نمود جدالهای پنهان در خانواده/ در خانه بیشتر گوش باشیم تا زبان
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۹۸۲۲
محمدرضا سنگری، محقق و عاشوراپژوه در گفتوگو با ایکنا از خوزستان در ارتباط با عناصر تخریبگر خانواده، با اشاره به جدال گفت: گاه ممکن است، مراء(جدال و درگیری) پنهان یا بیلفظ باشد. مراء پنهان، نمودها و جلوههایی دارد؛ اولین نمود مراء پنهان، به شکل کماشتهایی عاطفی خود را نشان میدهد یعنی محبتی دیده نمیشود، افراد همدیگر را تحویل نمیگیرند، دست نمیدهند، کنار هم نمینشینند و به هم نگاه نمیکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: دومین نمود مراء پنهان، میل به رفتار انفرادی است؛ مثلاً در خانه همه غذایشان را جدا میخورند، همه به گونهای از هم فاصله میگیرند، گاهی این رفتار انفرادی در مهمانیها هم خود را نشان میدهد؛ مثلا میبینیم افراد خود را مشغول گوشی همراه خود میکنند تا مجبور به برقراری ارتباط و گفتوگو نشوند.
سنگری ادامه داد: سومین نمود آن، دشنام پنهان یا رفتارهای عصبی است. وقتی در خانواده کنار کسی نمینشینیم، به او میگوییم از تو خوشم نمیآید. یا در خانه، فرد به شدت در را میبندد، این یک نوع فحش است. بوق ممتد ماشین هم گاهی ناسزا است. چهارمین نمود مراء و جدال پنهان خود را در برخی بیماریها نشان میدهد. سردردها و میگرنها محصول مراء پنهان است. ممکن است این مسأله خود را در مشکلات گوارشی، یا دردهای مختلف دیگر هم بروز دهد.
نویسنده کتاب «آینه در کربلاست» افزود: دیگر نمود مراء پنهان این است که افراد خانواده، شبها خوب نمیخوابند. الان هم شکایت از بدخوابی و دیرخوابی بین افراد وجود دارد. درست لحظهای که زمان آرامش فرد است، این مسائل پنهان به صورت چراهای پی در پی و ناراحتی بر انسان میبارند. ششمین مسأله و نمود مراء پنهان، تقابل رفتاری است؛ یعنی افراد عکس همدیگر عمل میکنند؛ مثلا یکی نماز میخواند، آن یکی نماز نمیخواند. گاهی فرزندان با ما لج هستند و به دلیل اینکه ما نماز میخوانیم، آنها نماز نمیخوانند. نوعی لجاجت در آنها شکل میگیرد و خود را در تقابل رفتاری نشان میدهد.
هفت عبارتی که در فضای سرد خانواده فراوان شنیده میشود«فایده ندارد»، «ولش کن»، «خوشم نمیاد»، «حوصلهشو ندارم»، «نمیتونم»، «به من چه»، «میخوام نباشه»این عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خاطرنشان کرد: هفتمین نمود مراء پنهان، فرار از موقعیتهای باهم بودن است. زن و شوهری که با هم درگیری دارند، کمتر مهمانی میروند. تکیه کلامها در فضایی که مراء پنهان وجود دارد، معمولا 7 عبارت است؛ «فایده ندارد»، «ولش کن»، «خوشم نمیاد»، «حوصلهشو ندارم»، «نمیتونم»، «به من چه»، «میخوام نباشه». این عبارتها در فضاهای سرد و روابط گسسته فراوان شنیده میشود.
از همدیگر برای گفتوگو دعوت کنیم
این محقق عاشورایی در ادامه با تأکید بر لزوم دلگرمسازی خود و خانواده برای رهایی از مراء پنهان گفت: یک مرحله در دلگرمسازی، ایجاد روابط درست در خانواده است؛ از همدیگر برای گفتوگو دعوت کنیم. بهترین راه این است که این مرحله را با هدیه شروع کنیم. در روایات داریم که هدیه دادن کینهها را میزداید. ببینیم چگونه میتوانیم فاصله را کم کنیم، گاهی فاصله فیزیکی را کم کنیم. در مرحله بعد از هم خواهش کنیم هدف خود را از زندگی بنویسیم. در نوشتن فرصت درنگ بیشتری برای افراد فراهم میشود. مشکلات خود را در رسیدن به این هدف بنویسیم. اگر این زندگی نشاط ندارد علتش چیست؟ بگذار بگوید مشکل از شماست و شما بپذیرید. ببینید آیا اهداف ما از زندگی واقعبینانه است؟ فرصت تصحیح روابط در این تأمل و هماندیشی پیدا میشود. خیلی وقتها فاصله ناشی از توهمات است و با یک گفتوگو میبینیم خیلی از دلایل ما برای این سردی روابط ارزشی نداشت.
در خانه بیشتر گوش باشیم تا زبان
سنگری ادامه داد: مرحله دوم این است که ببینیم حالا چه کنیم این مشکلات برطرف شود؟ اینکه هر کدام ما بر موضعاش بایستد مشکل حل نمیشود. باید کمی از خود بتراشیم، کوتاه بیاییم. آنجاست که بحران در آستانه حل شدن قرار میگیرد. مرحله سوم در زدودن سردی در روابط خانواده این است که چند خصیصه دلگرمکننده را در محیط خانواده مطرح کنیم. اولین خصیصه گوش دادن فعالانه است. یکی از اعتراضها به پیامبر(ص) این بود که میگفتند ایشان فقط گوش میکنند: «وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ»(توبه، 61). پیامبر(ص) اسوه ماست؛ ایشان فعالانه به حرف اطرافیان خود گوش میکردند. در خانه بیشتر گوش باشیم تا زبان.
گوش دادن فعالانه در کربلا
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه گوش دادن فعالانه چند نمود دارد، گفت: در حین شنیدن، سر تکان دهید، گاهی خود را نزدیکتر کنید، واقعاً به حرفهای طرف مقابل گوش دهید و هر چه فاصلهآور است حذف کنید(گوشی همراه را موقع صحبت و گفتوگو از خودتان دور کنید). از ابعاد شخصیتی حضرت ابوالفضل(ع) گوش دادن فعالانه بود که در کربلا آن را به نمایش گذاشت. وقتی بچهها حرف میزنند ایشان فقط گوش میشود. وقتی امام یا زنان حرف میزدند، با تمام وجود گوش میدهند. گوش دادن فعالانه در رفتار امام حسین(ع) نیز در کربلا قابل مشاهده است و در گیرودار جنگ دختر کوچکشان را روی زانو مینشاندند و حرفهایش را گوش میکردند.
وی گفت: ویژگی دوم برای دلگرمسازی در خانواده، اظهار علاقه است. در این مرحله میتوانیم به اشتباهات خود اعتراف کنیم. موقع صحبت کردن دست او را بگیریم. ویژگی سوم نشان دادن اشتیاق است. در روایات داریم که دوستی خود را ابراز کنید. همهاش با رفتار نشان ندهید. بیحوصلگی به خرج ندهید. نکته بعدی به کار بردن لحن دوستانه است. لحنتان در حین گفتوگو سرزنشکننده، کینهتوزانه یا تمسخرآمیز نباشد. گاهی در میان حرفها چیزی میگوییم که تمام راه آمده را خراب میکنیم. نشان دادن تظاهرات چهره هم در گفتوگو مورد توجه است. کتاب سننالنبی را بخوانید که پیامبر(ص) چگونه خوشحالی خود را نشان میدادند، در حال تعجب چطور بودند؟. این موارد به ما کمک میکند.
عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خاطرنشان کرد: ویژگی بعدی در دلگرمسازی، پذیرش لطف طرف مقابل است. زمینه ارتباط را فراهم کنیم. در حین صحبت چنین نشان ندهیم که ما لطف کردهایم و داریم صحبتهای تو را گوش میدهیم، بلکه لطف را از جانب طرف مقابل بدانیم و سپاسگزاری کنیم. کاربرد ارتباطهای محبتآمیز ویژگی دیگر برای دلگرمسازی است. در طول ارتباط کلامی خود را نزدیککردن، دست به شانه زدن خیلی اثر دارد. گاهی در حین صحبت قالب را عوض کنیم. مثلاً با هم قدم بزنیم، غذایی بیاوریم و با هم میل کنیم. نکته بعدی جرأتآفرینی در حل مسائل است. بگویید چقدر اشتباه میکردم و با این صحبتها مسائل حل شد.
سنگری ادامه داد: مرحله دیگر در زدودن سردی روابط خانواده رشد تفکر محبتآمیز است. اگر زندگی خود را به یک درخت تشبیه کنیم ما نیازمند آنیم که به درخت زندگی خود آب مناسب بدهیم. به هم بگوییم چه میوهای از این درخت انتظار داریم؟ نور و هوای درخت زندگیمان چیست و سهم هر کدام از ما چیست؟ در قرآن اتفاقاً خانواه به درخت تشبیه شده است. این هفت عادت را در محیط خانواده ترک کنیم و هفت عادت را که برای گرمابخشی به زندگی مؤثر است از یاد نبریم.
رفتارهای پیوند دهنده در خانواده
وی درباره عادتهای تخریبگر و همچنین رفتارهای پیوند دهنده در خانواده گفت: انتقاد دائمی، سرزنش (ملامت شعله لجاجت را برافروخته میکند)، غرزدنها، تهدید، تنبیه کردن، اجازه گفتوگو ندادن و تمسخر، رفتارهای تخریب گر در خانواده است. رفتارهای پیوند دهنده در خانواده شامل حمایت(گاهی در خانواده پشت طرف خالی را میکنیم اما صحیح آن است که حتی اگر اشتباه کرده باشد اول حمایت کنیم و بعد به نرمی اشتباه او را گوشزد کنیم و بگوییم فکر نمیکنی میتواند جور دیگری هم باشد). تشویق، گوش دادن، پذیرش، اعتمادسازی در خانه(هر آنچه در خانواده به آن اعتماد ندارید حذف کنید و سوءظنها را بکاهید) مذاکره در اختلافات، قدردانی و تشکر از همراهی است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان اجتماعی محمدرضا سنگری خانواده قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۹۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خانه معلم، مدرسه کودکان کار
به گزارش همشهری آنلاین، زهره ناظمی، بانوی اصفهانی، معلمی است که خانه کوچکش، مدرسه کودکان کار است. دوران کرونا وقتی متوجه شد برخی از بچهها بهخاطر نداشتن تلفن همراه امکان حضور در کلاس را ندارند، تلفن همراهش را در اختیار دانشآموزان قرار میداد تا از درس و مدرسه جا نمانند.
بعد از آن همکارانش وقتی این روحیه ایثارگری را در خانم معلم دیدند پیشنهاد دادند که کلاس درسی برای بچههای کار برپا کند؛ پیشنهادی که خانم معلم با جان و دل پذیرفت. تقریبا بیش از یک سال میشود که خانم معلم ظهر که از مدرسه برمیگردد، روپوش معلمیاش را در نمیآورد و در خانهاش را به روی کودکان کار باز میکند تا معلم اختصاصی آنها باشد. حتی شبها هم میزبان کودکان مشتاق تحصیلی است که باید روزها سرکار باشند.
در خانه این معلم به روی دانشآموزانی که پدر و مادرشان به دلایل مختلف نمیتوانند با آنها کار کنند نیز باز است و خانم ناظمی با حوصله راهنماییشان میکند. البته روایت این کار خیر یک روایت خانوادگی است. فرزندان خانواده که هر دو دانشآموز هستند هم کنار مادرشان در یادگیری مفاهیم درسی به کودکان کار کمک میکنند و پدر خانواده هر روز دست پر از سرکار برمیگردد تا خوراکیهای خوشمزه و هدیههای کوچکش انگیزه این کودکان باشد.
بیشتر بخوانید: استخدام زنان زندانی ایرانی در یک کارخانه بستنی توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
یک جشن تولد خاص
همه تشریفات تولد امسالش به اندازه یک کیک یزدی کوچک بود و یک شمع ساده. صحبت از جوان نیکوکار تهرانی است؛ جوانی که نخواست نامش عنوان شود اما خبر کار نیکش به گوشمان رسیده. چند روز پیش ستاد مردمی دیه میزبان جوان و جشن تولد سادهاش بود. البته به برکت این جشن تولد ساده ۲ زندانی جرائم غیر عمد آزاد شدند.
این جوان نیکوکار هزینه تشریفات مراسم تولدش، یعنی معادل ۲۲ میلیون تومان را صرف آزادی ۲ زندانی سرپرست خانواده کرد تا پس از ۴ ماه حبس به آغوش خانوادهشان برگردند. قهرمان این خبر خوبمان درباره جشن خاصش میگوید: شمع تولدم را امسال با آرزوهای زیبایی چون بودن یک پدر در کانون گرم خانواده فوت کردم که شیرینیاش بیشتر بود و خاطراتش هم ماندگارتر شد.
ثبت مهربانی با حیوانات
ما ایرانیها طرفدار طبیعت هستیم. اصلا بدجوری حواسمان به زمین و هوا هست تا خدای نکرده لانه پرندهای را خراب نکنیم، مخصوصا لانه پرندهای از نوع لکلک؛ موردی که بارها در گوشهگوشه کشورمان با آن برخورد داشتهایم. این بار هم در کرمانشاه، آشیانه یک جفت لکلک که روی دودکشهای آتشزای یک کارخانه ساخته شده بود با همکاری محیطزیست و آتشنشانی جابهجا شد تا این مهربانی هم ثبت شود.
کد خبر 849390 برچسبها كودكان كار نیکوکاری معلمان محیط زیست ایران