Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@09:21:44 GMT

عده ای دنبال ایجاد یأس در دانشگاه‌ هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۳۷۹۲

عده ای دنبال ایجاد یأس در دانشگاه‌ هستند

وزیر علوم با تاکید بر اینکه عده ای دنبال ایجاد یأس در دانشگاه‌ها هستند، گفت: اساتید جوان و روسای دانشگاه‌ها نقش مهمی در ایجاد امید، انگیزه و رفع یأس و ناامیدی در بین دانشجویان دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد،  با بیان اینکه مدیریت در دانشگاه ها، مدیریت ویژه ای در کشور است؛ چرا که ما با یک مجموعه پویا و زنده رو به رو هستیم، گفت: ما در جامعه تعداد زیادی از افراد را میبینیم که نگاهشان به سمت دانشگاه است، نخستین قشر خانواده ها هستند و انتظاری که از مدیران و نخبگان دانشگاه ها دارند، حل مسائل کشور و پرداختن به مباحث مهم مطرح در اذهان عمومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد:دانشگاه ها و مراکز علمی کشور جایگاه خودشان را پیدا کرده اند، باید توجه داشت که در پس هر نقدی که به دانشگاه ها می شود، یک ایده را ببینیم.
وزیر علوم با بیان اینکه مدیریت آموزش عالی اکنون در مقطع زمانی ویژه ای قرار دارد، افزود: این شرایط ایجاب می کند که با توجه به جمیع جهات، به مسیرهای جدید مدیریت و طرح ها و نیازهای مطرح شده، توجه جدی داشته باشیم.

وزیر علوم بر ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی به عنوان راهگشا در حل مشکلات تاکید کرد و گفت: مدیران دانشگاه ها باید شناخت بیشتر و وسیع تری نسبت به مدیریت آموزش و پژوهش پیدا کنند, کاری که ما در وزارت علوم به آن ورود کردیم، این است که با روسای جدید دانشگاه ها، با برگزاری نشستی مبادله تجربه داریم‌. اگر قرار هست برای آینده آموزش عالی طرح بریزیم و این طرح استمرار یابد، نیاز به کار وسیع تری هست.

وزیر علوم با بیان اینکه اثرگذاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی روز به روز باید شفاف تر و ملموس تر شود، اظهار کرد: انتظاری از ما وجود دارد که این است که اثرگذاری دانشگاه ها باید محسوس تر باشد و طرح های پژوهشی بیشتر به سمت حل مسائل جامعه برود که خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته وی، خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه اجرا در مدیریت منابع انسانی و منابع مالی و دانشگاه های سبز اتفاقات خوبی رخ داده است. بطوریکه دانشگاه های کوچک از حوزه کسب درآمد در بخش آموزش به سمت تنوع بخشی در درآمدها حرکت کرده اند و این حرکت، در شروع مسیر قرار دارد و تبعات بسیار خوبی از اجرای آن به گوش می رسد.

وزیر علوم در ادامه به همکاری با دستگاه ها، وزارتخانه ها و دانشگاه های جوان در حوزه پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در انجام پروژه های کشور با دانشگاه های متعدد جوانی همکاری داریم‌. در حال حاضر با این سوال مواجه هستیم که چقدر از فارغ التحصیلان توان ورود به بخش اجرایی در جامعه را دارند؛ در حالی که قبلا کارهای دولتی مد نظر بود اما امروز که ورود به بخش دولتی محدود شده، انتظار این است که جوانان در جامعه روی پای خود بایستند و با شناخت از فناوری به دنبال کارافرینی و اشتغال باشند.

وی غلامی با بیان اینکه در معاونت آموزشی رویکردی برای بازنگری دروس، سرفصل ها و نحوه ارائه دروس در جریان است، اظهار کرد: نظارت قوی تر دانشگاه ها در نحوه ارائه دروس می تواند ما را به هدف مورد نظر برساند. البته باید با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف مثل کارآموزی در صنعت و بخش کشاورزی این موضوع را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید دانشجویان را  به آینده امیدوار کنیم، خاطرنشان کرد:  جریاناتی که یاس و ناامیدی را در فضای دانشگاهی منتشر می کنند، برای جوانان ما می تواند خطرناک باشد و دانشگاه ها و اساتید جوان نقش موثری در رفع این ناامیدی دارند.

وی همچنین با اشاره به تعداد قابل توجه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور، گفت: آنچه که در سال های اخیر  رخ داده، در پاسخ به خواست جامعه و پر کردن سهم دانشگاه ها در تبدیل دانش به فناوری و اشتغال بوده است. فاصله دور پارک های علم و فناوری  منجر به رفت و آمد کمتر و در نهایت توفیقات کمتر خواهد شد.

به کفته‌وی، انحرافاتی از سوی کسانی که مخالف توفیقات دانشگاه هستند، وجود دارد که باید بخش فرهنگی از آن محافظت کند. علی رغم محدودیت هایی که وجود دارد اما روسا با همکاری مدیران فرهنگی توجه ویژه ای به این مسائل داشته باشند.همچنین  باید توجه داشت که در مقاطع خاصی این حمایت ها بسیار مهم است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت ارائه خدمات دانشجویی در دانشگاه ها، اظهار کرد: در زمینه خدمات دانشجویی هنوز پوشش کافی نیست اما در حال حاضر پوشش ها افزایش یافته و هم کیفیت خدمات بهتر شده است. مشکلاتی در این بخش وجود دارد اما مرتفع خواهد شد.

نگرانیم بودجه به موقع اختصاص نیابد

وزیر علوم تاکید کرد: نگرانی ما در بحث بودجه این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد. در خصوص تخصیص منابع مالی تجهیزات دانشگاه قول داده شده که به زودی اختصاص یابد. در زمینه بودجه جاری نیز قول داده شده، حداقل ۴ درصد به دانشگاه ها داده خواهد شد. از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تامین کامل اعتبارات دانشگاهی حل و فصل و نگرانی ها مرتفع شود.

وی گفت: از روسا می خواهم که در ارتباط با بودجه ۹۹ فعالانه برخورد کنید و چالش ها و موضوعات اساسی و لازم را به معاونت مالی اعلام کنید تا امسال در تصویب لایحه بودجه ۹۹ موثر واقع شویم.

وزیر علوم  به طرح ساماندهی آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: در درجه اول این طرح به معنای ارتقا کیفی است و باید نقاط ضعف شناسایی شود. همچنین باید از واحدها و موسسات کوچک حمایت و به سمت ماموریت گرا شدن هدایت شوند.

وی با تاکید بر اینکه گسترش کمی مراکز آموزش عالی به هیچ وجه توجیه ندارد، خاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که رشته های بین رشته ای تعریف نکنیم. به حوزه آموزشی باید نگاه ویژه ای داشته باشیم؛ چرا که ممکن است برخی دوره ها و مقاطع نیاز به بازنگری داشته باشند.

غلامی اظهار کرد: در سال های گذشته، حال و آینده بخش غیر دولتی نقش مهمی در انجام ماموریت آموزش عالی را به خصوص در حوزه آموزشی برعهده داشته و دارد.  نظارت قوی تر بر روی این بخش نیز حائز اهمیت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۳۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳.۶ برابری سرانه بودجه شهرداری استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ استاندار زنجان گفت: نهاد شورا اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین ساختار مردم سالاری دینی است و اگر قرار باشد کشورمان در تحزب رشدی داشته باشد به این نقطه باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه امیدواری‌های زیادی در شورا‌ها ایجاد شده است افزود: از زمان شکل گیری شورا‌ها در کشور سال‌ها گذشته است و این نهاد‌ها اکنون به بلوغ رسیده اند، عملکرد و رفتار‌ها نیز نسبت به قبل بهتر شده است.

افشارچی بابیان اینکه در ۲ و نیم سال گذشته کار‌های متعددی در حوزه شورا‌های شهری و روستایی استان انجام گرفته است، ادامه داد: در این راستا سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال پرداختی انجام گرفت که پیش بینی می شود این رقم در سال‌های آینده به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز بر ارزش افزوده تولید و ثروت توسط شهرداری و دهیاری‌ها مد نظر باشد، افزود: انتظار بر این است مبنایی برای ایجاد ثروت در دراز مدت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار زنجان با اشاره به شعار سال گفت: وضعیت دهیاری‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته و عملیات عمرانی نیز شتاب بیشتری گرفته است.

افشارچی با بیان اینکه ایجاد کارگاه‌های اقتصادی موضوع مهمی است گفت: این استان به سمت نظام خوشه روستا‌ها حرکت می‌کند و برنامه‌هایی را در این خصوص مورد توجه قرار داده که همراهی دستگاه‌ها در تحقق آن لازم است.

وی با تأکید بر اینکه روستا‌های استان باید بیشتر مولد باشند ادامه داد: استان به موضوع مشکلات واقف است و مسئله بهره روری آب در روستا‌ها امری مهم محسوب می‌شود.

استاندار زنجان به لزوم بهره گیری از تکنولوژی‌های روز اشاره کرد و گفت: انتظار بر این است که شهرداری‌ها در این خصوص پیشگام باشند و تحولاتی را ایجاد کنند.

افشارچی با بیان اینکه دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت در شهر‌های ابهر، خرمدره، قیدار و زنجان در حال انجام است افزود: برنامه‌ریزی‌ها باید ناظر بر آینده باشد و در این میان هوش مصنوعی اولویت اول در سطح جهانی است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳.۶ برابری سرانه بودجه شهرداری استان
  • بودجه شهرداری‌های زنجان ۳ برابر شد
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • امروز، چهارشنبه آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟!