزروعی
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اخبار فرهنگی تولید فیلم فیلم سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راشهایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی موزه سینما، مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زندهیاد حمید سهیلی و با حضور پژمان مظاهریپور، مستندساز و اسکندر مختاری، پژوهشگر و استاد معماری و مرمت و جمعی از هنرمندان و علاقهمندان به این عرصه در قالب برنامه «شبهای مستند» موزه سینما روی پرده رفت. پژمان مظاهریپور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است. او آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفهای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زندهیاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهشهای مرتبط با ایرانشناسی را در موسسه «ایران پژوه» که توسط آقای ابراهیمی اداره میشد آغاز کرد.
وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار میکرد. آنها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند انجام میدادند. یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسید اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصاویری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستندسازی در اینجا مشخص میشود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه میکند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.
آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار میروند
مظاهریپور همچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریدهها» را ساخت که در اتباط با کارگاههای صنایع دستی است. سهیلی فرد بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران تراز اول هر رشته مشورت میکرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطورهشناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبههای مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.
این فیلمساز سینمای مستند افرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلمهای او تیتراژ ندارند.
وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان کرد: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده میکند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.
وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافتهای شهرهای ایران میپردازد و کار بسیار سنگین و پیچیدهای را صورت میدهد. او ۳۳ فیلم در این مجموعه تولید میکند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خواندهاند که این موضوع نیز از ویژگیهای این مجموعه به حساب میآید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانتدار و اخلاقمحور بود و جوایزی را که برای فیلمهای خود دریافت میکرد، به نهاد حامی فیلمهایش تقدیم میکرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است؛ سهیلی دارای نشان درجه ۲ هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.
شخصیتی استثنایی در سینمای مستند
در ادامه این نشست اسکندر مختاری از استادان حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانشاندوزی میپرداخت و از فرصتهای پیش آمده برای خود استفاده میکرد. من در جریان فیلمهای «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام میداد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.
وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمیکند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار میگرفت متوجه این موضوع میشد.
مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالمنما تشخیص میداد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبتهای ما را میشنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمیتوانست دفاع کند، آن را تغییر میداد و اصلاح میکرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهمترین افرادی که در راستای پیشرفتهای علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته میشد.
وی اظهار کرد: دورههای تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایرهالمعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکاران را در تیتراژ فیلم معرفی نمیکرد. او تمام راشهای استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار میروند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.
در ادامه مظاهریپور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش میبرد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من میخواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصهگو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.
مظاهریپور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت ۱۶ میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار میکرد، نظام تهیهکنندگی وجود داشت و او نمیتوانست راشها را با خود داشته باشد و آنها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگهداری شدند. او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.
سهیلی خود را سرباز سینما میدانست
در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شناختهشده سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار میرفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما میدانست و اگر از او کمکی میخواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزهای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه میپرداخت و آن را در اختیار سوالشونده قرار میداد.
وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیتهای حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کردهاند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.
عطارپور یادآور شد: او با پافشاری کار خود را پیش میبرد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزییات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلانهایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.
وی در پایان بیان کرد: من در ماههای آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارایه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.
برنامه «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار میشود.
کد خبر 6087717