Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری یسکانیوز، دپارتمان آزمایش ذرات شرکت میکرومریتیکس اینسترومنت (Micromeritics Instrument) به دنبال افزایش توانمندی در مطالعه و تجزیه و تحلیل حفره‌ها و منافذ است. این شرکت اعلام کرد تلاش‌های آن‌ها منجر به ارائه روش تخلخل‌سنجی جریان ستونی (CFP) و تخلخل‌سنجی جابه‌جایی مایع مایع (LLDP) شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با استفاده از CFP، خواص حفره‌ها را می‌توان محاسبه و اندازه‌گیری کرد که این کار با سنجش جریان سیال هنگام عبور یک گاز فشرده بی‌اثر انجام می‌شود. این گاز بی‌اثر به‌صورت فشرده به شبکه متخلخلی تزریق می‌شود که حفره‌هایی در حد ۰٫۰۵ تا ۵۰۰ میکرون دارد. با این روش می‌توان پارامترهایی نظیر اولین نقطه حباب (مربوط به بزرگ‌ترین منافذ موجود) را با دقت و تکرارپذیری مطابق با استاندارد ASTM F-316 را اندازه‌گیری کرد.

LLDP می‌تواند نانوحفره‌ها را بین ۲ تا ۱۰۰۰ نانومتر اندازه‌گیری کند که این کار در فشار کم انجام می‌شود. برای این کار سیال با یک مایع غیرقابل پاشش در حین افزایش فشار به سیستم تزریق می‌شود. این روش مانع از خطاهایی می‌شود که در اثر فروپاشی یا آسیب مکانیکی ناشی از فشار بالا به‌وجود می‌آید. معمولا در آزمایش الیاف توخالی این مشکلات رایج هستند.

با استفاده از این روش‌ها، این شرکت می‌تواند موادی از قبیل پارچه (بافته یا غیربافته)، کاغذ، پلیمر، فلزات، سرامیک و سنگ‌های متخلخل را تجزیه و تحلیل کند تا دریابد که چگونه می‌توان به خروجی بالا در این مواد رسید.

در حال حاضر، تخلخل و اندازه منافذ را با استفاده از روش‌های جذب گاز و تخلخل‌سنجی جیوه اندازه‌گیری می‌کنند. بنابراین تخلخل‌سنج جریان ستونی و تخلخل‌سنجی جابه‌جایی مایع مایع به مشتریان کمک می‌کند تا مشخصه‌یابی مواد را انجام داده و مشکلات را برطرف کند. این شرکت در صنعت ذخیره‌سازی انرژی، خدمات آنالیزی مختلفی را برای مشتریان انجام می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مشخصه‌یابی جامعی برای جداکننده‌های باتری انجام دهند.

انتهای پیام/

169 / 336 فناوری نانو مقیاس نانو گاز فشرده استاندارد پلیمر پارچه فلزات

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فناوری نانو مقیاس نانو گاز فشرده استاندارد پلیمر پارچه فلزات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند

میلیاردها سال صبر کردن برای ایجاد یک قطعه الماس را فراموش کنید، چرا که دانشمندان توانسته‌اند آن را تنها ظرف ۱۵۰ دقیقه پرورش دهند.

به گزارش ایسنا، الماس‌های طبیعی میلیاردها سال طول می‌کشد تا در فشارها و دمای شدید در اعماق زمین شکل بگیرند، اما شکل‌های مصنوعی آن را می‌توان خیلی سریع‌تر تولید کرد، البته معمولاً باز هم نیاز به تحت فشار شدید قرار گرفتن تا چند هفته دارند.

به نقل از اس‌ای، اکنون یک روش جدید مبتنی بر ترکیبی از فلزات مایع می‌تواند یک الماس مصنوعی را در عرض چند دقیقه بدون نیاز به فشار زیاد ایجاد کند.

در حالی که دمای بالا هنوز مورد نیاز است، در محدوده ۱۰۲۵ درجه سانتیگراد یک لایه الماس پیوسته ظرف ۱۵۰ دقیقه و در فشار یک اتمسفر تشکیل می‌شود. این معادل فشاری است که ما در سطح دریا احساس می‌کنیم و ده‌ها هزار بار کمتر از فشاری است که معمولاً برای تولید الماس مصنوعی مورد نیاز است.

تیم پشت این رویکرد نوآورانه به سرپرستی محققان موسسه علوم پایه در کره جنوبی مطمئن است که این فرآیند می‌تواند برای ایجاد تفاوت قابل توجهی در تولید الماس مصنوعی بهینه شود.

حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس یک روش کاملاً جدید نیست. شرکت جنرال الکتریک نیم قرن پیش فرآیند مشابهی را با استفاده از سولفید آهن مذاب توسعه داد، اما این فرآیندها همچنان به فشارهای پنج تا شش گیگاپاسکال و یک دانه الماس نیاز داشتند تا کربن‌ها به آن بچسبد.

محققان در مقاله منتشر شده خود آورده‌اند: ما روشی برای رشد الماس در فشار یک اتمسفر و در دمای متوسط با استفاده از آلیاژ فلز مایع کشف کردیم.

کاهش فشار با استفاده از مخلوطی دقیق از فلزات مایع شامل گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون به دست آمد. یک سیستم خلاء سفارشی داخل یک محفظه گرافیتی ساخته شد تا فلز را در حالی که در معرض ترکیبی از متان و هیدروژن قرار می‌گیرد، به سرعت گرم و سپس خنک کند.

این شرایط باعث می‌شود اتم‌های کربنِ متان به فلز ذوب شده پخش شوند و به عنوان دانه الماس عمل کنند. تنها پس از ۱۵ دقیقه، قطعات کوچکی از بلورهای الماس از فلز مایع درست زیر سطح بیرون زدند، در حالی که گذشت دو ساعت و نیم از آغاز این فرآیند، یک نوار الماس پیوسته تولید کرد.

اگرچه غلظت کربن تشکیل‌دهنده بلورها تنها چند صد نانومتر است، اما محققان انتظار دارند که این فرآیند با چند ترفند بهبود یابد.

پژوهشگران می‌گویند: ما فکر می‌کنیم که اصلاحات ساده می‌تواند با استفاده از یک سطح یا رابط بزرگ‌تر با پیکربندی عناصر گرمایشی برای دستیابی به منطقه رشد بالقوه بزرگ‌تر و با توزیع کربن در منطقه رشد الماس به روش‌های جدید، رشد الماس را در یک مقیاس بزرگ امکان‌پذیر کند.

این تغییرات زمان می‌برد و تحقیقات در مورد این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است، اما نویسندگان این مطالعه فکر می‌کنند که این روش پتانسیل زیادی دارد و می‌توان فلزات مایع دیگر را برای کسب نتایج مشابه یا حتی بهتر ترکیب کرد.

فرآیندی که در حال حاضر برای ایجاد اکثر الماس‌های مصنوعی در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای صنعتی، الکترونیک و حتی رایانه‌های کوانتومی استفاده می‌شود، چندین روز طول می‌کشد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد. حالا اگر این روش جدید پتانسیل خود را اثبات کند، ساخت الماس بسیار سریع‌تر و بسیار آسان‌تر خواهد شد.

محققان می‌گویند: رویکرد کلی استفاده از فلزات مایع می‌تواند رشد الماس را در سطوح مختلف تسریع کند و پیش ببرد و شاید رشد الماس را بر روی ذرات کوچک الماس تسهیل کند.

این پژوهش در مجله نیچر(Nature) منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • برپایی اردوی جهادی پزشکی از سوی کمیته امداد شهر قدس
  • دستیابی به دانش فنی نسل جدید دستگاه طیف سنجی لیزری
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند محقق ایرانی استنفورد
  • مهارت‌آموزی سه هزار و ۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌جنوبی
  • معایب دستگاه جوش لیزر
  • ۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید
  • انتشار آگهی املاک در دیوار و شیپور مسدود می‌شود | فقط به یک شرط امکان ثبت آگهی وجود دارد
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است