Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب «نفر پنجم» گفت: نقش راهیان نور بر روند توسعه و گسترش کتاب‌های ارزشی انکار ناپذیر است،‌ استقبال راهیان نور از کتاب‌های ارزشی سبب شده استقبال به سمت و سوی قالب‌های جدیدی از ادبیات ارزشی حرکت کند و ناشران نیز گرایش بیشتری به چاپ کتاب‌های ارزشی پیدا کنند. تاریخ انتشار: 09:56 - 24 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۹۶۱۶

مرتضی احمر نویسنده کتاب «نفر پنجم» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون وضعیت نشر در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس و ارزشی گفت:‌ در سال‌های اخیر نشر کتاب‌های ارزشی در شرایط خوبی قرارگرفته همچنین وجود برخی ناشران دولتی و نیمه‌دولتی و حتی خصوصی شرایط را برای توسعه نشر کتاب‌های ارزشی بهبود بخشیده‌اند با این همه باز هم موانعی بر سر راه نویسندگان کتاب‌های ارزشی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی استقبال جامعه از نگارش کتاب‌هایی که با عنوان زندگی شهدا نوشته می‌شود را قابل‌توجه دانست و اظهار کرد: نویسندگان کتاب‌های ارزشی با پرداختن به خاطره نویسی و نگارش خاطرات شفاهی از دوران دفاع مقدس بستر لازم برای الگوسازی جامعه از شهدا را فراهم کرده در عین حال این کتاب‌ها با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان همراه شده است.

‌احمر تغییرات ایجاد شده در قالب‌های نگارشی که به زندگی شهدا می‌پردازد را گامی بلند در جهت آشنایی مردم با شهدا خواند و ابراز کرد: تغییر و تحول در نگارش کتاب‌های ارزشی و پرداختن به سبک زندگی شهدا و رزمندگان همچنین خانواده‌های آن‌ها رویکردی جدید و جذابی برای مخاطبان است، بدین ترتیب به جرأت می‌توان گفت که مخاطبان کتاب‌های ارزشی طی چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته‌اند.

وی نقش راهیان نور در توسعه و گسترش قالب‌های جدید نویسندگی و پرداختن به زندگی شهدا را تاثیرگذار دانست و بیان کرد: نقش راهیان نور بر روند توسعه و گسترش کتاب‌های ارزشی انکار ناپذیر است،‌ استقبال راهیان نور از کتاب‌های ارزشی سبب شده استقبال به سمت و سوی قالب‌های جدیدی از ادبیات ارزشی حرکت کند و ناشران نیز گرایش بیشتری به چاپ کتاب‌های ارزشی پیدا کنند.

نویسنده کتاب «نفر پنجم» ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف در ساختارهای نگارش کتاب‌های ارزشی و فیلم‌نامه‌ها تأکید کرد: امروز نیازمند توجه به ساختارهای کتاب نویسی هستیم هرچند در بخش نگارش خاطرات شفاهی تحولات خوبی داشتیم اما در بخش رمان و فیلم‌نامه بسیار بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی ضرورت دوری از اغراق را در کتاب‌های ارزشی امری بسیار مهم دانست و ابراز کرد: اگر قرار است نسل جوان را به سوی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی سوق داده شود باید ابتدا به نحوه نگارش کتاب‌ها توجه کرد دوری از هرگونه اغراق و توجه به پژوهش سبب می‌شود جامعه جوانان کم‌کم به سوی  مطالعه کتاب‌های ارزشی حرکت کنند و حتی الگو گیری از شهدا را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، زیرا ‌ جوانان به راحتی می‌توانند همانندسازی کنند و مطمئن شوند که اگر راه درست آن را بپیمایند و در مسیر شهدا قرارگرفته و سعادتمند شوند.

‌احمر به آسیب‌هایی که در گذشته متوجه کتاب‌های ارزشی و فیلم‌های دفاع مقدس بوده اشاره و اظهار کرد: درگذشته واقعیت حوادث رخ‌داده در هشت سال دفاع مقدس به خوبی پرداخته نمی‌شد و عموماً محتوا‌ها با اغراق‌های فراوانی روبرو بود، در این زمینه بیشترین آسیب‌ها را می‌توان در حوزه فیلم‌نامه نویسی دید، لذا توجه به حقیقت و نگارش‌هایی که بر محوریت پژوهش استوار باشد بسیار مهم هستند بی‌شک تحول در زمینه تغییر نگاه جامعه به محتواهای ارزشی و فرهنگی وظیفه نویسندگان را بسیار سنگین می‌کند  زیرا آن‌ها در قبال محتواهایی که تولید می‌کنند مسئول هستند.

وی افزود: اگر امروز شاهد استقبال مخاطبان از کتاب‌های خوب هستیم نتیجه پرداخت‌های درست و پژوهشی در حوزه‌های نگارش کتاب‌های ارزشی است، ما نیاز داریم تا در تهیه فیلم‌نامه‌ها نیز توجه بیشتری انجام دهیم و از اغراق دوری کنیم تا بتوانیم به ذهن مخاطب رسوخ کنیم.

وی به حمایت‌هایی که برخی مسئولین وعده می‌دهند، اشاره و ابراز کرد: حمایت‌ها، پشت سد وعده‌ها قرار گرفته، مسئولان ما عادت کرده‌اند که وعده‌هایی بدهند و در اجرا به آن‌ها بی توجه باشند، مسئولان باید بدانند که نویسندگان علاوه بر حمایت‌های مالی به حمایت‌های معنوی هم نیازمند هستند.

وی بار دیگر بر تهیه فیلم‌نامه‌هایی پژوهشی و تحقیقاتی که بیانگر حقایق حادثه هشت سال دفاع مقدس است تأکید و بیان کرد: فیلم‌نامه‌هایی که در گذشته تهیه می‌شد از ضعف‌های ساختاری فراوانی بهره می‌برد در این مسیر اغراق هم سبب شد تا مخاطبان زیادی از فیلم‌ها فاصله بگیرند. و الگوهای با ارزش همچون زندگی شهدا و برخی رزمندگان به فراموشی سپرده شود.

وی اشاره‌ای به فرهنگ جامعه در هشت سال دفاع مقدس داشت و خاطرنشان کرد: در طی هشت سال دفاع مقدس فاصله‌ای بین مردم وجود نداشت ما شاهد این بودیم که یک فرمانده در کنار یک سرباز قرار می‌گرفت آن‌ها در یک سنگر بودند و تنها در زمان اجرای عملیات بود که فاصله کمی بیشتر می‌شد اما امروز شاهد فاصله‌های طبقاتی بسیار زیادی هستیم و این امر از چارچوب‌های فرهنگ اسلامی به دور است.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مرتضی احمر کتاب های ارزشی نقش راهیان نور اغراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جالوروسی در منطقه کسب سهمیه UCL / ده‌روسی اودینه را با ۳ امتیاز ترک کرد

دو هفته پیش در هفته سی‌ودوم سری آ جدال تیم‌های رم و اودینزه در دقیقه ۷۰ به دلیل وخامت حال اندیکا بازیکن رم نیمه کاره ماند و امشب دو تیم ۲۰ دقیقه باقی مانده را بازی کردند و رم گل برتری را در آخرین ثانیه‌ها به ثمر رساند.

به گزارش ایسنا، جدال تیم‌های رم و اودینزه در چارچوب هفته سی‌ودوم با نتیجه یک بر یک تا دقیقه ۷۰ ادامه پیدا کرده بود و پس از سکته قلبی اندیکا مدافع رم بازی نیمه‌ کاره ماند.

با اعلام فدراسیون فوتبال ایتالیا ۲۰ دقیقه باقی‌مانده از این بازی پنج‌شنبه شب در اودینه پیگیری شد و فدراسیون فوتبال ایتالیا به دو تیم اجازه داده بود با ترکیبی جدید هم می‌توانند وارد زمین شوند و یکی از تغییرات ده‌روسی حضور ثابت سردار آزمون در ترکیب اصلی بود.

در حالی که فقط چند ثانیه تا پایان بازی باقی مانده بود، روی یک کرنر کریستیانته گل برتری جالوروسی را به ثمر رساند تا جایگاه گرگ‌ها در رتبه پنجم تثبیت شود و در منطقه کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • بازدید بیش از ۳میلیون زائر از یادمان‌های شهدا
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم رخ دهد
  • جالوروسی در منطقه کسب سهمیه UCL / ده‌روسی اودینه را با ۳ امتیاز ترک کرد
  • ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول
  • وزیر ورزش: ۵ درصد باقی مانده سهام استقلال و پرسپولیس در اختیار ماست که متعلق به پیشکسوتان است / فیلم
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند