Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:11:09 GMT

ترویج علم در ایران معاصر

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۰۷۵۵

ترویج علم در ایران معاصر

به گزارش روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، این موزه با انتشار فراخوانی برای حضور در این سلسله سخنرانی‌ها اعلام کرده است که موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با هم‎فکری و همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قصد دارد با برگزاری سلسله سخنرانی‎هایی مساله ترویج علم در ایران را از ابعاد گوناگونی مورد نقد معرفت شناسانه صاحب‎نظران قرار دهد و با گردآوری و انتشار نظامند اندیشه‎های عرضه شده در این سخنرانی‎های هدفمند، ضمن ایجاد گفتمانی جریان‎ساز، زیرساخت نظری لازم برای تهیه نسخه‎ای مناسب، کارآمد و متناسب با نیازها و علاقه‎مندی‎های شهروندان  ایرانی به علم و در یک کلام نسخه‎ای بومی برای ترویج علم در کشور فراهم کند و با تلاش برای ایجاد زبان و درکی مشترک میان ترویج کنندگان علم، بستری مناسب برای هم‎سویی و مهم‎تر از آن هم‎افزایی تلاش‎های آنان در برنامه‎ریزی‎ها و اقدامات مشترک فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ترویج علم مساله‎ای پیچیده و چند وجهی است که خود و شرایط، شیوه‎ها، مدل‎ها و ابزار تحقق آن به ویژه در ایران نیازمند بازشناسی و تعریف دوباره است. در این میان، شناخت چالش‎های فراروی آن به ویژه گوناگونی ویژگی‎ها، توانایی‎ها و دغدغه‎های مخاطبان هم امری گریز ناپذیر است. با همه این‎ها، انتظار می‎رود با شناخت بهتر و همه‌جانبه شهروندان، یافتن نیازهای واقعی آن‎ها و در نظر گرفتن رفتار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی امروز ایران، بتوان ترویج علم را به تلاشی آگاهانه، هدفمند و نتیجه‎بخش‎تر تبدیل کرد.
قطعا این سلسله سخنرانی‎ها جایی برای طرح تجربه‎های ناب بومی در زمینه چگونگی ایجاد ارتباطی موثر و پایدار میان حوزه‎های گوناگون دانش و جامعه نیز است. شرح تجربه‎های موفق یا گاه ناکامی که می‎تواند به شناخت بیشتری از مخاطب ایرانی ترویج علم از جمله احساس و علاقه مندی‎ها، هم‎چنین شیوه‎های مناسب تعامل با آنان بیانجامد.
این سخنرانی‎ها به صورت ماهانه در آخرین عصر چهارشنبه هر ماه برگزار می‎شود و هر جلسه شامل ۹۰ دقیقه سخنرانی و ۶۰ دقیقه پرسش و پاسخ است که همگی به صورت شنیداری ضبط و فایل آن از طریق وبگاه و کانالی ویژه در یکی از شبکه‎های پیام‎رسان در اختیار همه علاقه‎مندان در سراسر کشور قرار خواهد گرفت. متن نوشتاری همه سخنرانی‎ها سالانه و به شکل «مجموعه گفتارها» در قالب کتابی با عنوان «مساله ترویج علم در ایران معاصر» به چاپ خواهد رسید.
در این برنامه، شرکت و حضور همه علاقه‌مندان در سخنرانی‎ها کاملا آزاد است و فقط کافی است برای شرکت در نخستین سخنرانی نام، نام خانوادگی و معرفی زمینه فعالیت‎ها به نشانیpopsci@email.com  ارسال شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۰۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، مهلت شرکت در نخستین جشنواره خیمه‌شب‌بازی با توجه به استقبال گسترده علاقه‌مندان تمدید شد و هنرمندان می‌توانند تا ۱۵ اردیبهشت آثار خود را ارسال کنند.

نخستین جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» با انتشار فراخوان دعوت از گروه‌های نمایشی، کار خود را آغاز کرده است.

این جشنواره به میزبانی خانه‌موزه خیمه‌شب‌بازی ایران از هنرمندان این حوزه در سراسر کشور دعوت می‌کند در این رویداد شرکت کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند به سایت خانه‌موزه خیمه‌شب‌بازی ایران با آدرس https://manacultureforum.com مراجعه کنند.‌

آثار ارسالی پس از بررسی اولیه برای شرکت در رقابت دعوت خواهند شد و علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره پس از دانلود و تکمیل فرم، فرم تکمیل‌شده را به همراه سایر مدارک به آدرس بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶، کد پستی: ۱۴۱۷۷۵۴۷۷۱، خانه فرهنگ مانا، از طریق پست یا به صورت حضوری ارسال کنند.

نخستین جشنواره سراسری خیمه‌شب‌بازی ایران از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 6087716 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس)
  • مردم پاکستان شجاعت ملت ایران را ستایش می‌کنند
  • نکات اساسی سخنرانی «ابوعبیده» از نگاه عبدالباری عطوان
  • سخنرانی اخیر ابوعبیده، نویدبخش پیروزی مقاومت بود
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی»
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟