Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@15:13:16 GMT

اکران و تحلیل فیلم هندی پیهو در یزد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۷۵۲۸

اکران و تحلیل فیلم هندی پیهو در یزد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، در نود و هفتمین نشست تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری، این  فیلم ساخته وینود کاپری به نمایش درآمد و با حضور وحید حسنی،  نویسنده و مدرس داستان‌نویسی‌ تحلیل و بررسی شد.

این فیلم مهیج و خانوادگی محصول سال ۲۰۱۸ هند است و در خلاصه داستان آن آمده، در ساعات اولیه صبح پیهوی ۲ ساله تلاش می‌کند تا مادر ناهشیارش را بیدار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیهو از بیدار کردن مادر ناامید می‌شود و به کاوش فضای بزرگ آپارتمان می‌پردازد که هنوز به خاطر مهمانی تولد شب گذشته به هم ریخته است و ...

حسنی در این نشست با بیان اینکه پیهو از جمله آثار سینمای نوین هند است که نقاط قوت و نمونه‌های خوبی برای مخاطبان و فیلمسازان دارد گفت: هرچند مشابه این فیلم به لحاظ صحنه و بازیگر قبلا وجود داشته، ولی ترکیب بازیگری کودک به همراه تک بازیگر و یک لوکیشن با کودک، فیلمی نو است.

او، بررسی موضوعی شایع در خانواده‌ها، فیلمی بدون اغراق با عناصر داستانی در جای خود، دارای ایماژ‌های متعدد و مفید، فیلمی دارای سلسله وقایع با علت و معلول، سینمای اخلاق و خانواده و حس‌پردازی فوق‌العاده را از نقاط قوت این فیلم برشمرد.

این نویسنده افزود: برای تحلیل این فیلم اخلاقی و اجتماعی لازم است به این بپردازیم که این فیلم در چه دورانی و برای چه کشوری ساخته شده است؛ سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون خودکشی در جهان ثبت می‌شود و هندوستان با دارا بودن ۱۷ درصد جمعیت جهان، ۲۱ درصد آمار خودکشی دنیا را به خود اختصاص داده و از جمله کشور‌هایی است که اقدام به خودکشی در آن شایع است.

حسنی ادامه داد: در چنین جامعه‌ای واضح است که فیلم باید علیه خودکشی موضع بگیرد و آنچه پیهو در سینمای هند انجام می‌دهد، متنفر کردن انسان از تصمیمات عجولانه، بی‌تدبیری و فکر نکردن به عاقبت کار است؛ در خانواده‌ای که دعوا صورت می‌گیرد، هر اتفاقی ممکن است بیفتد و این فیلم می‌گوید دعوا و عصبانیت را نباید تا آستانه تحمل یا بیش از آن ادامه داد، دعوایی که یکطرفه می‌تواند در کمتر از نصف روز خاتمه یابد و به عذرخواهی طرفین بینجامد.

او با بیان اینکه فرزندان، بیشترین لطمه را در دعوا‌های خانوادگی و زناشویی متحمل می‌شوند اظهار کرد: استرس و فشار، حس عدم امنیت در خانه و آینده مبهم چیزی است که فرزندان حس می‌کنند و این مقوله در این فیلم به شکل بسیار خوب به مخاطب منتقل می‌شود.

این مدرس داستان نویسی در بخش دیگر به تخیل و تأثیرگذاری این فیلم اشاره کرد و گفت: واضح است که هرچه تخیل و حواس مخاطب درگیر داستان فیلم شود تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. در رمان‌ها و داستان‌ها در ژانر ادبی، چون تخیل مخاطب درگیر است و خود مخاطب به تصویرسازی می‌پردازد، عمق تأثیر بیشتری را حس می‌کند. در این فیلم داستان در کشاکش صحنه‌پردازی، دیالوگ‌های پشت تلفن و تصاویر مختلف به مخاطب رسانده می‌شود و پیش از باز شدن داستان، تعلیق شروع می‌شود.

او بیان کرد: این مخاطب است که قطعات پازل فیلم را در کنار هم به شکل یک داستان درک می‌کند و برای همین تأثیر داستان بسیار بالا و باورپذیر است، همچنین استفاده از کودکی دو سه ساله در این فیلم مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.

خالق کتاب «برنامه‎نویس» با اشاره به عناصر داستان پیهو گفت: این فیلم عناصر داستانی را به خوبی کنار هم جای داده است. باورپذیری قطعات پازل داستان منوط به سازگاری چند واقعیت است؛ قد کوتاه و رفتار کودکانه، تربیت خانوادگی و دیالوگ‌های کودک، رفتار پدر و مادر و دیالوگ‌های پدر پشت تلفن همه وقایع را کنار هم قرار داده است، علاوه بر این، ایماژ‌ها به خوبی کنار هم قرار گرفته‌اند.

حسنی در همین زمینه افزود: بالشی که نماد فرشته مهربان یا محافظ کودک یا حتی روح مادر است؛ مادری بی تحرک که وجودش موجب آرامش کودک است و خواب و حتی تحذیر کودک هم به شکل ذهنی در فکر کودک به همراه دارد، بادکنک‌هایی که از شب قبل در خانه هستند و هرچند وقت یکبار می‌ترکند با نماد عدم امنیت، فیلم‌های تلویزیون که روایت کننده بخشی از زندگی والدین پیهو است و صحنه‌هایی همچون چراغ‌های رنگی چشمک زن، شیر آب باز، آبگرمکن، اطوی داغ و قرص‌هایی که روی زمین پخش شده همه و همه تصاویری است که مخاطب را با خود درگیر کرده و هرگوشه ذهن مخاطب را به تعلیقی وامی‌دارد.

او با بیان اینکه پیهو یک داستان واقعی بوده و فیلمی موفق با اقتباس از این داستان تولید شده است اظهار داشت: شاید خلاقیت بیشتر کارگردان در تغییر برخی عناصر داستان که وقایع را به تصادف نزدیک می‌کند فیلم را بهتر و داستانی‌تر در می‌آورد.

این نویسنده، بازی گرفتن خوب از کودکی با این سن را از دیگر نکات قابل توجه فیلم عنوان کرد و گفت: رفتار‌های طبیعی، واکنش‌ها و حرکت‌های صورت و چهره این کودک از نقاط قوت بارز فیلم به شمار می‌آید.

پرنا ویشواکارما، پیهو میرا ویشواکارما و راهول باگا در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نشست‌های آموزشی و تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد هر هفته با حضور هنرمندان، سینماگران و علاقه‌مندان در این نهاد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ غ

فیلم سینمایی پیهو در حوزه هنری یزد اکران و تحلیل شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارشاد سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۷۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فیلم «کِشت انقلاب» به کارگردانی نیشتا جین که درباره کشاورزان هندی است که علیه قوانین جدید مربوط به زمین قیام می‌کنند، جایزه بهترین فیلم مستند بین‌المللی را در جشنواره بین‌المللی مستند «هات داکس» کانادا همراه با یک مبلغ ۱۰ هزار دلاری دریافت کرد.

کسب جایزه برتر هیات داوران در جشنواره به این معناست که فیلم جین که اولین بار در «هات داکس» دیده شده، واجد شرایط بررسی در بخش بهترین فیلم مستند در جوایز اسکار خواهد بود.

دیگر برنده جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند بین‌المللی «مرگ یک قدیس» بود که مستندی درباره کارگردان پاتریشیا بابال بندک را تصویر می‌کند که دخترش در همان روزی که مادرش ۲۴ سال قبل توسط ۲ مرد مسلح در آن کشور آفریقایی کشته شد، به دنیا می‌آید و او تصمیم می‌گیرد به زادگاهش در اوگاندا بازگردد.

جایزه بهترین فیلم مستند بلند کانادایی به مبلغ ۱۰ هزار دلار به پابلو آلوارز-مسا برای فیلم «تالاب سرباز» تعلق گرفت که درباره کمپین ۲ قرن پیش سیمون بولیوار برای آزادسازی کلمبیا است.

هیات داوران از این فیلم برای بیان مسایل بی‌شماری از میراث پسااستعماری از جمله تخریب محیط زیست، زمین و مسایل نظامی که در بینش هنری قوی فیلم منعکس شده و نیز تعهد به فیلمبرداری خیره کننده به صورت ۱۶ میلی متری تجلیل کرد.

جایزه ویژه هیات داوران برای یک مستند بلند کانادایی به کارگردانان مایکل مابوت و لوکا روزنبرگ لی به «هر راه دیگری: داستان جکی شین»، در مورد یک پیشگام سیاهپوست از نشویل اهدا شد.

جایزه بهترین مستند با تاثیر اجتماعی به ارین لاو و امبر اسپینوزا جونز برای «ایستادن بر فراز ابرها» تعلق گرفت که داستان سفر سه خانواده بومی هاوایی برای دفاع از کوه مقدس خود را نشان می‌دهد.

در همین بخش، هیات داوران از «دیوی» ساخته سوبینا شرستا به دلیل تصویر کردن مبارزه بی‌پایان یک زن برای قربانیان بی‌صدا و نادیده گرفته شده خشونت جنسی دوران جنگ تقدیر ویژه به عمل آورد.

«نبرد برای لایکیپیا» به کارگردانی دافنه ماتزیارکی و پیتر موریمی برنده جایزه جدید سرزمین / آسمان / دریا برای یک مستند بلند استثنایی در بخشی رقابتی به همین نام شد.

هیات داوران گفت: این فیلم نگاه فوق‌العاده‌ای به هر ۲ سمت کشوری پسااستعماری دارد که در آن تغییرات آب و هوایی مردم را وادار می‌کند تا به بدترین نمونه خود بدل شوند. همچنین این فیلم نگاه شفاف و سرسختانه‌ای در مبارزه مداوم کنیا برای حقوق زمین‌های بومی در دوره خشکسالی سخت ارایه می‌کند.

هیات داوران همچنین از «یینتا» به کارگردانی جنیفر ویکهام، برندا میشل و مایکل تولدانو که درباره مردم «ووتسووتن» (مردمان بومی بریتیش کلمبیا) در مقابله با عبور لوله‌های نفت از زمین‌هایشان است تقدیر ویژه به عمل آورد.

جایزه فیلمساز نوظهور کانادایی به لورنس لِوِسک برای فیلم «اوکوریمونو» رسید که درباره بازگشت زنی به ناکازاکی برای پاکسازی خانه مادرش پس از ۲۰ سال غیبت است. هیات داوران از این فیلم به عنوان فیلمی آرام اما جدی درباره خاطره خانواده و مرگ یاد کرد.

جایزه بهترین فیلمساز بین‌المللی نوظهور به فن وو، کارگردان فیلم «ژی ژی» تعلق گرفت که به بررسی مضامین زن بودن، خودمختاری و خودسازی از طریق خاطرات ویدیویی و آرشیوهای شخصی می‌پردازد. هیات داوران همچنین از اسماعیل واسکز برنابه کارگردان فیلم «ترانه‌های بافندگان» که مستندی مکزیکی درباره بافندگان است تقدیر ویژه به عمل آورد.

«سکوت دلیل» کومیانا نواکوا، تحقیقی درباره اردوگاه‌های فوچا در طول جنگ بوسنی و هرزگوین، جایزه بهترین فیلم مستند با طول متوسط را دریافت کرد و از فیلم «مرد جدید» اثر کارلوس یوری سیونینک تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه بهترین مستند کوتاه بین‌المللی به جانت هاربورد برای «اوتیسم خود را بازی می‌کند» اهدا شد و هیات داوران از «کریسمس، هر روز» فای تساکاس تجلیل ویژه کردند.

جایزه بهترین مستند کوتاه کانادایی به «آیا من لاغرترین فردی که تا به حال دیده‌اید؟» ساخته ایشا مارجارا اهدا و از «درخشش» ایزابل گریگنون فرانکه تقدیر شد.

جایزه اسکاتیابانک به انتخاب دانشجویان مدرسه‌های سینمایی هم به «اعتصاب» به کارگردانی جوبیل مونوز و لوکاس گیلکی تعلق گرفت. این جایزه به مستندی که بالاترین امتیاز را در نظرسنجی مخاطبان دانشجویی دریافت کرده، اهدا می‌شود.

آلیسون دوک تهیه کننده کانادایی فیلم «مادر جدا از هم» لوری تاونشند جایزه دان هیگ را دریافت کرد که به یک تهیه کننده برجسته کانادایی مستقل به منظور قدردانی از دیدگاه خلاقانه، کارآفرینی و کارآفرینی اهدا می‌شود.

جایزه تجلیل از یک فیلمساز کانادایی با دیدگاهی پرشور، حس قوی عدالت اجتماعی و حس شوخ طبعی هم به میثم معتضدی رسید.

همچنین جمعه شب، رائول پک فیلمسازی از هاییتی، جایزه دستاورد برجسته را دریافت کرد.

اهدای جوایز در حالی صورت گرفت که «هات داکس» ۲۰۲۴ چند روز پیش از شروع این دوره، با خروج کارگردان هنری حسین کوریمبوی و ۱۰ برنامه نویس روزهای ناآرامی را تجربه کرد.

برگزارکنندگان «هات داکس» گفتند که در مجموع، ۱۵ جایزه جمعه شب در مرکز نوآوری اجتماعی در تورنتو طی مراسمی که هیچ رسانه‌ای به دلیل ظرفیت محدود دعوت نشده بود، اهدا شد.

سی و یکمین دوره جشنواره «هات داکس» که از ۲۵ آوریل شروع شده امشب یکشنبه ۵ ماه می به کار خود پایان می‌دهد و پس از آن برنده جایزه تماشاگران برای بهترین مستند کانادایی با یک جایزه نقدی ۵۰ هزار دلاری را معرفی می‌کند.

کد خبر 6097203

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • طرز تهیه غذای هندی چوله پالک + فیلم
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • پلیس کانادا سه هندی را به اتهام قتل رهبر سیک‌ها بازداشت کرد
  • ماجرای جنگ شهاب حسینی و پارسا پیروزفر مقابل جواد عزتی و الناز حبیبی
  • کمین غافلگیرکننده یک ببر برای گاومیش هندی (فیلم)