Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@08:37:46 GMT

بمب ویتامین با دسر سنتی کرمان

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۱۲۰۳

بمب ویتامین با دسر سنتی کرمان

چنگمال یکی از میان وعده‌های خوشمزه ایست که در کرمان تهیه می‌شود و در واقع از دسر‌های سنتی این استان است. این خوراک از خرما، نان سنتی و روغن حیوانی تشکیل شده است. مهمترین ماده این غذا خرما است همان طور که می‌دانید خرما دارای خاصیت‌های زیادی است که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
خرما انواع مختلف دارد که شامل: رطب، خارک، پیارم و … است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر شهری در جنوب ایران خرمای خاص خودش را دارد که نام‌های زیادی برای هر کدام وجود دارد.   درخت خرما در نواحی گرمسیری ایران، عربستان و شمال آفریقا پرورش می‌یابد در واقع زادگاه خرما مناطق گرمسیری ست. میوه و هسته خرما هم از نظر غذایی ارزش داشته و هم در طب و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.   مهمترین خواص خرما شامل خاصیت تب بر، آرامبخش به ویژه هسته آن، ضد سرطان، محرک و تقویت کننده قوای جسمانی و نیروی جنسی است. مصرف خرما ضعف، سستی و بیحالی را از بدن دور میکند. خرما منبع بسیار خوبی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن مانند عناصر ضروری پتاسیم، منگنز، آهن، روی است و همچنین تامین کننده ویتامین‌های (آ)، (ای)، (ب) و (ث) است. پلی فنولها، مشتقات پیپرین، فیبر گیاهی، آنتی اکسیدان‌ها و استرول از دیگر مواد موثر موجود در میوه خرما است.   مزاج خرما گرم و‌تر است. خرمای رطب رطوبتش از حرارتش بیشتر است؛ بنابراین کسانی که مزاج گرم دارند بهتر است از نوع تازه آن استفاده کنند تا خرمای رسیده که قدری خشک شده باشد. یکی از مهمترین خواص خرما خاصیت خون سازی است. خرما غنی از آهن، فولات و اسید فولیک است که برای خونسازی بسیار مفید بوده و درمان مناسبی برای کم خونی ناشی از فقر آهن است. فولات موجود در خرما به عنوان یک ماده غذایی خون ساز معرفی شده است. خوردن خرما برای همه افراد به ویژه زنان باردار به دلیل سرشار بودن از فولیک اسید مفید است.
چی لازم دارم:
کره یا روغن حیوانی: ۵ قاشق غذاخوری
خرما (بدون هسته): ۱ کیلو
نان: ۱ عدد
کنجد: ¼ لیوان
تخم گشنیز: ¼ لیوان
دارچین: ۱ قاشق مربا خوری
زیره سیاه: به مقدار لازم
زیره سبز: به مقدار لازم
چه جوری درست میشه:
مرحله ۱
در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید تا داغ شود.

مرحله ۲
سپس خرما هسته گرفته شده را داخل آن تفت دهید.

مرحله ۳
در حین تفت دادن خرما، گردوی خرد شده را هم اضافه کنید و همچنان تفت دهید تا رنگ خرما تغییر کند.

مرحله ۴
سپس زیره و ادویه‌های گفته شده را به همراه نان خرد شده به خرما‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که روغن به خورد نان‌ها برود.

مرحله ۵
در این مرحله تابه را از روی حرارت بردارید و پس از کمی سرد شدن مواد، آن را با دست ورز دهید و به شکل توپک‌های کوچکی در بیاورید.

مرحله ۶
اگر دوست داشتید میتوانید کمی تخم شنبلیله هم به آن اضافه کنید تا طبع گرم خرما و گردو کمی خنک‌تر شود.

مرحله ۷
روی توپک‌ها کمی نارگیل یا پودر پسته بریزید و آن را در ظرف مورد نظرتان بچینید.   منبع:غذالند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی دسر خرما غذای کرمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟

آفتاب‌‌نیوز :

فرناز مشیری متخصص زنان و زایمان، با بیان اینکه کمبود ویتامین D در میان زنان و مردان کشور شیوع دارد و می‌تواند آسیب‌های فراوانی برای سلامت ایجاد کند، افزود: کمبود ویتامین D باعث برخی اختلالات باروری و تخریب یا کاهش تعداد اسپرم در آقایان و بروز ناباروری می‌شود.

وی گفت: ویتامین D محلول در چربی است و بیماری‌های دیابت، ام اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین نیز با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیأت درمانی دانشگاه علوم پزشکی با ابراز نگرانی از ابتلاء به بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین D در بدن سالمندان، افزود: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید به وسیله آزمایش خون سنجیده شود، ولی اگر آلزایمر بر اثر کمبود این ویتامین بروز کند، تقریباً غیر قابل درمان و کنترل خواهد.

مشیری تاکید کرد: خوردن یک دوز واحد از ویتامین D مثلاً دوز پنجاه هزار در طول ماه یا هر دو هفته یکبار اشتباه است و پیامد‌های خاص خود را دارد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه مصرف تزریقی و یا دوز بالای خوراکی برای افراد دچار کمبود ویتامین D یا سو جذب باید طبق دستور پزشک تجویز شود، گفت: البته آمپول‌های خوراکی نیز در دنیا وجود دارد که بهتر است.

وی افزود: خوردن قرص یا کپسول ژله‌ای ویتامین D با دوز پنجاه هزار در فواصل زمانی طولانی (ماهانه یا هفتگی) موجب افزایش حجم ناگهانی این ویتامین در خون شده و سپس سریع کاهش پیدا می‌کند.

مشیری با بیان اینکه مصرف قرص خوراکی هزار واحدی ویتامین D برای افرادی که کمبود آن را دارند به طور مستمر هر شب قبل از خواب توصیه می‌شود، گفت: خوردن ویتامین D در طول صبح یا ظهر توصیه نمی‌شود، ولی متأسفانه عده‌ای از مردم آن را اشتباه مصرف می‌کنند؛ باید دانست که مؤثرترین زمان خوردن آن شب است.

این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و زیبایی زنان با تاکید بر مصرف میزان مناسبی از این ویتامین، افزود: هورمون پاراتیروئید به طور شبانه از غده کوچکی پشت غده تیروئید ترشح می‌شود که وظیفه آن افزایش کلسیم خون است؛ بدین ترتیب مواد معدنی استخوان نیز همراه با کلسیم طی همین فرآیند جدا می‌شود (سونامی استخوان)؛ در نهایت کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان یکی از علل مهم پوکی استخوان است.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران تصریح کرد: وقتی قرص ویتامین D با دوز هزار واحد یا طبق تجویز پزشک هر شب به طور ثابت مصرف می‌شود جلوی تأثیر بد هورمون پاراتیروئید روی استخوان‌های بدن را می‌گیرد.

مشیری تاکید کرد: مصرف انواع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامین‌ها مانند شمشیر دو لبه است، ولی اگر درست و در جایگاه خود استفاده شود اثرات سودمندی خواهند داشت؛ مصرف زیاد و یا کمبود آن در بدن آسیب‌های جبران ناپذیر مربوط به خود دارد.

وی در پایان یادآور شد: ویتامین D باید به مقدار مناسب، هر شب مصرف شود تا جلوی تأثیر "سو" هورمون پاراتیروئید بر روی استخوان‌ها گرفته شود.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه اکسپو در تهران عرضه می‌شود
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • محصول خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه صادراتی
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند /افشای هویت شرکای رائفی‌پور /پرچمدار دشمنی با قالیباف چه کاره است؟