Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر انرژی عربستان سعودی رسما توقف پنجاه درصد از تولیدات نفت این کشور بر اثر عملیات پهپادی انصارالله یمن علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را تایید کرده است. ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از واس، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی، بامداد امروز- یکشنبه- اعلام کرد حملات به تاسیسات شرکت آرامکو در «بقیق» و «خریص» روند تولید نفت خام شرکت حدود 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7میلیون بشکه در روز یعنی معادل حدود 50 درصد تولید کشور را متوقف کرد.

وزیر انرژی سعودی افزود، این حملات همچنین به توقف تولید مقادیری گاز همراه در حدود 2 میلیارد فوت مکعب در روز شد که برای تولید 700 هزار بشکه از مایعات گاز طبیعی استفاده می‌شد و متعاقب آن تولید گاز طبیعی در حدود 50 درصد کاهش می‌یابد.

عبدالعزیز بن سلمان در عین حال خاطرنشان کرد که عربستان قادر خواهد بود بخشی از کسری تولید را از محل ذخایر نفتی خود جبران کند.

وی همچنین تاکید کرد، این حملات هیچ‌گونه تاثیری بر تولید برق و آب از سوخت نگذاشته و بازارهای محلی سوخت همان روال قبل را دارند. به گفته این وزیر سعودی، حملات روز گذشته هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است و شرکت آرامکو در حال ارزیابی اثرات این حمله بوده و طی 48 ساعت آینده اطلاعات متعاقب و به‌روز رسانی‌شده درباره این اتفاق را اعلام می‌کند.

این وزیر سعودی با بیان این‌که حملات پهپادی روز گذشته در ادامه عملیات نیروهای یمنی علیه تاسیسات نفتی در عربستان بوده است، مدعی شد که این «حملات تروریستی تنها تاسیسات حیاتی عربستان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه همچنین تهدیدی علیه اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود.»

پیش از این خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داده بود که حملات پهپادی سنگین به تاسیسات بزرگ نفتی عربستان سعودی به حدود 50 درصد از تولید روزانه این کشور آسیب وارد کرده است؛ یعنی حدود 5 میلیون بشکه در روز که معادل 5 درصد از کل نفت عرضه شده به بازارهای جهان در روز است.

بلومبرگ افزود، شرکت آرامکو عربستان انتظار دارد بخش اعظم تولید نفت طی چند روز آینده از سرگرفته شود.

اختلال در تولید نفت عربستان؛ واکنش آمریکا به عملیات پهپادی یمنی‌ها

 

همزمان برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش ناگهانی بهای نفت تا حدود 10 دلار در هر بشکه خبر داده‌اند.

در همین حال، ساعاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، «شیلین هینز» سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد، به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان، ایالات متحده آماده است تا در صورت لزوم از ذخایر اضطراری نفتی خود برای جبران کمبود عرضه نفت به بازار جهانی استفاده کند.

این سخنگو تصریح کرد، «ریک پری» وزیر انرژی ایالات متحده آماده است تا در صورت لزوم از منابع نفتی استراتژیک نفت کشور برداشت کرده تا از هرگونه اختلال در بازارهای نفت در نتیجه این حملات تروریستی به تاسیسات نفتی سعودی جلوگیری شود.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز بدون سند و مدرکی، ایران را مسئول حملات پهپادی روز گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خوانده و مدعی شده است نشانی از این‌که این حملات از خاک یمن روی داده باشند در دست نیست.

پامپئو در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی شد: ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تامین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، ‌وجود ندارد.»

در ادامه همین اتهام‌زنی‌های بی‌اساس آمریکا علیه ایران درباره حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی سعودی، «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه در توییتر مدعی شده است «ایران از حوثی‌هایی حمایت می کند که امروز به تاسیسات نفتی عربستان حمله کردند. گواهی دیگر بر اقدامات ایران برای آشوب در منطقه. ایران به دنبال صلح نیست. آنها به دنبال سلاح هسته‌ای و تسلط بر خاورمیانه هستند.»

لیندسی در این اظهارات گستاخانه و جنگ‌طلبانه خود نوشت: «هم اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک‌آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد.»

از سوی دیگر، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن طی بیانیه‌ای، حملات پهپادی ارتش یمن به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی را عمیقا نگران‌کننده خوانده است.

گریفتیس با بیان این‌که تشدید اقدامات نظامی در این منطقه بسیار خطرناک است، از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواسته که خویشتن‌داری کنند.

انتهای پیام/

R1016196/P/S8,90,95,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "عربستان سعودی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اخبار عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۰۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز

اسپانیا در سایه اتهامات فساد مالی علیه همسر نخست وزیر این کشور در معرض خطر بحران دولتی بعد از کناره گیری احتمالی نخست وزیر قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اس ار اف سوئیس در مطلبی نوشت: افکار تحسین برانگیز پدرو سانچز برای استعفا از نخست وزیری در سایه تحولات داخلی سوالاتی را در این کشور ایجاد کرده است.

"پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا روز چهارشنبه در نامه‌ای که در سرویس پیام کوتاه X منتشر شد، اعلام کرد که برای بررسی استعفای خود، کار رسمی خود را برای چند روز به حالت تعلیق در می آورد. دادگاه منطقه‌ای مادرید قبلاً تحقیقات مقدماتی علیه بگونیا گومز، همسرش را به اتهام فساد مالی اعلام کرده بود. این سوسیالیست 52 ساله همه انتصابات خود را لغو کرد و از حملات جدی اردوگاه جناح راست علیه او و همسرش که سه سال از او کوچکتر است انتقاد کرد. این شکایت از اتحادیه «مانوس لیمپیاس» («دست‌های پاک») است که به مبارزه با فساد متعهد است و از اهداف جناح راست حمایت می‌کند.

سانچز سوسیالیست از ژوئن 2018 نخست وزیر اسپانیا است. از ژوئیه 2023، او یک دولت اقلیت تحت حمایت احزاب منطقه ای را رهبری می‌کند. او می خواهد روز دوشنبه اعلام کند که آیا در سمت خود باقی خواهد ماند یا خیر.

این بیانیه نخست وزیر همه اسپانیا را شگفت زده کرد و واکنش های متفاوتی را برانگیخت. جولیا ماخر، یک روزنامه نگار در بارسلونا در این باره گفت: همکاران حزب سوسیالیست از "ناراحتی مطلق" و "شوک" صحبت کردند. چند ده تن از هواداران در مقابل مقر حزب تجمع کردند تا حمایت خود را از سانچز نشان دهند. حزب محافظه کار خلق PP، بزرگترین حزب اپوزیسیون، نخست وزیر را متهم کرد که خود را قربانی نشان می دهد و تنها می خواهد رای دهندگان خود را قطبی و بسیج کند. به گفته وی رفتار سانچز "کودکانه و خودشیفته" بود.

این پرونده توسط کارشناسان حقوقی اسپانیایی از نظر حقوقی نسبتاً ضعیف ارزیابی می شود. بگونا گومز متهم است که از نفوذ خود به عنوان همسر نخست وزیر برای کمک به شرکت ها برای دریافت پول عمومی استفاده کرده است. مقالاتی از رسانه های آنلاین اسپانیایی و راستگراتر به عنوان مدرک ذکر شده است. از جمله صحبت از توصیه نامه‌ای است که گومز برای یک شرکت صادر کرده است. اکنون دادگاه تحقیقاتی مادرید تحقیقات اولیه را آغاز کرده و تا کنون نویسندگان مقالات را به عنوان شاهد احضار کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا پرونده کیفری باز خواهد شد یا خیر.

در ادامه این مطلب آمده است: هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روز دوشنبه، پنج روز پس از اعلام این خبر، چه اتفاقی خواهد افتاد. روزنامه نگار ماچر تخمین می زند که پنج روز در سیاست زمان زیادی برای اعلام بازگشت به کار است. در صورت کناره گیری سانچز، پادشاه باید نامزدی جدیدی را به پارلمان پیشنهاد کند یا معاون سانچز می تواند تا زمان برگزاری انتخابات جدید مسئولیت را بر عهده بگیرد. این امر تا یک سال پس از آخرین انتخابات ممکن نخواهد بود. این هم بعید نیست که سانچز روز دوشنبه از پارلمان درخواست رای اعتماد کند، که با این حال این یک مانور بسیار تاکتیکی خواهد بود.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، با توجه به اتهامات فساد علیه بگونیا گومز، همسرش، در حال بررسی استعفای خود است.

نخست وزیر سوسیال دموکرات اسپانیا شامگاه چهارشنبه در پلت‌فرم ایکس نوشت: من باید کمی درنگ کنم و فکر کنم.

دادگاه مادرید پیشتر اعلام کرده بود که بگونیا گومز، همسر نخست وزیر اسپانیا به "اعمال نفوذ و فساد در تجارت" در ارتباط با کمک‌های مالی کرونا متهم شده است.

سانچز و گومز از سال 2006 ازدواج کرده‌اند و دو دختر دارند. همسر نخست وزیر اسپانیا کارشناس بازاریابی است که از جمله در بانک‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کار کرده است.

در نامه سانچز آمده است که جناح راست و راست افراطی او را با هر وسیله ممکن مورد آزار و اذیت قرار دادند. وی افزود: من باید فوراً به این سؤال پاسخ دهم؛ آیا با وجود باتلاقی که جناح راست و راست افراطی در تلاش برای سیاست‌گذاری ایجاد کرده‌اند آیا ادامه کار ارزشش را دارد؟

کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • (ویدئو) حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات نفتی روسیه
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا