Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-09@03:21:59 GMT

هجوم گردشگران عرب‌ به املاک شمال

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۲۷۸۷

هجوم گردشگران عرب‌ به املاک شمال

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در طی این سال‌ها نیز اخبار فراوانی از خرید ملک توسط آنها در شهرهای شمالی کشور و مشهد منتشر شده، که گاهی این اخبار توسط برخی از مسئولان تکذیب می‌شود، اما کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل افزایش چشمگیر قیمت ملک در شمال کشور، ورود گردشگران ثروتمند به حوزه خرید ملک است، اتفاقی که با تداوم آن می‌تواند تبعات اجتماعی را برای این استان‌ها رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خریداران عرب خارجی در بخش‌های غربی استان مازندران و شرق استان گیلان، تمایل زیادی برای خرید املاک دارند و این نکته ای است که شهروندان بومی منطقه هم آن را تایید می‌کنند. یکی از شهرک سازان و فروشندگان املاک که در استان مازندران فعالیت می‌کند، درباره حضور مشتریان عرب در بازار املاک شمال می گوید: واقعیت این است که آنها دلار می‌آورند، نرخ ها را بالا می برند و مشتریان عرب هم بهتر از ایرانی‌ها، زمین و ملک می‌خرند، مثلا یک ویلا به ارزش یک‌میلیارد تومان را حداقل 20‌درصد بیشتر می خرند و این به نفع فروشندگان است و فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند بی‌چک و چانه، ملک را به مشتری عرب بفروشند.

علاقه عراقی‌ها به املاک همدان

بعد از اینکه اخبار متعددی درباره خرید ملک توسط عراقی‌ها و اماراتی‌ها در مشهد منتشر شد، این بار براساس برخی مشاهدات عینی شهروندان همدانی و برخی مشاوران املاک گویا اتباع خارجی همدان که اغلب آنها عراقی هستند، علاقمند به خرید ملک در همدان بوده و حتی در مواردی تلاش کرده‌اند به نام‌ افراد دیگر این اموال غیرمنقول را خریداری کنند. ابراهیم جمالی رئیس اتحادیه املاک همدان نیز با بیان اینکه تا به حال چنین چیزی نبوده است و اطلاعاتی در این مورد به او داده نشده، عنوان کرد: هرگونه فعالیت در رابطه با اتباع خارجی زیر نظر اداره اماکن باید صورت پذیرد. متاسفانه راهی برای جلوگیری از این اتفاق نداریم، به لحاظ اطلاع‌رسانی ما به اعضا اعلام کرده‌ایم؛ مطمئن باشید از سوی املاک چنین اتفاقی نخواهد افتاد. وی افزود: خیلی‌ از اتباع قانونی می‌توانند در ایران فعالیت داشته باشند؛ اما ورود اتباع غیرقانونی برای هر کشوری دردسرساز است و نمی‌توان آن را انکار کرد.

قانون چه می‌گوید؟

همواره خلأ قانونی درباره حضور بیگانگان به‌عنوان مالک، غیرمستقیم وجود دارد. هیات دولت، تصویب نامه ای با عنوان آیین‌نامه چگونگی تملک اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی غیرمقیم در جمهوری اسلامی ایران را در سال 1374 به تصویب رسانده که در آن، اتباع خارجی که بدون داشتن پروانه اقامت دائمی به منظور سیاحت و استفاده ییلاقی مسافرت‌های منظم فصلی در سنوات متعدد و متوالی به ایران ‌می‌کنند هر‌گاه بخواهند در ایران محلی را برای سکونت شخصی خریداری کنند باید تقاضای خود را در اظهارنامه‌ای در بر دارنده مشخصات ذکر شده در این آیین‌نامه و مدارک و اسناد مربوط از طریق یکی از نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا استانداری محل وقوع ملک به همراه مدارک واسناد مربوط به وزارت امور خارجه تقدیم کند.سعید بدخش، وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: پایه‎ای قانونی در مورد تملک اموال غیرمنقول توسط گردشگران خارجی وجود ندارد. پس با استناد به اصول کلی حقوقی نیز نمی‎توان برای گردشگران، بدون مجوز قانونی نیز چنین حقی قائل بود. از منظرگاه گردشگری نیز، حقوق گردشگران خارجی یا به‎طور کلی اتباع خارجی را به حقوق سیاسی- حاکمیتی و حقوق خصوصی تقسیم‌بندی می‎کنند. حقوق سیاسی- حاکمیتی مختص اتباع همان کشور است مانند رأی دادن، تعیین نمایندگان، نماینده شدن و ... که دلیل آن کاملا مشخص است. در مقابل، حقوق خصوصی شامل حق تردد، حق آزادی و... می‎شود که تمامی انسان‎ها حتی در کشورهای دیگر نیز از آن به‌عنوان اصل برخوردار هستند. مالکیت هرچند در نگاه اول به‎نظر می‎رسد که جزو حقوق خصوصی باشد و می‎بایست همه افراد از جمله گردشگران از آن برخوردار باشند، اما در پذیرش مالکیت بر اموال غیرمنقول (خاک و سرزمین یک کشور) موضوع کمی متفاوت است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گردشگران فروش ملک اتباع خارجي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال جدید به منظور گسترش دامنه خدمت رسانی به بیماران بین‌الملل، ۱۰ مجوز جدید برای مراکز درمانی صادر شده تا بتوانند خدمات رسانی به گردشگران سلامت را در دستور کار قرار دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی مشهد، داوود خوش شکن، با اشاره به اینکه 4 بیمارستان و 6 درمانگاه تخصصی در ابتدای سال مجوز فعالیت در حوزه IPD را دریافت کردند، اظهار داشت: از 4 بیمارستان ، یک بیمارستان خصوصی و سه بیمارستان دولتی به تازگی  دارای مجوز جذب گردشگران سلامت را دریافت کردند. 

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه امسال جدید 2 هزار و 587 گردشگر سلامت از خدمات مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند، تصریح کرد: در مجموع 46 مرکز درمانی تاکنون مجوز جذب گردشگران خارجی را دریافت کرده اند که از این تعداد 19 بیمارستان خصوصی و 3 مرکز جراحی محدود و مابقی درمانگاه های تخصصی هستند. 

خوش شکن با بیان اینکه تعیین تکلیف بیماران خارجی در زمینه تهیه ارز در مراکز دولتی و خصوصی یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری است، بیان کرد: هر بیمارستان یک شرکت رسمی گردشگری می تواند داشته باشد تا گردشگران خارجی با پول معتبر و در دسترس خود بتوانند هزینه های درمانی را بپردازند. 

وی با اشاره به اینکه ساماندهی ارز برای گردشگران خارجی را می توان یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری دانست و افزود: افرادی که واسطه معرفی بیماران خارجی به مراکز درمانی می شوند باید کارت شناسایی معتبر را به امضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و میراث فرهنگی داشته باشند و در دوره آموزشی 20 ساعته شرکت کنند در غیر این صورت امکان معرفی بیماران خارجی را به مراکز درمانی ندارند. 

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سامانه جامع گردشگری سلامت به منظور دسترسی آسان گردشگران سلامت در حوزه ارتباط گیری با مراکز درمانی برای اولین بار به صورت پایلوت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش خصوصی در مشهد راه اندازی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه ابتدا در یک شیفت و بعد به صورت شبانه روزی پاسخگوی گردشگران خارجی است و آنها می‌توانند به راحتی پاسخ سئوالات خود را دریافت کنند. 

وی گفت: سال گذشته بیش از  80 هزار بیمارخارجی از خدمات مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • جریمه میلیونی برای اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز
  • جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟
  • هجوم عجیب برای خرید طلا
  • هجوم عجیب برای خرید طلا/ فروش طلا رکورد زد
  • آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ میزبان گردشگران خارجی ۶۳ کشور بوده است
  • جریمه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز اعلام شد
  • خبر مهم برای مستاجران افغانستانی
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • تسریع در جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ