Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:20:05 GMT

چالش های درگذشت موگابه برای زیمبابوه

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۲۳۸۲

چالش های درگذشت موگابه برای زیمبابوه

پیکر موگابه که هفته گذشته در سن 65 سالگلی در بیمارستانی در سنگاپور در گذشت ، روز چهارشنبه پس از پنج روز با یک هواپیمای اختصاصی راهی هراره، پایتخت زیمبابوه شد تا طی یک مراسم رسمی، اما پرچالش در وطنش به خاک سپرده شود.

برخی از رهبران جهان به تدریج در حالی راهی هراره شدند تا در مراسم تدفین این کهنه سرباز جنگ های ضد استعماری آفریقا شرکت کنند که برخی از خویشاوندان او اظهار داشتند که خانواده اش  برنامه دولت کنونی برای خاکسپاری وی در "بنای ملی قهرمانان آکر" در هراره پایتخت زیمبابوه را رد کرده و خواستار آن است که پیکرش در دهکده زادگاهش به خاک سپرده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم تعداد کثیری از رؤسای جمهوری فعلی و سابق، معاونان رئیس جمهوری، رؤسای مجالس، نمایندگان ویژه کشورها، مقام های کشوری و لشکری و اقشار مختلف مردم زیمبابوه حضور داشتند.
در مراسم خاکسپاری موگابه، رؤسای جمهوری زیمبابوه، آفریقای جنوبی، کنیا، گینه استوایی، سام نجوما رئیس جمهوری پیشین نامیبیا، معاونان رؤسای جمهوری غنا، تانزانیا و کوبا و نمایندگان ویژه چین و روسیه در سخنانی یاد و خاطره این قهرمان پیشین مبارزه علیه استعمار را گرامی داشتند.
مراسم دیروز برای وداع با رئیس جمهوری فقید زیمبابوه گرچه پرشکوه برگزار شد ، ولی  مناقشه یک هفته ای خانواده او با دولت نه تنها پایان نیافت بلکه همچنان ادامه دارد.

در حالی گریس موگابه، همسر رئیس جمهوری فقید زیمبابوه اصرار دارد که جسد همسرش را به زادگاهش منتقل کند، اما امرسون امنانگاگوا، رئیس جمهوری فعلی که قدرت را از دو سال پیش در این کشور به دست گرفته تاکید دارد موگابه را در کنار دیگر شخصیت های ملی در هراره به خاک بسپارد.

همسر موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه را متهم کرده است که قصد دارد در یک اقدام توطئه آمیز همسرش را به نحوی به خاک بسپارد که در آینده اثری از او در میان نباشد، به همین دلیل اصرار دارد یک بنای یادبود در زادگاه موگابه ساخته شود تا شخصیت و میراث تاریخی اش همچنان در این کشور  در خاطره ها بماند.

به اعتقاد برخی از تحلیلگران و روانشناسان اجتماعی همسر موگابه تلاش می کند به جامعه زیمبابوه اثبات کند که هنوز می تواند به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار سیاسی و اجتماعی ایفای نقش کند و در صحنه سیاسی این کشور  حضور چشمگیر داشته باشد.

وی طی یک هفته اخیر بارها با صدور اطلاعیه هایی در باره زمان، مکان و نحوه تدفین همسرش توضیحاتی داده است اما دولت این کشور سعی کرده  برنامه های خودش را در این خصوص اجرایی کند، برنامه هایی که از یک اختلاف جدی در اهداف راهبردی دو طیف موثر در این رویداد تاریخی در این کشور حکایت دارد.

این درحالی است که امنانگاگوا، رئیس جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که دولت درحال طراحی ساخت یک بنای یادبود ویژه بر فراز "تپه قهرمانان" در آِیکر است تا موگابه را به عنوان رهبر ملی مبارزه با اقلیت سفیدپوستان استعمارگر در کنار دیگر شخصیت های ملی دفن کند و تا زمانی که این بنا تکمیل نشود، برگزاری مراسم اصلی تدفین او را یک ماه به تعویق می اندازد، اقدامی که در فرهنگ قبایلی زیمبابوه و در واقع قبایل جنوب قاره آفریقا بسیار مذموم است.

موگابه در ۲۱ فوریه ۱۹۲۴ در خانواده ای کاتولیک در "کوتاما میشن" در شمال غربی هراره متولد شد. در سن ۱۰ سالگی پس از آن که پدر نجارش خانواده را رها کرد، موگابه روی تحصیلات خود متمرکز شد و در سن ۱۷ سالگی به عنوان معلم شایسته مدرسه شناخته شد.

این سیاست‌مدار زیمبابوه‌ای که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری این کشور و پیش از آن یعنی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ به عنوان نخست ‌وزیر زیمبابوه بر سر کار بود، از نظر ایدئولوژیک یک ملی‌گرای سوسیالیست آفریقایی به شمار می رفت که از سال  ۱۹۷۵ اتحادیه ملی آفریقایی ملی زیمبابوه – جبهه میهنی (زانو-پی‌اف) را رهبری کرد.

موگابه که رهبری کهنسال و ۹۵ ساله بود از دو سال پیش در بستر بیماری به سر می برد و برای درمان به سنگاپور رفته بود، اما بیماری سرطان بیش از این به وی مهلت نداد و جهان روز (جمعه/۱۵ شهریور)، "نماد آزادی و طرفدار جنبش پان آفریقا" را از دست داد، این توصیفی است که «امرسون منانگاگوا» رییس جمهوری کنونی زیمبابوه از وی کرد.

رییس جمهوری کنونی زیمبابوه در واکنش به درگذشت موگابه گفت: او زندگی‌اش را وقف رهایی و تقویت ملت خود کرد، سهم او در تاریخ ملت و قاره آفریقا، هرگز فراموش نخواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا زیمبابوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، عصر امروز با حضور وزیر ورزش و جوانان نخستین مراسم سالگرد درگذشت مرحوم سردار صفارزاده در بهشت حضرت معصومه (س) شهر مقدس قم برگزار شد.

‌در این مراسم سید محمد شروین اسبقیان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، سردار آذرنوش مشاور فرهنگی وزیر، غفور کارگری رییس و سید محمد پولادگر نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک و جمع دیگری از مدیران ورزشی و فرهنگی حضور داشتند و با قرائت فاتحه یاد و نام این مدیر ارزشمند را گرامی داشتند.

وزیر ورزش و جوانان پیش از حضور در این مراسم، به زیارت آستان قدس حضرت معصومه (س) کریمه اهل بیت رفت.

کد خبر 6089255

دیگر خبرها

  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از حجت الاسلام رئیسی
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از رئیسی
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است