دستاویزهای بیبیسی فارسی برای دشمنی با امام حسین(ع)
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۰۴۲۹
به گزارش جهان نيوز، برگزاری مراسم عزاداریهای ماه محرم بهویژه عاشورا و تاسوعا در تاریخ معاصر ایران جایگاه ویژهای دارد به طوری که حتی رضاخان هم برای اینکه بتواند برای خودش پایگاه اجتماعی درست کند، در سالهای اول به قدرت رسیدنش در چنین مراسمی شرکت میکرد. بهطور حتم رسانههایی همچون بیبیسی هم که سالها بر مسائل اجتماعی و سیاسی ایران تمرکز داشتهاند به جایگاه این مراسم عزاداری نزد ایرانیها واقف هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهر در این باره مینویسد: همین هم سبب میشود که نگاهی به محتوای تولیدی آنها با هوشیاری بالایی همراه باشد. با این حال نگرش مدیران و اعضای این رسانه نمیتواند برای همیشه مخفی بماند و حداقل شواهدی وجود دارد که نشان میدهد عزاداری ماه محرم (و در ادامه آن مراسم اربعین امام حسین (ع) در ماه صفر) و سایر نمادهای آن دستاویزی برای گردانندگان بیبیسی فارسی است که به دشمنی با ملت ایران، اسلام و شخصیتهای بزرگوار دینی همچون امامان معصوم بپردازند.
هدایت مخاطب به سمت مطلوب
همانطور که اشاره شد بیبیسی فارسی به اهمیت عزاداری ماه محرم نزد ملت ایران واقف است و تولید محتوا در این زمینه را با حساسیت ویژهای دنبال میکند و اغلب در کنار تولید این محتوا با شیوههای خاص پوشش خبری این مراسم را به سمتوسوی مطلوب خود هدایت میکند. به عنوان مثال در ماجرای گزارش روزنامه ابتکار که سال گذشته از پویان خوشحال به چاپ رسید و در آن «شهادت امام حسین (ع)» با واژه «درگذشت» ایشان تعبیر شده بود بیبیسی فارسی در گزارشهای متعددی به حمایت از نویسنده گزارش اخیر پرداخت و ضمن تلاش برای ارائه چهره مظلوم از نویسنده این گزارش، مقامات جمهوری اسلامی را به برخورد خشن با وی متهم کرد. در گزارشی هم بهجایی تعبیر را تقلیل دادند و بهگونهای وانمود کردند که اتفاق مهمی نیفتاده است. در مقابل جمهوری اسلامی ایران متهم شد که در برابر چنین اعمالی آمادگی اعدام افراد را دارد.
آزادی نداشتن مطبوعات، بهانه مشروعیتبخشی توهینها
آخرین حربه بیبیسی فارسی در این ماجرا هم افزودن این بخش به خبر بود که ایران بر اساس ارزیابی سالانه گزارشگران بدون مرز از آزادی مطبوعات در سطح جهان در ۱۸۰ کشور جایگاه ۱۶۴ را دارد و به این ترتیب موضوع نادرست تعبیر کردن واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) در یک گزارش (سهوی یا عمدی) اینگونه تعبیر شود که روزنامهنگاران ایرانی آزاد نیستند تا عقایدشان را بنویسند.
مسعود بهنود هم که در بیبیسی فارسی گزارشهای هفتگی از وضعیت فرهنگ و هنر منتشر میکند، در گزارش مشابهی همسو با حرکت رسانه متبوعش به گونهای این ماجرا روایت کرد که در ایران فشار گروههای تندرو باعث شد خوشحال دستگیر شود. او یک گام فراتر میرود و اتهام اصلی خبرنگار سابق روزنامه ابتکار را هشدار وی درباره مسائل بهداشتی سفر زائران به کربلا عنوان میکند و بهنود بهگونهای این موضوع را نقل میکند که انگار مسیر سفر به کربلا محلی است برای ابتلا به بیماریهایی همچون وبا.
برجسته کردن حامیان بینامونشان
بیبیسی فارسی در مورد اهانت امیرحسین میراسماعیلی (عمدی یا سهوی) به امام هشتم شیعیان در توئیتر هم روند مشابهی را اتخاذ کرد و ضمن خبررسانی از منابع خبری رسمی داخلی از شرایط پرونده وی، حمایتهای سازمانیافته کاربران فضای مجازی از میراسماعیلی را برجسته کرد.
همدل کردن مخاطبان بیبیسی با توهینکنندگان
بیبیسی فارسی نمونه مشابه این قضایا را در مورد انتشار یک گزارش در روزنامه صدای اصلاحات که از سوی دستگاه قضایی ایران اهانت به حضرت رقیه (س) تعبیر شد را هم تکرار کرد. در گزارش یادشده ماجرای یک عمل جراحی برای تغییر جنسیت با عکسی خاص در صفحه اول روزنامه منتشر شده بود که همزمان با عزاداری برای حضرت رقیه (س) در روز سوم محرم همراه شده بود و دستگاه قضایی در حال پیگیری قضیه بود. بیبیسی فارسی بخشهایی از مصاحبه سردبیر آن روزنامه را با خبرگزاری فارس منتشر کرد که فرد مذکور بهاشتباه خود اقرار کرده بود و مسئولیت خود در این روزنامه را سنگین عنوان کرده بود.
این رسانه وابسته به دولت انگلیس بلافاصله بعد از انتشار این بخش از مصاحبه سردبیر صدای اصلاحات وضعیت مطبوعات ایران را به دلایل مختلف همچون نداشتن آزادی بیان بحرانی توصیف کرده بود و فضایی را برای همدلی مخاطبانش با سردبیر صدای اصلاحات ایجاد کرد و در پایان شرایطی را رقم زد که اهانت به حضرت رقیه در این نشریه (سهوی یا عمدی) راحتتر قابلچشمپوشی شود.
برشمردن مضراتی مفصل برای پیادهروی اربعین
نگاهی به گزارشهای بیبیسی فارسی نشان میدهد این رسانه هر بار موضوع محرم، امام حسین (ع) و اربعین را مدنظر قرار داده بهطور مستقیم به آنها اهانتی نکرده، اما فضای مطالب خود را بهگونهای پیش برده که مخاطب خودش نسبت به محرم و نمادهایش بدبین شود یا اگر حمایتی از فردی کرده که اتهامش توهین به نمادهای محرمی است باز مخاطب در قضاوتش با چنین افرادی همراه شود و اهانت به محرم و نمادهای آن را موضوع بااهمیتی تلقی نکند. در این خصوص میتوان به مطلبی به قلم علی معموری اشاره کرد که در آن سفر اربعین مورد توجه قرار گرفت. نویسنده در مطلب فوق برای رعایت عینیت و همچنین پس نزدن مخاطب ابتدا فوایدی اجتماعی را بهصورت کوتاه از سفر زائران ایرانی به کربلا بیان میکند و این تجمع را برای دو ملت بهصورت گذرا خوشایند توصیف میکند، اما بلافاصله به سراغ مضرات اربعین میرود و بهصورت مفصل سفر زائران ایرانی و غیرایرانی اربعین را برای عراقیها مضر قلمداد میکند.
وارونه نشان دادن شرایط شیعیان عراق
معموری باوجودی که بهعنوان یک پژوهشگر در بیبیسی فارسی معرفی میشود، بدون در نظر گرفتن این نکته که کشور عراق زمانی توسط نیروهای امریکایی اشغال شد و بعدتر گروههای تروریستی همچون داعش بر بخشهایی از این سرزمین مسلط شدند و به زیرساختهای آن آسیب جدی زدند، حمایت مردم عراق بهویژه شیعیان از پیادهروی اربعین را که اثرات حمایتی آتی در زندگیشان دارد و به آنها قوت قلب میدهد را عاملی برای ضربه زدن اقتصادی به همین مردم عنوان میکند. نویسنده این گزارش تأکید دارد که الان در عراق وقت کار کردن و حمایت از تولید است و به همین دلیل پیادهروی اربعین را جز اتلاف منابع نمیداند، البته اشارهای هم نمیکند که چرا این کشور به چنین وضعی دچار شده و تأثیر حرکتهایی مثل پیادهروی اربعین که به نزدیکی دو ملت منجر شده است را تخفیفیافته معرفی میکند.
تفرقهافکنی در عراق، بدبین کردن ایرانیان
نویسنده این مطلب که مقالهای هم درباره همجنسگرایی در تاریخ اجتماعی اسلام- در بیبیسی فارسی- نوشته بود و قصد او در ضربه زدن به دین اسلام آشکار شده است در مطلبش درباره اربعین تلاش میکند این پیادهروی را زمینهساز ایجاد تفرقه در مردم عراق هم قلمداد کند و بدون ارائه سند، مدعی است که دولت عراق منابع خود را بدون توجه به سایر مذاهب این کشور صرف این حرکت میکند.
میدان امام حسین (ع) پاتوق تندروها!
بیبیسی فارسی زمانی که در مجلس شورای اسلامی ایران قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر در حال تصویب بود و همزمان با سلسله اقدامات وحشیانه چند اسیدپاش که مذهبی نبودن انگیزههای آنان واضح بود در شهر اصفهان رقم میخورد، نیز در یک جریانسازی رسانهای ضمن ارائه تصویری مبهم و تندرو از افرادی که امر به معروف و نهی از منکر میکردند و پیوند دادن این دو ماجرا به یکدیگر، ابراز گلایه یکسری فعالان مدنی زنان از این چهرهها را برجسته کرد و به یک تجمع متشکل از فعالان امر به معروف و نهی از منکر در میدان امام حسین (ع) تهران حمله کرد و در مطلب یادشده سخنران این مراسم را که آیتالله خاتمی بود بهعنوان فردی تندرو معرفی کرد.
هرچند این گزارش بهصورت مستقیم موضوع محرم و امام حسین (ع) را مورد اشاره قرار نمیداد، اما بازهم در این جریانسازی رسانهای میدان امام حسین (ع) بهعنوان یک نماد شهری محرمی به عنوان پاتوق افراد تندرو و افراطی معرفی شد که زنان ایرانی از حضور آنها هراس دارند!
قمهزنی؛ بد، زشت، خوب!
بیبیسی فارسی در مورد قمهزنی هم رویکرد جالبی دارد، در یک گزارش که محتوای اولیه آن از یک مصاحبهای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با رئیس شبکه هپاتیت ایران انجام شده، قمهزنی بهعنوان عامل هپاتیت معرفی میشود. تیتر گزارش بیبیسی هم از همین جمله انتخاب شده است، تهیهکنندگان این مطلب بهجای اینکه عکسی متناسب با قمهزنی انتخاب کنند، از تصاویری معمولی از یک عزاداری استفاده کردهاند و با پیام بخش اول این مطلب یک بدبینی را در ذهن مخاطب ایجاد کردهاند. در بخش دوم گزارش این رسانه، نویسنده که میداند قمهزنی بهخصوص در زمان امروز ابزاری برای ضربه زدن به اسلام است، به سراغ مشروعیتبخشی به قمهزنی میرود! اما این کار را با دقت انجام میدهد و بهگونهای مطلب را بهپیش میبرد که پیام بخش اول مخدوش نشود. ابتدا تاریخچهای از قمهزنی را از دوره صفویه به بعد یادآور میشود. سپس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی حوزه این عمل را از روی علاقه شیعیان توصیف میکند. در حالی که پایگاه اطلاعرسانی حوزه در مطلب فوق ضمن اشاره به این علاقه یادآور میشود کسانی که حاضرند برای علاقه به سیدالشهدا خون بدهند بهتر است به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و علاقهشان را در مسیر به درستی هدایت کنند.
در ادامه گزارش بیبیسی با وجودی که امروز نزد اغلب مراجع تقلید قمهزنی، فعلی حرام یا غیرمجاز دانسته شده است فقط به سراغ نظر آیتالله مکارم شیرازی و سیستانی میرود. این رسانه به کمک نظر آیتالله مکارم شیرازی که گفته بعضی از مراجع نسبت به قمهزنی جواز دادهاند، اما امروز بسیاری آن را حرام میدانند زمینهسازی میکند تا در بخش نهایی گزارش خود قمهزنی فعلی مشروع تلقی شود!
در بخش نهایی این گزارش با استفاده از نظر صادق شیرازی و محمدصادق روحانی موضوع حمایت از قمهزنی از زبان آنها مطرح میشود، سپس به نقل از صادق شیرازی نام یکسری از بزرگان مذهبی آورده میشود که قمهزنی را مستحب تأکیدشده میدانستند. اقدامات بیبیسی فارسی در مورد محرم، امام حسین (ع)، اربعین و سایر نمادهای وابسته به محرم و صفر و شخصیتهای منتسب به عاشورا فقط به مطالبی که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفت ختم نمیشود و این گزارش میتواند بسیار مفصلتر هم نوشته شود و اقدامات متعددی را برشمرد که در آنها مشخص است این رسانه انگلیسی میخواهد در ایران ایجاد بدبینی نسبت به واقعه کربلا را دامن بزند. منبع:جوان کپی متن خبر برچسب ها: بی بی سی امام حسین
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۰۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلم شهید پس از ۳۹ سال به میهن بازگشت/جزئیات تشییع پیکر در ورامین
به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مهدی امینی ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری آئین باشکوه مراسم تشییع و تدفین شهید «حجت اله یوسفیه» اظهار داشت: مراسم تشییع شهید معلم حجت اله یوسفیه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت رأس ساعت ۱۰ از میدان امام حسین (ع) به سوی میدان امام خمینی (ره) با حضور مردم ولایت مدار و شهید پرور ورامین برگزار میشود.
وی در ادامه افزود: مراسم تدفین شهید یوسفیه پس از مراسم تشییع در گلزار شهدای حسین رضا (ع) ورامین خاکسپاری خواهد شد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) ورامین یادآور شد: پیکر مطهر شهید یوسفیه از شهدای هشت سال دفاع پس از ۳۹ سال دوری از وطن به دیار قیام پانزده خرداد بازگشت.
امینی در پایان خاطرنشان کرد: مراسم تشییع و تدفین شهید معلم حجت اله یوسفیه روز دوشنبه با حضور با شکوه خانواده معظم شهدا، مردم شهید پرور ورامین و مسئولان برگزار میشود.
کد خبر 6095729