Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون برداشت گونه‌های انگور کلاهداری و کشمشی از مناطق گرمتر استان آغاز شده و برآورد می‌شود امسال در مجموع ۱۷۵ هزار تن انواع انگور در استان برداشت شود.

او افزود: از مجموع انگور تولیدی خراسان شمالی ۱۰۵ هزار تن کشمشی، ۷۰ هزار تن کلاهداری و مابقی شامل دیگر گونه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از تاکداران استان خواست تا تمهیدات لازم برای برداشت محصول را داشته باشند و افزود: کشاورزانی که انگور کشمشی دارند باید پیش از برداشت مکان مناسبی را برای کشمش خشک کنی آماده کرده باشند.

شریکیان با بیان اینکه باغداران باید مرحله برداشت را به درستی مدیریت کنند، افزود: محصول را باید به موقع برداشت کرد به گونه‌ای که زود و یا دیر هنگام نباشد، زیرا این امر بر کمیت و کیفیت محصول اثرگذار است.

او گفت: پیش بینی می‌شود که از گونه انگور کشمشی تولیدی استان ۲۱ هزار تن به کشمش تبدیل شده و مابقی به صورت تازه خوری مصرف شود.
او افزود: بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان‌های فاروج و شیروان و گونه کلاهداری نیز مربوط به شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان‌ها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان‌های کشور دارد.
بیش از ۴۲ درصد سطح باغ‌ها و ۵۷ درصد تولیدات باغی استان خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد.
انتهای پیام/ط


آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های استان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور

تیزر مستند «بارگادون» ساخته ابراهیم شفیعی منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مستند «بارگادون» به آداب و رسوم خوشه‌چینی انگور و تهیه کشمش در شهرستان اسفرورین می‌پردازد.

در شهرستان اسفرورین انگور تازه‌فروشی نمی‌شود بلکه انگور‌ها طی فرآیندی به کشمش تبدیل و سپس به فروش می‌رسند.

در شهریورماه در شهر اسفرورین انگور‌ها را می‌چینند و در معرض آفتاب قرار می‌دهند تا به کشمش تبدیل شود، به این فرآیند «بارگادون» گفته می‌شود.

اسفرورین یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های تات‌نشین ایران است و مردم آن به زبان تاتی از زبان‌های ایرانی شاخه شمال‌غربی سخن می‌گویند. پیشینه این زبان به دوران ماد‌ها بازمی‌گردد.

«بارگادون» تازگی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی راه یافته است.

عوامل این مستند عبارتند از: تحقیق، نگارش و کارگردان: ابراهیم شفیعی، تهیه کننده: علیرضا، ولی پور، مدیر تصویربرداری: محمد معدنی، آهنگساز: اکبر بلالی، تدوین: ابراهیم شفیعی و سحر برجی حسن کیاده، صداگذاری: محمدحسن صفابخش، صدابردار: سیدجلال سعادت‌یار، مشاور پروژه: دکتر عمران رحیمی‌فر، طراح پوستر: محمدحسن صفابخش.

دیگر خبرها

  • ۳ مصدوم در حادثه رانندگی در محور  تاکستان - همدان
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم