Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@03:48:10 GMT

چهارمین سوگواره «پرده‌خوانی قدسیان»

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۷۴۷۳

چهارمین سوگواره «پرده‌خوانی قدسیان»

مسئول ستاد برگزاری چهارمین سوگواره پرده‌خوانی از برگزاری چهارمین سوگواره پرده‌خوانی (قدسیان) سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در تربت حیدریه خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین ؛ محمد حسن‌زاده اظهار داشت: به دلیل محدودیت منابع مالی، وقفه‌ای در برگزاری دوره دوم و سوم این سوگواره پرده‌خوانی داشتیم اما امسال چهارمین سوگواره پرده‌خوانی در سطح سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در تربت حیدریه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هدف برگزاری از این سوگواره را ماندگاری این آئین کهن ایران زمین که سابقه‌ای به‌درازای تاریخ دارد را عنوان می‌کند.

رئیس اداره ارشاد تربت حیدریه خاطرنشان کرد: پس از ورود دین مبین اسلام به ایران و پس از واقعه عاشورا در دوران صفویه، آن زمانی که شیعیان به قدرت رسیدند، آئین پرده‌خوانی به شرح قصه عاشورا پرداخته و پرده‌خوانان یا همان مرشدان در کوی و برزن پرده خود را آویز و شروع به روایت داستان عظیم کربلا می‌کردند.

حسن‌زاده که خود موسس برگزاری این آئین در چهار سال اخیر در تربت حیدریه است تاکید کرد: در سال‌های نخست آئین پرده‌خوانی را در هیئات مذهبی اجرا کرده اما در سال چهارم به صورت متمرکز در چهار نقطه از شهر اعم از مزار بی بی حسنیه، نمایشگاه اربعین واقع در بازار روز، پارک پرستار و باغ ملی 7  مرشد به اجرای پرده‌خوانی خود پرداختند.

رئیس اداره ارشاد تربت حیدریه ادامه داد: امسال با استقبال بسیار خوبی توسط همشهریان از اجرای این سوگواره روبه‌رو شدیم؛ متاسفانه در سطح سه استان خراسان بیشتر از 7 پرده‌خوان نداریم و خطر به فراموش سپردن این آئین کهن احساس می‌شود.

وی گفت: ما نقال زیاد داریم و جوانان علاقه‌مند زیاد آموزش دیده‌اند، اما پرده‌خوان در نسل‌های امروزی اصلا نداریم. به این دلیل این هنر نسل به نسل از پدران مرشدان به آنها ارث رسیده است، مدتی است در تربت حیدریه دو نفر از جوانان این شهر در حال آموزش دیدن از پدران خود هستند تا در آینده امیدوار باشیم، آئین کهن پرده‌خوانی این کهن یادگار اصیل ایرانی از بین نرود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: هنر پرده خوانی پرده خوانی و نقالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۷۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در تربت جام با حضور ۱۵۰ نفر

علی اصغر علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با شرکت ۱۵۰ حافظ از شهرستان‌های تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در رشته‌های حفظ کل، ۲۰ جز و ۱۰ جز در مکان دانشکده پرستاری علوم پزشکی تربت جام برگزار شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تربت جام افزود: به قبول شدگان حفظ کل مدرک سطح ۲ تخصصی حفظ، معادل لیسانس ارائه می شود.

کد خبر 6096015

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • برگزاری چهارمین همایش معاونان و رؤسای شورا‌های حل اختلاف شمالغرب کشور در تبریز
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • پیش بینی آبگرفتگی و ایجاد سیلاب در خراسان رضوی
  • برگزاری آیین چهارپایه خوانی در روستای ده زیار کرمان
  • آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در تربت جام
  • آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در تربت جام با حضور ۱۵۰ نفر
  • برگزاری آیین ملی گل‌غلتان بیستم اردیبهشت‎ ماه در کاشان
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه