Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

چندی پیش یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حالی از ممنوعیت واردات واگن به کشور خبر داد که برخی کارشناسان حمل و نقلی معتقدند با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل بهره‌وری واگن سازان داخلی  برطرف نمی‌شود.

به گزارش تین نیوز، سید مهدی مقدسی چندی پیش گفته بود: در شرایطی که کشور تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته و بودن توجه به توان شرکت‌های داخلی که در تولید واگن و تزریق آن به ناوگان حمل و نقل ریلی دارند، برخی از وزارتخانه‌ها به دنبال تشدید فشار به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش واردات واگن بودند که با دستور صریح وزیر صمت این مسئله منتفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: می‌توان ناوگان ساز بود اما تولیدکننده بیش‌تر قطعات نبود

خبر مربوط به ممنوعیت واردات واگن در حالی مطرح می‌شود که یک کاربر تین نیوز در بخش نظرات این شبکه خبری، درباره این اظهارات نماینده مذکور نوشت: نمایندگان مجلس قبل از این‌که مانع واردات واگن بشوند باید به این پرسش پاسخ بدهند که چرا واگن‌ساز داخلی نمی‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند؟ آیا علتش پایین بودن بهره‌وری تولید است؟ آیا با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل بهره‌وری واگن‌ساز داخلی حل می‌شود یا به‌طور موقت بر آن سرپوش گذاشته می‌شود؟

این کاربر ادامه داد: آیا دلیل این‌که واگن‌ساز داخلی نمی‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند، قدیمی بودن تکنولوژی است؟ آیا با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل تکنولوژی قدیمی واگن‌ساز داخلی حل می‌شود؟

او افزود: آیا دلیل عدم توانمندی واگن‌ساز داخلی در رقابت با مشابه خارجی نیروی انسانی مازاد و سربار بالاست و با جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، مشکل تورم نیروی انسانی واگن ساز داخلی برطرف می‌شود؟

این کاربر تین نیوز، خاطرنشان کرد: آیا دلیل این‌که واگن‌ساز داخلی نمی‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند تاخیر زیاد در انجام تعهدات در مقابل مشتری است و با جلوگیری از واردات  مشکل کندی واگن‌ساز داخلی حل می‌شود؟ آیا علتش بدهی‌های انباشته این شرکت‌هاست و جلوگیری از وارد شدن رقیب به بازار، این مشکل برطرف می‌شود؟

وی تاکید کرد: این نقاط ضعف هستند که تقاضا و انگیزه برای استفاده از مشابه خارجی را به‌وجود می‌آورند و منع واردات و مجبور کردن شرکت‌های حمل و نقل به خرید از کارخانجات داخلی تنها می‌تواند تعدادی سفارش جدید برای واگن سازان داخلی دست و پا کند.

این کارشناس گفت: اما اگر واگن‌سازها نتوانستند از عهده انجام این تعهدات برآیند و اگر ناوگان به تعداد کافی به شبکه حمل و نقل تزریق نشد (مشابه اتفاقی که  در مورد 6000 واگن باری رخ داد)، آیا این نمایندگان مجلس جوابگو خواهند بود؟

او تاکید کرد: واگن‌سازی برای عرضه خدمت به حمل و نقل کشور انجام می‌شود نه برای نجات شرکت‌های دولتی ورشکسته.

احمد خشنودی یکی دیگر از کاربران تین نیوز نیز تاکید کرد: مسئله رقابت در بازار، نباید به هیچ وجه از بین برود، رقابت، عامل حفظ و ارتقای کیفیت است و کیفیت و عدم قدرت برای رقابت را نمی‌توان با بخشنامه و مصوبه حل کرد.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: این روش‌ها پاسخگوی صنعت داخل نیست، وارادات خودروی خارجی با کیفیت و با قیمت‌هایی که مصرف کننده متوسط ایرانی بتواند از آن بهره‌مند شود، مدت‌هاست ممنوع است؛ آیا به کیفیت تولید خودروی داخلی کمک کرد؟ آیا ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند باعث شود تا خودروساز داخلی ورشکست نشود؟ با وجودیکه بازار را دوقبضه در اختیار دارد؟

خشنودی خاطرنشان کرد: مشکلات تولید، رقابت، بازار و سایر کانسپت‌های مختص بازار، هرگز با ممنوعیت، دستور، بخشنامه و ماده و تبصره حل نشده‌اند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: عضو کمیسیون صنایع و معادن واردات ناوگان حمل و نقل معدن و تجارت وزیر نمایندگان مجلس رقابت نیروی انسانی حمل و نقل صنعت مشکلات واردات واگن ساخت واگن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۳۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • قادری: باید بدون توجه به تحریم‌ها کشور را به بالاترین حد توانمندی برسانیم
  • (ویدیو) توضیحات شهردار تهران در مورد خدمات میادین میوه و تره‌بار
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود