Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@13:41:57 GMT

هزینه جاری بیمه سلامت؛ بیشتر از بودجه

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۹۴۲۸

هزینه جاری بیمه سلامت؛ بیشتر از بودجه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، کمبود بودجه از نخستین روزهای آغاز به کار بیمه سلامت تبدیل به عاملی شد که تمام محاسبات دولت، پیرامون عملکرد و چشم‌انداز این سازمان را به هم ریخت. قرار بود این سازمان افراد دهک پایین جامعه که تحت پوشش بیمه نبودند و توانایی پرداخت حق بیمه را هم نداشتند، زیر چتر حمایتی خود بگیرد اما اشتباهات محاسباتی و ثبت‌نام بیش از ظرفیت در سامانه این بیمه عملا کارکرد اصلی آن را به انحراف کشاند تا جایی که امروز به گواه نظرات کارشناسان بیمه، بیشتر از آنکه به بازوی حمایتی دولت تبدیل شود، به نهادی زیان‌ده با انبوهی از بدهی انباشته تبدیل شده است تا جایی که برای صفر کردن بدهی‌های این بیمه به بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی هم مبالغی برداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرایط در حالی است که در بودجه سال 98، میزان

10 درصد افزایش بودجه نسبت به سال گذشته برای این بیمه در نظر گرفته شد اما از همان زمان بودجه‌ریزی تاکنون مسوولان این بیمه بر این نکته تاکید دارند که ارقام در نظر گرفته شده برای بیمه سلامت سبب کسری اعتبارات شده و بدهی‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر با وجود اینکه بارها بر این موضوع تاکید شد که بیمه سلامت در چارچوب بودجه مصوب حرکت می‌کند اما همین حرکت چارچوب‌بندی شده هم نتوانست بیمه سلامت را از پیشی گرفتن هزینه‌ها نسبت درآمد برهاند و آن‌طور که مشاور مدیرعامل بیمه سلامت می‌گوید، هزینه‌های جاری بیمه سلامت بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که سالانه از سوی دولت به آن اختصاص پیدا می‌کند. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که چرا با وجود حرکت در قاعده بودجه، باز هم این سازمان با مشکل افزایش هزینه نسبت به درآمد رو به رو می‌شود و اساسا چه عواملی هزینه‌های بیمه سلامت را افزایش می‌دهد؟

     هزینه‌ جاری بیشتر از بودجه

سازمان بیمه سلامت برای بودجه سال ۹۸، مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود که از منابع عمومی حدود ۲۰هزار میلیارد باید به این سازمان تخصیص داده می‌شد این پیشنهاد در حالی بود که دفتر بخشی سازمان برنامه و بودجه هم برای بیمه سلامت ۱۷ هزار میلیارد تومان را تایید کرده بود اما در نهایت برای سازمان بیمه سلامت ۱۲ هزار میلیارد تومان را در لایحه بودجه ۹۸ تصویب کردند که این رقم حتی با گزارش دفترِ بخشی هم ۵هزارمیلیارد تومان تفاوت داشت در چنین شرایطی برای این سازمان راهی جز صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های مازاد باقی نمی‌ماند. آن‌طور که طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خرداد امسال اعلام کرد، این سازمان سال گذشته ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان از هدر رفت منابع جلوگیری کرد و این روند در سال 98 هم ادامه خواهد داشت که البته این موضوع با حرکت بیمه سلامت بر مسیر بودجه مصوب قرار است تحقق یابد. با این وجود روز گذشته، مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم بار دیگر بر این موضوع تاکید کرده وگفت: بیمه سلامت باید طبق بودجه هزینه کند، لذا تصمیم‌گیرندگان ‌باید در تعیین میزان بودجه و هزینه‌ها بیشتر توجه کنند. دولت بر اساس شرایط، میزانی را به عنوان بودجه سالانه برای بیمه سلامت درنظر می‌گیرد، لذا بیمه سلامت باید تلاش کند که بودجه را به بهترین شکل ممکن هزینه کند.علی‌اکبر حق‌دوست افزود: هزینه‌های جاری بیمه سلامت بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که سالانه از سوی دولت به آن اختصاص پیدا می‌کند، همچنین متولیان ارایه‌دهنده خدمت بیمه را به عنوان صندوق در نظر می‌گیرند. تعامل قابل قبولی میان بیمه و وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی در بحث خرید راهبردی خدمات وجود دارد، اما ممکن است میان بیمه و وزارت بهداشت برخی اختلاف نظرها دیده شود.مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، درباره عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌کرد این بیمه بیان کرد: بودجه بیمه سلامت مشخص بوده و از سوی دیگر بسته‌های ارایه خدمت توسط شورای عالی بیمه مشخص شده است، روند افزایش سن، بار بیماری‌ها و افزایش پوشش بیمه‌ای نیز در هزینه کرد اعتبارات بی‌تاثیر نیست. بنابراین تلاش جمعی دولت و وزارت بهداشت برای افزایش برابری و کاهش نابرابری‌ها در ارایه خدمت تاثیر قابل توجهی دارد.

     نظام بودجه‌ریزی اصلاح شود

این وضعیت در حالی است که کارشناسان بیمه بر این موضوع تاکید می‌کنند که افزایش بودجه، عامل برون‌رفت سازمان بیمه سلامت از ورطه مشکلات اقتصادی نیست، بلکه زمانی این موضوع به‌طور کامل حل می‌شود که نظام بودجه‌ریزی کشور اصلاح شده و تخصیص بودجه بر مبنای عملکرد انجام شود. بهروز احمدنژاد، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه درباره این موضوع  گفت: اگر بودجه را به معنای درآمد و هزینه در نظر بگیریم، در این شرایط در بخش درآمدی مشخص است که سازمان بیمه سلامت چقدر درآمد داشته و بر اساس آن می‌توان برآورد سال آینده را هم مشخص کرد اما معمولا پیش‌بینی‌ها با واقعیت منطبق نیست و در یک‌سال ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که این برنامه‌ریزی را با اختلال رو‌به‌رو کند. برای مثال اگر تعرفه‌های پزشکی افزایش یافته، قیمت دارو گران شود همچنین تخطی از قانون به این صورت که پزشک بیشتر از تعرفه مصوب هزینه دریافت کند، به‌طور مستقیم این موضوعات بر منابع درآمد و به‌تبع آن هزینه‌های بیمه سلامت تاثیر می‌گذارد.

او افزود: از طرف دیگر سازمان‌های بیمه که از دولت بودجه می‌گیرند همیشه در معرض تهدید کاهش منابع درآمدی هستند و بیمه سلامت هم از این قاعده جدا نیست. زمانی که درآمد نفتی کشور به هر دلیلی کم شود این موضوع روی بودجه هم تاثیر می‌گذارد، دولت بودجه را انقباضی می‌بندد و طبیعی است که همیشه بخشی از بودجه سازمان‌هایی مثل بیمه سلامت تخصیص داده نمی‌شود.

احمدنژاد درباره راه‌های حل این مشکل گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند این وضعیت را سامان دهد اصلاح نظام بودجه‌ریزی است. در شرایط فعلی بودجه دستگاه‌ها به این شکل تعیین می‌شود که بر مبنای درآمد و هزینه سال قبل معمولا 10 تا 20 درصد افزایش داده می‌شود اما این سیاست باید تغییر کرده و بودجه بر مبنای عملکرد سازمان‌ها تخصیص داده شود.

 نکته دوم اینکه تا زمانی که ارکان نظام اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط نرمال نباشد و دراین بخش‌ها ثبات ایجاد نشود عملا هر تغییر و تلاطمی می‌تواند سازمان‌های بیمه‌گر را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بنابراین نظام بیمه در جامعه‌ای که شرایط اقتصادی به هم ریخته‌ای دارد قطعا نا به سامان می‌شود

چرا که برنامه‌های بلندمدت این سازمان‌های تحت تاثیر تغییرات اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بودجه بیمه سلامت طرح تحول سلامت سازمان بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۹۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟

جزئیات مهم‌ترین طرح درمانی برای کودکان زیر ۷ سال که از ابتدای اردیبهشت امسال شکل اجرایی به خود گرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شاید کمی بیشتر از یکسال طول کشید که طرح دولت برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال (خدمات سرپایی و بستری) شکل اجرایی به خود بگیرد.

از اسفند ۱۴۰۱ که بسته درمان رایگان کودکان ابلاغ شد، تا اردیبهشت ۱۴۰۳ که کودکان بدون پرداخت هزینه، خدمات درمانی از بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند. جزئیات اجرای این طرح به تمامی بیمارستان‌های مشمول طرح ارسال شده و باید تمام خدمات بدون دریافت هیچ هزینه‌ای ارائه شود، به جز یک مورد!

این گزارش را بخوانید تا بدانید، برای کدام خدمات، کودکان درمان ۱۰۰ درصد رایگان دریافت می‌کنند.

دو اظهارنظر متفاوت

با وجودی که وزیر بهداشت بار‌ها بر رایگان شدن درمان کودکان در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی تاکید کرده، اما برخی خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که طی چند روز اخیر مجبور به پرداخت هزینه شده‌اند. از ۲۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای ویزیت و تجهیزات پزشکی و حتی ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای بستری‌های چند روزه.

نکته مهم این که در فاصله زمانی کوتاه دو معاون وزیر بهداشت در این باره اظهارنظر‌های متفاوتی کرده‌اند، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته «پیش شرط درمان رایگان کودکان مراجعه از طریق نظام ارجاع است و این که خارج از چارچوب مراجعه کنند، شدنی نیست.»، اما سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت این نکته را تایید نکرده و گفته «گرفتن پول از کودک زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تخلف به شمار می‌رود و درباره کودکان زیر هفت سال شرط نظام ارجاع وجود ندارد.».

اما در نهایت محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران اعلام کرده که طبق این طرح کودکان زیر ۷ سال به صورت کاملا رایگان خدمات درمانی دریافت می‌کنند و شرطی برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد.

توان مالی طرح را در نظر بگیرید

درمان رایگان درمان کودکان زیر ۷ سال به عنوان یکی از طرح‌های خوب در کشور مطرح می‌شود، اما ۲ چالش جدی هم درباره آن مطرح است و برخی کارشناسان معتقدند می‌تواند مراکز درمانی را هم با مشکلات زیادی مواجه کنند.

اولین چالش این که مراکز درمانی همین حالا هم با مشکلاتی از جمله پرداخت نشدن به موقع مطالباتشان از سوی سازمان‌های بیمه مواجهند و افزوده شدن این هزینه‌ها هم در صورت عدم پرداخت به موقع می‌تواند منجر به چالش در ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان شود. این در حالی است که اواخر سال گذشته بود که معاون درمان وزارت بهداشت، میزان بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

دومین چالش هم افزایش تقاضای القایی درباره درمان کودکان است و بهترین راهکار برای رفع این مساله را نظام ارجاع برای می‌دانند. این که نظام ارجاع در طرح رایگان کودکان به ویژه برای دهک‌های بالاتر جامعه رعایت شود تا هزینه‌های دولت از بخش تقاضای القایی افزایش پیدا نکند.

چند نکته درباره درمان رایگان کودکان

۱. ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی برای خدمات بستری و فوریت‌های پزشکی همچنین درمان‌های سرپایی و فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

۲. فقط یک خدمت درباره کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی دانشگاهی و دولتی رایگان نیست، هزینه دارو‌های سرپایی

۳. کودکان زیر ۷ سال دارای بیمه‌های پایه مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

۴. اجرای درمان رایگان کودکان با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر ۲.۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۵. تنها در یک بیمارستان کودکان در تهران هزینه ماهانه خدمات رایگان بستری کودکان زیر ۷ سال چیزی حدود ۵ میلیارد تومان است.

۶. خانواده‌ها می‌توانند شکایت‌های خود را درباره تخلفات مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان از طریق ۲ سامانه ۱۹۰ (وزارت بهداشت) و ۱۶۶۶ (بیمه سلامت) گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • بودجه مورد نیاز برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد
  • ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال
  • افزایش میزان حمایت از بیماران تالاسمی با تأسیس صندوق بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج
  • پیش‌بینی بودجه تملک فضای سبز برای سال جاری در منطقه ۲
  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • تخفیف بیمه سلامت برای دهک‌‌های ۶ تا ۹ درآمدی
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟