Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:54:30 GMT

انتقادات نسبت به لایحه تجارت بی حساب و کتاب است

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۱۳۱۳

انتقادات نسبت به لایحه تجارت بی حساب و کتاب است

نماینده مردم درگز در مجلس گفت: کسانی که به لایحه تجارت انتقاد وارد می‌کنند،‌ باید به طور جزئی، مصداقی و درست و حسابی وارد بحث شوند، اینکه بگویند زمان بررسی کوتاه یا طولانی بود، دردی را دوا نمی‌کند.

عبدالله حاتمیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتقادات مطرح شده از طرف فعالان اقتصادی نسبت به لایحه تجارت گفت: نوشتن این لایحه چیزی قریب به ۱۵ سال زمان برده و این گونه نبوده است که این لایحه یک روزه نوشته شود و روز بعد در مجلس بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرخه تصویب قانون اینگونه است که دولت لایحه‌ای را به مجلس می‌آورد سپس در کمیسیون تخصصی بررسی و بعد به صحن علنی می‌رود.

نماینده مردم درگز در مجلس ادامه داد: لایحه تجارت نیز قبل از بررسی در صحن مجلس در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است و اعضای کمیسیون حقوقی که غالبا قاضی و متخصص هستند از کارشناسان و اعضای هیئت دولت و قوه قضائیه نیز دعوت کرده‌اند تا این لایحه را سبک و سنگین کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه «این لایحه فیلترهای اصلی را گذرانده است» گفت: برخی از نمایندگان ممکن است فرصت مطالعه عمیق روی لایحه را نکرده باشند اما بنده با تورقی که روی این لایحه داشته‌ام،‌ انتقادی نسبت به سرعت تصویب این لایحه ندارم. اگر می‌خواستیم این لایحه ۱۰۰۰ ماده‌ای را در مجلس بند به بند بررسی کنیم، عملا یک سال وقت می‌گرفت. در طول مذاکرات مجلس در مورد این لایحه، برای خود من این اتفاق نیفتاد که به بندی انتقاد داشته باشم. مواردی بود که فکر می‌کردم اگر کمی تغییر کند، نسبتا بهتر خواهد شد اما مشکل عمیقی با این لایحه نداشتم.

حاتمیان گفت: کسانی که به نحوه بررسی لایحه تجارت انتقاد وارد می‌کنند،‌ باید به طور جزئی، مصداقی و درست و حسابی وارد بحث شوند زیرا این لایحه هنوز به طور کامل تصویب نشده و نیازمند تایید شورای نگهبان است. اقتصاددانان باید این ایرادات را به ما بگویند تا ما موارد الحاقی و تفسیری را به این لایحه اضافه کنیم. این انتقادات بی حساب و کتاب است. یک نفر یک چیزی می‌گوید که صرفا مغلطه کند. اقتصاددان منتقد باید بگوید مثلا در ماده ۵ لایحه اشتباه صریح وجود دارد. اینکه بگویند زمان بررسی کوتاه یا طولانی بود، دردی را دوا نمی‌کند. به طور کلی هنوز این قانون ابلاغ نشده است و ما می‌توانیم این قانون را کاملا اصلاح کنیم.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در حال بررسی و تصویب "لایحه تجارت" هستند که بیش از هزار ماده دارد که کارشناسان اقتصادی نسبت به نحوه بررسی آن در مجلس انتقاد وارد کرده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لایحه تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۱۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اتمام بررسی بخش دوم لایحه بودجه در جلسه اول این کمیسیون خبر داد و گفت: گزارش کمیسیون تلفیق هفته آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. 

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز آخرین جلسه کمیسیون تلفیق برای جمع‌بندی درباره بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تشکیل شد.

وی توضیح داد: کمیسیون تلفیق در آخرین جلسه خود تصمیم به تشکیل کمیته‌های تخصصی گرفت، کمیته‌های تخصصی در جلساتی بخش‌های مرتبط با لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده و به هیات رئیسه تلفیق ارائه کردند. امروز گزارش جمع‌بندی در کمیسیون و با حضور نماینده دولت بررسی و تصویب شد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: گزارش کمیسیون تلفیق برای ثبت پیشنهادات نمایندگان بارگذاری می‌شود لذا احتمالا یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

حاجی‌دلیگانی در پایان اظهار کرد: کمیسیون تلفیق تغییرات اندکی در بخش دوم لایحه بودجه اعمال کرده و تغییرات محسوس نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • واردات گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • هشدار پلیس فتا در رابطه با پیامک‌های طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی و ابلاغ دولتی
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد