Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@02:20:48 GMT

رفاه مردم سمنان با توسعه گام به گام شبکه بهداشت و درمان

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۹۵۴۸

رفاه مردم سمنان با توسعه گام به گام شبکه بهداشت و درمان

طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم‌های سلامت ایران است که از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.

طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید، نویدی از تحولات عمیق در حوزه بهداشت و درمان کشور است که دستاوردهایش گذر موفق از دالان‌های سخت توسعه را برای شهروندان بشارت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌ها، ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌ها و ترویج زایمان طبیعی از جمله اهداف این طرح است که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان توانسته است به بسیاری از آن‌ها جامه عمل بپوشاند.

دست‌اندکاران حوزه بهداشت و درمان استان سمنان با ضرب آهنگی ملایم اما مداوم، پله‌های این تحولات را یکی پس از دیگری طی کرده و مسیری روشن را در این حوزه به شهروندان این استان هبه کرده‌اند.

مرگ و میر در بیمارستان کوثر سمنان پایین‌تر از میانگین کشور

رئیس بیمارستان کوثر سمنان با بیان اینکه میانگین مرگ و میر بیمارستانی در کشور سه درصد است، گفت: این میزان در بیمارستان کوثر سمنان ۱.۲۳ درصد است.

دکتر محمد معماریان در گفت و گو با ایرنا از مراجعه ۷۳ هزار نفر به این بیمارستان در سال گذشته خبرداد و افزود: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ بیمار در بخش ویژه این بیمارستان بستری و ۵۳ هزار بیمار سرپایی درمان شدند.

وی از ارائه خدمات پاراکلینیک به ۲۵۴ هزار نفر در سال ۹۷ خبر داد و بیان کرد: با وجود اینکه ۵۰ درصد مراجعان به این بیمارستان بالای ۷۰ سال سن دارند اما میزان مرگ و میر در این بیمارستان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

بهره برداری از اورژانس هوایی و استقرار یک فروند بالگرد در سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: نوسازی ناوگان آمبولانس‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی و به‌کارگیری ۱۲ دستگاه آمبولانس جدید به این ناوگان و کسب مجوز راه‌اندازی هشت پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شهری و جاده‌ای از دیگر دستاوردهای طرح تحول در استان است.

نوید دانایی تاکید کرد: اورژانس هوایی سمنان فراتر از حوزه سرزمینی خود خدمت ارائه کرده است.

وی گفت: بالگرد آمبولانس این دانشگاه علاوه بر ارائه خدمات به مردم منطقه و انجام ماموریت‌های محوله در حوزه سرزمینی تحت پوشش این دانشگاه، بنا به ماموریت، در استان‌های دیگر نیز ارایه خدمت کرد.

وی بیان کرد: اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر و از نیازهای مهم بهداشت و درمان این منطقه بود و از مرداد ۹۷، سوای استان سمنان، با استقرار در استان ایلام به مدت ۱۲ روز و در استان خوزستان به مدت ۱۰ روز، نقش مهمی در مدیریت شرایط بیماران و مصدومان اربعین حسینی و حادثه سیل استان خوزستان ایفا کرده است.

وی افزود: اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در مدت یک سال استقرار خود، طی  ۱۶۷ ماموریت در مدت هشت هزار و ۶۳۶ دقیقه پرواز داشت.

دانایی اضافه کرد: ۲۴۵ مصدوم و بیمار در ۱۶۷ ماموریت اورژانس هوایی استان سمنان به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی این استان انتقال یافتند و در این مدت ۱۸ ماموریت به منظور انتقال بیماران بین مراکز درمانی توسط پایگاه اورژانس هوایی دانشگاه انجام شد.

دانایی گفت: با توجه به وسعت استان سمنان و شرایط اقلیمی آن از جمله وسعت مناطق کویری، مناطق کوهستانی و جنگلی در شمال استان، راه‌های طولانی اصلی و فرعی، استقرار بیش از ۶۰۰ کیلومتر از دالان شرق به غرب کشور در استان و پراکندگی روستاها و شهرها، ضرورت اسقرار اورژانس هوایی را افزایش داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار داشت: در مدت یک سال استقرار اورژانس هوایی در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ماموریت‌های حیاتی و مهمی توسط بالگرد آمبولانس انجام شد.

وی یادآور شد: در ساعت ۱۵ روز ۱۳مرداد ۹۷ نخستین ماموریت بالگردآمبولانس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به منطقه لاسجرد برای انتقال مصدومان حادثه جاده‌ای انجام شد.

کاهش ۳۲ درصدی هزینه بستری بیماران روستایی سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول نظام سلامت توانست هزینه بستری بیماران روستایی استان را از ۳۷ به پنج درصد کاهش دهد.

دانایی بیان کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت سهم بیماران از هزینه بستری را از ۳۷ درصد به پنج درصد برای روستائیان و ۱۰ درصد برای شهرنشینان کاهش داد.

وی افزود: کاهش سهم بیمار از هزینه‌های بستری به میزان ۲ درصد در حوزه روستایی و ۴ درصد در حوزه شهری نیز از دستاوردهای طرح‌های دولت تدبیر و امید است.

راه‌اندازی هفت کلینیک تخصصی و فوق تخصصی

راه‌اندازی هفت کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در حوزه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان برای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان سمنان در قالب طرح تحول نظام سلامت است.

این کلینیک‌ها شامل سلامت‌کده طب سالمندی، سلامت‌کده طب ایرانی، مرکز فوق تخصصی قلب کودکان، مرکز پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی، کلینیک تخصصی شماره ۲ در شهرستان دامغان، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام خمینی (ره) گرمسار و پلی‌کلینیک تخصصی شاهرود است.

سلامت‌کده طب ایرانی

نخستین سلامت‌کده طب ایرانی استان سمنان نیز برای آموزش، درمان، اصلاح تغذیه افراد جامعه و ارائه خدمات به متقاضیان در سال گذشته افتتاح شد.

ساماندهی فعالان حوزه طب ایرانی و فروش گیاهان‌دارویی با تاسیس داروخانه در همان محل از جمله اهداف افتتاح سلامت کده طب ایرانی در استان سمنان است.

این سلامت کده با حضور یک متخصص طب ایرانی فعالیت خود را آغاز کرده و یک متخصص طب ایرانی دیگر نیز به مجموعه اضافه شد.

این مرکز با مساحت ۱۵۰ متر مربع و یک میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و نوسازی بنا راه اندازی شده است.

سلامت کده طب ایرانی در ضلع جنوبی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی واقع است. 

سلامت‌کده طب سالمندی

دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با هدف ارائه خدمات پزشکی و توانبخشی، آموزش و درمان به سالمندان این استان سال ۹۷ سلامت‌کده طب سالمندی را راه اندازی کرد.

خدمات دیگر مرتبط با سالمندان مانند فروشگاه‌های عرضه سمعک و عینک به منظور دسترسی آسان برای این افراد در این کلینیک پیش بینی شده است.

این مرکز در زمینی به مساحت ۷۵۰ مترمربع و ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و نوسازی بنا در گام اول راه اندازی شده است.

مرکز فوق تخصصی قلب کودکان

نخستین کلینیک اکوکاردیوگرافی یا قلب کودکان در این استان با هدف حمایت از مادران باردار و پرخطر و ارایه خدمات به کودکان دارای بیماری های قلبی نیز در سال گذشته راه اندازی شد.

در پلی کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه خدمات اکوی کاردیوگرافی نوزادان، اطفال و جوانان، آزمایش ورزش و نوار قلب کودکان و اکوی تخصصی جنین مادران باردار انجام می‌شود.

این مرکز با مساحت ۱۵۰متر مربع و هشت میلیارد ریال اعتبار برای خرید دستگاه های مورد نیاز بازتوانی قلب راه اندازی شده است.

بیماران می توانند جهت دریافت نوبت هر روز با تلفن شبانه روزی ۳۱۰۳ گویا و تلفن ثابت ۳۱۰۴۳۴۰۲ تماس بگیرند.

نشانی پلی کلینیک فوق تخصصی کودکان سمنان، روبروی استانداری، انتهای خیابان ابریشم است.

مرکز پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی

مرکز پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی سمنان با اعتبار هفت میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان برای برطرف ساختن نیاز درمانی و بهداشتی مردم مرکز استان سمنان در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید.

این مرکز با زیربنای دو هزار و ۲۰۰ متر در سه‌طبقه شامل تجهیزات و امکانات تخصصی و فوق تخصصی درمانی، از سال ۹۴ ساخته و امروز با حضور معاون وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسیده است.

کلینیک تخصصی شماره ۲ شهرستان دامغان

کلینیک تخصصی شماره ۲ در شهرستان دامغان زیر نظر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان و با همکاری موسسه خیریه چهارده معصوم (ع) دامغان نیز در سال ۹۵ افتتاح شد.

باعنایت به استقبال بسیار خوب شهروندان دامغانی از کلینیک تخصصی برادران رضایی (شماره یک ) جهت دریافت خدمات و از طرفی گسترش دیگر خدمات تخصصی از جمله راه اندازی کلینیک دندان پزشکی و همچنین تست ورزش و سونوگرافی، این مجموعه ایجاد و فعال شد.

از آنجا که کمبود فضای فیزیکی کلینیک شماره یک، گاها باعث ازدحام مراجعان و کمبود اتاق جهت ارائه خدمات توسط پزشکان متخصص می‌شد، با پیگیری‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان شهرستان دامغان و همکاری مسئولان مربوطه در دانشگاه، مجوز افتتاح کلینیک تخصصی شماره دو در شهرستان دامغان صادر شد.

درمانگاه امام حسین (ع) مستقر در میدان فرهنگ ، مکانی مناسب برای این منظور تعیین و تجهیز گردید و کلینیک تخصصی شماره دو شهرستان دامغان از اول آبان ماه سال ۹۵ با حضور متخصصین پوست، جراح عمومی، بیهوشی و اعصاب و روان در حال ارائه خدمات مورد نیاز به مراجعان است.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام خمینی(ره) گرمسار

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام خمینی (ره) گرمسار از دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید است که در سال ۹۵ راه‌اندازی شد.

این پروژه یکی از نیازهای مهم حوزه بهداشت و درمان شهرستان گرمسار بود که

در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ۷۵۰ متر زیر بنا تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

کار احداث این پروژه این پروژه از سال ۹۴ آغاز شد و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه کمتر از ۲ سال طول کشید.

برای احداث این پروژه بیش از ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

پلی‌کلینیک تخصصی شاهرود

پلی‌کلینیک تخصصی شاهرود با ۴۲ فوق تخصص، دارای ۲۱ کلینیک شامل جراحی مغز، اعصاب و زنان است که در اردیبهشت امسال به بهره برداری رسید.

پلی‌کلینیک بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود با حضور قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت افتتاح شد و در ضلع شمال شرقی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسین (ع) واقع شده و سه هزار ۳۴۹ مترمربع زیربنا دارد.

ساخت این پروژه در سال ۹۵ آغاز شد و برای ساخت، تجهیز و بهره برداری این پلی‌کلینیک ۱۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

این مرکز دارای ۲۱ کلینیک تخصصی است. جراح مغز و اعصاب، نورولوژی، جراحی عمومی، زنان و زایمان، داخلی، چشم پزشک، قلب و عروق، ارولوژی، پوست، عفونی، اعصاب و روان، رادیولوژی، ریه، گوارش، گوش و حلق و بینی، اطفال، انکولوژی و هماتولوژی، شنوایی سنجی، روماتولوژی، ارتوپدی، نفرولوژی در زمره بخش‌های این پلی‌کلینیک است.

بخش‌های دیگری چون اعصاب و روان، بینایی سنجی، توانبخشی طب فیزیک، غدد، رادیولوژی از دیگر کلینیک‌های این مجموعه است.

۴۲ فوق تخصص و متخصص تمام وقت و ۱۱ غیر تمام وقت در این مرکز مشغول به کار شده که به طور متوسط ۷۵۰ نفر روزانه به این مرکز مراجعه می‌کنند.

نگاهی به دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در سمنان

کسب رتبه‌های برتر کشوری در آزمون‌های علوم پایه، پیش کارورزی، تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دستیاری)، قبولی تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه در مقاطع بالاتر شامل دکتری تخصصی (PhD) ، رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی، تأسیس ۱۱ رشته تحصیلات تکمیلی به ‌ویژه رشته‌های بین‌رشته‌ای و نوین، بین المللی سازی دانشگاه و جذب دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف، تصویب  و راه اندازی دو رشته BBS  و MBBS  در دانشگاه (اولین دانشگاه کشور) جهت جذب دانشجویان خارجی و ثبت رشته  MBBS  در سایت WHO برای اولین بار در کشور از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان در دولت تدبیر و امید است.

کسب هشت موافقت اصولی  مرکز تحقیقاتی از وزارت متبوع و ۶ موافقت داخلی از دانشگاه، تاسیس و راه اندازی مراکز آزمون‌های الکترونیک، صلاحیت بالینی و مهارتهای بالینی دانشگاه، افزایش تعداد اعضای هیات علمی بطوری که علیرغم افزایش تعداد دانشجویان ،نسبت دانشجو به استاد از ۱۶ به ۱ به ۱۳  به ۱ در انتهای سال ۹۷ رسیده است و بهبود هرم اعضای هیات علمی دانشگاه از نظر مرتبه علمی بطوریکه پنج درصد استاد ،۱۶ درصد دانشیار، ۶۷ درصد استاد یار و ۱۲ درصد مربی هستند.

دستاوردهای حوزه درمان

کسب رتبه برتر کشوری در کاهش سزارین و افزایش ۱۰ درصدی زایمان طبیعی، کسب رتبه برتر کشوری در اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بیمارستانی، بهره برداری از خدمات هتل بیمارستان برای نخستین بار در استان سمنان و ارائه خدمات درمانی و رفاهی ۱۰۰درصدی به مراجعین مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی امیرالمومنین(ع) هم چنین بهره برداری از  داشبورد آماری نرم افزار مدیریت اطلاعات بیمارستانی برای اولین بار در کشور دستاوردهای حوزه درمان در دولت تدبیر و امید در سمنان است.

دستاوردهای حوزه بهداشت

ارتقای شاخص‌های بهداشتی ازجمله کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر یک سال و کودکان زیر پنج سال (کسب رتبه اول کشوری)، پوشش مراقبت دوران بارداری ۹۱ درصد، میزان پوشش برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان ۱۰۰درصد و کسب مجوز راه‌اندازی ۷ پایگاه شهر و روستایی و ۲ مرکز شهری و روستایی در حاشیه شهرها و بهره‌برداری از این مراکز و پایگاه‌ها دستاوردهای مهم در حوزه بهداشت هستند.

حوزه فناوری و تحقیقات

ارتقای جایگاه شاخص‌های پژوهشی دانشگاه در خصوص ثبت مقالات در مجلات و سایت‌های معتبر بین‌المللی و تولیدات علمی، کسب موافقت اصولی و راه‌اندازی ۸ مرکز تحقیقاتی و ۶ مرکز تحقیقاتی دانشگاهی، تجهیز و بهره‌برداری از مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه و جذب ۱۷ واحد فناوری در مرکز رشد فناوری سلامت، ارائه خدمات پژوهشی و دستگاهی در سطح تخصصی و خدمات آزمایشگاهی به محققین این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها

موفقیت در کسب رتبه اول در میان آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات ۲۳ دانشگاه سراسر کشور در ارزشیابی سالانه انجام شده از سوی وزارت متبوع نیز جملگی از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در حوزه فناوری و تحقیات برشمرده می‌شوند. 

حوزه توسعه

احداث، تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از  ۱۳۲  طرح از زیرساخت‌های اساسی حوزه سلامت بالغ‌ بر یک هزار و ۷۵۰  میلیارد ریال تا هفته دولت ۹۸، آغاز ساخت ۵۵ طرح جدید حوزه سلامت و بهره‌برداری از این طرح‌ها تا هفته دولت ۹۸  بالغ‌بر ۶۶۰  میلیارد ریال، احداث، تجهیز و بهره‌برداری از مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی با مشارکت خیرین سلامت بالغ‌بر ۹۸۰  میلیارد ریال و افزایش بیش از ۳۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی دانشگاه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال دستاوردهای حوزه توسعه هستند.

دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دارای هشت دانشکده، ۶ بیمارستان،  ۱۴ مرکز تحقیقاتی،هفت معاونت، هفت کلینیک تخصصی و فوق تخصصی، ۳۶ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۴۴ پایگاه شهری و روستایی و ۷۰ خانه بهداشت است.

۷۴۰۸/۷۳۴۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح تحول نظام سلامت سمنان علوم پزشکی بهداشت و درمان کارآمدی دولت دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۹۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن در استان سمنان

دریافت 22 MB

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون مرحله اول طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با حضور ۷۰ خواهر و ۱۲ برادر در استان سمنان برگزار شد.

کد خبر 6095987

دیگر خبرها

  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان در لردگان
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن در استان سمنان
  • چارت سازمانی مرکز بهداشت گلشن تصویب شد
  • رقابت ۱۲۰۰۰ داوطلب در آزمون دستیاری/ اعلام حقوق دستیاران
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت