Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری ضمن تهدید گروه طالبان، نوشت آنها با کشتن 12 نفر از جمله یک سرباز آمریکایی اشتباه بزرگی مرتکب شدند و ضربات سختی را دریافت خواهند کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه بار دیگر درباره انفجار تروریستی چند روز پیش در کابل و برعهده گرفتن مسئولیت آن توسط گروه طالبان، گفت آنها اشتباه بزرگی مرتکب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ در صفحه شخصی توئیتر خود با اشاره به شکست خوردن تلاش طالبان برای داشتن موضع بهتر در مذاکرات نوشت:‌«طالبان تا کنون اینگونه ضربات سختی را دریافت نکرده بود. کشتن 12 نفر از جمله یک سرباز آمریکایی ایده خوبی نبود. راه‌های بهتری برای آغاز یک مذاکره وجود دارد».
وی سپس طالبان را تهدید کرد: «طالبان می‌داند که اشتباه بزرگی انجام داده و آنها اصلا نمی‌دانند که چگونه باید از این وضعیت بیرون بیایند».
تلاش‌های دولت‌های واشنگتن و کابل برای رسیدن به توافق صلح با گروه طالبان که برای مدت‌ها به ایجاد آشوب و هرج‌ومرج در افغانستان مشغول بوده در حالی است که این گروه در روزهای اخیر هم به عملیات‌های تروریستی در این کشور ادامه می‌دهد. جدیدترین نمونه آن روز پنجشنبه بود،‌ زمانی که یک خودرو بمب‌گذاری شده در مقابل ایست‌بازرسی سفارتخانه آمریکا در حوزه نهم امنیتی پلیس کابل منفجر شد. گفته می‌شود در این حادثه حدود 12 نفر کشته و حداقل 40 تن زخمی شده‌اند.
رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه هفته قبل در واکنش به این حمله اعلام کرد نشست محرمانه‌ای که قرار بود با سران ارشد طالبان در آمریکا داشته باشد را به دلیل حمله کابل لغو کرده است.

دیدار طالبان با نماینده روسیه در مسکو
پس از آن که دونالد ترامپ دستور داد مذاکرات با طالبان متوقف شود، روز جمعه گزارش‌هایی از حضور هیاتی از دفتر قطر طالبان در مسکو جهت گفت‌وگو با مقامات روسیه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری روسی تاس، اظهارات محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، را بازتاب داده است که می‌گوید نمایندگان طالبان با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، روز جمعه دیدار کردند.
برخی از رسانه‌های غربی نیز با استناد به گفته‌های منابع خبری خود حضور هیات طالبان در مسکو را تایید کرده اند.
به گفته محمد سهیل شاهین، مذاکرات طالبان با نماینده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیرامون «آخرین تحولات در خصوص فرایند صلح در افغانستان» بود.
همزمان خبرگزاری افغان اسلامی گزارش داده که سرپرستی هیات طالبان در سفر به مسکو بر عهده شیرمحمد عباس استانکزای بوده است. این گزارش می‌گوید که طالبان پس از جمع‌بندی سفر مسکوی خود، سفر احتمالی به چین را نیز بررسی خواهد کرد.

تشدید درگیری ها میان نظامیان افغان و طالبان
وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن نزدیک به صدو هفتاد مخالف مسلح دولت این کشور خبر داد.
دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع افغانستان امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در عملیات شبانه روز گذشته نیرو‌های ارتش در سیزده استان این کشور، صدوشصت و نه مخالف مسلح کشته و سی ونه نفر از آن‌ها زخمی شدند.
نیمی از کشته شدگان این عملیات فقط در استان پکتیکا در جنوب شرق افغانستان هدف حملات نظامیان افغان قرار گرفتند.
نهاد‌های امنیتی افغانستان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حملات خود را بر مواضع طالبان تشدید کرده اند.
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد وضعیت امنیتی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم مهرماه تغییر خواهد کرد.
 
کشته شدن استاندار خود خوانده طالبان در شمال افغانستان
استاندار خود خوانده طالبان برای استان سمنگان در شمال افغانستان امروز براثر حمله هوایی نیرو‌های ارتش افغانستان کشته شد.
"عبدالله گارد " فرمانده پلیس سمنگان اعلام کرد: خودروی مولوی "نور الدین" استاندار خود خوانده طالبان برای استان سمنگان در شهرستان "دره صوف پایین" از توابع سمنگان هدف حمله هوایی نیرو‌های ارتش قرار گرفت و به همراه شش عضو این گروه کشته شد.
وی افزود: فرماندار خود خوانده طالبان برای شهرستان دره صوف پایین استان سمنگان از دیگر کشته شدگان این حمله هوایی بود.

نابودی بزرگترین انبار مواد منفجره طالبان در استان غزنی
بزرگترین انبار مهمات و مواد منفجره طالبان در استان غزنی افغانستان در عملیات نیرو‌های ارتش منهدم شد.
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد: کماندو‌های ارتش با حمایت نیروی هوایی، عملیاتی را در شهرستان «مقر» استان غزنی اجرا کردند که براثر آن یکی از مراکز مهم طالبان که به «حافظ جهانگیر» مسئول نظامی این گروه تعلق داشت هدف قرار گرفت.
در این عملیات بیش از دو تن مواد منفجره، مقادیری مهمات، بیست و شش دستگاه موتورسیکلت و یک دستگاه خودروی سواری منهدم شد و بیست و شش عضو طالبان کشته شدند.
وزارت دفاع افغانستان افزود: این مقدار مواد منفجره از کشور همسایه افغانستان به استان غزنی منتقل شده و قرار بود مین سازان شبکه القاعده از آن برای ساخت مین استفاده کنند تا برای انفجار در شهر‌های بزرگ افغانستان از جمله کابل استفاده شود.

توقف برنامه‌های صلح در آستانه برگزاری انتخابات
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: دولت به علت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های صلح را متوقف کرده است.
"صدیق صدیقی" گفت: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کلید مشروعیت بخشیدن به صلح است و این مشروعیت بدون برگزاری انتخابات به محقق نمی‌شود.
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود: پیشبرد روند صلح از اولویت‌های کاری دولت آینده افغانستان خواهد بود و دولت آینده براساس نقشه راه، روند صلح را پیش خواهد برد.
"صدیق صدیقی" با بیان اینکه طالبان مانع اصلی روند صلح افغانستان است، تاکید کرد: جنگ طلبی طالبان باعث متوقف شدن این روند شده است.
وی درواکنش به سفر هیات مذاکره کننده طالبان به روسیه و چین گفت: این سفر‌ها به معنای شکست سیاسی طالبان است و نتایجی نیز درپی نخواهد داشت، زیرا طالبان نشانی اصلی صلح را گم کرده است.
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بابیان اینکه نشانی صلح، دولت و مردم افغانستان است، افزود: حضور طالبان در قطر هیچ کمکی به روند صلح افغانستان نکرده است و دولت آینده این کشور درباره دفتر سیاسی طالبان (در قطر) تصمیم خواهد گرفت.
وی از کشور‌هایی که از هیات سیاسی طالبان میزبانی می‌کنند خواست از برنامه‌های دولت افغانستان در زمینه صلح حمایت و پشتیبانی کنند.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان

گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلاف بین امارات و انگلیس بر سر سودان تشدید شده و در این راستا مقام‌های اماراتی نشست‌های برنامه‌ریزی شده خود با چند وزیر دولت لندن را لغو کرده‌اند.

به گزارش مشرق، پایگاه «میدل ایست آی» گزارش داد، امارات متحده عربی بعد از متهم شدن در یک نشست درخواست شده توسط لندن در شورای امنیت سازمان ملل از بابت کمک به یک گروه شبه‌نظامی دخیل در جنگ در سودان، اقدام به لغو نشست‌هایی با چند وزیر کابینه لندن کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی به درخواست انگلیس نشستی را درباره جنگ داخلی سودان که حدود یک سال پیش بالا گرفت برگزار کرد.

از اواسط آوریل ۲۰۲۳، ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) جنگی را آغاز کرده‌اند که حدود ۱۵ هزار کشته و بیش از هشت میلیون آواره بر جای گذاشته است.

در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل نماینده سودان، امارات را متهم به پشتیبانی از گروه شبه‌نظامی «نیروهای واکنش سریع» کرد در حالی که ابوظبی این اتهام را رد کرد.

روزنامه تایمز در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد نوشت اماراتی‌ها از بابت حمایت نکردن انگلیس از کشورشان در شورای امنیت چهار نشست با وزیران انگلیسی را لغو کرده‌اند.

این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که روزنامه «گاردین» گزارش کرد لندن به نوبه خود مذاکرات محرمانه‌ای با شبه‌نظامیان نیروهای واکنش سریع داشته است.

یک اندیشکده کانادایی به نام «مرکز رائول والنبرگ» در اواسط آوریل گزارشی را منتشر و در آن نتیجه‌گیری کرد در منطقه دارفور در سودان یک نسل‌کشی علیه گروه‌های غیر عرب توسط نیروهای واکنش سریع و شبه‌نظامیان متحد با آن در حال اجرا است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد خارطوم خواستار برگزاری یک نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل از بابت حمایت‌های امارات از نیروهای واکنش سریع شد.

«کامرون هادسون»، یک تحلیلگر سابق سازمان سیا و عضو «برنامه آفریقا» در «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» به میدل ایست آی گفت: «اگر امارات متحده عربی انقدر بر تکذیب حمایتش از نیروهای واکنش سریع اصرار دارد چرا انقدر سرمایه دیپلماتیک را برای جلوگیری از این مذاکرات صرف می‌کند؟»

هادسون خاطرنشان کرد منابع مطلعی به او گفته‌اند امارات در حال فشار وارد کردن به آمریکا، انگلیس و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به منظور لغو این نشست اضطراری است.

او ادامه داد: «در واشنگتن مناقشات میان آفریقاگرایان که می‌خواهند نسبت به رفتار امارات در سودان سخت‌گیری کنند و تیم سیاست‌گذاری خاورمیانه‌ای دولت جو بایدن تحت رهبری برت مک‌گورک که از استفاده از اهرم خود بر امارات در رابطه با سودان امتناع کرده‌اند بالا گرفته است.»

پایگاه میدل ایست آی اخیرا گزارشی را درباره شبکه‌ای که سلاح‌ها و اقلام دیگر را از امارات و از طریق گروه‌های متحده و دولت‌های لیبی، چاد و جمهوری آفریقای مرکزی به سودان منتقل می‌کند، منتشر کرد.

این گزارش امارات را به عنوان پشتیبان اصلی این گروه شبه‌نظامی سودانی معرفی کرده در حالی که با استفاده از عواملی همچون خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» و از طریق خاک چاد و جمهوری آفریقای مرکزی و همین طور از طریق پایگاه‌های هوایی در اوگاندا تسلیحات را به دست نیروهای واکنش سریع در سودان می‌رساند.

ابوظبی در پاسخ به اتهامات سودان در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «امارات متحده عربی صراحتا ادعاهای بی اساس مطرح شده توسط نماینده دائم سودان که ضد روابط برادرانه دیرینه میان دو کشور هستند رد می‌کند. ادعاهایی که به طرزی تاسف برانگیز به نظر می‌رسد چیزی بیش از تلاشی برای منحرف کردن توجهات از خود جنگ و وضعیت انسانی وخیم ایجاد شده از سمت این درگیری جاری نیستند.»

سودان در ماه دسامبر تقاضا کرده بود ۱۵ دیپلمات اماراتی خاک این کشور را بعد از آنکه فرمانده ارتش سودان اماراتی‌ها را متهم به حمایت از نیروهای واکنش سریع کرد، ترک کنند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد
  • وقوع درگیری در کرانه باختری در جریان حمله نظامیان صهیونیست
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • حمله نظامیان صهیونیست به کرانه باختری+فیلم