Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@02:27:05 GMT

وام دادن برای بانک‌ها نمی‌صرفد

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۶۰۳۵

وام دادن برای بانک‌ها نمی‌صرفد

خبرگزاری آریا - شرایط ترازنامه بانک‌ها و فضای حاکم بر بخش واقعی اقتصاد، پرداخت تسهیلات توسط این نهادها را برایشان زیان‌ده کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، تازه ترین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که خالص تسهیلات پرداختی بانک ها در سال 97نسبت به 96حدود 38درصد کمتر شده است. این کاهش تسهیلات در شرایطی رخ می دهد که میزان نقدینگی از 2میلیون میلیارد تومان هم گذر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب است که بدانید میزان نقدینگی در سال 92حدود 500هزار میلیارد تومان بود. همچنین جالب اینجاست که با وجود رشد حدود 4 برابری نقدینگی بانک پول لازم برای پرداخت تسهیلات را ندارند.
هادی حق شناس، کارشناس بانکی و عضو اسبق شورای پول و اعتبار در این باره می‌گوید: در اقتصاد ایران سالانه حدود 20تا 25درصد نقدینگی افزایش پیدا می کند که این رشد در درون بانک‌ها رخ می دهد. در حالت عادی این رشد یعنی اینکه سپرده همه بانک‌ها هر سال به طور میانگین 20تا 25درصد بیشتر شود اما در واقعیت چنین اتفاقی رخ نداده و این اعداد تنها روی کاغذ درست است چرا که بخش زیادی از دارایی بانک های را دارایی موهوم و سمی که قابلیت نقد شوندگی درکوتاه مدت را ندارند ، تشکیل داده است .
زیان 6درصدی بانک ها
حق شناس می‌گوید: زیان انباشته امروز بانک‌ها ناشی از سیاست‌های غلط پولی و مالی در اقتصاد ایران است چرا که بر اساس قانون، نرخ سود تسهیلات در نظام بانکی 18درصد است در حالی که نرخ سود سپرده‌گذاری که بانک‌ها ناچار به پرداخت آن هستند به صورت میانگین 20درصد است. این نرخ 20درصد موجب می‌شود هزینه تمام شده بانک ها برای تجهیز منابع، بالای 24درصد شود و از این محل بانک های خصوصی حدود 6درصد و بانک های دولتی 4درصدی متحمل ضرر می شوند.
این در حالی است که به گفته او "براساس تعاریف جهانی بانک یک بنگاه اقتصادی واسطه است. پول را از کسانی که نیازی ندارند به عنوان سپرده می گیرد و به آنها سود می‌پردازد. از سوی دیگر کسانی که پول نیاز دارند مثلا تولیدکنندگان به بانک می‌روند و تقاضای وام می‌کنند. بانک همان سپرده‌ها را به متقاضیان وام می‌دهد و در قبالش سود می‌گیرد. سود بانک از اختلاف سود سپرده و سود تسهیلات است. فرض کنید که یک بانک یک میلیون تومان سپرده را با سود 20درصد بگیرد، یک وام یک میلیون تومانی با بهره 30درصدی به یک متقاضی بدهد. درآمد بانک از همین 10درصد اختلاف است که باید از آن هزینه‌هایش را از جمله حقوق کارکنان و هزینه‌های اداری و غیره را پرداخت کند و در نهایت به سود برسد. اما این اتفاق در اقتصاد ایران رخ نمی دهد و عملا نه تنها بانک ها سودی نمی کنند بلکه ناچارند بابت تسهیلات که پرداخت می کنند زیان هم بدهند.”
بانک مرکزی پای قول و قرارش نماند
اواخر سال 96بود که جهش قیمت دلار و سکه حسابی خبر ساز شد. بانک مرکزی برای کنترل بازار مجوز انتشار گواهی سپرده‌ای که نرخ سودش 20درصد بود را صادر کرد. در این زمان بانک ها برای تثبت نرخ ارز وجلوگیری ازفشارافزایش قیمت ارز با همکاری با بانک مرکزی نرخ سود سپرده را با 5درصد افزایش، از15درصد به20درصد افزایش دادند، درصورتی که روند سود سپرده ها کاهشی بود، یعنی درشهریور96نرخ ها به سمت 15سوق داده شد و این 5درصد را متاسفانه بانک مرکزی جبران نکرد.
بر اساس آنچه حق شناس می گوید قرار بود که بانک مرکزی هزینه ناشی از افزایش 5درصدی سود سپرده گذاری را برای بانک‌ها جبران کند اما در عمل این اتفاق هیچ گاه رخ نداد و زیان انباشته بانک ها بیشتر شد. این کارشناس بانکی که معتقد است بخش زیادی از زیان بانک‌ها ناشی از سیاست های دستوری حاکم بر اقتصاد ایران است، ادامه داد: بانک ها مجبور می کنیم که وام های سفارشی بدهند، نرخ سود تسهیلات خود را پایین آورند، بنگاه های بزرگ اقتصادی را که عموما دولتی و شبه دولتی هستند، حمایت کنند، اما هیچ گاه از خود نمی پرسیم که بانک ها که خود یک بنگاه اقتصادی هستند منابع لازم برای پوشش این هزینه‌ها را باید از کجا تامین کنند.
او با بیان اینکه متاسفانه بانک مرکزی پای قول و قرارش با بانک های برای کاهش زیان ناشی از سیاست های دستوری نمی ماند، ادامه داد: برخی بانک‌ها برای اینکه مجبور به تامین نقدینگی هستند به منابع بانک مرکزی مراجعه می‌کنند. در نتیجه در حال حاضر خیلی از بانک‌ها به بانک مرکزی بدهکار هستند و دلیل آن نیز همین مسائل است.
بدهکاران بانکی ار برخی نهادها و سازمان‌ها حمایت می‌شوند
به گفته این اقتصاددان، در خیلی از مواردی که تسهیلات اعطایی بانک‌ها بازگردانده نمی‌شود باید از بانک ها حمایت شود. چراکه برخی از افراد تسهیلات بانک ها را گرفته و بازپس نمی دهند و متاسفانه از برخی نهادها و سازمان ها نیز حمایت هم می شوند.اصلاح این موارد به نظر بنده در اصلاح نرخ سود می‌تواند موثر باشد.
هادی حق شناس معتقد است؛ بانک ها به منظور حمایت از سیاست های بانک مرکزی به دلیل اینکه در سایر بازار تلاطم ایجاد نکند، سپرده های مردم را نگه می دارند و این موضوع باعث ضرر و زیان برای بانک ها می شود و بانک ها مجبورند از سایر درآمدهایی که خودشان درمی آوردند از درآمدهای غیرمشاع و کارمزدی دارند بخشی از هزینه هاشان را پرداخت کنند./حکاک نیوز
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم

مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میزان غرامت بیمه در بخش‌های دام، طیور، آبزیان و زراعت پرداخت شده است که بیشترین آن در بخش طیور بود.

حیدری با بیان اینکه در سال قبل با وجود محدودیت‌ها و با هدف کنترل تورم، بانک کشاورزی در زمینه پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی داشت، گفت: در این مدت ۴۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف پرداخت شد.

وی با اشاره به پرداخت هزارو ۳۲۷ فقره وام قرض الحسنه ازدواج نیز در سال گذشته گفت: در این زمینه ۹۷ درصد اعتبار ابلاغی پرداخت شد.

مدیر امور بانک کشاورزی کردستان افزود: در مدت یاد شده هزارو ۶۹۳ فقره وام قرض الحسنه فرزند آوری نیز پرداخت شد.

حیدری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی کردستان، گفت: سال گذشته ۴۶۶ فقره وام مکانیزاسیون به کشاورزان متقاضی پرداخت شد.

وی درباره پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی در سال گذشته گفت: پنج فقره وام نیز در این زمینه پرداخت شد که ۹۷ درصد اعتبار ابلاغی را شامل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!